Jäätalvi 2014-2015

Aloittaja Pekka Laakso, 16.12.2014, 17:00:23

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#45
Sekä Sjöfartsverketin että ruotsalaisten jääkartan mukaan myös Ymer olisi aktivoitunut tänään.

SjoV:n twiitti vahvistaa asian:

"YMER påbörjar nu också isbrytningsverksamhet och ansvarar inledningsvis för Skelleftehamn-Haraholmen."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#46
Seuraava askel onkin: "Frej på finsk charter".  ;)

Pakkasten jatkuessa Voima aktivoitunee ensi viikolla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/725396/Vasta+kaksi+murtajaa+tositoimissa

LainaaLeudon talven takia vasta kaksi jäänmurtajaa on lähtenyt Helsingistä avustamaan meriliikennettä.

Liikenneviraston mukaan Otso ja Kontio avustavat Perämeren laivaliikennettä yhdessä kahden ruotsalaismurtajan kanssa.

Tällä hetkellä jääpeitettä on lähinnä rannikkoalueilla Merenkurkusta pohjoiseen. Jäätilanne on huomattavasti keskivertotalvea helpompi.

– Talvi on alkanut erittäin kevyenä ja sen myötä Suomi on säästänyt. Jäänmurron kustannukset ja laivojen ylimääräiset polttoainekustannukset jäissä kulkemisesta ovat pysyneet pieninä. Sinänsä talvi on alkanut hyvin, kertoo talvimerenkulkuyksikön päällikkö Jarkko Toivola.

Meneillään oleva pakkasjakso voi kuitenkin pitkittyessään laajentaa merkittävästi jääpeitettä Suomenkin merialueilla.

Jos talvi jatkuu näin helppona, alkaa jossain vaiheessa takuulla keskustelu siitä, oliko sadan miljoonan euron jäänmurtajan tilaaminen nykyisessä taloustilanteessa sittenkään fiksu veto... :P
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#48
Sjöfartsverketin mukaan Ale aktivoituu piakkoin, ja suuntaa Merenkurkkua kohti. Vänernhän on vielä täysin jäätön.

Edit: SjoV twiitti:
Isbrytaren ALE avgår under kvällen från Landskrona mot Bottenhavet #isbrytning...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.01.2015, 07:34:23

Jos talvi jatkuu näin helppona, alkaa jossain vaiheessa takuulla keskustelu siitä, oliko sadan miljoonan euron jäänmurtajan tilaaminen nykyisessä taloustilanteessa sittenkään fiksu veto... :P

Varsinkin kun edellinen kova jäätalvi taisi olla 2010/2011.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 21.01.2015, 14:47:11
Varsinkin kun edellinen kova jäätalvi taisi olla 2010/2011.

Kansan muisti on lyhyt.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

Kuuluu tämäkin jäätalveen.
Odelgrundilta keskeltä Merenkurkkua (Nordvalenilta eteläsuuntaan) haettu poiju pois, että jäät ei sitten sitä enää liikuta. Tosin paikalla nyt on ainakin toistaiseksi avovesi, ei edes riitettä näkyvissä. Pari viikkoa vielä niin ehkä lätäkkö on sitten jäässä.
http://www.vk.se/1369945/kardinalbojar-har-bargats

Janne Koskinen

Frejkin on ollut 20.01.2015 alkaen 24 tunnin valmiudessa:

https://twitter.com/jragnvaldsson

Seuraillaan koska "finsk charter alkaa".  ;)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#53
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.01.2015, 22:40:43
Frejkin on ollut 20.01.2015 alkaen 24 tunnin valmiudessa:
Seuraillaan koska "finsk charter alkaa".  ;)
Mahtaako charter alkaa jos\kun rikkidirektiivi on nostanut rahtaushintoja...Vai vieläkö menevät Övikiin bunkraamaan HFO:ta?... :o  ;D
Ajaako kaikki "sisarukset" nyt MGO:lla tai siis ruotsalaisittain DFO:lla? ::)
DFO = villa-olja= vähärikkinen vihreäksi värjätty lämmitysöljy Ruotsissa.

Janne Koskinen

#54
Aikarahtauksessa rahtaaja maksaa bunkkerin eli on Livi:n hallussa laadut joilla ajetaan.

Frej:n rahtaus loppuu muistaakseni ensi vuodenavaihteessa? Balder Vikingin poistumisen jälkeen tuskin olisi rahdattavissakaan? (BV:n viimeinen talvi SMA:n rahtauksessa.)

Tulee toi Suomen uusi murtaja kuka sitten omistaakin / mangeeraa sopivaan saumaan ja Voiman jatko lienee taattu?

Rikkidirektiivin seurauksena kukaan (ainakaan periaatteessa) ei kaiketi saa ilman rikkipesureita ajella HFO:lla?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Frej on koeajolla, kun Ymerillä on "vaihtopäivät" Luulajassa. Tällä kertaa pääsee Frej oikein kunnolla avustamaan myös koeajolla. Reymar odottaa Frej:tä Luulajan saariston edustalla matkalla kohti Karlsborgia. :)

Pekka Laakso

SjoV twiitti:

YMER hjälper även till på finska sidan i samband med personalskiften för KONTIO respektive OTSO onsdag-torsdag

Eli Ymer avustaa tarvittaessa Suomen puolellakin Kontion ja Otson miehistöjenvaihtojen ajan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#57
Kokkolaan avustettiin 76000 Dwt:n bulkkeri sisään ruotsalaisten toimesta viikko sitten. (SfV:n twiitti).

Jokohan on avustettu uloskin?

EDIT:

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:421151/mmsi:357629000/imo:9687227/vessel:NORDIC_OSHIMA

Taisi selvitä avustuksetta ulos?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jyrki Tuominen

Kontion Jeskanen antoi raporttia perämereltä tänään YLE:n aamu-TV:ssä

http://areena.yle.fi/tv/2398579/#/play


kohta 37:00

Pekka Laakso

Frej aktivoitui tänään. Aloittaa Ruotsin puolella avustaen Luulajan liikennettä Atlen ollessa miehistönvaihdossa. Otso on eilisestä saakka ollut Ruotsin puolella Karlsborgissa.

SjoV:n twiitti aiheesta:
"Idag säkrar FREJ Lule-trafiken medan ATLE har personalskifte. Finska OTSO fixar Karlsborg. "

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.