Venäjä tilasi jäätä murtavan pelastusaluksen Arctechilta

Aloittaja Juha Paulavuo, 08.12.2011, 17:12:33

« edellinen - seuraava »

Juha Paulavuo

Sopimus Venäjän liikenneministeriön tilaaman aluksen rakentamisesta allekirjoitettiin iltapäivällä 8.12. Helsingissä. Telakkayhtiö Arctech Helsinki Shipyard rakentaa jäätä murtavan pelastusaluksen Venäjälle yhdessä Yantar Shipyardin kanssa. Monitoimipelastusaluksen tilauksen arvo on toimitusjohtaja Esko Mustamäen mukaan 76 miljoonaa euroa.

iltasanomat


Juha Tuomala

LainaaAluksen runko rakennetaan Yantarin Kaliningradin telakalla. Varustelu ja viimeistely tehdään Arctechilla.
Yantar on osa venäläistä United Shipbuilding Corporation -konsernia, joka on toinen Arctechin omistajista.

– Tämä tilaus on meille hyvin tärkeä, se edustaa täysin uudenlaista suunnittelua ja tarjoaa työtä vuosille 2012–2013, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo tiedottessa.

Patentoitu muoto

Aluksen suunnittelu pohjautuu Aker Arctic Technologyn Arctechille kehittämään ARC 100 -konseptiin.
Aluksessa on patentoitu vino muoto sekä epäsymmetrinen runko, jonka kolme azimuth-potkuria mahdollistavat aluksen liikkumisen sekä vinottain että keula tai perä edellä.

Vinottain alus pystyy muodostamaan 50 metrin levyisen kulkuväylän 60 sentin jääkerroksessa. Keula ja perä edellä alus kykenee operoimaan metrin paksuisessa jäässä.

Monitoimialusta tullaan käyttämään muun muassa jäänmurtamis- ja hinaustehtävissä sekä öljyntorjunnassa.
Aluksen pituus on 76,4 metriä ja leveys 20,5 metriä. Kolmen päädieselgeneraattorin teho on yhteensä 9 megawattia ja potkuriteho 7 megawattia.

– Öljyntorjunta jääolosuhteissa on yksi kansainvälisen öljyteollisuuden suurimmista haasteista. Useiden vuosien kehitystyön tuloksena vinon jäänmurtajan konsepti edustaa täysin uudenlaista ratkaisua, Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini sanoo.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/helsingin+telakka+sai+tilauksen+vinosta+monitoimialuksesta/a736263?s=r&wtm=-08122011&;

Juhani Mehto

Aluksen tuotanto on aloitettu tänään ja luovutuksen pitäisi tapahtua joulukuussa 2013.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Kölinlasku oli eilen Kaliningradissa ja runko hinataan Helsinkiin varusteltavaksi ensi keväänä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Eipä tuo runko kokonaisena tulekaan Helsinkiin. Ensimmäinen erä lohkoja saapui tänään aamulla Hietalahteen Levatorin kyydissä Kraftin vetämänä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jukka Koskimies

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.04.2013, 10:26:37
Eipä tuo runko kokonaisena tulekaan Helsinkiin. Ensimmäinen erä lohkoja saapui tänään aamulla Hietalahteen Levatorin kyydissä Kraftin vetämänä.

Tällaiselta se varhaisaamun valaistuksessa näytti. Huomaa rungon epäsymmetrinen rakenne!

http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2013-04-09+Arctech+NB-508/

Tero Söderholm

Upeita (peili)kuvia olet taas Jukka ottanut. Hieno plägä keli ja valaistus.
TeroS
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Ensimmäisen vinomurtajan nimi on päässyt vuotamaan julkisuuteen:

LainaaFinland-based Arctech Helsinki Shipyard has started construction on a asymmetric-hulled, icebreaking rescue vessel referred to as NB 508 or Baltika.

http://www.ship-technology.com/news/newsarctech-helsinki-shipyard-starts-assembly-of-icebreaking-rescue-vessel

LainaaSince June, about 200 workers have been assembling the skeleton of the Baltika, the first of a new breed of ice-breaking ship designed to cut a wide path through Arctic ice with its asymmetric hull.

http://www.newscientist.com/article/mg21929286.100-steer-me-sideways-icebreaker-attacks-pack-ice-sideon.html#.UgVlpG3TJwc

Telakalta ei kuitenkaan ole tullut virallista lehdistötiedoitetta, joten voi olla, että nimi tulee vielä muuttumaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Kyllä aluksen nimeksi tosiaan tulee Baltika, sillä tänään altaan oviaukolla oli lohko, jossa näkyi nimi ja kotipaikka.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Rami Kristian Wirrankoski

Aluksen vesillelaskutilaisuus on huomenna klo 10 alkaen...

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Turun Sanomat kertoi paperiversiossaan Baltikan vesillelaskusta uutisoidessaan, että Venäjän liikenneministeriölle on tällä hetkellä rakenteilla aluksia myös Wismarissa ja Venäjällä. Arctech hävisi Wismarin tilauksen kilpailun, mutta kuulemma Venäjällä rakennettavan aluksen työt eivät ole edenneet halutusti. Tämä on varmaan hyvä asia Arctechin puolesta, sillä liikenneministeriö on tilaamassa yli 20 alusta lähiaikoina.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Kyseessä on MPSV06-tyypin alus Spasatel Petr Gruzinskiy, jolla on huhujen mukaan paino-ongelmia:

http://meb.com.ua/spece/MPSV06e.html

Baltika on toki hieman myöhässä aikataulusta, mutta tämä johtunee suurimmaksi osaksi Yantarin telakan ongelmista. Kun vain asiakkaat ymmärtäisivät, että maailman johtava jäänmurtajatelakka on edelleen Helsingissä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sami Kinnunen

#14
Baltika tuli ulos hallista tänään. http://i.imgur.com/CAK9ELX.jpg

EDIT: Ja meni näköjään takaisin halliin samana iltana, ehkä toisinpäin eli keula edellä.

EDIT2: Unohtui laittaa: menikin keula ulospäin takaisin