30/40 m/s tuuli

Aloittaja Janne Raiskinmäki, 02.01.2019, 14:48:57

« edellinen - seuraava »

Janne Raiskinmäki

  Luin teksti-tv:stä, että Vikingin ja Siljan autolautat kulkivat normaalisti (paitsi että eivät käyneet Ahvenanmaalla satamassa) viime yönä, kun oli ennätysmäisen kovat tuulet Ahvenanmerellä. Noin 30 m/s ja puuskissa noin 40 m/s. Millaista se oikein on ajaa tuollaisessa sivutuulessa, kysyy maakrapu.     ???


Risto Hartikainen

Samaa aihetta sivuten; Tietääkö joku miksi Ruotsiin mentäessä ei ajeta Sandhamnin väylää pitkin Furusundin sijaan jos Maarianhaminan pysähdys jää väliin? Sandhamnin kauttahan (avo)merimatka lyhenee jos nyt ei huomattavasti niin ainakin jonkun verran Furusundin kautta kiertämiseen verrattuna, ajansäästöstä puhumattakaan.
Tukholmasta Helsinkiin ajettaessa Furusundin kautta kiertäminen on ymmärrettävämpää alkuillan pidemmän saariston suojassa oloajan johdosta.
Onko kyseessä joku kapteenin pätevyysasia vai mistä johtuu?
Samoin mietin että eikö Suomen puolella myrskykelillä vastaavasti tulisi kyseeseen valita Porkkalan väylä avomeriväylän sijaan (vai ovatko tuuliolot esteenä tälle) jotta aallokon aiheuttama keinunta olisi vähäisempää?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 02.01.2019, 16:26:18
Samaa aihetta sivuten; Tietääkö joku miksi Ruotsiin mentäessä ei ajeta Sandhamnin väylää pitkin Furusundin sijaan jos Maarianhaminan pysähdys jää väliin? Sandhamnin kauttahan (avo)merimatka lyhenee jos nyt ei huomattavasti niin ainakin jonkun verran Furusundin kautta kiertämiseen verrattuna, ajansäästöstä puhumattakaan.
Tukholmasta Helsinkiin ajettaessa Furusundin kautta kiertäminen on ymmärrettävämpää alkuillan pidemmän saariston suojassa oloajan johdosta.
Onko kyseessä joku kapteenin pätevyysasia vai mistä johtuu?
Samoin mietin että eikö Suomen puolella myrskykelillä vastaavasti tulisi kyseeseen valita Porkkalan väylä avomeriväylän sijaan (vai ovatko tuuliolot esteenä tälle) jotta aallokon aiheuttama keinunta olisi vähäisempää?

VL aikoinaan lennätti Cinderellan lomalla olleita päälliköitä toisiin laivoihin kun Tjärvenissä oli jäitä ja ainoastaan Cinderellan päälliköillä oli väyläkirjat Sandhamniin (kesäisten erikoisristeilyjen vuoksi). Kilpailijalla tuskin on kellään enää Sandhamnin papereita voimassa.

1990-luvulla kun Hki-Sto laivat eivät edes käyneet MHQ:ssa ajettiin kovalla kelillä Tjärvenin/Furusundin kautta kovalla tuulella (muístaakseni juuri vallinnut pohjoistuuli pahin) koska Sandhamnissa on juuri sisääntullessa pari tiukkaa svengiä joihin pohjoistuuli vaikuttaa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kimmo Rantanen

Aina vaan jaksaa hämmästyttää toimittajien ainainen väärinkirjoitustaito.. Isabelle on varmasti todella monelle suomalaiselle tuttu kulkupeli.

"Suomalaisille vähemmän tuttu, Riiasta Tukholmaan matkalla oleva Isabelle-alus on kuitenkin useamman tunnin myöhässä.

Päivitetty kello 11.44: Lisätty täsmennys Silja Isabelle -aluksen myöhästymisestä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a9e47048-8cda-4631-af1e-64df366ff130

Ja toimituksiin tiedoksi maalaisillekin järkeenkäypä asia: Tuulenvoimakkuutta enemmän laivan keinumiseen vaikuttaa tuulensuunta.

Tauno Hermola

#4
Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 02.01.2019, 14:48:57
  Luin teksti-tv:stä, että Vikingin ja Siljan autolautat kulkivat normaalisti (paitsi että eivät käyneet Ahvenanmaalla satamassa) viime yönä, kun oli ennätysmäisen kovat tuulet Ahvenanmerellä.

Rosellan eiliset iltavuorot ja kaikki tämänpäiväiset vuorot oli/on peruutettu. MarineTrafficin mukaan myös Eckerö Linjenin M/S Eckerö jäi Grisslehamniin eilen eikä ole tänään (2.1.2019) kulkenut; seuraava lähtö on 3.1. klo 10.00 Grisslehamnista. Samoin Wasa Express näyttää jääneen eilisiltana Holmsundiin, josta lähti tänään klo 19 Suomen aikaa Vaasaan.


Kai Heino

Birka ajoi vain Tukholman saariston edestakain.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 02.01.2019, 16:26:18
Samaa aihetta sivuten; Tietääkö joku miksi Ruotsiin mentäessä ei ajeta Sandhamnin väylää pitkin Furusundin sijaan jos Maarianhaminan pysähdys jää väliin? Sandhamnin kauttahan (avo)merimatka lyhenee jos nyt ei huomattavasti niin ainakin jonkun verran Furusundin kautta kiertämiseen verrattuna, ajansäästöstä puhumattakaan.
Tukholmasta Helsinkiin ajettaessa Furusundin kautta kiertäminen on ymmärrettävämpää alkuillan pidemmän saariston suojassa oloajan johdosta.

Juu ei ole aina matkan pituudesta kyse, Marinetrafficia kun eilen tutkailin, niin näytti kaikki kolme länteen kulkijaa ajaneen reilusti Maarianhaminan väylän ohi luoteeseen, suunnilleen Hammaruddan tasalle ja vasta sitten käännytty jyrkästi kohti Kapellskäriä. Itään menijöistä Silja ja Viking otti suoran reitin itään, mutta Tallinnaan menevä taisi koukata tuon edellämainitun reitin päinvastoin.
Turun laivoista sen verran, että Siljat jättivät eilen päivällä Maarianhaminan väliin, Vikingit kävivät.

Ps. Iltalehdessähän oli matkustajat harmitelleet kun laiva ei keikkunutkaan, olisko keikkunut suoralla reittivalinnalla?  ;)

Kai Heino

Turun linjalla Silja ajaa edellä ja se tuo paineita. Jos Mhamina tuottaa hankaluuksia ja hiukan siellä viivästyy, on Viikkarin jätettävä se väliin tai tehtävä kunniakierros ennen sunttia. Jos Grace ajaa suoraan Turkuun, tulee BP:lle vaikeuksia päästä ajoissa Turkuun, kun merellä on myös Finnlines pyrkimässä Naantaliin. Sama tilanne on myös Tukholman päässä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tauno Hermola

Ehkä sekin vaikutti Vikingin ratkaisuun, että Rosellan vuorot oli peruutettu - jos Turun laivatkaan eivät olisi käyneet Maarianhaminassa, siellä oltaisiin oltu aivan jumissa.

Pete Lehto

Toisaalta kun miettii Saaristo / päiväristeilyjen matkustajamääriä, niin laivasta laivaan vaihtajia on yleensä huomattavasti enemmän Vikingillä. Siljalla näiden risteilyjen peruminen ei liene niin iso kolaus.
Reittimatkustajia miettiessä, Ahvenanmaalla jää / tulee Siljaan yleensä muutamia autoja, Vikingille joskus jopa kaistoittain.
Tämä nyt oli sikäli mutua, kun ei voi tietää saman päivän väenpaljoutta viereisellä purkilla.  :-X

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 04.01.2019, 18:58:01
Toisaalta kun miettii Saaristo / päiväristeilyjen matkustajamääriä, niin laivasta laivaan vaihtajia on yleensä huomattavasti enemmän Vikingillä. Siljalla näiden risteilyjen peruminen ei liene niin iso kolaus.
Reittimatkustajia miettiessä, Ahvenanmaalla jää / tulee Siljaan yleensä muutamia autoja, Vikingille joskus jopa kaistoittain.
Tämä nyt oli sikäli mutua, kun ei voi tietää saman päivän väenpaljoutta viereisellä purkilla.  :-X
Aika usein näitä Siljan "saaristoristeilyjä" harrastavana olen kyllä ollut havaitsevinani Maarianhaminassa laivaa vaihtavien matkustajien määrän kasvaneen viime aikoina. Tukholman suunnasta Ahvenanmaalla laivaa vaihtavia matkustajia on toki edelleen yleensä vain "kourallinen"(Ruotsin taxfree säännöistä johtuen, ilmeisesti...)  autojakin useimmiten Ruotsista Ahvenanmaalle jää vain muutamia. Maarianhaminasta Turun suuntaan puolestaan on autoja on yleensä ollut useammalla kaistalla ihan jonoksi saakka ja matkustajia putken täydeltä ja laivan vaihtaminen on toisinaan ollut jopa hieman tuskastuttavan hidasta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Raiskinmäki

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 03.01.2019, 18:50:53
Juu ei ole aina matkan pituudesta kyse, Marinetrafficia kun eilen tutkailin, niin näytti kaikki kolme länteen kulkijaa ajaneen reilusti Maarianhaminan väylän ohi luoteeseen, suunnilleen Hammaruddan tasalle ja vasta sitten käännytty jyrkästi kohti Kapellskäriä.

Ps. Iltalehdessähän oli matkustajat harmitelleet kun laiva ei keikkunutkaan, olisko keikkunut suoralla reittivalinnalla? 


  Niin, itse ajattelin että vaikein paikka olisi ollut se kun tullaan avomereltä Ruotsin puolelle saaristoon ja tuuli painaa laivaa paapuurin puolen kallioita/luotoja/kareja kohti.


  Mielenkiintoista olisi ollut olla jossain rahtilaivassa tuona yönä Ahvenanmerellä kohti pohjoista    :-X     




Joonas Kortelainen

Lisäksi pitää ottaa huomioon aallonkorkeus ja pituus. Etelätuulilla ei tarvitse niin kovaa keskituulta, että aallot pääsevät kasvamaan suuriksi, kun ne tulevat koko Itämeren matkalta Puolasta asti ja lisäksi merenpohja nousee Pohjoisella Itämerellä kasvattaen sitä entisestään. Siksi myös se Sandhamniin menevä reitti on suojattomampi. Nyt pohjoistuulella aalto ei päässyt kasvamaan niin suureksi todella kovista puuskista huolimatta. Isabelle otti eniten iskua Riianlahdelta Sandhamniin välillä, tuli sisään tunteja myöhässä ja keula pahasti lommoilla. Keulaportit menevät remppaan seuraavan telakoinnin yhteydessä ja käyttävät nyt vain peräpäätä siihen asti.

Tauno Hermola

Suurin mitattu merkitsevä aallonkorkeus Selkämerellä Aapeli-myrskyn aikana oli 7,9 m, se on aika paljon, koko Itämeren mittakaavassakin!

https://ilmatieteenlaitos.fi/aaltoennatykset-itamerella

https://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/819088563

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 09.01.2019, 01:21:30
Suurin mitattu merkitsevä aallonkorkeus Selkämerellä Aapeli-myrskyn aikana oli 7,9 m, se on aika paljon, koko Itämeren mittakaavassakin!

https://ilmatieteenlaitos.fi/aaltoennatykset-itamerella

https://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/819088563

Toki! Ja siellähän se kova merenkäynti usein pohjoisella tuulella onkin, yhdistettynä lyhyeen aallonpituuteen. Ainoa lautoistamme, joka siitä kärsii on toki Wasa Express, viimeksi loppusyksystä, kun joutuivat kääntymään.