Voimanpoika

Aloittaja Lauri Pakkanen, 21.05.2014, 00:34:56

« edellinen - seuraava »

Lauri Pakkanen

Onko VR/Vapon hinaaja Voimanpojan nykyisestä olinpaikasta/kunnosta mitään tietoa?

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Veijo Korhonen

Voimanpoika oli omistuksessani vuodet 2003-2009, se seilasi Päijänteellä jonne se tuotiin Kuopiosta.
2009 toukokuussa se vietiin Kirkkonummen Kantviikkiin ja tietämäni mukaan on edelleen merellä.
Meillä ollessa se telakoitiin kahdesti ja se oli kohtalaisessa kunnossa luovutushetkellä.

Veijo K.   

Petri Koistinen

Mielestäni  pikkupoika joskus 90 luvun alussa saatiin isän kanssa koeajo outokummussa juojärvellä kyseisellä hinaajalla. Oli kai joku isäntuttu lapsuudesta sillon tuon omistaja. Mitä nyt nuista tajusin silloinkaan mutta kulki kyllä hienosti.

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Veijo Korhonen - 10.07.2014, 19:12:40
Voimanpoika oli omistuksessani vuodet 2003-2009, se seilasi Päijänteellä jonne se tuotiin Kuopiosta.
2009 toukokuussa se vietiin Kirkkonummen Kantviikkiin ja tietämäni mukaan on edelleen merellä.

Mielenkiintoista, kiitokset tiedoista.

Ei kellään foorumilaisella olisi laivasta kuvaa meren puolelta?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 19.09.2014, 19:04:55
Selvittelin tuota Voimanpojan menneisyyttä, kun sitä kyseltiin. Voimanpoika on rakennettu 1925 Varkaudessa, tilaajana Valtion rautatiet. Tekniset tiedot: Pituus 12.81 Leveys 3.52 Syväys 1.80 Pääkone Volvo MD 100 150 hv.
Laiva siirtyi Vilkonsalmi oy:lle 1930 Hirvensalmen Puulavedelle. Vilkonsalmi oli sahalaitos jonka puuhinaukseen Voimanpoikaa käytettiin. Muutaman kerran Voimanpoika pääsi "omille teilleen" eli karkasi rannasta tuulen voimalla. No eipä ollut ihmekkään kun omistaja luotti usein kiinnityspaikaksi rantakaislikon rungot. Muistetaan myös tapaus kun kiinnitysköysi sidottiin laiturilla vinosti viksottavaan metriseen irtolautaan. Kertoja mainitsi että oli siinä vieressä oiken tukeva pollarikin, mutta kiireessä laudanpätkä oli lähempänä. Edes kunnon solmua ei tehty vaan pyöräytettiin köysi laudan ympäri muutaman kerran. Voimanpoika myytiin kesäkuussa 1986 Outokumpuun Iiro Ikoselle.

Jos Erkki maltoit lukea tarkkaan, niin itseasiassa Voimanpojan menneisyyttä ei kyselty, vaan sen nykyisyyttä. Eli missä laiva on NYT ja onko sen NYKYkunnosta kellään kuvia.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Eero Puranen

Eiköhän Voimanpoika ole vanhempi kuin 1925 "syntynyt". Muistaakseni Wirrankosken Ramilta on tieto, että se olisi Varkaudessa 1898 tehty Turvala. Päijänteen laivoja muistellut Ahonen puolestaan arvelee sitä vuoden 1910 paikkeilla Tilanderille tehdyksi. WKP:n arkistosta "Ehdotuksia" löytyy 8.1.1930 päivätyt piirustukset uudelle kattilalle ja koneelle. Tuskin niitä olisi ryhdytty vaihtamaan, jos laiva oli vasta 5 vuotta vanha.