Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.09.2008, 18:36:15
Onkos Seilillä hommia ensi vuoteen asti? Johonkin keveisiin offshore hommiinkin sitä on koitettu kaupitella.
Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 08.09.2008, 22:45:59
Kysymys: Siis Seiliäkö kaupiteltu ihan Pohjanmerelle Offshore hommiin? Jos näin todella on, niin täytyypi sanoa, että vähintäänkin outoa...

Käsittääkseni siitä asti kun alus pidennettiin ja kunnostettiin öljyntorjuntaan kykeneväksi on myös sitouduttu siihen, että alus on valmiudessa Suomenlahdella ja siirretään tarvittaessa öljy- tai kemikaalivahingon sattuessa Suomen ympäristökeskuksen alaisuuteen. Seilin sijoituspaikkana on Kotka, josta käsin se huolehtii myös Suomenlahden suuremmista väylänhoitotöistä. Seili toimii tällä hetkellä Finstashipin kartan mukaan Helsingin vesillä...

http://www.finstaship.fi/fi/palvelut/alusten_sijainti/pdf/sijaintikartta.pdf

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 08.09.2008, 22:45:59
Kysymys: Siis Seiliäkö kaupiteltu ihan Pohjanmerelle Offshore hommiin? Jos näin todella on, niin täytyypi sanoa, että vähintäänkin outoa,
kun nyt näin aluksen entisen konepäällikön poikana on sen verran tietoa Seilin merenkulkuominaisuuksista, jotka eivät kuulemma olleet edes Suomen rannikkoalueilla mitenkään mairittelevat, Seilin pohjahan on jäänmurtajien tapaan kananmunan muotoinen ja laiva muutenkin rakennettu operointiin saaristossa...
Tämä info oli muutaman vuoden takainen ja onhan Itämerelläkin tosin hyvin rajoitetusti offshore-aktiviteettia. Tuosta SYKE:n valmiudesta ja kustannusten jakamisesta VLL/SYKE on väännetty VLL:n perustamisesta alkaen ja ehkä VLL:llä on ajoin ollut halua irtautua siitä. Tosin täytyy muistaa, että pidennys+kunnostus tehtiin verovaroin. Eipä taida tästä Saipemin putkenlaskustakaan Putki-Paavon lobbauksesta huolimatta olla tässä suhteessa paljon iloa. Päämarkkina Seilillä lienee kuitenkin väyläpuolella ja sopimusten mukaan juuri Itämerellä. Jos jossakin vaiheessa Itämerelle rakennetaan suurehko tuuli(voimala)puisto, niin sellaisessa tai ainakin niiden huollossa Seilillä lienee "markkinarakoa".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Laitetaan tämä tähän topiciin, kun en parempaakaan keksi tai viitsi avata.

Seilin DP-laitteisto asennettiin 2004, mutta ilmeisesti laivan porukka jäi kouluttamatta. Copterlinen kopterin nostossa Tallinnan edustalla molemmat ankkurit olivat ulkona. Ihmettelin asiaa ja sain vastaukseksi lähteestä riippuen: kukaan ei osaa käyttää DP-laitteistoa, koska siihen ei ole koulutettu tai DP O-luokan alus ei saa olla DP:ssa ko. alueellla tai ko. operaatiossa. Ken tietää paremmin kertokoon totuuden.

Lonnaan (EVA-316) hankittiin uusi kraana juuri ennen Viroon myyntiä ja kauppahinta oli ko. kraanan hankintahintaa halvempi eli kehitysapua tämäkin kuten Tarmon ja Varman "lahjoitus". Muistaakseni sitäkin on sittemmin jatkettu ja modifioitu? Kuulemma nyk. Viron "MKL:n" porukka aluksessa on vironvenäläisiä koska vironvirolaiset saavat muista varustamoista helpommin jobin ja parempaa palkkaa (tämä on toteamus ei kannanotto etnisiin asioihin puoleen tai toiseen).

Leton suhteen menen offtopiciin, mutta aikaisempina vuosina sitä käytettin ainakin Oulun väylällä menestyksekkäästi luotsien majoitustilana; sittemmin (jo MKL aikaan) PLMP totesi ratkaisun liian kalliiksi ja murtajat saivat kunnostautua luotsien siirroissa. Nyttemmin kai Letto talvisin ahkeroinut Saimaalla.

Sorry OT, mutta ainakin Seilin osalta liippasi likeltä aihetta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaSeilin DP-laitteisto asennettiin 2004, mutta ilmeisesti laivan porukka jäi kouluttamatta. Copterlinen kopterin nostossa Tallinnan edustalla molemmat ankkurit olivat ulkona. Ihmettelin asiaa ja sain vastaukseksi lähteestä riippuen: kukaan ei osaa käyttää DP-laitteistoa, koska siihen ei ole koulutettu tai DP O-luokan alus ei saa olla DP:ssa ko. alueellla tai ko. operaatiossa. Ken tietää paremmin kertokoon totuuden.

Onko tietoa mikä DP-laitteisto Seilissä on?
Kun en ulkoa muista DP-säännöksiä niin on hieman outoa jos tuollaisessa projektissa ei saisi käyttää DP:a tai, että siihen tarvittaisiin esim. DP-II-luokka.
Mutta kaikki kielteinen on mahdollista tai enemmänkin todennäköistä kun puhutaan DP-aluksista. Safety first, intelligence second...... ;D 

Janne Koskinen

#94
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 09.09.2008, 10:51:30
Onko tietoa mikä DP-laitteisto Seilissä on? ;D 


Promare

http://www.finstaship.fi/fi/pdf/seili_specification.pdf

Minkälainen ja kenen tekele; ei tietoa.

"Seili is capable to perform subsea constructions, cable laying, anchor handling, trenching, towing, ROV support, platform support, air diving support, supply etc."

PDF esitteen mukaan varsinainen multipurpose tämä vesseli, jos oikein ymmärsin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

Lainaa"Seili is capable to perform subsea constructions, cable laying, anchor handling, trenching, towing, ROV support, platform support, air diving support, supply etc."

PDF esitteen mukaan varsinainen multipurpose tämä vesseli, jos oikein ymmärsin.

Jaahas.....haluaisimpa nähdä sen projektin missä Seili Trenchaa tai tekee anchor handlingiä.... ;D Tietty jos kyseessä on mummolan perunapellolla käytetty harvennuskuokka mitä vedetään perässä ni sitten ja vaikka siirrellään suomen joutsenen ankkureita ni sekin varmaan onnistuu mutta mutta.......

Markus Takala

#96
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 09.09.2008, 14:19:23
Jaahas.....haluaisimpa nähdä sen projektin missä Seili Trenchaa tai tekee anchor handlingiä.... ;D Tietty jos kyseessä on mummolan perunapellolla käytetty harvennuskuokka mitä vedetään perässä ni sitten ja vaikka siirrellään suomen joutsenen ankkureita ni sekin varmaan onnistuu mutta mutta.......

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.09.2008, 09:46:36
Seilin DP-laitteisto asennettiin 2004, mutta ilmeisesti laivan porukka jäi kouluttamatta. Copterlinen kopterin nostossa Tallinnan edustalla molemmat ankkurit olivat ulkona. Ihmettelin asiaa ja sain vastaukseksi lähteestä riippuen: kukaan ei osaa käyttää DP-laitteistoa, koska siihen ei ole koulutettu tai DP O-luokan alus ei saa olla DP:ssa ko. alueellla tai ko. operaatiossa. Ken tietää paremmin kertokoon totuuden.

Lonnaan (EVA-316) hankittiin uusi kraana juuri ennen Viroon myyntiä ja kauppahinta oli ko. kraanan hankintahintaa halvempi eli kehitysapua tämäkin kuten Tarmon ja Varman "lahjoitus". Muistaakseni sitäkin on sittemmin jatkettu ja modifioitu? Kuulemma nyk. Viron "MKL:n" porukka aluksessa on vironvenäläisiä koska vironvirolaiset saavat muista varustamoista helpommin jobin ja parempaa palkkaa (tämä on toteamus ei kannanotto etnisiin asioihin puoleen tai toiseen).

Olet aivan oikeassa Lankinen. Seilillä on yksi ainoa asia tehtävä missä se on hyvä (lue:paras Suomessa), nimittäin tehtävä mihin se on alunperin rakennettu, kaikenlainen merimerkkeihin liittyvä raskas merirakentaminen. Antaisivat vaan Seilin ja Leton tehdä niitä hommia...

Kyllä, EVA-316 (Lonna) on modifioitu, ja paljon rankemmin kuin Seili, rakennettu mm. keulan vedenalainen osa kokonaan jäänmurtoon soveltuvaksi, Seilihän etenkin vanhalla Azipodilla mursi jäätä perä edellä hyvin, keula edellä ei niin hvyin. Sinänsä hauskaa, että sen lisäksi, että Lonna lahjoitettiin Viroon, niin näin myös takavuosina netissä artikkelin, jossa oli juttua kuinka Edit:SYKE kustansi Lonnan muutöstyöt ;D

Varmaksi tuosta DP - operaatiosta Tallinnan edustalla en mene, mutta muistikuvat olisivat jokseenkin Janne Koskisen kanssa yhteneviä, taisi olla kaikenkaikkiaan ongelmia DP:n ja myös ankkuroinnin kanssa...

Pienenä välihuomautuksena, isäni vahingonilo oli käsinkosketeltava, kun kuuli, että DP operaatio ei onnistu, hän kun vastusti Seilin muutosta, koska oli itse silloisena ciiffinä rakentamssa&suunnittelemassa itse Seiliä Azipod aikaan, ja oli ja on yhä edelleen tyytyväinen aluksen ominaisuuksiin Azipodilla.

Hiukan OT, mutta lukeehan Finstashipin nettisivuillakin, MSV Seili...

Edit: Janne Koskinen jo löysikin artikkelin, eri tosin kuin omani, mutta kuitenkin sisällöltään sama, ainoa että muistin väärin, se ei ollutkaan LVM, vaan SYKE joka kustansi muutokset

Janne Koskinen

#97
Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 09.09.2008, 15:42:57


Kyllä, EVA-316 (Lonna) on modifioitu, ja paljon rankemmin kuin Seili, rakennettu mm. keulan vedenalainen osa kokonaan jäänmurtoon soveltuvaksi, Seilihän etenkin vanhalla Azipodilla mursi jäätä perä edellä hyvin, keula edellä ei niin hvyin. Sinänsä hauskaa, että sen lisäksi, että Lonna lahjoitettiin Viroon, niin näin myös takavuosina netissä artikkelin, jossa oli juttua kuinka LVM kustansi Lonnan muutöstyöt ;D




http://www.vta.ee/atp/failid/Conversion_of_Buoy_Tender_EVA.pdf

Ollaan me porot oikeasti aika pehmeitä; vajaat 3 miljonaa euroa upotettiin lahjoitettuun laivaan lisää.

http://flickr.com/photos/kopamees/113453603/in/set-72157594179654139/

Tämän kraanan kylkiäisenä sai väyläaluksen?
(Albumissa kuvia muutosrakentamisestakin).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

Yritin ettiä tosta Promaren DP-vermeistä tietoa mutta en löytänyt..... ???

Löysin vain Promaren alta venetarvikeliikkeen

Product Overwiev

Battery charg.
Inverters
Power units
Displays
Boats
Used
For sale
Oars&Paddles jos sitten vaikka noilla hoituu se DP-puoli.............. ;D


Lähde: Daniels Boats. www.promare.fi

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.09.2008, 11:54:47 Laitetaan tämä tähän topiciin, kun en parempaakaan keksi tai viitsi avata.

Sorry OT, mutta ainakin Seilin osalta liippasi likeltä aihetta.

---

http://www.finstaship.fi/fi/pdf/seili_specification.pdf


"Seili is capable to perform subsea constructions, cable laying, anchor handling, trenching, towing, ROV support, platform support, air diving support, supply etc."

PDF esitteen mukaan varsinainen multipurpose tämä vesseli, jos oikein ymmärsin.
Vaikkakin Seili näkyy Finstashipin mielestä olevan varsin monipuolinen tekele, olisi voinut olla ihan osuvaa avata tästä kokonaan oma aiheensa, esim. "Seilin soveltuvuus offshoretöihin ja DP" Nyt se jäänee pikemminkin ylläpidon tehtäväksi päättää, jos edes jaksavat siellä koko aihetta lukea... ;)

Tietysti voisi tästäkin aiheesta muokata jonkin offshorerahtaukset yleensä topicin, jossa voisi käsitellä eri toimenkuvia noin maailmanlaajuisesti. Esim. oheisen linkin takaa löytyy pari päivää sitten julkaistu elokuun North Sea Market -yleiskatsaus:
http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0808.pdf
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Rontti

Jos ei oo kirjoituksissa vikaa niin sitten on kirjoittajissa vikaa, ei ikinä hyvä......... :-\

Mutta jos Seili luokitellaan DP/offshore aluksiin niin eikös tää topicci oo jo ihan riittävä käsittelemään siihen liittyviä juttuja? Tulee taas lisää topicceja topiccien vuoksi ja ei enää muista missä on mistäkin aiheesta höpisty.

Voisko tohon topicin perään lisätä "+muut offshore- ja DP-jutut" ?


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 09.09.2008, 23:52:07 Voisko tohon topicin perään lisätä "+muut offshore- ja DP-jutut" ?
Kyllähän niinkin voisi tehdä, sehän oli toinen ehdotukseni tuossa ylempänä. Ylläpidon mielipteestä en sitten tiedä.

Niin muuten Nordica onkin juuri saapumassa AIS:nsa mukaan Dusavikiin. Muutoksia Technipin rahtauksessa, aiemminhan se paiski töitä Shetlannin vesillä, Bruce Field jne.  ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#102
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.09.2008, 06:28:14
Kyllähän niinkin voisi tehdä, sehän oli toinen ehdotukseni tuossa ylempänä. Ylläpidon mielipteestä en sitten tiedä.

Niin muuten Nordica onkin juuri saapumassa AIS:nsa mukaan Dusavikiin. Muutoksia Technipin rahtauksessa, aiemminhan se paiski töitä Shetlannin vesillä, Bruce Field jne.  ???

Botnica
   
Ship Name:  Botnica
Type:  SUBSEA
DP:  III
Built:  01.06.1998
BHP:  20508
Bollard Pull:  117
Deck Area:  1000
Design:   
Length:  96,7
Breadth:  24
DWT:  2850

20,5   117  1000  III  Technip  Pipeline remedial work   Peterhead  15.09 



Nordica
   
Ship Name:  Nordica
Type:  SUBSEA
DP:  III
Built:   
BHP:  20000
Bollard Pull:  234
Deck Area:  1050
Design:   
Length:  116
Breadth:   
DWT:   

20,0   234  1050  III  Technip  ROV / Survey   Peterhead  15.09 


Fennica
   
Ship Name:  Fennica
Type:  SUBSEA
DP:  II
Built:   
BHP:  20000
Bollard Pull:  234
Deck Area:  1090
Design:   
Length:  116
Breadth:  26
DWT:   

20,0   234  1090  II  Aquanos  ROV Duties   Bergen  13.11


Kyllä ne on molemmat Technipin rahtauksessa yhä; tosin eräs broker väittää Nordican olevan DP III-luokan alus (yllä).
Molemmat tosin tekevät näemmä lähinnä DP 0/I-luokan hommia, johon Finstashipin esitteen mukaan Seilikin pystyy.

Onkos Peterheadista tullut uusi Katajanokka, kun vispilät tuntuvat siellä niin hyvin viihtyvän?

EDIT: eipä mene Fennican rahtauskaan paljon paremmin; tuntien R. Lyngvin yli 10 vuoden takaa olen varma että Aquanoksen omistajana taatusti olisi rahdannut minkä tahansa muun, jos olisi saanut halvemmalla. (tarkkuushan ei ole pahe ja jos joku myy halvalla niin kukaan ei jätä ostamatta).

Jotenkin tuntuu, että tässä GDV/Aquanos/VLL kuviossa VLL:ää viedään kuin pässiä narussa.

EDIT 2: ja toinen broker kertoo toista:

Botnica ROV/Construction 13600 117 1000 2 Aker Marine Contractors 30.09.08 Aalesund (eli ois Aker rahtaus kuun loppuun)

Nordica ROV/Construction 28560 234 1100 2 Technip / ROV/Survey 25.09.08 Peterhead (eli taas 5 vrk extraa)



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaJotenkin tuntuu, että tässä GDV/Aquanos/VLL kuviossa VLL:ää viedään kuin pässiä narussa.

Niin milloin VLL:a ei ole vedetty kuin pässiä narusta juuri vaikka GDV:n toimesta?
Ja milloin VLL:n pässit taas tajuaa sen? Vastaan itte......ei koskaan.

Pääasia että pojilla on keikkaa ettei tarvii Petterinpäässä makoilla 8h päivillä. On meinaan aika ankee paikka. Yks paikallinen suuttui viime vuoden keväänä kun vertasin paikkaa vanhaan neuvostoliittoon lähinnä maiseman takia. Mutta sieltä saa mahdottoman halpaa ja hyvää ja ennenkaikkea vahvaa siideriä paikallisesta kioskista muistaakseni 2 litran muovipullossa........ 8)
Vähän OT mutta ofsooree kuitenki....... ::)

Janne Koskinen

Markkinoilta: Normand Master has been fixed to Maersk Oil UK for the Borgsten Dolphin rig move, IDC from current charter. Rate reported to be GBP 135.000,-.
Svedujen vikingit pikkusen päälle 100000 GBP per day (Nexen/AGR) loppuviikon rahtaukset. Suomalaisethan ei noita rig moveja oo tehneet, mutta bollard pullissa pitäisi riittää; en tiedä liittyykö noihin anchor handlingia, mutta pitäisi se suomalaisiltakin onnistua. Markkinalähteiden mukaan suomalaisten moulinexien day rate nyt 20000-25000 GBP (siis punnissa) mahdollisesti rahdattu halvemmallakin (Aker rahtaus saattaa olla parempi, mutta edellinen Botnican charter+Fennica/Nordica tossa haarukassa tai halvempi).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama