Viipurin risteilyt jatkuvat kesällä

Aloittaja Henri Karppinen, 14.03.2002, 16:58:17

« edellinen - seuraava »

Henri Karppinen

Kuullostaa lupaavalta :)
Risteilyt siis jatkuvat mikäli Venäjä ei lähiaikoina ilmoita viisumipakosta. Varustamot Karelia Lines ja Kristiina Cruises ovat myyneet paikkoja ensi kesälle jo parin viikon ajan.
Osa vuoroista on myyty jo loppuun.

Venäjä ei tosin ole vielä ilmoittanut virallista kantaansa asiaan, joten jännityksessä eletään vielä jatkossakin.

Henkka
Lappeenranta

Miran Hamidulla

#1
Kristina Cruisesin kanavaristeilyistä on vihdoin saatu myös tämän vuoden esite aikaan, joten varustamoissa tunnutaan olevan optimistisia asian suhteen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

#2
Toivotaan että onnistuu... ;)

Mitähän KC aikoo tehä Brahelle jos kanavaristeilyt eivät onnistu? ??? >:(

Miran Hamidulla

#3
LainaaMitähän KC aikoo tehä Brahelle jos kanavaristeilyt eivät onnistu? ??? >:(
Silloin alus sijoitetaan tekemään samoja 20 tunnin risteilyjä Kotkasta käsin. Tai näin ainakin KC ilmoitti viime joulukuussa tekevänsä, mutta nythän tätä suunnitelmaa ei tarvittane, kun kanava keikat jatkuu todennäköisesti.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Henri Karppinen

#4
VIISUMIVAPAAT RISTEILYT EIVÄT JATKU:

Etelä-Karjalan Radio/YLE

"Viisumipakko astuu voimaan Saimaan kanavaliikenteessä jo alkavalla purjehduskaudella.

Venäjän ulkoministeriö on ilmoittanut asiasta virallisella nootilla Suomen Moskovan suurlähetystölle. Venäjä on ilmoittanut harkitsevansa viisumivapauden tilalle ryhmäviisumeita, jotka voitaisiin myöntää nopeasti Lappeenrannan konsulaatista. Suomen ulkoasiainministeriön linjanjohtaja Marcus Laurent toteaa, että mahdollisten vaihtoehtojen keksiminen on nyt venäläisten käsissä. Uhanalaiseen viisumivapauteen luottaneet yrittäjät ovat markkinoineet viime viikkoina aktiivisesti viisumivapaita viipurinristeilyjä.

Lappeenrantalaisen Karelia Linesin toimitusjohtajan Reijo Paajasen mukaan Carelia-laiva jää ankkuriin, sillä Paajanen ei usko tarpeeksi monien
matkustajien haluavan hankkia viisumia. "

Että näin...
Jättää sanattomaksi tälläinen uutinen, Kristiina Brahea tuskin enää Lappeenrannassa näkee, toivottavasti kuitenkin jossain muissa merkeissä. Harmi vaan että tässä kävi näin....

krhm...sen verran viel korjausta että toistaiseksi Brahen suunnitelmia ei muuteta...:) ehkä...ehkä

voi homman kiteyttää näin: "TILANNE ON HUONO"

Henkka
Lappeenranta

Santeri

#5
Joo-o
On ne pirullisia.
Mutta käsitykseni mukaan Venäjä testaa parasta aikaa systeemiä jossa viisumin saa rajalta.
Tuollaista ei voi tietenkään käyttää laivaliikenteessä, mutta sellanen on kuitenkin ehkä olemassa.
Ja ohi aiheen.
Miten viisumi asiat hoidetaan Silja Operan Pietarin risteilyillä?

Miran Hamidulla

#6
Tämä juttu koskee vain kanavaristeilyä eli jos Silja Opera, Kristina Brahe tai mikä tahansa muu laiva tulee Venäjälle mereltä päin viisumivapaus hoituu entiseen malliin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Henri Karppinen

#7
Niin vähän lisätietoa nyt....

Kansainväliseen risteilyliikenteeseen sovelletaan Neuvostoliiton ajalta periytyvää asetusta. Asetuksen mukaan Venäjälle saapuvan matkustajalaivan matkustajat voivat oleskella Venäjällä viisumivapaasti 48 tuntia (Etelä-Saimaassa 48 vuorokautta, epäilenpä), jos he poistuvat maasta samalla kulkuvälineellä kuin saapuivat.

Eli miksi tätä ei voi soveltaa myös Saimaan Kanavan matkoihin...Bussi/laivamatkat eivät onnistuisi, mutta tavalliset risteilyt siis kyllä.

Viipurin kaupungin arvioidaan kärsivän noin 20 milj.( vanhaa markkaa) tappiot, jos ja kun risteilyt loppuvat.

Henkka
Lappeenranta

Mikko-Oskari Koski

#8
Tuo Carelian ongelma on hytittömyys. Laivanahan se ei kanavaliikenteeseen ole ollenkaan hassumpi, mutta ajatus, että sillä ajettaisiin risteilyjä, joilla ehtii jotain nähdäkin, tuntuu kaukaa haetulta. Sinänsä Saimaan kanavan läpiajo ja sulutukset ovat kyllä ihan kokemisen arvoinen juttu, jonka puolesta uskoisin monen viisumimaksunkin suorittavan. Ei kuitenkaan niin monen, että päivittäisliikennettä kannattaisi jatkaa.
Saimaan kanava on erityisaluetta, johon voidaan aina soveltaa omia määräyksiä. Ja niiden logiikka on liian usein kohtuuttoman sumea muiden ymmärrettäväksi...

Jos Carelia alkaisi ajaa Viipurin päivämatkoja Lappeenrannan sijaan Haminasta, olisi matka lyhyempi, jolloin aikaa perillä jäisi enemmän. Tähän ratkaisuun varustamo saattaa jopa päätyä, mikäli (kun?) se joutuu melkein lyhimmässä mahdollisessa ajassa pähkäilemään Carelialle kanavareissut korvaavaa käyttöä. Silloin tosin kyydistä jäisivät pois ne matkustajat, joille pääasia risteilyssä on ollut nimenomaan sulutus.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Henri Karppinen

#9
Eilen Carelian omistaja Lappeenrannan Laivat ilmoitti että se aikoo myydä Carelian mikäli viisumivapaiden risteilyjen kohtalo on sinetöity. Myynti on ajankohtainen syksyllä. Yhtiön edustajan mukaan laiva on helppo saada kaupaksi keski-euroopassa, ja vieläpä hyvällä hinnalla.

Taas on harmittelun paikka.

Henkka
Lappeenranta

Henri Karppinen

#10
Eikä taaskaan päivää ilman uusia uutisia....

Kristiina Cruisesin toimitusjohtaja:
"Tällä hetkellä emme ole peruuttaneet Lappeenrannasta tapahtuvaa kanavaliikennettä Viipuriin, eivätkä sitä ole
peruuttaneet venäläisetkään. Me emme ole katkaisseet
myyntiä emmekä peruuttaneet matkoja. Alustamme varustetaan matkalle Saimaan kanavalle."

Eli nyt risteilyt ilmeisesti jatkuvat jo yllämainitun kansainvälisen risteilyliikenteen asetuksen nojalla.
Viipuri lasketaan merisatamaksi, ja silloin liikenne Lappeenrannasta Viipuriinkin kuuluu tämän asetuksen
piiriin.

"Toivossa on hyvä elää..."

Henkka

Henri Karppinen

#11
Aika taas päivitellä tätäkin aihetta:

Molemmat varustamot sekä Carelia Lines että Kristiina Cruises ovat varmoja että laiva-laiva risteilyt jatkuvat myös ensi kesänä aikaisemmin mainitun risteilyliikennettä koskevan asetuksen perusteella.

Nyt ongelmaksi on tullut ns. bussi-laiva tai laiva-bussi matkat.
Epävirallisten tietojen mukaan nekin jatkuisivat. Jos näin ei kuitenkaan käy, aloittaa Karelia Lines risteilyt Lappeenrannan keskustan sijasta Nuijamaan tullilaiturista ja kuljettaa matkustajat bussilla välin Lpr-Nuijamaa-Lpr.

Pelkät laiva-laiva-matkat Carelia Linesin mukaan eivät ole yhtä kannattavia kuin bussi-laiva yhdistelmät, siksi tähän varasuunnitelmaan on päädytty. (lisäksi Viipurissa olo aika lisääntyy yhdellä tunnilla)

Kristiina Cruisesin osalta lähtöpaikka on edelleen Lappeenranta.
Liikenteen aloituspäivä on 26.huhtikuuta ja Karelia Linesilla 18.toukokuuta.

Kanavavaltuuskunnat tapaavat Lpr:ssa 18-19.huhtikuuta, mutta varsinaista päätösvaltaa heillä ei ole asiaan. Asiaan tulee tod.näk selvyys ensi kesän menettely tavoista.

Lähde: Etelä-Saimaa

Henkka

Santeri

#12
Yllätys!
Viisumivapaat risteilyt jatkuu ainakin toistaiseksi.

Henri Karppinen

#13
Juups, niinpä tekivät.
Tänään lähti Kristiina Brahe, 140 matkustajan kanssa kohti Viipuria.....huomenna sen sitten tietää kuin siellä käy, pääsevätkö maihin vai ei...siitäkään kun ei tunnu olevan varmuutta.

Komia näky muuten pitkästä aikaa :) Kristiina siis

Henkka

Henri Karppinen

#14
Toistaiseksi liikenne sujuu normaalisti, matkustajat pääsivät ekalta reissulta maihin...ja tänään olis jo kolmas lähtö :)

Paikallisissa lehdissä ei tosin asiaan suhtauduta hirveen suurella varmuudella. Eli päivä kerrallaan, tai tässä tapauksessa lähtö kerrallaan eteenpäin.

Henkka