Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Markus Alander

onneksi halvalla hinnalla suomessa ei tarvita brändejä

jimsmith

Mitä laivan maalaamiseen tulee.. Miks pitäis maalata koko laiva? Laittaa kylkeen siljan nimen niin suomalaiset "juntit" tajua mitään  ;)  ;D
Pytsi maalia maksaa ~100-200€ (riippuen maalista) ja sillä maalaa montakin nimeä.  :thumb:

Salomon Kaukiainen

Varmaankin Galaxy tulee Tukholman iltalähdöille. Käyttökustannukset tuskin ovat Festaria suuremmat mutta uudella ja tasokkaammalla laivalla saadan uutta eloa risteilytoimintaan, Europan vaihto Galaxyyn taas ei toisi muutosta kuin pienellä kaistametrien lisäyksellä.

Sinällään uudistus ei oikeastaan muuta mitään reitillä, ainakaan aiemmin arvioituun suuntaan: kaistametrejä tulee marginaalisesti lisää mutta matkustajakapasiteetti nousee tuhannella. Kun Galaxy nyt ei varmaan ole mikään väliaikaisratkaisu niin näyttää siltä että Silja pysyy tulevaisuudessa kuitenkin perinteisillä linjoilla Turun reitin suhteen. Eli mitään uusia ro-paxeja ei tulla näkemään ja liikenne jatkuu tulevaisuudessakin kahdella risteilylautalla ja Seawindejä uusitaan ajan myötä uudempiin (suurempiin?) vastaaviin. Harmi sinällään, tosin Seawind-Europa yhteispaketti olisi kyllä koetellut pahasti rajoja väylien ja kääntöaikojen suhteen.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 28.04.2007, 03:05:39
Kuitenkin Siljan laivasto ei ollut kuin korkeintaan kuin noin 200 reilun miljoonaan euron arvoinen, joten kauppahinnasta huomattava osa meni Siljan liiketoiminnan ja brändin arvoon. Veikkaisin, että brändillä oli oma osuutensa tässä kauppahinnassa, joten tuskinpa Tallink siitä kovin helpolla luopuu. Varsinkin kuin Silja on paljon helpommin myyvempi nimi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä kuin TALLINk...

Minä puolestani kallistuisin siihen suuntaan, että Siljan brändillä ei an sich ollut kaupassa Tallinkille mitään varsinaista arvoa. He ostivat ennen muuta markkinaosuutta ja kilpailijan pois markkinoilta. Varmasti Siljan brändi jotenkin hinnassa näkyi, mutta en minä usko että Tallink sitä mitenkään varsinaisesti havitteli. Suuri(n) osa hinnan ei-materiaaliseen omaisuuteen pohjautuvasta osasta oli IMO "preemiota" markkinaosuudesta ja kilpailijan poistumisesta. Toki nyt kun se brändi  on muun mukana ostettu, niin jonkin aikaa ainakin sille Tallinnassa käyttöä keksitään. Kuitenkin yhtään pidemmällä aikavälillä on todennäköisempää, että Siljan brändi ajetaan alas. Viimeistään sitten kun Tallink joutuu säästökuurille. Galaxyn tuleminen turkuun olisi siis sinällään kätevä aloitus Siljan alasajolle ja yhtiön virtaviivaistamiselle. Kummasti kun suomalaiset Tallinkilla seilaavat vaikka kuinka sitä huonona brändinä pitävät...

Miran Hamidulla

Kuitenkin tuosta Tallinkin "roadshowsta" voi kukin lukea kuinka paljon Tallink Siljan brändiä arvostaa...

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10783.0
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Alho

Niin kyllähän siellä viitataan Siljaan termillä "strong brand" mikä ihan loogista onkin. Mutta en nyt kuitenkaan sanoisi että tuosta Tallinkin sijoittamainoksesta mitenkään erityinen lukkarinrakkaus Siljan brändiin uhkuisi. Jos sieltä jotain minun silmään osui, niin se oli pikemminkin puhe siitä kuinka Tallink aikoo olla "flexible", "efficient" jne. Toki nyt olen menossa jo aika syvälle kremlologiaan, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa sillä kuinka vahva Siljan brändi on ei sinällään ole merkitystä, ei se aiemminkaan ole kovin tuottoisa ollut ja se on se joka lopulta merkkaa. En minä oikein jaksa uskoa, että pelkkä Tallinkin omistus tekisi Siljasta yhtään sen tuottoisampaa bisnestä, ja kun oletettavaa on, että pienemmillä kustannuksilla (ts.yhdellä brändillä) on hyvinkin mahdollista saada vähintään samat tuotot, niin miksi ihmeessä Siljaa ei heivattaisi historian roskakoriin?

Kalle Id

Minkä takia tällä hetkellä kehden brändin käyttäminen yhtä aikaa maksaisi yhtään enempää kuin yhden? Todellisuudessa tällä hetkellä brämdeillä ei ole muuta eroa kuin nimi, kun organisaatiot ja suurin osa mainosmateriaalista ovat yhteisiä. Ja on myös syytä muistaa että Siljan ja Tallinkin kohdeyleisöt ovat erilaisia. Jos Siljan brändi ajetaan alas, ei suinkaan ole selviö että kaikki entiset Siljan asiakkaat siirtyisivät Tallinkin asiakkaiksi.

Ville Alho

Kahden brändin ylläpito maksaa enemmän kuin yhden siksi, että se edellyttää tuplamäärää kaikkea mitä brändin ylläpitoon vaaditaan, siis mainontaa jne. Toki jos toista brändiä ei käytönnössä ylläpidetä, eli ei mainosteta kuin yhtä brändiä jne. niin homma ei kovin kalliiksi tule. Mutta siinä tapauksessa se huomiotta jäänyt brändi tulee aivan itsestään "feidautumaan" pois markkinoilta. Mitä sitten Siljan ja Tallinkin kohdeyleisön eroihin tulee, niin minusta ei suoraan noin voi sanoa. Jos ajatellaan vaikka Tukholman markkinaa, niin kyllä käytännössä ihan samalle kohderyhmälle kaupataan Siljan Helsingin linjaa kuin Tallinkin Tallinnan linjaakin. Helsinki-Tallinna välillähän Silja aikoinaan oli se selkeä "posh" vaihtoehto Tallinkiin verrattuna, mutta jos Tallink alkaisi ajaa nyt Turusta Galaxylla Siljan sijasta, niin en pitäisi mitenkään selviönä, että Tallinkia ei silloinkin pidettäisi sinä "laadukkaampana" vaihtoehtona kuin Vikingiä. Tuolla nyt sitten en tarkoita, etteikö jokin osa asiakkaista saattaisi siirtyä punaisiin, mutta luulisin, että se vuoto ei kovin suuri kuitenkaan olisi ja Tallinkillä olisi mielestäni hyvät mahdollisuudet jäädä siinä operaatiossa kuitenkin voiton puolelle.

Janne Rantasaari

#68
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.05.2007, 00:37:34
Minkä takia tällä hetkellä kehden brändin käyttäminen yhtä aikaa maksaisi yhtään enempää kuin yhden? Todellisuudessa tällä hetkellä brämdeillä ei ole muuta eroa kuin nimi, kun organisaatiot ja suurin osa mainosmateriaalista ovat yhteisiä.

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 02.05.2007, 14:37:49
Kahden brändin ylläpito maksaa enemmän kuin yhden siksi, että se edellyttää tuplamäärää kaikkea mitä brändin ylläpitoon vaaditaan, siis mainontaa jne. Toki jos toista brändiä ei käytönnössä ylläpidetä, eli ei mainosteta kuin yhtä brändiä jne. niin homma ei kovin kalliiksi tule. Mutta siinä tapauksessa se huomiotta jäänyt brändi tulee aivan itsestään "feidautumaan" pois markkinoilta.

Olen samoilla linjoilla kuin Kalle Id: eihän se (ainakaan kauhean paljoa) kalliimmaksi tule, kun lähes kaikki toiminnot on yhdistetty ja tosiaan suurin osa mainosmateriaalistakin on yhteistä. Ei siis tarvita sitä tuplamäärää kaikkea brändin ylläpitoon vaadittavaa, hyvänä esimerkkinä tästä toimii esimerkiksi Tallink Siljan kotisivut. Ei ole enää omia sivuja molemmille brändeille, vaan on vain yksi sivu, jolla on omana osionaan "Tallink" ja "Silja Line", sivun yläreunoissa molempien brändien omat tuotemerkit. Itse en henkilökohtaisesti usko, että Tallink ainakaan kokonaan Silja Linen brändistä tulisi seuraavien vuosien aikana luopumaan.

Ja jottei aivan aiheesta tulisi eksyttyä, niin sanottakoot, että mielestäni uudet (tai "uudet") alukset Turun reitille ovat erittäin tervetulleita ainakin omasta puolestani. Enkä taatusti ole ainoa, joka on tätä mieltä. Varmasti vetävät asiakkaitakin vanhoja paremmin ainakin jonkin aikaa, eikä pidä unohtaa uudempien laivojen pienemmistä kuluista mahdollisesti syntyviä säästöjä. :thumb:

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Janne Rantasaari - 02.05.2007, 15:56:39
Olen samoilla linjoilla kuin Kalle Id: eihän se (ainakaan kauhen paljoa) kalliimmaksi tule, kun lähes kaikki toiminnot on yhdistetty ja tosiaan suurin osa mainosmateriaalistakin on yhteistä. Ei siis tarvita sitä tuplamäärää kaikkea brändin ylläpitoon vaadittavaa, hyvänä esimerkkinä tästä toimii esimerkiksi Tallink Siljan kotisivut. Ei ole enää omia sivuja molemmille brändeille, vaan on vain yksi sivu, jolla on omana osionaan "Tallink" ja "Silja Line", sivun yläreunoissa molempien brändien omat tuotemerkit. Itse en henkilökohtaisesti usko, että Tallink ainakaan kokonaan Silja Linen brändistä tulisi seuraavien vuosien aikana luopumaan.

Niin, katsellaan miten käy. Tuollainen brändien yhdisteleminen mielestäni tulee ennen pitkää johtamaan siihen, että kakkosbrändi katoaa. Brändit kuitenkin tarvitsevat ylläpitoa ja jos Siljan osaksi jää logon näkyminen kotisivun kulmassa, niin ei se pelkästään sillä tule elossa pysymään. Kokonaan Silja tuskin kuitenkaan katoaa ennen kuin Serenade ja Symphony poistuvat Helsingin linjalta, mutta joskus sekin aika on edessä.

Kille

Itse olen taas sitä mieltä, että Tallink halusi tulla mukaan Turun ja Tukholman välille sekä vallata lisää laivoja Itämerellä. Kun Tallink osti Siljan niin eiköhän se pääasiassa tavoitellut laivoja ja se brändi siinä sivussa. Tuskinpa Tallink olisi vaikka ostanut pelkkää brändiä ::)

Kalevi Lehto

Edelleenkään en usko, että jos tai kun Tallinkin Galaxy siirtyy Turun linjalle, muuttuisi nimi esimerkiksi Silja Galaxyksi, tai laivan naurettava pellemaalaus ylimaalattaisiin Siljan valkoisesksi. Luulen, että ihan kustannussyistäkin johtuen liikenne ainakin Turusta jatkuu sitten Tallinkin tuotemerkillä, eihän se luultavasti kuitenkaan häiritsisi Siljan nykyisin suurinta asiakasryhmää, eli venäläisiä. Ja olen kyllä edelleenkin surullinen ja harmissani vanhan hyvän Siljan nykyisestä alennustilasta mukavuuslippuvarustamo Tallinkin osana, olisi ansainnut Silja paremman omistajan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Kuten tuolla roadshow-topicissa todetaan, muistetaanpas nyt että yli puolet koko yhtiön tuloista tulee Suomen ja Ruotsin välisistä matkustajista ja rahdista. Varsinkin ruotsalaisille Tallink valitettavasti on edelleen melko halvan tuotteen maineessa, oli kalusto kuinka tuliterää tahansa ja ainoa tapa korvata Silja Tallinkilla Ruotsin markkinoilla on panostaa huomattavasti nykyistä enemmän henkilöstön palkkakuluihin, viihteeseen ja ennenkaikkea ravintolapuoleen, lue: ruotsalaiset ja suomalaiset työntekijät. Siitäkin huolimatta voisi mennä vuosia, ennenkuin matkustuspäätös joillakin tyypeillä olisi yhtä kynnyksetön, oli sitten kyseessä Tallink tai Silja. Ilahduttavaa huomata, että suomalaiset asiakkaat eivät ole yhtä kranttuja.  ;) Valitettavasti Suomen ja Ruotsin välisten linjojen kysyntään emme ole ainoana vaikuttamassa niiden venäläisten lisäksi, varsinkiin jos Galaxy tulee Tukholman iltalähdöille. Rahtipuolelle lienee sama, mitä aluksen kyljessä lukee, mutta jos olen tulkinnut oikein täälläkin kirjoittelevien jutuista, Finnlink voi pian olla houkutteleva vaihtoehto, jos ylityksen aikana esim. ruoka rekkamessissä ei ole maistuvaa.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 02.05.2007, 20:36:28
Itse olen taas sitä mieltä, että Tallink halusi tulla mukaan Turun ja Tukholman välille sekä vallata lisää laivoja Itämerellä. Kun Tallink osti Siljan niin eiköhän se pääasiassa tavoitellut laivoja ja se brändi siinä sivussa. Tuskinpa Tallink olisi vaikka ostanut pelkkää brändiä ::)
Kuitenkin vuosikertomuksessa 05/06 tuo brändi arvioitiin 58,288 miljoonan euron arvoiseksi. Lisäksi Tallinkin johto on sekä ennen kaupan toteutumista ja sen jälkeen antanut useita haastatteluja, jossa on jotenkin mainittu Siljan brändi ja sitä kohtaan tunnettu arvostus. Eivätkä nämä lausunnot ole olleet mitään korulauseita. Varsinkin, kun Siljan liikenne tuo hyvin merkittävän osan konsernin tuloista, kuten Joonas tuossa edellä jo sanoo.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.05.2007, 21:30:16
Edelleenkään en usko, että jos tai kun Tallinkin Galaxy siirtyy Turun linjalle, muuttuisi nimi esimerkiksi Silja Galaxyksi, tai laivan naurettava pellemaalaus ylimaalattaisiin Siljan valkoisesksi. Luulen, että ihan kustannussyistäkin johtuen liikenne ainakin Turusta jatkuu sitten Tallinkin tuotemerkillä,
Onko Silja Europan maalaaminen Tallinkin väreihin sitten jotenkin merkittävästi halvempaa? Mielestäni olisi omituista, jos Turun linjalla ajaisi parina Galaxy Tallinkin väreissä ja Europa Siljan väreissä. Kuitenkin reitillä myydään myös tuotteita, jotka sisältävät matkan kummallakin reitin aluksella, ja olisi varmastikin asiakkaan kannalta hivenen sekavaa, kun meno olisi Siljalla ja paluu Tallinkilla.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.05.2007, 21:30:16
eihän se luultavasti kuitenkaan häiritsisi Siljan nykyisin suurinta asiakasryhmää, eli venäläisiä.
Kerrohan meille jotain faktatietoa siitä kuinka venäläiset ovat Siljan suurin asiakasryhmä? Tämä kun ei ole mikään Suomi24 missä huudellaan omilla asenteilla väritettyjä valheita...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.05.2007, 21:30:16
mukavuuslippuvarustamo Tallinkin
Kun et selvästikään tiedä käsitteen mukavuuslippu koko merkitystä, suosittelen olemaan käyttämättä sitä. Tuo nimitys, kun ei tule pelkästään halvemmista palkoista...

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.05.2007, 16:13:44
Siitäkin huolimatta voisi mennä vuosia, ennenkuin matkustuspäätös joillakin tyypeillä olisi yhtä kynnyksetön, oli sitten kyseessä Tallink tai Silja. Ilahduttavaa huomata, että suomalaiset asiakkaat eivät ole yhtä kranttuja.  ;)
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä kuinka kranttuja ainakin suomalaiset ovat sen suhteen, mikäli Galaxy tulisi reitille Tallinkin väreissä. Asiasta vouhotetaan jo etukäteen negatiiviseen sävyyn, vaikkei mikään fakta ole vielä tukenut väitettä...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.05.2007, 19:37:51
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä kuinka kranttuja ainakin suomalaiset ovat sen suhteen, mikäli Galaxy tulisi reitille Tallinkin väreissä. Asiasta vouhotetaan jo etukäteen negatiiviseen sävyyn, vaikkei mikään fakta ole vielä tukenut väitettä...

Juuri näin. Kun kerrankin tarjotaan jotain uutta ja hienoa, niin sitten porataan, että miks ja miks ja miks, ja että galaxy ei sovi reitille ja ja ja... Itse oon ainakin enemmän kuin tyytyväinen, että turun lähdöillekkin saadaan edes yksi upea laiva. Galaxyhan on mitä upein alus kokonaisuudessaan. Toivotaan että sen upea värityskin säilyy. Se nyt on ihan yhdentekevää lukeeko siinä alla sitten Silja vaiko Tallink. Tai kukapa tietää, vaikka siinä lukisi kummatkin nimet. Pinta-alaa laivan kyljissä nimille ainakin löytyy.

Entinen "silja" ei tähän uusien laivojen hankintaa olisi varmaan ikinä pystynytkään. Pienellä pintaremontillakaan kun ei kuitenkaan ikuisesti voi näitäkään purkkeja tekohengittää.