Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Kille

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 11.08.2007, 10:13:48
Eikös Infon luona ole esim suuri "TALLINK"-teksti? Tämänlaisia asioita varmasti tullaan poistamaan. Lisäksi kenties ravintoloiden nimiä voidaan ehkä muuttaa :thumb:

Jep. Tuskinpa mitään suurta. Tehdään vain yleistä järjestelyä ym..

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 11.08.2007, 10:30:32
Toi Helsinki-Riika vois olla hyvä vaihto ehto Festarin uudeksi reitiksi. :beer:-Miia-

Vaan kannattaisiko reitti?
Operahan teki Riian risteilyjä ja joutui myyntiin.

Miia

Lainaa
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 11.08.2007, 11:31:37
Vaan kannattaisiko reitti?
Operahan teki Riian risteilyjä ja joutui myyntiin.
Mutta Festari onkin autolautta,Voisihan sitäkin reittiä kokeilla?-Miia-

Kristian Sandberg

Ainakin kesällä tämä toimisi. Visby on myös hyvä vaihtoehto
//Kristian S

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 11.08.2007, 11:38:02
Mutta Festari onkin autolautta,Voisihan sitäkin reittiä kokeilla?-Miia-

En usko että näin suuria päätöksiä tehdään ihan vaan "kokeilemalla". Eiköhän siinä tehdä aika paljon ennakkotyötä, markkinatutkimusta ym. Ja sitten jos päätös tehdään, niin laiva siirretään uudelle reitille. Mutta ei sitä kokeilla että miten pärjää ja jos menee huonosti niin kokeillaan vaikkapa Pietaria tai Visbytä seuraavaksi.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kristian Sandberg - 11.08.2007, 11:53:55
Ainakin kesällä tämä toimisi. Visby on myös hyvä vaihtoehto
//Kristian S

Jep, kesäisin Visby on (tai oli ainakin Operan aikaan) varmasti kannattava vaihtoehto. Ongelma onkin varmaan se, että mihin laiva (oli se nyt sitten vaikka Festival) ajaa muulloin kuin kesäkaudella, kun ei Riikaan ja Pietariin ole ainakaan aiemmin riittänyt tarpeeksi matkustajia? Ehkä Festival voisi ajaa Kapellskär-reittiä muun ajan vuodesta, en kyllä tiedä  riittäisikö enää matkustajia ja rahtaajia...

Timo Selkälä

Kuulin semmoisen jutun niistä Visbyn risteilyistä, että ne oli kyllä helppo myydä mutta tuottivat siksi huonosti, että ensinnäkin Visby oli lähinnä perhematkakohde ja toiseksi tämä johti siihen että matkustajat eivät tämän takia käyttäneet rahaa laivalla tarpeeksi - eli alkoholimyynti oli alhaisempi kuin Operan muilla keikoilla. Tämä teki Visbyn risteilyistä heikosti kannattavia. Visbytä ei pudotettu ohjelmasta siksi että se oli niin helppo myydä. Tähän ehkä autolautta sopisi paremmin - mutta jos kaikessa lauttatoiminnassa on ongelmana sesonkiluontoisuus niin tässä se olisi todella suuri ongelma. Ennen kuin joku ehdottaa että se voisi mennä sitten Visbystä Ruotsiin - sorry no can do koska Gotlannin liikenne on luvanvaraista johtuen tukiaisista.

Paremmin Festival siten Riikaan sopii, koska sillä on Vanaa suurempi autokansi, mutta koska kaistametrejä on silti niin vähän niin kyseessä on vain tilapäinen siirto. Ennemmin tai myöhemmin sinnekin tulee isomman rahtitilan omaava alus, joka luultavasti on uudisrakennus.

Europasta: Arvaukseni onkin että Europan seuraava nimi on joko Stena Saga, alkaa Colorilla tai päättyy of Scandinaviaan. Konsernin sisällä paras reitti olisi tietenkin Helsinki Tallinna, mutta koska strategiana on pitää reitin uusin alus hallussa, tämä olisi siihen "rike". Pitäisin todennäköisenä sen poistuvan meiltäpäin.

Yksi mahdollisuus Festarille tietenkin olisi - Stenan tapainen ratkaisu (Stena Baltica) jossa kaksi hyttikantta revittäisiin pois ja tilalle tulisi 1000 kaistametriä lisää. Lopputulos vaatisi mitä luultavammin kyljelle sponsonit ja maksaa selvää rahaa joten se on aika epätodennäköistä. Sitä en tiedä että kestäisikö nykyinen hyttikansi kuorma-autoja. Baltican tapauksessa se oli valmiiksi vahvistettu koska sinne oli alun perinkin ajateltu rekkoja, vain toisella ratkaisulla kuin sen saksalaisvalmisteisilla neljällä sisarella. Lisäksi Rigan reitillä vaikuttaa olevan aika hyvä kasvuvauhti, joten uskoisin että se ennemmin tai myöhemmin tuo myös hyvin maksavia matkustajia. Ruotsalaiset matkustajat käyttänevät reitillä enemmän rahaa. Kuten tiedätte Color Fantasyn tapauksessa yksi norjalainen matkustaja tietää varustamolle yli tuplasti enemmän rahaa kuin yksi sakemanni. Tälläkin reitillä taitaa olla samantapainen tai -suuntainen tilanne.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Canukki

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 11.08.2007, 09:22:39
Oletko varma että Tukholma-Riika on Festarin uusi reitti?. Miia
tässä hieman faktaa asiasta enkun kielisestä wikipediasta :
LainaaIn April 2007 Silja Line's new owners Tallink reported that in summer 2008 the Silja Festival will be replaced by M/S Galaxy on the Turku—Mariehamn—Stockholm service. Whether she will stay in Tallink Silja fleet after that point or be sold is uncertain, but it is commonly presumed she will be moved to Tallink's Stockholm—Riga service.
eköhän siinä ole tarpeeksi tietoa.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 11.08.2007, 15:54:57
Europasta: Arvaukseni onkin että Europan seuraava nimi on joko Stena Saga, alkaa Colorilla tai päättyy of Scandinaviaan. Konsernin sisällä paras reitti olisi tietenkin Helsinki Tallinna, mutta koska strategiana on pitää reitin uusin alus hallussa, tämä olisi siihen "rike". Pitäisin todennäköisenä sen poistuvan meiltäpäin.

Hetkinen, onko Europa lähdössä pois Tallink Siljalta??

Canukki

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 11.08.2007, 16:48:18
Hetkinen, onko Europa lähdössä pois Tallink Siljalta??
en edes tiedä saako Tallink myydä vielä vähään aikaan Siljan laivoja? Saako?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 11.08.2007, 16:48:18
Hetkinen, onko Europa lähdössä pois Tallink Siljalta??
Galaxy 3:n tullessa Turun linjalle korvaamaan Europan voi Europan myynti tulla ajankohtaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Iiro Vainikainen - 11.08.2007, 17:07:25
en edes tiedä saako Tallink myydä vielä vähään aikaan Siljan laivoja? Saako?
Miksi ihmeessä ei saisi? Laivat ovat Tallinkin omaisuutta ja ne voi myydä tai olla myymättä ihan niinkuin Tallinkia huvittaa.

Canukki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.08.2007, 22:05:38
Galaxy 3:n tullessa Turun linjalle korvaamaan Europan voi Europan myynti tulla ajankohtaiseksi.
Miksi ihmeessä ei saisi? Laivat ovat Tallinkin omaisuutta ja ne voi myydä tai olla myymättä ihan niinkuin Tallinkia huvittaa.
Minun mielestäni kauppaan kuului tietty aika, jolloin niitä ei saanut myydä, mutta en l'ähde väittelemään sen enenpää

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.08.2007, 22:05:38
Galaxy 3:n tullessa Turun linjalle korvaamaan Europan voi Europan myynti tulla ajankohtaiseksi.

Ja tämä tapahtuu siis vuonna.... 2009? Itse kyllä luopuisin ennemmin  toisesta kävelykatulaivasta, Europa on kuitenkin niin erityyppinen alus.

Esa-Pekka Helanne

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 12.08.2007, 04:23:16
Ja tämä tapahtuu siis vuonna.... 2009? Itse kyllä luopuisin ennemmin  toisesta kävelykatulaivasta, Europa on kuitenkin niin erityyppinen alus.

Todellakin olisi kiva saada Europa takaisin Helsinkiin korvaamaan Serenade, tai Symphony (mieluummin Ruotsinlipun alla oleva Symphony). En kyllä usko, että niin todella kävisi, sillä Serenade ja Symphony ovat kävelykatuineen tasavertainen pari Helsinki - Tukholma -reitillä, mutta toivossa on hyvä elää
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Canukki

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 12.08.2007, 04:23:16
Ja tämä tapahtuu siis vuonna.... 2009? Itse kyllä luopuisin ennemmin  toisesta kävelykatulaivasta, Europa on kuitenkin niin erityyppinen alus.
Ei kyllä kannata lähtee HELL-STO -reitillä tekemään Viking Lijejä. Pidetään samanlaiset laivat samalla reitillä.  :thumb:

Eikä se Europa nyt loppujen lopuksi NIIN hirveän erikoinen laiva olekaan...