Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Esa-Pekka Helanne - 02.02.2008, 15:16:00
Kuten täällä onkin jo aiemmin mainittu, mikä estäisi siirtämästä festaria Galaxy 2:n valmistumiseen asti Tallinnan linjalle?

Arvaisin että lippu. Se että siirrät aluksen parin kuukauden takia ensin Viron ja sitten Latvian lipun alle tulee aiheuttamaan turhia kuluja. Muuten se ei olisi hullumpi ideana.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Väyrysen Antti

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 02.02.2008, 11:19:14
Sehän on todettu nimittäin moneen kertaan että Galaxy2 valmistuu kesäkuun loppupuolella.
Väärää informaatiota otaksun? Noihin aikoihin Galaxy2:ta voi nähdä liikkeessä vasta kojarien merkeissä.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 28.01.2008, 00:56:29
Totta, joten edeltäjäänsä halvempi Galaxy-sarja on yhdistettynä Siljan osaavaan laivahenkilöstöön ihan potentiaalinen paketti!
Niin, tuosta "halpuudesta" voidaan tietenkin olla toistakin mieltä. Ollaanhan suuremmalle Galaxylle tiettävästi palkkaamassai lisää henkilökuntaa Festariin verrattuna, noin sadasta henkilöstä muistaakseni on ollut puhetta ja polttoainekulutkin suuremmassa aluksessa lienevät ainakin jonkin verran suuremmat. Eli ellei Tallink sitten tosissaan saa reitin matkustajien määrää  laivavaihdoksella huomattavasti nousemaan, niin miehitys ja pa.kulut kuitenkin jokatapauksessa kallistuvat tuntuvasti. Siis kustannukset nousevat varmasti, tuotot pahimmassa tapauksessa eivät ehkä ollenkaan merkittävästi. Nähtäväksi jää, miten asiassa sitten loppujenlopuksi tulee käymään, mutta voihan olla, ettei lopputulos olekaan ehkä aivan Tallinkin suurten odotusten mukainen.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

#468
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.02.2008, 18:59:32
polttoainekulutkin suuremmassa aluksessa lienevät ainakin jonkin verran suuremmat.

Väitätkö aivan tosissasi, että Festivalin yli kaksikymmentä vuotta vanhat ja lähes tauotta käynnissä olleet pääkoneet olisi taloudellisemmat kuin Galaxyn kahden vuoden ikäiset saman tehoiset pääkoneet !!! Kai sulla nyt ees jotain faktaa on tosta esittää,kuulostaa muuten melko uskomattomalta. Puhumattakaan siitä minkä verran alusten rungon design on kehittynyt  tänä aikana.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 02.02.2008, 15:28:16
Arvaisin että lippu. Se että siirrät aluksen parin kuukauden takia ensin Viron ja sitten Latvian lipun alle tulee aiheuttamaan turhia kuluja. Muuten se ei olisi hullumpi ideana.
Mutta miksi pitäisi siirtää Viron lipun alle? Laiva voitaisiin laittaa suoraan Latvian lipun alle - mikään ei käsittääkseni tätä ainakaan estäisi.

Kalevi Lehto

#470
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2008, 19:10:13
Väitätkö aivan tosissasi, että Festivalin yli kaksikymmentä vuotta vanhat ja lähes tauotta käynnissä olleet pääkoneet olisi taloudellisemmat kuin Galaxyn kahden vuoden ikäiset saman tehoiset pääkoneet !!! Kai sulla nyt ees jotain faktaa on tosta esittää,kuulostaa muuten melko uskomattomalta. Puhumattakaan siitä minkä verran alusten rungon design on kehittynyt  tänä aikana.
Lähinnä perustaisin väitteeni alusten melkoiseen kokoeroon. Festival 33818 brt, Galaxy 48915 brt. Varmasti vaikuttaa polttoaineenkulutukseen, vaikka Galaxyn koneet epäilemättä suhteellisesti taloudellisemmat.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Väite voisi olla uskottavampi jos Galaxyssä olisi teholtaan suuremmat koneeet kuin Festivalissa. Galaxyn pääkoneet on teholtaan 26240 kW ja Festivalin 26200 kW ja molemmille luvataan sama 22 solmua nopeutta. Joten ero tulee Galaxyn eduksi uudemman tekniikan ja designin ansiosta ja en epäile etteikö 20 vuodessa olisi koneiden taloudellisuus kehittynyt siinä missä vaikka henkilöautojen polttoainetaloudellisuus.  Ja viilataan vähän pilkkua...  Festivalin vetoisuus on 34414 GT vuoden 1992 remontin jäljiltä  ;)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2008, 21:45:20
en epäile etteikö 20 vuodessa olisi koneiden taloudellisuus kehittynyt siinä missä vaikka henkilöautojen polttoainetaloudellisuus. 

Noh, tuosta henkilöautojen taloudellisuudesta en tiedä... Maailman ensimmäisen auton kulutus oli 10L/100km. Ja ihan kauheasti ei olla eteenpäin menty tuosta vuodesta 1886.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2008, 21:45:20
Ja viilataan vähän pilkkua...  Festivalin vetoisuus on 34414 GT vuoden 1992 remontin jäljiltä  ;)
En väitä vastaan, tämä mainitsemani lukema oli suoraan FoF: lta
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

#474
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 02.02.2008, 21:58:16
Noh, tuosta henkilöautojen taloudellisuudesta en tiedä... Maailman ensimmäisen auton kulutus oli 10L/100km. Ja ihan kauheasti ei olla eteenpäin menty tuosta vuodesta 1886.

No ei ehkä litroina katsottuna, mutta kai nyt hieman suhteessa paljonko noista 10 litrasta saadaan otettua tehoa on parannusta tapahtunut  ;) Tosin mitään niin mullistavaa sitten diesel koneen keksimisen jäljeen ei olekaan tullut, perus toiminta periaate on pysynyt samana.

Ja päästiinkin jo reippaasti ohi aiheen..

Olisko kenellä faktatietoa numeroina Festivalin ja Galaxyn kulutuksesta?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jaak Erik Laja


jonas

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2008, 22:14:15
No ei ehkä litroina katsottuna, mutta kai nyt hieman suhteessa paljonko noista 10 litrasta saadaan otettua tehoa on parannusta tapahtunut  ;) Tosin mitään niin mullistavaa sitten diesel koneen keksimisen jäljeen ei olekaan tullut, perus toiminta periaate on pysynyt samana.

Ja päästiinkin jo reippaasti ohi aiheen..

Olisko kenellä faktatietoa numeroina Festivalin ja Galaxyn kulutuksesta?

NO huhhuh, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä, oisko Aker Yards rakentanut yhtäkään laivaa, jos vuoden -86 ja -06 välillä ei olisi tapahtunut jotain eroa kulutuksen taloudellisuudessa. Eli olen satavarma tässä tapauksessa Galaxyn edullisuudessa myös tässä mielessä, puhumattakaan siitä mikä etu on uusien koneiden paljon helpommassa huollossa, ylläpidossa, tilojen suunnittelun järkevyydessä jne.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.02.2008, 00:44:35
NO huhhuh, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä, oisko Aker Yards rakentanut yhtäkään laivaa, jos vuoden -86 ja -06 välillä ei olisi tapahtunut jotain eroa kulutuksen taloudellisuudessa. Eli olen satavarma tässä tapauksessa Galaxyn edullisuudessa myös tässä mielessä, puhumattakaan siitä mikä etu on uusien koneiden paljon helpommassa huollossa, ylläpidossa, tilojen suunnittelun järkevyydessä jne.
Pyytäisin kuitenkin huomioimaan, että en ole tässä hetkeäkään väittänyt, etteikö Galaxyn koneisto olisi SUHTEELLISESTI huomattavasti Festivalin vastaavaa polttoainetaloudellisempi, mutta olisiko tosiaan niin paljon, että puolet suurempi kulkisi pienemmällä polttoaineannoksella, sitä hiukan epäilen. Olisi tosiaan mielenkiintoista saada tästä asiasta ihan faktaa.
(Voidaan muuten Joonas jatkaa tätä keskustelua vaikka laivalla tänään...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.02.2008, 00:44:35
NO huhhuh, ei varmaan tarvitse kauaa miettiä, oisko Aker Yards rakentanut yhtäkään laivaa, jos vuoden -86 ja -06 välillä ei olisi tapahtunut jotain eroa kulutuksen taloudellisuudessa. Eli olen satavarma tässä tapauksessa Galaxyn edullisuudessa myös tässä mielessä, puhumattakaan siitä mikä etu on uusien koneiden paljon helpommassa huollossa, ylläpidossa, tilojen suunnittelun järkevyydessä jne.

Aivan samaa mieltä, alhaisemmat käyttökulut on varmasti yksi tärkeimmistä kriteereistä kun uusia aluksia tilataan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jaak Erik Laja

Löysiin TallinkSiljan Venäjän nettisivulta Tallinna Helsinki aikataulusta jotaiin tälläistä: *** Galaxy - обслуживание линии заканчивается 29.05 в Таллинне
Galaxy 2 - предварительное начало обслуживания линии - 26 неделя. Mitä se merkitsee???