Merivoimille miinantorjunta-aluksia Italiasta

Aloittaja Miran Hamidulla, 03.01.2005, 19:02:06

« edellinen - seuraava »

Pete Lehto

Purunpään koeajot Suomessa alkaa mahdollisesti lähipäivinä, alus on ainakin tänään saanut polttoainetta sisuksiinsa. Kuivanahan tuo rahdattiin Italiasta.


Tuomas Romu

TS: Katanpää on täynnä huipputekniikkaa

Joku Turun Sanomien paperiversiota lukeva voisi kertoa, että onko tuossa artikkelissa mitään uutta tietoa meille tavallisille kuolevaisille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

Kuten eräällä toisella foorumilla eräs käyttäjä asian hyvin ilmaisi, alkaa hiljalleen kyllästyttää tämä näköjään vuosikymmeniä jatkuva tarkoitushakuinen vääristely ja paskanjauhanta. Onhan niitä huonojakin valintoja tehty, mutta ei jokainen ratkaisu ole järjestään ollut epäonnistunut, vaikka jotkut niin haluavat antaa ymmärtää.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014080318535509_uu.shtml

Mitä miinantorjunta-aluksiin tulee, niin Intermarine SpA on rakentanut enemmän tuontyyppisiä aluksia kuin Suomi jäänmurtajia. Ehkä on parempi tilata alukset sieltä, missä niiden rakentaminen parhaiten osataan, kuin lähteä kehittämään omaa ratkaisua joka olisi todennäköisesti huomattavasti kalliimpi ja silti teknisesti huonompi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pasi Saarinen

Purunpää bongattu perjantaina Salon/Perniön Mathildedalin kohdalla menossa kohti Strömmän kanavaa. Ilmeisesti Teijon telakalta tulossa.

Tuomas Honkala

Ihan vain tiedoksi.

Intermarine S.p.a tai kukaan muukaan ei ole rakentanut yhtään suomeen tilatun kaltaista alusta aikaisemin.
Itse alus on tarkoitettu alustaksi 4 erilaiselle modulille/käyttötarkoituksellesin.

Suomeen tilatut ovat yhdistelmä useammasta alukseen erikseen tarkoitetusta modulista. Josta johtuu alusten erinomaisen tarkka tilanhyödyntäminen.

Konehuolet ovat kuulemani mukaan johtuneet telakan toimista, eikä konetoimittajasta.

Siinä mister Romu on oikeassa että uutisointi taitaa olla tarkoitushakuista, ja varmasti alukset on tilattu oikealta telakalta.

Yhtään täysin valmista alusta ei miltään telakalta valmistu. Ei edes Raumalta.
Joten on täysin luonnollista että mm. talven kestokykyä joudutaan parantamaan suomessa.
Onko suomessa edes tietotaitoa tämän kokoisen lasikuiturungon tekemiseen?? (Jussarössä on joo, mutta laivatelakalla)
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 04.09.2014, 18:08:40

Yhtään täysin valmista alusta ei miltään telakalta valmistu. Ei edes Raumalta.
Joten on täysin luonnollista että mm. talven kestokykyä joudutaan parantamaan suomessa.
Onko suomessa edes tietotaitoa tämän kokoisen lasikuiturungon tekemiseen?? (Jussarössä on joo, mutta laivatelakalla)

Suomessahan tehdään yli 100 jalkaisia luxuspurjeveneitä Pohjanmaan rannikolla, tosin niidenkin suunnittelu on ulkomaista. Eli tietotaitoa on helppo kuljettaa tarvittaessa rajan yli ja tuskin se lasikuiturungon teko on läheskään haastavin osa modernin sotalaivan teossa.

Tuomas Honkala

Jep 100+ Swan. Tiedä siitä luxuksesta normivarustushan niissä tuohon kokoluokaan on.
Purjehtiva miinanraivaaja se vasta näky olisikin. Miehistönä voisi käyttää vaikka turun meripartiolaisia. Ettei sulkahattujen tarvitse tuhlata hyvää kekkeri aikaa merellä.
Joka tapauksessa tarkoitin ammattialus telakkaa. Kuitenkin puhutaan yli 4 kertaa Swan:a isommasta aluksesta.
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Matti Rainio

#84
purunpää avoimet ovet tänään klo 14-18 Helsingin Eteläsatamassa tänään

Juhani Mehto

Jo luovutetuista aluksista on löytynyt "teknisiä ongelmia", mikä johtaa siihen, että Vahterpää luovutetaan vasta "joskus ensi vuoden aikana", kun siihen on tehty tarvittavat korjaukset. Mikäli korjaukset ovat onnistuneita, tehdään ne Vahterpään jälkeen myös Katanpäähän ja Purunpäähän.

Helsingin Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Päivän Turun Sanomien paperiversio kertoo Katanpää-luokan kanssa kartoitettavan Suomen rannikoiden kaikkien väylien pohjat jopa kiven tarkkuudella. Lisäksi mainitaan, että Katanpäässä ja Purunpäässä on edelleen valmistusvikoja. Katanpäätä korjataan ainakin vielä ensi talven aikana, lehti mainitsee mm. ilmastoinnin kanssa olleen ongelmia talviolosuhteissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Vahterpää luovutettiin merivoimille 2.11., ja aluksen pitäisi saapua Turkuun joulukuun aikana. Alkuperäinen luovutusajankohta meni umpeen vaivaiset neljä vuotta sitten!

Merivoimat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.11.2016, 00:24:41
Vahterpää luovutettiin merivoimille 2.11., ja aluksen pitäisi saapua Turkuun joulukuun aikana. Alkuperäinen luovutusajankohta meni umpeen vaivaiset neljä vuotta sitten!

Merivoimat

Onneksi ei tullut sotaa sinä aikana.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Vahterpää tuli tänään päivällä Turkuun hollantilaisen Happy Roverin kannella.

Pari kuvaa kuljetuksesta kaukaisemmilta vesiltä:

Gibraltarissa
Englannin kanaalissa
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.