Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#90
Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 03.05.2007, 22:23:44
Tänään kuulin, että Romantika tulee Turun linjalle... Mene ja tiedä, lähde ainakin oli luotettava...  ;) ::) :deal:
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.05.2007, 20:22:33
Tämä on mielenkiintoista. Mistä tällaista tietoa on tullut, itse en ole kuullut vielä mistään muualta tästä mitään. Tähän asti olen ollut käsityksessä, että Galaxyn pariksi Tallinkin Turun reitille olisi tulossa rakenteilla oleva "GalaxyIII".
Voihan se olla, että joku ihan siellä TallinkSiljan operatiivisessa johtoportaassakin on ruvennut sovittelemaan Galaxyn raameja ja väyläolosuhteita toisiinsa ja huomannut eräitä asioita... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Heli Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 11.04.2007, 22:00:11
Niinpä, pirustako näitä tietää. Veikkaukseni siitä, että Silja Europalle tulisi lähtö perustuu vain siihen spekulaatioon, että Turun linjalle ei mahtuisi kahta Europan/Galaxyn kokoluokan alusta. Siis ainakaan niin, että matkustajia riittäisi kaikille tarpeeksi...

Ei sillä varmaan ole väliä kumpi laiva Turusta lähtisi Galaxyn tultua tilalle.. Itse tykkään käydä Europal ja on ihan hyvä laiva, mutta en ole käynyt Festivalil.. Mutta Galaxy voi olla ihan hyvä laiva/hienokin Turku-Tukholma reitille.. Mutta voishan se Galaxy tietty mennä ensin Festivaalin tilalle kun se on muutenkin vanhempi laiva kuin taas Europa..  :D

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.05.2007, 16:48:24
Voihan se olla, että joku ihan siellä TallinkSiljan operatiivisessa johtoportaassakin on ruvennut sovittelemaan Galaxyn raameja ja väyläolosuhteita toisiinsa ja huomannut eräitä asioita...
Eiköhän siellä johtoportaassa ole jo tuota Galaxyn siirtopäätöstä tehdessä tiedetty sinua paremmin sopiiko laiva Turun ja Tukholman saariston olosuhteisiin vai ei... ::)

Romantika huhu lienee lähtenyt liikkeelle siitä, että joku on sotkenut Romantikan ja Galaxyn toisiinsa, joten enpä tuhlaisi sen pohtimiseen aikaani...

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 06.05.2007, 13:25:35
Vaikka tämä nyt ei liitykkään spekulaatioon Galaxyn Turun reitille siirtymiseen niin täytyy yhtyä Kalevi Lehdon mieleipiteeseen
Galaxyn halvasta olemuksesta. Kaikkialla sitä halvan näköistä muovista puujäljitelmä pintaa, muutenkin sellainen "muka hieno" mutta halvan oloinen lookki, ei vakuuttanut vannoutunutta Siljan asiakasta.
Onneksi ikinuori Silja Festival on vieläkin niin hieno, että se täyttää nämä Silja-asiakkaiden "laatukriteerit" Galaxyä paremmin? ::)

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.05.2007, 11:01:34
kun vaihtoehtona on esim.tuo mainitsemasi Birka Paradise, joka on aito tyylikäs risteilyalus.
Galaxyllä ja Paradisellä matkustaneena en menisi sanomaan Paradiseä noin ylivertaiseksi vaihtoehdoksi. Aidon risteilyaluksen sijasta voitaisiin puhua enemmänkin autolautasta, jossa ei ole autokantta, kun palvelutarjonnassa tuo "risteilijästatus" ei tehnyt aluksesta mitenkään poikkeavaa verrattuna esimerkiksi Cinderellaan. Galaxyyn nähden parempaa on lähinnä yläkannen allasosasto/disco. Ravintolat ja yökerho sensijaan ovat kuin suoraan Viikkarilta kopioituja. Ja sisätilojen yleisvaikutelma tuo mieleen halvan ja muovisen Wannabe-Karibian... ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kille

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.05.2007, 17:18:39
.Aidon risteilyaluksen sijasta voitaisiin puhua enemmänkin autolautasta, jossa ei ole autokantta, kun palvelutarjonnassa tuo "risteilijästatus" ei tehnyt aluksesta mitenkään poikkeavaa verrattuna esimerkiksi Cinderellaan. Galaxyyn nähden parempaa on lähinnä yläkannen allasosasto/disco. Ravintolat ja yökerho sensijaan ovat kuin suoraan Viikkarilta kopioituja. Ja sisätilojen yleisvaikutelma tuo mieleen halvan ja muovisen Wannabe-Karibian... ;)

Mitä sielä sitten pitäisi olla... kartingratako?
Ja tuohon Galaxyyn palatakseni niin kyllä se Turunlinjalla varmaan hyvin tulee toimeen (teknillisesti) mutta kyllä noita myöhästymyisiä sitten kyllä pakostakin tulee. Kuten nyt jo Isabellasta voi melkein kellonsa tarkistaa ja Europa on säännöllisesti hiukan myöhässä usein.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.05.2007, 17:18:39
Eiköhän siellä johtoportaassa ole jo tuota Galaxyn siirtopäätöstä tehdessä tiedetty sinua paremmin sopiiko laiva Turun ja Tukholman saariston olosuhteisiin vai ei... ::)

Romantika huhu lienee lähtenyt liikkeelle siitä, että joku on sotkenut Romantikan ja Galaxyn toisiinsa, joten enpä tuhlaisi sen pohtimiseen aikaani...
Onneksi ikinuori Silja Festival on vieläkin niin hieno, että se täyttää nämä Silja-asiakkaiden "laatukriteerit" Galaxyä paremmin? ::)
Galaxyllä ja Paradisellä matkustaneena en menisi sanomaan Paradiseä noin ylivertaiseksi vaihtoehdoksi. Aidon risteilyaluksen sijasta voitaisiin puhua enemmänkin autolautasta, jossa ei ole autokantta, kun palvelutarjonnassa tuo "risteilijästatus" ei tehnyt aluksesta mitenkään poikkeavaa verrattuna esimerkiksi Cinderellaan. Galaxyyn nähden parempaa on lähinnä yläkannen allasosasto/disco. Ravintolat ja yökerho sensijaan ovat kuin suoraan Viikkarilta kopioituja. Ja sisätilojen yleisvaikutelma tuo mieleen halvan ja muovisen Wannabe-Karibian... ;)


No joo, Tallinkin johtoportaan ammattitaitoa en kovin korkealle arvostelisi sen perusteella, missä valossa se yhtiö on viime aikoina julkisuudessa esillä ollut. Vikingin pääkonttorissa on varmaan naureskeltu useaankin otteeseen. Mitä sitten Silja Festivaliin(Wellamoon) tulee, se oli kyllä sisarineen (Svea) valmistuessaan vuonna-86 ylivoimaisesti komein laiva Suomen ja Ruotsin välillä ja koko itämerellä. Yli 20 käyttövuotta on toki tietenkin jättänyt siihen jälkensä ja ihan perusteltua onkin sen korvaaminen uudella laivalla(kuten Europankin). Myös Serenade ja Symphony olivat tullessaan ylivoimaisen hienoja laivoja luokassaan. Tällaiseen "glamouriin" ,mihin Silja-tuotemerkin alla perinteisesti on totuttu, ei mikään Tallink-Galaxy oikein pysty, se vain on niin muovisen ja halvalla tehdyn oloinen -se ei yksinkertaisesti edusta Silja-laatua.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 06.05.2007, 19:21:27
Mitä sielä sitten pitäisi olla... kartingratako?
Aidolla risteilijällä on yleensä suuri miehistö ja siten yksilöllisempi sekä korkeatasoisempi palvelu, ja matkoille mennään hakemaan muutakin kuin vuorokauden pikakännejä. Paradisellä miehistöä ei ole sen enempää kuin kilpailevilla autolautoilla, ja aluksen matkat ovat samanlaisia vuorokauden dokausmatkoja kuin kilpailijoilla. Näinollen en näe aluksen tarjoavan juuri mitään sellaista, mitä joku Galaxy (tai vaikkapa Cinderella) ei pystyisi tarjoamaan...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.05.2007, 19:33:02
No joo, Tallinkin johtoportaan ammattitaitoa en kovin korkealle arvostelisi sen perusteella, missä valossa se yhtiö on viime aikoina julkisuudessa esillä ollut.
Niin joku julkisuuteen noussut kännisekoiluhan tunnetusti määrittelee sen miten joku/jotkut henkilöt(t) osaavat leipätyönsä. Eli samalla logiikalla Ville Peltosta ei voi enää pitää hyvänä jääkiekkoilijana, kun hän tässä taannoin oli julkisuudessa kännisekoilun vuoksi. ;)

Jos kuitenkin katsotaan Tallinkin viime vuosien taloudellista tulosta ja tehtyjä alusinvestointeja, niin voisi sanoa, että jotain ammattitaitoa ehkä kuitenkin löytyy? ;) Aika outoa, että vuodesta toiseen voittoa tekevä ja jatkuvasti laajeneva yhtiö voi olla ammattitaidottomasti johdettu, kun alalla kuitenkin viime vuosina ollut paljon myös sellaisiakin yhtiöitä joiden "ammattitaitoinen" johto on saanut firmansa tuloksen miinukselle. ::) Tosin yleensähän tällaisia kommentteja möläyttelevätkin sellaiset kirjoittajat, joiden omassa asiantuntemuksessa olisi ehkä hieman tarkistamisen varaa...


Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.05.2007, 19:33:02
Mitä sitten Silja Festivaliin(Wellamoon) tulee, se oli kyllä sisarineen (Svea) valmistuessaan vuonna-86 ylivoimaisesti komein laiva Suomen ja Ruotsin välillä ja koko itämerellä. Tällaiseen "glamouriin" ,mihin Silja-tuotemerkin alla perinteisesti on totuttu, ei mikään Tallink-Galaxy oikein pysty, se vain on niin muovisen ja halvalla tehdyn oloinen -se ei yksinkertaisesti edusta Silja-laatua.
Nyt puhutaankin siitä miltä Silja Festival näyttää tällä hetkellä. Onko alus mielestäsi tällä hetkellä muka laadukkaampi kuin Galaxy?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.05.2007, 20:16:38
Aidolla risteilijällä on yleensä suuri miehistö ja siten yksilöllisempi sekä korkeatasoisempi palvelu, ja matkoille mennään hakemaan muutakin kuin vuorokauden pikakännejä. Paradisellä miehistöä ei ole sen enempää kuin kilpailevilla autolautoilla, ja aluksen matkat ovat samanlaisia vuorokauden dokausmatkoja kuin kilpailijoilla. Näinollen en näe aluksen tarjoavan juuri mitään sellaista, mitä joku Galaxy (tai vaikkapa Cinderella) ei pystyisi tarjoamaan...
Niin joku julkisuuteen noussut kännisekoiluhan tunnetusti määrittelee sen miten joku/jotkut henkilöt(t) osaavat leipätyönsä. Eli samalla logiikalla Ville Peltosta ei voi enää pitää hyvänä jääkiekkoilijana, kun hän tässä taannoin oli julkisuudessa kännisekoilun vuoksi. ;)

Jos kuitenkin katsotaan Tallinkin viime vuosien taloudellista tulosta ja tehtyjä alusinvestointeja, niin voisi sanoa, että jotain ammattitaitoa ehkä kuitenkin löytyy? ;) Aika outoa, että vuodesta toiseen voittoa tekevä ja jatkuvasti laajeneva yhtiö voi olla ammattitaidottomasti johdettu, kun alalla kuitenkin viime vuosina ollut paljon myös sellaisiakin yhtiöitä joiden "ammattitaitoinen" johto on saanut firmansa tuloksen miinukselle. ::) Tosin yleensähän tällaisia kommentteja möläyttelevätkin sellaiset kirjoittajat, joiden omassa asiantuntemuksessa olisi ehkä hieman tarkistamisen varaa...

Nyt puhutaankin siitä miltä Silja Festival näyttää tällä hetkellä. Onko alus mielestäsi tällä hetkellä muka laadukkaampi kuin Galaxy?

Aika hyvä mittari luottamuksesta yhtiön tuloksentekokykyyn ja sen johdon uskottavuuteen on sen osakkeiden kurssi pörssissä. Tallinkin osake laahaa reilusti alle listautumishinnan ja on ollut laskusuunnassa viime aikoina. Ja vielä tuosta Galaxy-laivasta. Tietenkin se nyt tällä hetkellä on parempi kunnoltaan, kuin yli kaksikymmenvuotias alus, mutta mitään sellaista uutta ja hohdokasta en siitä usko löytyvän, että saisi varsinkaan laatutietoiset ruotsalaismatkustajat kiinnostumaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.05.2007, 20:54:36
Aika hyvä mittari luottamuksesta yhtiön tuloksentekokykyyn ja sen johdon uskottavuuteen on sen osakkeiden kurssi pörssissä. Tallinkin osake laahaa reilusti alle listautumishinnan ja on ollut laskusuunnassa viime aikoina. Ja vielä tuosta Galaxy-laivasta. Tietenkin se nyt tällä hetkellä on parempi kunnoltaan, kuin yli kaksikymmenvuotias alus, mutta mitään sellaista uutta ja hohdokasta en siitä usko löytyvän, että saisi varsinkaan laatutietoiset ruotsalaismatkustajat kiinnostumaan.

Minkähän laskutavan mukaan on Tallinkin osake ollut  viimeaikoina laskussa. Viimeisen kahden kuukauden aikana osakkeen kurssi on ollut 1.30€ +/- 0.10€. Eli melko vakaana on kurssi ollut, vai kuinka? Ja osakekurssi on lähes samalla tasolla kuin pörssiin listautuessa n. - 0.05€ alle.

Verrataas Galaxyä Siljan Turun laivoihin ,jotka silloin joskus on ollut uusia ja moderneja.  Galaxyltä löytyy viisi ruokaravintolaa , Festivalilta kolme. Europalla ja Festivalilla viihdetarjonta rajoittuu normaaliin tanssiravintola, pub, disco valikoimaan, kun taas Galaxyltä löytyy Showlounge, tanssiravintola , disco , pub ja neljä muuta baaria. Hytit on paremmin varustellut ja kaikki autokannen yläpuolella.  Vakea uskoa ruotsalaisia niin laatutietoisiksi , että  kaksikymmentä vuotta vanhojen muistikuvien perusteella pitäisivät Festivalia tai edes Europaa kiinnostavampana kuin Galaxyä. Ja aina uusi laiva reitillä houkuttelee matkustajia paremmin kuin samat  vuosikymmeniä reitillä seilanneet kiulut.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 06.05.2007, 21:16:38
Minkähän laskutavan mukaan on Tallinkin osake ollut  viimeaikoina laskussa. Viimeisen kahden kuukauden aikana osakkeen kurssi on ollut 1.30€ +/- 0.10€. Eli melko vakaana on kurssi ollut, vai kuinka? Ja osakekurssi on lähes samalla tasolla kuin pörssiin listautuessa n. - 0.05€ alle.

Verrataas Galaxyä Siljan Turun laivoihin ,jotka silloin joskus on ollut uusia ja moderneja.  Galaxyltä löytyy viisi ruokaravintolaa , Festivalilta kolme. Europalla ja Festivalilla viihdetarjonta rajoittuu normaaliin tanssiravintola, pub, disco valikoimaan, kun taas Galaxyltä löytyy Showlounge, tanssiravintola , disco , pub ja neljä muuta baaria. Hytit on paremmin varustellut ja kaikki autokannen yläpuolella.  Vakea uskoa ruotsalaisia niin laatutietoisiksi , että  kaksikymmentä vuotta vanhojen muistikuvien perusteella pitäisivät Festivalia tai edes Europaa kiinnostavampana kuin Galaxyä. Ja aina uusi laiva reitillä houkuttelee matkustajia paremmin kuin samat  vuosikymmeniä reitillä seilanneet kiulut.

Mitä Tallinkin osakekurssiin tulee, tästä käppyrästä se selviää:  http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&period=3years&tab=historical
Ja musta on sinänsä hieman typerää lähteä vertailemaan laivoja, joilla on kaksikymmentä vuotta ikäeroa. Tottakai Galaxy on parempi kunnoltaan ja puitteiltaan kuin Festival-vanhus, mutta tarkoitin kommentissani, että tämän päivän kriteerien mukaan Galaxy ei ole kyllä mitenkään kovin loistokas alus jota Festari-Wellamo todellakin oli aikanaan. Europahan ei Silja-tasoa koskaan ole ollutkaan. (ja sitten mahdollisesti tullessaan Turun reitille Galaxy on jo kaksi vuotta ollut suomalaisten "sankarimatkailijoiden" sotkettavana ja rikottavana Tallinnan linjalla, jossa kiistämättä "törkyporukkaa" riittää, eli uutuudenviehätys ja siisteys lienee siitä silloin jo karissut)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Tämä hiustenhalkominen Tallinkin osakekurssin kehityksestä ei enää liity mitenkään tämän topicin aiheeseen, joten se voitanee jättää sikseen. Tuosta Tallinkin johdon ammattitaidosta tämän Galaxy saaristoväylillä tapauksen kohdalla todettakoon, että Tallinkin johdolla on käytössään tuota Turun linjaa vuosikymmeniä operoineiden merenkulun ammattilaisten tietotaito, mikäli konsulttiapua tarvitaan, ja yleensäkin kysymys siitä sopiiko joku alus jollekin linjalle on merenkulkualan yrityksen arjessa sellainen perusasia, etten usko sen aiheuttavan minkäänlaisia ongelmia merenkulkualan parissa vuosia työskenneelle Tallink johdolle. Täytyy olla aika tyhmä, jos ihan oikeasti uskoo tällaisen perusasian aiheuttavan ongelmia...

Sitäpaitsi missään muualla kuin tällä foorumilla ei ole ollut epäilyksiä sen suhteen, etteikö Galaxy sopisi Turun ja Tukholman saariston liikenteen, ja täälläkin tuota keskustelua on lietsonut lähinnä yksi kirjoittaja, jolle suurten laivojen liikennöinti saaristossa tuntuu ilmeisesti olevan jonkinlainen henkilökohtainen mörkö, jota vastaan pitää lietsoa tuota saaristoväyläfanatismiä kaikissa asiaa vähänkin sivuavissa yhteyksissä. Pidemmän aikaa foorumille kirjoitelleet kirjoittelijat ovat jo aikoja sitten oppineet sivuuttamaan nämä kirjoitukset, mutta aina löytyy uusia kirjoittajia, jotka tietämättömyyttään vielä osuvat tähän miinaan...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#100
Totisesti on, sillä TallinkSiljan operatiivisella taholla on taatusti paras mahdollinen, käytännön kokemuksiin perustuva tietotaito, mitä saaristoväylissä ylisuurilla aluksilla (=Hjulgrundin-Ledsundin väylien maksimikoon ylittävillä) ajamiseen tulee! 
Näkemykseni Turun sataman olosuhteista perustuvat lähinnä kahden ko.satamaan säännöllisesti isohkojen alusten perämiehinä operoineen kaverini kanssa käymiini keskusteluihin. Toinen mainituista herroista on aiemmin työskennellyt myös satamakonttorissa, jossa Silja Europan iltakääntymisiä on aina ihasteltu merenkulullisina taidonnäytteinä.

Galaxy III:n tilaus on sitäpaitsi vielä niin alkutekijöissään, että jos tällaisiin väyläongelmiin törmätään, tuo tilaus voidaan vielä muuttaa kaistametreiltään nykyisiä tehokkaammaksi Romantika III:ksi. Mutta varmaan varustamojohto osaa tehdä oikeat ratkaisut ilman, että tässä rupeamme heitä neuvomaan. Lopputuloksen kommentointi onkin sitten ihan toisen ajan juttu...

Loppukommentiksi (jonka jälkeen lupaan olla palaamatta tähän viestiketjuun ja suosittelen samaa aika monelle muullekin  ), alkuperäisestä viestistäni lainaus, jonka lukeminen olisi jättänyt paljon tyhjää tekstiä kirjoittamatta:
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2007, 16:22:44 Nämä ovat sinällään pikkutekijöitä joista varmasti selvitään, mutta jotka saattavat kasautuessaan aiheuttaa ongelman poikineen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Santeri

Joo kieltämättä osakekurssit eivät liity mitenkään tähän ketjuun, koska ne eivät liity välttämättä edes mitenkään todellisuuteen. Jos Tallink tekee vaikka kuinka hyvän tuloksen, mutta Tallinkin toimet eivät vastaa sijoittajien odotuksia, niin osakekurssi voi tällöin hyvinkin laskea ja todennäköisesti laskeekin...

Mutta Galaxystä muuten. Itse olen sitä mieltä, että alus on tervetullut reitille ilman sen suurempaa dramatiikkaa. Varmasti on hyvä päätös. Asioita tarkemmin seuraamattomalle uusi laiva on aina uusi ja kiinnostava. Harvempi tekee matkustuspäätöksensä sen perusteella, että on ostanut ensimmäisen laivasuklaansa juuri Silja Europalta ja haluaa aina vain juuri kyseiselle laivalle  :)

Kalevi Lehto

#102
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2007, 14:26:54
Totisesti on, sillä TallinkSiljan operatiivisella taholla on taatusti paras mahdollinen, käytännön kokemuksiin perustuva tietotaito, mitä saaristoväylissä ylisuurilla aluksilla (=Hjulgrundin-Ledsundin väylien maksimikoon ylittävillä) ajamiseen tulee!  8)
Näkemykseni Turun sataman olosuhteista perustuvat lähinnä kahden ko.satamaan säännöllisesti isohkojen alusten perämiehinä operoineen kaverini kanssa käymiini keskusteluihin. Toinen mainituista herroista on aiemmin työskennellyt myös satamakonttorissa, jossa Silja Europan iltakääntymisiä on aina ihasteltu merenkulullisina taidonnäytteinä. Lopputuloksen kommentointi onkin sitten ihan toisen ajan juttu... 8)

Niin, sittenhän se nähdään, jos ja kun Tallink tuo sen Galaxynsä Turkuun, että pölisevätkö saarten rantalepikot. Ei muuten taida Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä olla montakaan laivaa, joka ei olisi ainakin kertaalleen käynyt kivellä?


Lainausta lyhennetty
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.05.2007, 19:51:04
Niin, sittenhän se nähdään, jos ja kun Tallink tuo sen Galaxynsä Turkuun, että pölisevätkö saarten rantalepikot. Ei muuten taida Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä olla montakaan laivaa, joka ei olisi ainakin kertaalleen käynyt kivellä?


Lainausta lyhennetty

Lippumaa minua kiinnostaa. Jos taikka kun pitää ajaa Suomen taikka Ruotsin soppareilla, niin tulee varmasti jomman kumman maan lippu perään jo yksinkertaisesta syystä, että se kannattaa. Viro kun ei maksa minkäänlaisia varustamotukia. Jos EU-pykälät nuuskan myynnin sallimisesta vain ruotsalaisilla aluksilla pitävät, niin kotisatama lienee Ruotsissa. Taitaa lisäksi Ruotsissa olla vieläkin vähän suuremmat tukaiset, käsittääkseni Suomi on korjaamassa asiaa samaan suuntaan.

Galaxyhan on n. 9 metriä pidempi kuin Sere taikka Symppa. Aika pienillä marginaaleilla siellä vedellään, jos tuo 9 metriä ratkaisee sen, mahtuuko laiva jostain. Ja onhan noita väyliä aina korjailtu sen mukaan, millaisella kalustolla ajellaan. Aluperäisestä Kustaanmiekastakaan ei taitaisi yksikään nykyisistä Ruotsinlaivoista mennä läpi.

Ja kun täällä noita spekulaatioita harrastetaan, niin Riika-Turku olisi minusta ihan fiksu kokeilu. Vaikkapa sloganilla "aloita Via Baltica vasta Riiasta." Kesäliikenne voisi olla hyvinkin kannattavaa, varsinkin kun otettaisiin tuohon Ahvenanmaan pysäys tax freen saamiseksi mukaan.

Teijo Niemelä

Ihan vain lisäyksenä tähän keskusteluun (ellei jo ole aiemmin mainittu), Turun satama markkinoi itseään risteilykohteena maksimissaan 230-metrisille aluksille. Joten, Galaxyn pituuden ei pitäisi olla mikään ongelma.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.