Re-Be:n tankki ARABELLA

Aloittaja Timo Sylvänne, 17.09.2014, 10:57:44

« edellinen - seuraava »

Timo Sylvänne

Äänimereen selvittelin molempia ARABELLA-laivoja. Ensimmäinen oli noin 8000 dwt kuivarahti ja jälkimmäinen noin 13000 dwt tankkipaatti. Tankkilaivasta on tieto, että haakrsirikkoutui Turun vesillä 11. tammikuuta 1958 ja muutaman kuukauden kuluttua alettiin romuttaa Belgiassa.

Mahtaisiko löytyä tietoa tästä haaksirikosta?

Muutoinkin on vähän mystinen laiva. Oli alunperin rakennettu tämän maailmankuulun Daniel K. Ludwigin firmalle nimellä PAN-PENNSYLVANIA, sitten vaihdettu nimeksi PETROFUEL. Kun netistä haroo noita nimiä, Ludwigin laivoja ja jenkkien sota-ajan rakennuksia, ei tästä löydy erityisemmin merkintöjä. Toisesta PAN-PENNSYLVANIA tankista löytyy enemmänkin tarinaa.

Löysin kuvan jostain aika samannäköisestä toisennimisestä Ludwigin laivasta jonka mainittiin olevan T3-tankkerin jokin alatyyppi.

Tämä on ensimmäinen suomalainen pönttölaiva, mistä olen löytänyt viitteitä noihin maineikkaisiin sota-ajan T-tankkereihin.

Kuvia molemmista ARABELLA-laivoista löytyy Äänimeren Re-Be albumista, kuin myös muista Re-Be:n laivoista, mitkä kaikki on nimetty AL:n tyyliin A-kirjaimella alkamaan ja loppumaan.

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=10913 

Rami Kristian Wirrankoski

Hei Timo!
Tässä lyhyesti. Arabella ajoi karille 11.1.1958 Korppoon vesillä Jungfruharun-nimisellä paikalla (karilla tms) ollessaan matkalla Pansiosta Helsinkiin. Saatiin irti ja saapui Turkuun 12.1. Kuivatelakalle 22.1., jossa havaittiin kunnostettavaksi kelpaamattomaksi ja myytiin romutettavaksi Zelzateen.

Laivan peräosa (ja koneisto) oli valmistunut alun perin jo vuonna 1929. Alun perin siinä oli siis kaksi 8-sylinteristä newyorkilaisen McIntosh & Seymourin valmistamaa dieseliä, jotka 1949 korvattiin mannheimilaisella MWM:n koneilla.

Eli kyseessä oli tosi mielenkiintoinen kombinaatioalus. En ole tarkemmin tutkinut, mikä tämää peräosan (Jaappanissahan oli tankkeri nimeltä Takaosan Maru..hehe) alus oli alun alkaen.

Timo Sylvänne

Rami kiitos,

oletpa löytänyt vankkaa tietoa, kopioin Äänimeren ARABELLA albumiin.
Kun vanhaan ahteriin on ympätty uusi fööri, ei paatti siksi löytyne uudisrakennusten listoilta. Samannäköisiä on rakennettu useita, lieneekö sitten ollut sama sapluuna.

Jari Savolainen

Pan Pennsylvanian sisaralus oli William C. McTarnahan ja senkin koneet olivat vuoden 1929 M&S myllyjä. Tosin ne vaihdettiin kohtapuoliin torpedoinnin jälkeisessä remontissa. 

Timo Sylvänne

Tämä Daniel K Ludwig on jonkinmoinen supertankkerien esi-isä. Luin netistä, että saadakseen rakennetuksi suurempia laivoja vuokrasi Japanista Kuren telakan, viralliselta nimeltään National Bulk Carriers Inc, Kure Shipyards Division. Laivat oli mahdollisimman pitkälle kasattu käytetyistä osista ja sodan jäljiltä niitä varmaan oli tarjolla.

Olisiko tälle ollut alkua näillä ARABELLAn mallisilla paateilla, missä vanhaan ahteriin rakennettiin uudet keulat ja siihen liitoskohdan kieppeille miidsippi. Olisi kiinostava tietää, mistä Ludwigin firma näitä ahtereita konehuoneineen haali.