Estradenista Flettner-roro

Aloittaja Timo Selkälä, 21.07.2014, 21:22:13

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Hbl kertoo tänään että Boren Estraden saa tänä vuonna 20-metrisen Flettner-roottorin koemielessä. Kyseessä on Norsepowerin koeroottori.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Laakso

Sjlfartstidningen kertoo Estradenin siirtyvän P&O:lle Englannin kanaaliliikenteeseen puolisisarten Norskyn ja Norstreamin sekä uudemman Bore Songin kaveriksi tammikuun alusta. Mann Lines hakee tilalle suurempaa alusta, muttei kerro siitä vielä mitään.

Pari veikkausta Mannin tulevaksi alukseksi lienee helppo esittää, mutta aika näyttää... ::)

http://www.sjofartstidningen.se/estraden-byter-trafik/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Mann Lines korvaa Estradenin Stena Foretellerillä:

http://www.mannlines.ee/ -> Vasemmasta laidasta löytää linkin pdf-tiedotteeseen.

Stenan lastilautta oli juurikin yksi yllämainitsemistani veikkauksista.  ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Nyt Estraden on saanut Flettnerinsä.

Turun Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Pakollinen Sjöfartstidningen-linkitys, tällä kertaa Mann Linesin uusista kuvioista, kun Stena Foreteller aloitti tänään Turusta:

http://www.sjofartstidningen.se/stena-foreteller-trafik-mann-lines/

Estraden on tällä välin jo matkalla kohti Rotterdamia (uutisen kuvista näkee, että kylkiteksti on tietenkin maalattu yli, muita näkyviä muutoksia ei näkyne olevan - roottorihan on jo vanha juttu uutisoinnin kannalta) vaihteeksi näemmä Öresundin kautta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#5
Selvitysten mukaan Flettner-roottoreiden käyttö on vähentänyt Estradenin polttoaineenkulutusta 6,1 prosenttia, kertoo Sjöfartstidningen. Estradenhan sai myöhemmin kannelleen toisenkin roottorin. Roottoreiden valmistajan, Norsepowerin mukaan jopa 20 % säästöt ovat mahdollisia ideaaleissa olosuhteissa ja tarpeeksi suurilla roottoreilla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Norsepower asennuttaa kaksi taittuvaa Flettner-roottoria norjalaisen Sea-Cargon SC Connector -alukseen, jolla on muuten ahvenanmaalainen historia (entinen Express, Birka Express, United Express):

https://www.sea-cargo.no/norways-largest-sailing-vessel/ > Linkin takaa enemmän lehdistötiedotteita, norjalaisia uutisia sekä videota.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.