maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 18.04.2006, 16:18:57

Otsikko: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 18.04.2006, 16:18:57
Kun tässä nyt on tullut kohtalaisen runsaasti puhetta niin Urho Nummelinin Turunmaan Turistilaivoista kuin Raimo Östermanin Meribussistakin, tehdäänpä oma topicci tähän aiheeseen liittyen. Turussahan on vuosikymmenten mittaan nähty yhtä ja toista Aurajoen pinnalla kelluvaa henkilökuljetinta.

Martti A.Matarmaan eli tuttavallisemmin matkailijanhuijauksen (firman oikea nimi oli Matkailu ja Kuljetus oy) viimeiseen tonnistoon kuuluivat vesibussit Reginatan ja Airisto. Reginatanista, sittemmin Merenhuiske I:sta, keskustellaan aluksen omassa topicissa. http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=6440.0
Juojärvellä nykyään operoivan Hanna II:n tunnistaa helposti vanhaksi Airistoksi. Siitäkin huolimatta, että sen päälle on viritetty tökerö terassi ja ohjaamo korotettu miltei hengenvaaralliseksi. Airisto oli vesibussina sangen sulava liikkuja, mitä ominaisuutta nämä rakenteelliset muutokset tuskin ainakaan hirvittävästi parantavat.
Alunperinhän alus tosiaan oli höyrywenhe Helsingin vesillä, sittemmin rahtialus Saaristomerellä. Mataran bussi-ja vesibussifirma Matkailu ja Kuljetus oy kunnosti sen omaan käyttöönsä -50-luvun lopulla lähinnä Turku-Naantali-, Turku-Haverö-Seili-Nauvo- ja Turku-Naantali-Velkua-Taivassalo-Uusikaupunki-reiteille.

Matkailu & Kuljetus oy oli -50-ja -60-luvuilla lähisaaristoliikennöitsijä sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Se operoi bussireittejä Turusta silloin itsenäiseen Kakskerran kuntaan sekä Paraisten Ålössä sijainneeseen Tennäsiin. Ilmeisesti yhtiöllä oli jonkinlainen vuorojako Heinosen Matka-Autot oy:n kanssa Paraisille suuntautuneessa liikenteessä.
Linjoja tuki vesibussiyhteys Tennäsistä molemmilla rannoilla sekä Vapparnin saarissa sijainneiden välilaiturien (mm.Laalahti, Niittusaari, Harjattula, Kulho) kautta Aurajokeen. Tämä liikenne lopetettiin vasta Kirjalansalmen sillan valmistuttua ja autoyhteyden tultua lopullisesti Paraisten yhteydeksi. Joitakin vuoroja Kakskertaan yhtiöllä oli tämän jälkeen vielä meritsekin, sillä Hirvensalon ja Satavan tuolloiset, väliaikaisiksi tarkoitetut sillat eivät vastanneet täysin tarkoitustaan rahdinkuljettajina. Ja Kulhossa oli tuolloin vielä, jos ei enää kasvatuslaitosta, niin kesäsiirtola ainakin -eikä sinne kiinteää yhteyttä ole vieläkään...
Linjaa hoitanut ms.Tyyni oli ainakin -90-luvun alkupuolella Aurajoessa yksityiskäytössä Amorita-nimisenä huvialuksena. Sen ohjaushyttiä oli laajennettu.
Hiekkaranta, joka oli joku ps-pursiseuran ensimmäisistä Kuhista, toimi Iniössä kelluvana kauppana aikansa. Se oli käsittääkseni koko ajan M&K:n omaisuutta, vaikkei vuosikymmeniin mitenkään Mataraa palvellutkaan. Sekin lojui Aurajoessa M&K:n konkurssin aikoihin ja kuskattiin tietääkseni uuden laiturin rakennustöiden tieltä joko Latokariin tai Pansioon.

Lainaus käyttäjältä: Hannu Mäkinen - 13.01.2006, 22:10:38
Hiukan lisää tiedonmurusia ja spekulointia tähän keskusteluun.
Amorita(Tyyni) makasi vielä viime kesänä Raision Hahdenniemen venesataman talvisäilytysalueella melko hylätyn näköisenä.
Jarmo Saarisen "Aurajoen laivat"-kirjasessa mainitaan, että alus olisi valmistunut 30-luvulla Turussa vesibussiksi. Arvelen edelleen, että kyseessä olisi merivartiolaitoksen tullilta perimä n.s nopean veneen runko 1910-luvulta. Aluksen runkomuoto, rungon keulaosan valoventtilit, 4 kpl ,muistuttavat Rajavartiolaitos 1919 - 69 kirjan NV 46:tta, tämän luokan aluksia myös poistettiin 30 -luvulla palveluksesta. Myös rungon mitat täsmäävät. Martti Matarmaa (1910-78) oli tunnettu second-hand kaluston käyttäjä niin linja-autojen, kuin vesibussienkin suhteen. Tennäs-Turku linjaa Matarmaa liikennöi vain vesibussilla, tosin miehistö yöpyi Tennäsissä vanhasta Turun liikennelaitoksen huutokaupasta ostetetusta bussista tehdyssä "taukotuvassa".
Tietojeni mukaan Reginatan (Merenhuiske) olisi ostettu Turkuun 1969 yksikantisena aaltopeltikatolla ja GM koneella varustettuna, tämä varustettiin nykyisellä hytillään 70 - luvun alussa Hirvensalon telakalla, mikä oli osa Matarmaan yritysrypästä M&K + Kakskerran linja Oy. Koneeksi scania vabis.
Hiekkaranta jatkaa elämäänsä sisävesillä, hienoa tarinaa luettavissa kirjasta "Isoisän laivat" Hiekkaranta makasi kauppaveneaikojen jälkeen Hirvensalon telakalla, kävin aluksessa ensimmäisen kerran sisällä 1976, jololoin matkustamon sisätiloja hallitsi komea kylmätiski. Aluksen kunnostus alkoi 1977, jolloin puurunko päällystettiin 4 mm teräslevyllä, joten kansirakenteen ja köliraudan ollessa jo terästä, aluksen runkomateriaali oikeastaan vaihtui. Aluksen ohjaamo myös korotettiin malliksi "Reginatan", myös aurinkokantta varten tehtiin kaiteet. Projekti kuitenkin keskeytyi Matarmaan kuollessa kesällä 1978.
Saaristo, alunperin joko Kuha tai Ahven - luokan miinanraivaaja, on ilmeisesti myyty Poriin  70 -luvulla M&K.n hävittyä Turunmaan Turistilaivat Oy:lle liikenteen Turun kaupungin ulkoilualueille. Tullessani 1976 viikonlopputöihin k.o. yhtiöön vain Reginatan oli ajokunnossa, Airiston pohjalevyjen uusinta käynnistyi 1977 talvella.Käydessäni Porin Reposaaren vanhan sahan alueella 80-luvun alussa, makasi Saariston hylky siellä seuranaan toinen veteraani, vanhan vartiomoottoriveneen rungosta tehty  Helsingin ja Turun kautta Poriin päätynyt Terhi.Romuna sekin. M&K myytiin Matarmaan suvun hallusta ulkopuolisille tahoille 1989 tai -90. Bussilinjaliikenne myytiin Turun Kaupungin liikennelaitokselle keväällä 1975.

Mainittujen lisäksi Matkailun ja Huijauksen kalustoon kuului myös vesibussi Satumaa, joka oli aikaisemmin ollut nimiltään ainakin Haga ja Sphinx ja jossain välissä Mataran tyttären (minun kilpailijalla työskennellessäni firman toimitusjohtajan) mukaan Hannele. Aluksen motti oli kärähtänyt joskus -70-luvun puolessavälissä Ruissalon telakan rannassa, jonka jälkeen se ei enää operoinut. Kärytapauksesta on kerrottu tälläkin foorumilla, oliko Ari E.peräti sen silminnäkijä..?
Myöhemmin Satumaa oli nähty Porissa Kokemäenjoen risteilijänä, mutta -90-luvun alussa, kun M&K eli viimeisiä aikojaan (muistaakseni) Reijo Nurmisen (en ole varma nimestä) alaisuudessa, se palasi Turkuun. Aurajoessa sekin oli, suunnilleen Manillan kohdalla, lähinnä työmaaparakkia muistuttaneen Hiekkarannan kyljessä. Alukset raivattiin pois, kun rantaa alettiin kunnostaa vuoden -96 Cutty Sark Tall Ships'Racea varten.

Matara menetti Kakskerran bussilinjansa kunnan järkeistyessä osaksi Turkua -70-luvun alussa ja vesibussitoimintakin siltä loppui -90-luvun alussa, kun yhtiön uusi omistaja ei saanut liikennettä -kaiketi Ukkopekan kilpailun puristuksessa- enää kannattamaan.



Saaristohöyryjen jäljitystä käsittelevässä topicissa lienee yhtä ja toista tähän liittyvää: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=478.0

Nummelinin ensimmäinen varustamo Turunmaan Turistilaivat eli -70-luvun alkupuolella horoskooppinimisine aluksineen. Sen toiminnan päätyttyä "Meri-Urho" jatkoi elämäänsä entisen valtameritroolari Zaidan kanssa, aina -90-luvulle asti. Zaidan syrjäytti markkinoilta lopulta lähinnä matkustajien kohonnut vaatimustaso, osittain toki myös se, ettei Nummelinin työlle ollut jatkajaa.

Laivuri Raimo Östermanin Meribussi oy:lle kuuluivat aluksi Meribussin "numeropaatit", joista kakkonen on sittemmin vaikuttanut MHQ:n vesillä Fridana ja Norrköpingin tuntumassa Bråvikenillä Ruotsissa Lejonungenina. Nelonen taas muistuttaa erehdyttävästi Helsingin vesillä parina viime suvena pyörinyttä, lähinnä asbestipommin näköistä vesibussi Fanttia. Joku tietänee, onko kyseessä sama alus..? Meribussit 1 ja 3 ovat minulle tuntemattomia suuruuksia, mutta kaiketi sellaisetkin on joskus olleet olemassa..?
Meribussi oy:n armaadaan kuuluivat toisaalla (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7659.0) käsitellyn Kauris-vesibussin lisäksi -80-luvulla oma uudisrakenne Merikotka, Helsingistä ostetut Terhi 2 (ex.Myrvold), joka sittemmin päätyi Lahteen ja Meritiira (ex.VB1), jonka myöhempiin vaiheisiin kuului paitsi Meribussin "nurkanvaltaus" Raumalla, myös toimintaa jossain pohjoisemmassa satamassa.
Östermanin jälkeen Meribussia johti Pekka Koivisto, jonka omistuksessa uinuva firma on edelleen. Merikotkan osti joitakin vuosia sitten tmi.J.Pursiainen.

Taisto Jokila puolestaan perusti Turun Meritaxi oy:n jo -70-luvun alussa. Aluksi se oli venetaksifirma, jonka alus oli moottorivene Kaisli, mutta vuonna -81 Taisto vaihtoi aluksekseen uuden lujitemuovisen pikkuvesibussin Annen. Kolme vuotta myöhemmin valmistui sitten rautarunkoinen Jaana, jonka -kuin myös uuden Turun Vesibussivarustamo oy:n- myötä Taistokin siirtyi pois lähikaislikosta. Anne toki pysyi rinnalla, mutta se kuului jatkuvasti Meritaxille. Allekirjoittaneen vaihtelevasta meriurasta puhuttaessa Jaanan funktiota ei parane vähätellä.. 8)
Taiston armaadaan kuului hetken myös pieni kantosiipivene Johanna ja lopulta Jaanasta kehitelty vesibussi Diana, joka on sitä nopeampi, muttei muuten mitenkään uutta ajattelua edustava.
Nykyään Jaanan omistaa Eero Huusko ja Dianan Markku Leskelä, jolla on merenkulullisia intressejä myös Uudessakaupungissa.

Otsikko: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 18.04.2006, 16:56:00
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.04.2006, 16:18:57
Nelonen taas muistuttaa erehdyttävästi Helsingin vesillä parina viime suvena pyörinyttä, lähinnä asbestipommin näköistä vesibussi Fanttia. Joku tietänee, onko kyseessä sama alus..?

On. Tästä on ollut Laiva-lehdissä juttuakin.
Otsikko: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Ari Elenius - 19.04.2006, 15:15:20
Tässä hieman Turku-Naantali-vesibussiliikenteestä 60-luvulla.

Hannele kulki vuotta 1964 lukuunottamatta pitkää reittiä, lähtö arkisin 12.00 Turku-Kansanpuisto-Pukit-TTPS-Nepo-Järvistensaari-Vepsä-Heinäinen-Lapila-Ajonpää-Naantali. Paluu Naantalista 14.30 suoraa reittiä (Ruissalon eteläpuolitse) Turkuun.

Airisto hoiti koko 60-luvun Naantalin sunnuntailiikenteen. Lähdöt Turusta 12 ja 15, Naantalista 13.30 ja 16.30. Vuonna 1963 oli lisäksi alkukesän iltavuoro 18.00-19.30, mutta se lakkautettiin kesken kesää vähäisen käytön vuoksi. Airistolla pääsi perjantaisin 18.00 Kultarantaan poiketen mennentullen Naantalissa. Paluu Kultarannasta 20.30.

Hiekkaranta hankittiin kaudeksi 1964 hoitamaan Turun-Naantalin liikenne. Hiekkarannan mataluuden vuoksi voitiin kulkea lyhyempää reittiä Ruissalon sillan alitse Pohjoissalmea pitkin. Reitillä poikkettiin vain Ajonpäässä tarvittaessa. Hiekkarantaa ei saatu liikenteeseen heti kauden alussa, jolloin Minni korvasi sen. Lähdöt Turusta arkisin 11 ja 17, sunnuntaisin 10.30, 13.30 ja 16.30, paluut Naantalista arkisin 12.10 ja 18.10, sunnuntaisin 11.40, 14.40 ja 17.40. Yhdessä Airiston kanssa oli v. 1964 sunnuntaisin peräti viisi edestakaista vuoroa Nantaliin.

Vuonna 1963 Airisto aloitti Turku-Naantali-Uusikaupunki liikenteen. Vuoroja oli kolme viikossa. Aluksi Airisto yöpyi Ugissa, lähdöt Turusta ma-ke-pe ja Ugista ti-to-la. Parin vuoden päästä aikatauluja muutettiin niin, että meno-paluu tapahtui saman päivän aikana, jolloin kolmen viikkovuoron lähtöjä ti-to-la Turusta jouduttiin aikaistamaan ja paluuta Ugista myöhentämään.

Hiekkarannan yhden kauden 1964 kokeilun jälkeen palattiin 1965 samaan käytäntöön kuin vuosikymmenen alussa. Arkisin yksi vuoro, Hannele hoiti jälleen pitkän reitin Vepsän kautta Turusta Naantaliin. Pyhäisin samat kaksi vuoroa Airistolla niinkuin ennenkin. Lisäksi tietysti Airistolla pääsi Naantaliin/Naantalista perjantai-illan Kultarannan vuorolla ja Ukiin liikennöintipäivinä aamupäivällä Naantaliin ja illalla takaisin.         
Otsikko: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.12.2006, 13:12:24
Merikotka näyttää tulleen myydyksi. Tietääkö joku, kenelle?
Aluskohtaisia tietoja kaipaisin myös Nummelinin armaadaan kuuluneesta, lähinnä kai Rymättylän vesillä aikanaan seilanneesta ufosta, jonka nimenä Turunmaan Turistilaivojen aikana ja myöhemminkin oli Härkä -tämä ei kuitenkaan ollut aluksen alkuperäinen nimi. Toimenkuvaan lienee ainakin jossain vaiheessa kuulunut Pakinaisten ja Ruotsalaisen saarilla asuneiden lasten kuskaus avovesikaudella kouluun. Siis aikana, jolloin Rymättylän-Velkuan yhteysalusliikenne oli pienen Satavan tai sen edeltäjien varassa. Kyseistä liikennettähän Taisto Jokilakin on ainakin parina tavikautena -80-luvulla hoitanut ms.Annella.
Otsikko: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 11.12.2006, 15:45:52
Myyty Latviaan...
Otsikko: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.12.2006, 20:04:20
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 11.12.2006, 15:45:52
Myyty Latviaan...
Kekkosen vanha kaveri Kaarlo Hillilä oli valvomassa jotain urakkaa, johon tulleiden uusien ohjeiden toteuttaminen oli määrärahojen puutteessa sula mahdottomuus. Niinpä hän palautti ohjeet Kekkoselle mekinnällä p-a K.H.
Hiukan samanlainen fiilis kuin UKK:lla tuon kirjeen saatuaan on tässä nytkin: Hiukan liikaa tiivistetty... ::)

Kaiketi Latviaan myyty vesibussi kuitenkin oli Merikotka?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Hannu Mäkinen - 14.12.2006, 19:19:47
Härkä oli entinen rymättyläläisen kauppiaan Teroksen Leo, jäi Hirvensalon telakalle Turun kaupungin kesäsiirtoloiden lopetettua toimintansa Kulhon saaressa, ja ajojen näin loppuessa. Puurunkoisena ja pienikokoisena sekä ilman aurinkokantta ei ilmeisesti mennyt vesibussina kaupaksi. Jossain vaiheessa 80-luvun lopulla ylärakenne purettiin ja runko käännettiin ylösalaisin tarkoituksena kuidutus, taisi jäädä kesken, Saattaa olla samassa paikassa edelleen, Meribussi 2 oli siis ex Terhi,kolmella koneella varustettu  entinen vartiomoottorivene. Meribussi 1 oli Merikotkan työnimi, runkohan makasi pari vuotta pressun alla Aurajoessa, ennen siirtoaan Uuteenkaupunkiin, jossa tehtiin valmiiksi. muuten. Olikohan muuten Rymättylän länsipuolen liikenteen ensimmäinen valtion yhteysalus TVL:n rautavene Tiura, myöhempi kaivinyhtymä veljet Salmisen hinaaja?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Ari Elenius - 15.12.2006, 23:56:22
Kirjassaan "Turku-Åbo" (1961) on Hans Othmanin ottama hieno kuva vesibussi Leosta Aurajoessa Kulhon kesäsiirtolaan lähtevine lapsineen ja saattajineen, Teros itse seisomassa takasillalla. Toisessa Aurajoki-kuvassa m/s Leo m/s Airiston takana, taustana kaupunginhallituksen talo ja sittemmin  :'( purettu Wilenin kellotornitalo.   
Otsikko: Vs: Re: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 15.12.2006, 23:58:20
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.12.2006, 20:04:20
Kekkosen vanha kaveri Kaarlo Hillilä oli valvomassa jotain urakkaa, johon tulleiden uusien ohjeiden toteuttaminen oli määrärahojen puutteessa sula mahdottomuus. Niinpä hän palautti ohjeet Kekkoselle mekinnällä p-a K.H.
Hiukan samanlainen fiilis kuin UKK:lla tuon kirjeen saatuaan on tässä nytkin: Hiukan liikaa tiivistetty... ::)

Kaiketi Latviaan myyty vesibussi kuitenkin oli Merikotka?

Kuten edellisessä, yläpuolla olevassa jutussa totesin... ::)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 16.12.2006, 00:00:00
Lainaus käyttäjältä: Hannu Mäkinen - 14.12.2006, 19:19:47
Olikohan muuten Rymättylän länsipuolen liikenteen ensimmäinen valtion yhteysalus TVL:n rautavene Tiura, myöhempi kaivinyhtymä veljet Salmisen hinaaja?

Tiedätkö minkä niminen hinaaja?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Hannu Mäkinen - 16.12.2006, 14:58:22
Jos muistan oikein, nini säilyi Tiurana, alus on jo jatkanut matkaansa muille tuntemattomille omistajille. Tällä TVL:n aluksella oli ainakin 1 sisar, Rajavartiolaitoksen RV 8, Tiuraan oli vain asennettu ahdas ohjaamokoppi savupiipun ja matkustajatilana toimivan hytin väliin / päälle. Hollmingin tuotteita taisivat olla -50 luvun lopulta
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: x25 - 17.12.2006, 13:01:03
Mitkäs vesibussit siellä liikennöivät nyt?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Niko Viirret - 17.12.2006, 13:39:57
Kyllä Turussa ainakin Diana ja Jaana prutkuttavat ja Juulia on myynnissä. Eipähän nyt muita tule mieleen. ::)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 17.12.2006, 15:15:51
Lainaus käyttäjältä: Eki Majankallio - 17.12.2006, 13:01:03
Mitkäs vesibussit siellä liikennöivät nyt?

Vastauksia: :deal:

http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?nodeid=8591&culture=fi-FI&contentlan=1 (http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?nodeid=8591&culture=fi-FI&contentlan=1)
http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?contentid=15451&nodeid=8592 (http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?contentid=15451&nodeid=8592)
http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?contentid=17311&nodeid=8591 (http://www.turkutouring.fi/public/default.aspx?contentid=17311&nodeid=8591)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Timo Renberg - 29.01.2007, 11:57:48

Kyllä Turussa ainakin Diana ja Jaana prutkuttavat ja Juulia on myynnissä. Eipähän nyt muita tule mieleen. ::)

Nyt on Djurgårdsvarvetin sivulle ilmestynyt, myyntiin tulevien listoille, Turun vesibusseista Jaanakin ja Juulia on myyty.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 07.03.2007, 21:45:29
Löysin mielenkiintoisen postikortin:
http://www.geocities.com/mo_koski/meribussit.jpg
Siinähän nuo Östermanin uljaat alukset ohittavat Loisto- eli Kauppakaria vuonna 1979. Terhi 2, Kauris, Meribussi 2 ja Meribussi 4. Merikotka valmistui myöhemmin ja Meribussi 3 oli poistunut kuvioista. Kauriista lisää täällä: (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7659.0 )
Kauriin ja Mb2:n välistä pilkottaa Turun saaristoliikenteen klassikko vailla vertaa, eli Klara ( http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=508.0 )  8)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 10.03.2007, 21:09:21
Onko toi meribussi 4 sama kun nykyinen M/S Fantti ??? Yhdennäköisyys on kyl kova !
http://www.paaskyristeilyt.fi/
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 11.03.2007, 11:48:51
Samapa sama! Tuli aikoinaan ostettua tuo sama valokuvakortti Meribussin kioskista Ååbusta.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 19.04.2007, 09:12:34
Merikuljetus M. Leskelä on konkurssissa joten Diana ei varmaankaan liikkennöi kesällä 2007.
Turun Saaristoliikenne taasen on ostanut Jaanan ja Juulian tilalle Janinan..

www.vesibussi.com
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.04.2007, 15:24:25
Jääkös Turun vesille nyt sitten enää yhtään varsinaista vesibussia? Merikotka lähti Latviaan ja jos Jaana, Juulia ja Dianakin ovat kaikki toisissa käsissä, niin mitäs tästä pitäisi ajatella..?
Erityisesti Jaanan "kohtalo" kiinnostaisi, olihan ko.alus minun merenkulkijaurani ensimmäinen morsian, kuten joskus on tullut mainittuakin... 8) http://geocities.com/mo_koski/toinenkasilaivalle.jpg
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 19.04.2007, 15:29:55
Jaana Kokkolaan, Juulia Hankoon ja vielä yksi ylläri: Watercat Helsinkiin... ;)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.04.2007, 15:47:27
Niinpä näkyy:
http://www.kokkoline.fi/index.asp?page_id=421&luokka_id=1&main=1
Alienmainen onnellisuus kohtaa Jaanankin: Laivan sisutusta uusitaan tämän kesäkauden jälkeen ja kokee muodonmuutoksen talvella. Kesäkaudella 2008 ketterä sisaralus m/s Jaana on entistä kauniinpi.
Juulian tuleva toimenkuva Hangon vesillä olisi kiintoisa tietä; päätyykö alus täydentämään Tuomarmäen ja Muuron konseptia (ja siten myös Majakkaseuran intressejä) vai lähteekö se osaksi Aurinkohauskaa toimintaa..?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 20.05.2007, 16:46:55
Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 10.03.2007, 21:09:21
Onko toi meribussi 4 sama kun nykyinen M/S Fantti ??? Yhdennäköisyys on kyl kova !
http://www.paaskyristeilyt.fi/
Eikö tuo fantti ole sama paatti,joka on liikennöinyt raahessa samalla nimellä vuosikymmeniä.Kait vanha miinanraivaaja tai jotain sinnepäin.????
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 20.05.2007, 17:12:18
Ei sattuisi Hannu Mäkisellä olemaan kuvatallennetta,tuolta reposaaren saha-alueelta,sieltä -80 luvun alusta.Meinaan vaan kun oli se vartiomoottoriveneestä tehty hylky lojunut myös siellä.Meni kait sitten noi aluset romuksi jo ajat sitten? Olisi vaan kiva noista vmv:stä,saada jotain tietoja kun olen yrittänyt niistä tuossa kyselläkin. :o
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Hannu Mäkinen - 22.05.2007, 18:38:46
Eipä ollut tuollakaan reissulla kameraa mukana. Näinhän se historia häviää, kun arkisen oloisia havaintoja ei ymmärrä tallettaa tulevaisuutta varten.
Mutta hieman uudempia Kuha -raivaajan runkoja liikkuu vielä ainakin Zenith Kaarinasta ja vissiiin Lahden seudulla Kuha 18 muottina tehty teräsvene.
Jokin vartiomoottoriveneistä upposi Turun Hirvensalon telakan edustalle 1974-75. Vajosi satama altaan ruoppauksen reunalle siten, että ohjaushytti ja keula pisti esiin vedestä. Jossain vaiheessa vene kiskottiin Matarmaan puskutraktorilla telakka-alueen aitaan ( huom, silloin vaadittiin punaiseksi maalattu aita merta vasten, jopa telakkavaunun kulkuaukossa oli isot ovet, joita oli tuulessa vaikea käyttää.Ne oli pitkillä rautatangoilla  lukittu sulkuasentoon) tehdystä aukosta pala kerrallaan kuiville, aina kun pillari alkoi sutia, paloiteltiin venettä kevyemmäksi, uusi kiinnitys ja veto j.n.e. Veneen ohjaushytissä oli jokin numero, ehkä 19 ? Silloinhan kyseessä ei olisi aito VMV, vaan joku suojeluskuntapursista, jotka sodan jälkeen sattuneesta syystä jäi Rajavartiolaitoksen käyttöön.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 22.05.2007, 19:28:49
Kiitoksia tiedoista.Karmivia loppuja ovat vmv-t kokeneet.Tämä vmv-19 muistini mukaan tuli porista(missä oli uponnut)kalajoelle josta myytiin kokkolaan ravintola-laiva projektiksi -80 luvulla.Kimppa porukka riitaantui,ennenkuin sai edes hanketta alulleen,ja pilkkoivat aluksen kauhakuormaajalla palasiksi.Olisiko tuo Turun paatti ollut joku muu numero? Kuha raivaajia on vielä joitain liikkeellä.Olisiko lie haminassa  yksi ja missä lie Kalla III nimellä aikoinaan liikkunut,vesi-bussiksi muutettu kuha liikkuu.Oli kuulemma erään ex-omistajan mukaan ollut viimevuonna Turussa myytävänä.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 23.05.2007, 13:22:59
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 19.04.2007, 15:29:55
Juulia Hankoon
Ei Marinan kipparin mukaan pidä paikkaansa. Onko päivitettyä tietoa?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 23.05.2007, 13:32:37
Aluksen siis osti Summersean varustaja ja saatujen tietojen mukaan pitäisi mennä Hankoon. Suunnitelma voi olla muuttunutkin... :o
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Urho Kuivakangas - 24.05.2007, 09:39:17
Terveisiä Jyväskylän satamasta. Noin 40 vuotta Päijänteellä liikennöineen Kymppi-laivan kotisatama vaihtuu Jyväskylästä Turkuun.

Asiasta tarkempi juttu Keskisuomalaisen linkissä: http://www3.keskisuomalainen.net/servlet/page?_pageid=67&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&file=sahkeuutiset/5135563.html&depa=keskis
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.05.2007, 14:21:35
Tuo oli mukava uutinen. Vepsän liikenteen varalaivaksihan se Kymppi Turussa joutunee, mutta varmaan on edessä yhtä ja toista muutakin tekemistä. Rositan muista kuvioista enemmän täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=434.0

Ja mitä Juulia-kauppaan tulee, voi hyvin olla -ja varmaan onkin- ettei Tuomarmäellä ole aikomustakaan siirtää alusta Hankoon Summersean ja Marinan selvää työnjakoa sotkemaan, vaan operoida sillä jossain...bisneksen kannalta järkevämmässä ympäristössä... 8)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 07.06.2007, 01:31:34
Lainaus käyttäjältä: Urho Kuivakangas - 24.05.2007, 09:39:17
Terveisiä Jyväskylän satamasta. Noin 40 vuotta Päijänteellä liikennöineen Kymppi-laivan kotisatama vaihtuu Jyväskylästä Turkuun.

Pikku Kymppi on nyt viety kauas pois kotoaan: :'(

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Tampere-Turku039.jpg (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Tampere-Turku039.jpg)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 27.06.2007, 10:57:49
Vaikuttaa siltä, että vesibussi Julia on siirtynyt Rositan hallintaan. Ei kai Rosita muuten hakisi Julialle kipparia ja kansimiestä.....
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.07.2007, 14:52:58
Heittämällä on Kymppi Rositan laivastoon liittynyt, aluksen kotipaikkakin kun näyttää pelastusrenkaissa edelleen olevan Jyväskylä ja PRH:n logokin ohjaamon ikkunan alta yhä löytyy. Lauantaina alus näytti sijaistavan Lilyä ainakin Vepsän 17-lähdöllä.
Vesibussien hankinta liittynee Rosita oy:n ylläpitämään Pikku-Pukin ravintolan kuljetuksiin, joihin vanha W3 lienee useimmiten liian köykäinen.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Raine Taponen - 02.07.2007, 15:22:39
Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 19.04.2007, 09:12:34
Merikuljetus M. Leskelä on konkurssissa joten Diana ei varmaankaan liikkennöi kesällä 2007.
Turun Saaristoliikenne taasen on ostanut Jaanan ja Juulian tilalle Janinan..

www.vesibussi.com


Onko kysymyksessä oleva Janina? entinen (Wanaja lll ) jotenkin saman tyyppinen linkki oheiseen: http://www.viihdemaailma.fi/wanaja/;jsessionid=aWu3AGjF7X94QwH3go
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 03.07.2007, 17:20:59
Sama paatti...
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 09.07.2007, 16:06:19
Ainakin Hesari julkaisi tänään turkulaisten vesibussien Dianan ja Kuhan myynti-ilmoituksen. Alukset myydään konkurssipesän lukuun.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 10.07.2007, 00:22:16
Niin tehdään, ja ainakin mielestäni kaikki voitava on tehty, siis asianajo tsto:n puolesta, koska kirjeitä ovat maailmalle runsaasti lähettäneet... No Dianan moottori on korjauskelvoton ja kuulemani luotettavan sivustaseuranneen lähteen mukaan koko alus on sisätiloiltaan lähinnä kasvihuone, eli täysin homeessa. Ihmetyttää myös ko. paatin kölissä olevat betonipainot........
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 10.07.2007, 14:50:28
Turun Diana oli jo rakenteilla ollessaan melkoinen kummajainen. Ex-työnantajani Taisto Jokilahan sääti puolivalmista runkoa Latokarin pihassa ainakin parin-kolmen vuoden ajan ennen käyttöönottoa. Aluksen virallinen valmistumisvuosi 1999 taitaa olla käyttöönottovuosi. Dianan runko oli vastaavan mallinen, kuin Jaanassakin, mutta etupainoa taisi tulla liikaa, tai ainakin sitä betonia pohjalle lisättiin vielä koeajojen jälkeenkin. Takapainoa tuoneella traktorinmoottorilla saatiin aikaan vauhtia, mutta muuten alus oli ilmeinen pettymys.
Taisto oli sikäli pudonnut kehityksen kelkasta, että hän ei alunperin suunnitellut Dianaan esim.septitankkia eikä edes mitään kovinkaan huomattavia äänenvaimentimia moottorin ja luvalla sanoen varsin askeettisen matkustamon väliin. Hänen mielestään Jaanan suurin ongelma oli se, ettei siihen päässyt näppärästi sisään pyörätuolilla -mikä kyllä oikeasti olikin iso ongelma, joka varmaan vuosien mittaan aiheutti useitakin ryhmäperuutuksia. Dianan exitit oli suunniteltu hiukan "österlundilaiseen" malliin (vrt.lähinnä Meritähti tai Monica remontin jälkeen), mutta siihen ne parannukset sitten ilmeisesti jäivätkin. Airiston normaaliaallokossakin Jaanan meno oli tasaisempaa.
Oikeastaan Jaana oli omassa mallissaan niin onnistunut aluskonsepti, että on täysin käsittämätöntä, miksi laivasuunnittelun amatööri ylipäätään edes yritti tehdä parempaa "kakkosvedosta". Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)

Itse suhtaudun äärimmäisen skeptisesti siihen, että kumpikaan M.Leskelän ex-tonnistosta löytäisi enää tietään kaupalliseen käyttöön.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 10.07.2007, 15:50:51
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.07.2007, 14:50:28
... Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)

Tämäpä mukava pieni lisämauste. Olisiko kyseessä sama proomu, jonka kuvasin siellä Huhtamäen rannassa vuonna 1980? Samaan aikaan siellä makasi pari muutakin romua, myös ex-hiekkalaivan runko. Taisi olla jokin Sora. Pitäneepä etsiä kuvia...
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 10.07.2007, 20:20:41
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 10.07.2007, 15:50:51
Tämäpä mukava pieni lisämauste. Olisiko kyseessä sama proomu, jonka kuvasin siellä Huhtamäen rannassa vuonna 1980? Samaan aikaan siellä makasi pari muutakin romua, myös ex-hiekkalaivan runko. Taisi olla jokin Sora. Pitäneepä etsiä kuvia...
Joo, näitä proomujahan oli siellä useampiakin, osa pohjassa osa pinnalla (kakarana oli aika jännää käydä niissä seikkailemassa). Aurajoessakin oli siihen aikaan muutamia "raatoja", ainakin vanhat tankkilaivat Petrolea, Oljaren, Arita ja troolari Saukko(olikos se numeroltaan IV). Ja näitä Sora-nimisiä muistaakseni oli ainakin numerot I-VI, olivat yleensä laiturissa itärannalla siinä Förin vieressä.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.07.2007, 13:48:57
Taiston proomu ei ollut ainakaan mikään ex-rahtilaiva, vaan ilmeisimmin paraskuntoisin noista Ramin mainitsemista. Mihin se Aurajokirannasta päätyi, en tiedä, mutta sen muistan hyvin, kuinka yritimme aina proomun ohittaessamme kiinnittää matkustajien huomion vastarannalle... ::)

Dianan moottorista vielä: minkä takia se on korjauskelvoton? Uinut? Onko aluksen pohjassa halkeama (mahdollisesti rakennevaurio?)?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 11.07.2007, 16:18:32
Jälleen "luotettavalta" taholta kuuluu... Dianan moottorin lohko on halki, lisäksi kävin itse paikan päällä Rymättylässä toteamassa paatin kunnon:
Sisätilat täysin homeessa, kone "lävällään" pitkin sisätiloja, varmasti osiakin kadoksissa... Vettä kuutio tolkulla sisällä... lyhyesti sanottuna, kunnostus onnistuisi jos on halukas rakentamaan koko sisustan uudelleen, vaihtamaan moottorin ja kytkimen, rakentamaan ohjaamo hytin uudelleen kevyemmäksi. Töitä aivan älyttömästi, lisäksi telakkamaksut ovat pystössä eli mahd. ostajalle lankeaa lisälasku, mikäli sen sieltä pois haluaa. Selvästi aluksessa ei ole tehty mitään sen pelastamiseksi syksyn jälkeen, jolloin ovet ja ikkunat on jätetty auki..... Perä tällä hetkellä reilusti keulaa ylempänä, koska koko keulapiikki moottoriin asti on veden vallassa....
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:34:45
Kovasti Juulian näköinen on tämä Marina I:
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07187.2007016.jpg
Tämä kuitenkin selittää aika paljon tästä Huusko-Tuomarmäki/Muuro-kuviosta tämän aluksen kohdalla. Kotkassa on ollut tarjolla tuottoisampi keikka.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Niko Viirret - 08.08.2007, 17:50:30
Eikös tämä ole samainen Marina I. (http://i153.photobucket.com/albums/s226/NViir/Kuva1507.jpg)
Kuva on otettu 08.07. Turussa.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:59:15
Samaltahan tuo näyttää. Aiemmin tässä topicissa aluksesta onkin ollut puhetta -onhan tuo tieto hankolaisomistuksesta leimattu ko.yrityksen palveluksessa olleen henkilön lausuntona ankaksi ja onpa alusta oltu liittämässä jopa Rosita oy:n armaadaan... ::)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Markus Takala - 08.08.2007, 21:11:58
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:59:15
Samaltahan tuo näyttää. Aiemmin tässä topicissa aluksesta onkin ollut puhetta -onhan tuo tieto hankolaisomistuksesta leimattu ko.yrityksen palveluksessa olleen henkilön lausuntona ankaksi ja onpa alusta oltu liittämässä jopa Rosita oy:n armaadaan... ::)

Kaipa tähän on pakko ko. yrityksen työntekijänä kommentoida ;D

Marina I on siis chartattuna Rositalle, avustaa m/s Kymppiä Vepsän reittiliikenteessä, varsinkin näin hellepäivinä kun tulee roimasti porukkaa yli Kympin 80 hengen. Pienet paatit hoitavat liikennettä siksi, että Lily taasen on tilausajoissa.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Petri Lahti - 13.08.2007, 22:17:34

Tuttu entinen turkulainen Latviaan myyty vesibussi Merikotka löytyi toukokuussa Riikasta,
Väinäjoen länsirannalta Raņķa dambis -kadun varrelta.

(http://aboais.pp.fi/misc/reginabaltica/p180507_1231p3.jpg)

(http://aboais.pp.fi/misc/reginabaltica/p180507_1231p2.jpg)

(http://aboais.pp.fi/misc/reginabaltica/p180507_1231p1.jpg)

Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 30.09.2007, 16:51:11
Palataanpa vähän vielä noihin Meribusseihin. Olisi nyt käyttöä tiedolle siitä, mikä oli Meribussi 4:n (nyk. Fantti) alkuperä. Se väitetään rakennetuksi 1961 Kustavissa ja tuli 1970-luvulla Meribussin laivastoon Turkuun.
Toisen tiedon mukaan alus olisikin tehty 1960 Uudessakaupungissa.
Osaako joku paikallinen vastata?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 30.09.2007, 19:59:37
Onko tämä Fantti(ex-meribussi 4) nyt sitten sama Fantti,joka oli Raahessa Toivo Rahjalla aina 2000-luvun alkuun vesibussina? Oli nimetty kaiketi Raahen ulko-fantti tai maa-fantti saaren mukaan.On juuri Turun Fantin näköinen ja rakennettu vesibussiksi-60 luvulla pellingissä,huhujen mukaan.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 30.09.2007, 22:14:41
Tullessani 1976 viikonlopputöihin k.o. yhtiöön vain Reginatan oli ajokunnossa, Airiston pohjalevyjen uusinta käynnistyi 1977 talvella.Käydessäni Porin Reposaaren vanhan sahan alueella 80-luvun alussa, makasi Saariston hylky siellä seuranaan toinen veteraani, vanhan vartiomoottoriveneen rungosta tehty  Helsingin ja Turun kautta Poriin päätynyt Terhi.Romuna sekin. M&K myytiin Matarmaan suvun hallusta ulkopuolisille tahoille 1989 tai -90. Bussilinjaliikenne myytiin Turun Kaupungin liikennelaitokselle keväällä 1975.

Lainauksen lainaus,tämän  aiheen sivulta 1. Mahtaako olla kellään tarkempia tietoja/historiaa tästä Terhistä? Mikä mahtoi olla vmv-aikainen järjestys numero?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 23.10.2007, 20:56:22
Koitanpa tässä vielä sinnikkäästi kysellä tietoja,tästä Hannu Mäkisen sivulla 1 mainitsemasta vmv-runkoisesta vesibussista.Eli onko hannulla tai kellään muulla tietoja mistä tuli,minne meni tai peräti kuvia? Hannu mainitsee meribussi 2 olleen 3-moottorinen vmv ja ex-nimeltään terhi.Sivulla 2 on linkki kuvaan vuodelta 1979,jossa on neljä meribussia,joista kolmannen Mikko-oskari Koski kertoo olevan meribussi 2.  Kuitenkin jos joskus on vmv:n nähnyt,voidaan kuvan perusteella todeta,että kuvan kolmannen paatin runko ei voi olla alunperin vmv.Toisaalta Hannu kertoo porissa 1980-luvulla nähneesä romuna maannen terhin,joka oli alunperin vmv.Onko näitä vmv-runkoisia,terhi-nimisiä vesibusseja ollut peräti kaksi,jos terhistä tuli meribussi 2 ja silti terhi nimellä oli 1980-luvulla porissa tämä romu.     Valottakaahan hieman asiaa.      Ps.  Hannu kertoi porissa olleen veneen tulleen helsingin ja turun kautta sinne,joten olisiko tähän jotain tarkempia omistaja/vuosiluku tietoja?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.10.2007, 19:42:36
Mb2 oli varustamon oma design, uudisrakennus, jota suunniteltiin ja rakennettiin vuositolkulla. Samoin Merikotka. Östermanin kerrottiin harmitelleen, ettätuli antaneeksi kakkoselle niin tylsän nimen, ei sitä jälkeenpäin enää voinut Merilokiksi muuttaakaan (armaadaanhan kuului -80-luvulla myös summalaismallinen, aiemmin Helsingissä Vb1:nä tunnettu Meritiira, jonka myöhempi kohtalo oli ainakin ajaa jossain Pohjanmaan rannikolla).
http://www.faktaomfartyg.se/meribussi_2_1975.htm
Tuo vmv-runkoinen alus siis on ollut joku muu. Itse en numerotonta Terhiä muista, mutta hyvin todennäköistä on, että sellainenkin on jossain vaiheessa ollut olemassa. Liittyykö tähän jotenkin helsinkiläisen Rautakorpi oy:n tonnisto ennen firman muuttumista nykyiseksi Royal Lineksi, saattaa myös olla ihan relevantti kysymys.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Niko Viirret - 24.10.2007, 19:49:03
Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Juhani Mehto - 24.10.2007, 20:51:42
Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 24.10.2007, 19:49:03
Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?

Tuohan on siis entinen turkulainen hinuri Petra, joka on saanut uuden nimen. Tuli jokeen jo parisen viikkoa sitten.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Ari Leskinen - 24.10.2007, 23:31:33
Janinalla ja Juliuksella on sama omistaja.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 25.10.2007, 07:52:39
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.10.2007, 19:42:36 (armaadaanhan kuului -80-luvulla myös summalaismallinen, aiemmin Helsingissä Vb1:nä tunnettu Meritiira, jonka myöhempi kohtalo oli ainakin ajaa jossain Pohjanmaan rannikolla).
http://www.faktaomfartyg.se/meribussi_2_1975.htm
Tuo vmv-runkoinen alus siis on ollut joku muu. Itse en numerotonta Terhiä muista, mutta hyvin todennäköistä on, että sellainenkin on jossain vaiheessa ollut olemassa. Liittyykö tähän jotenkin helsinkiläisen Rautakorpi oy:n tonnisto ennen firman muuttumista nykyiseksi Royal Lineksi, saattaa myös olla ihan relevantti kysymys.

Ettei tämä Meritiira olisi mennyt Raaheen,ja saanut nimen Fantti ja palannut nyt sitten sinne Turkuun takaisin? Mitä tähän Terhiin ja Rautakorpi oy:n tulee,niin ollappa nyt sitten Ramin kommentti asiaan...

Edit: Lainaus korjattu
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 25.10.2007, 20:48:40
Ei mennyt Meritiira Raaheen Fantsuilemaan. Meritiira oli hieno puurunkoinen vesibussi, Summassa rakennettu ja aikansa Helsingin vesillä kulkenut, aiemmalta nimeltään VB1. Siitä ja asbestipommin oloisesta Meribussi4/Fantista ei voi puhua samana päivänäkään -vaikka kuumalla kelillä ne varmaan olivat ihan yhtä epämukavia matkustusvälineitä. Meritiiran kanssa samaa tyyliä oli Österlundin Meritähti, siis ennen Tiilikaisen siihen rakentamaa kökköä ohjaamon laajennusta.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 25.10.2007, 22:58:58
Oukkidoukki! Mikälie tuon fantsun kiertokulku sitten lieneekään,mutta pellikiläiseksi sitäkin sanoivat.En tiedä mistä raaheen tuli ja milloin,mutta eikö se sielä turun suunnalla nykyisin pyöriskele.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Miksu - 26.10.2007, 18:21:00
"Merivartioston 1930 Bremenissä rakennuttama VMV 2 myytiin 1950 helsinkiläiselle Oy Sight Seeing Ab -yhtiölle ja muutettiin AMPHITRITE-nimiseksi vesibussiksi.
1955 alus myytiin Aarne J. Aarniolle Helsinkiin, joka samana vuonna myi aluksen Johannes Virolaisen isännöimälle Maaseudun Lomaliitto r.y:lle.
Vuonna 1959 aluksen osti Oy Turistilaiva Ab ja vuonna 1964 Jaakko Rautakorpi, nimeten aluksen TERHIksi.
Meribussi Oy osti Terhin vuonna 1975 ja antoi sille nimen MERIBUSSI 3."
Ramilta tällaista tietoa...
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Miksu - 26.10.2007, 18:22:03
Ja lisää...
"MERITIIRA oli todellakin ex VB 1, 1964 Summassa rakennettu. Meribussi Oy osti aluksen vuonna 1984 Juhani Eklöfiltä ja myi sen Raumalle T:mi Marialle. Vuonna 1987 siitä tuli larsmolainen KRISTINA."

Rami
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Eero Huusko - 26.10.2007, 18:32:01
Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 24.10.2007, 19:49:03
Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?

Janina on viety talvenviettoon telakalle Rymättylään ja Julius käyttää kyseistä laituripaikkaa kevääseen saakka. Juliuksen uudet renkaat ovat teipattavana ja laitetaan paikalleen maanantaina. Sunnuntaina olis tarkoitus siistiä kansi romuista ja alkuviikolla tulee uudet köydet. Niin ja julius ei ole pelkästään hinaajan näköinen, vaan aivan täysin kunnossa oleva ja katsastettu hinaaja, jolla on nykyisen omistajankin toimesta tehty jo useampikin hinauskeikka.

Ja sitten kun joku ihmettelee sitä saunalauttaa Aurajoen vierasvenesatamaa vastapäätä, niin kyseessä on alusrekisteriin merkitty matkustaja-alus MS Sea-Sauna. Kannattaisi käydä äkkiä kuvaamassa, koska satama häätää sen pois joesta ja toista vastaavaa ei taida koskaan olla merkitty Suomen alusrekisteriin.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 26.10.2007, 20:36:21
Alusrekisteriin, sen kylla uskon ja tiedankin, mutta, mutta, onko ko. alus katsastettu ja jos on niin mille alueelle, eipa muuten valia mut olishan se kiva seilata sen kokoisella saunabaarilla hesalaisten purjehdus seurojen rannoille ihan vaan ........maan... :beer:
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Eero Huusko - 26.10.2007, 20:46:46
On se Teemu katsastettu, tosin paperit on jossain mappi öössä. Liikennealue pakostakin kotimaa ykkönen, kakkoselle matka kestäisi niin kauan et tarvittais varmaan 16 hengen miehistö :)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Pirkola - 27.10.2007, 12:47:43
Kiitoksia vaan ramille edellisensivun tiedoista!!!  :beer:
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Ari Leskinen - 27.10.2007, 17:56:30
Hinasin muuten viime kesänä samantyylisen lautan Paraisilta Inkooseen, joten ei tämä ole ainoa lajissaan Suomessa.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 28.10.2007, 11:56:47
Voi olla ettei ainoa saunalautta todellakaan mutta varmasti siis ainoa ALUSREKISTERISSÄ oleva sauna...
Kuvia:

http://www.sea-sauna.com/galleria
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2007, 22:00:30
Missäs päin tuo kelluva sauna fyysisesti seilailee..? Olivat moisen tiedon sivuiltaan unhoittaneet.  8)

Kun taannoisen ensirakkauteni ms.Jaanan myöhempi omistajakin näyttää tähän keskusteluun osallistuneen, niin kysytäänpä nyt suoraan mielipidettään siitä, oliko Jaana merenkulullisilta ominaisuuksiltaan niin onnistunut alus, kuin sen suunnittelija ja aiempi kippari sen kaikille väitti olevan? Kyllähän sillä joskus tuli vähän kelintapaisessakin mentyä, eipä silti... Tosin matkustajien joukossa oli niitäkin, joiden luottamusta romutetusta bussista hankittu sisustus ei kaikin tavoin herättänyt (vrt.kokolattiamattokeskustelut).. ::)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Eero Huusko - 31.10.2007, 07:50:36
Tuo sauna kelluu parhaillaan Aurajoessa, odottelee siellä uutta kohtaloaan. Tuskinpa sillä enää saunaristeilyjä tehdään, ei ainakaan minun toimestani.

Kyllähän Jaana hyvä peli oli. Vaijeriohjausta tietenkin piti muistaa varoa, mutta eipä siinä mitään merenkulullisia puutteita ollut. Runko oli ja on edelleen vahva, koneeseen piti tehdä parin kesän jälkeen täyshaalaus ja se onkin edelleen uutta vastaava. Viisi kesäähän minä tuolla ajelin.

Sisustus oli tosiaan hieman askeettinen ja ensitöikseni revin silloiset linja-autonpenkit irti ja uusin sisustuksen.

Aika vaan meni Jaanasta ohi, se ei oikein vastannut nykyajan matkustajien vaatimuksia. Ehkäpä Kokkolassa se uusitaan paremmin nykyaikaa vastaavaksi.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Eero Huusko - 31.10.2007, 08:43:13
Niin ja tämä Taiston viimeisin alus Diana on todella säälittävässä kunnossa. Se makaa rantapusikkoon kiinnitettynä Rymättylässä ja on todella karmeassa kunnossa. Kone ja kytkin halki, sisusta homeessa, muutama kuutio vettä sisällä ja maalipinta karmeassa kunnossa.

Eihän Diana mikään nätti alus ollut, eikä kulkenutkaan nätisti, mutta kyllä sen kohtalo on säälittävä.

Diana pitäisi nostaa ylös, purkaa kaikki mikä irti lähtee, hiekkapuhaltaa ja maalata kokonaan. Sitten siitä saisi vielä ihan käyttökelpoisen pelin lyhyemmille risteilyille. Ei vaan taida työmäärään ja kuluihin nähden kannattaa, vaikka saisi raadon ilmaiseksi.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Jari Rantanen - 02.11.2007, 20:45:37
Ei kenelläkään olisi kuvaa ja muuta tietoa tästä Dianasta? Mittoja tms.?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 03.11.2007, 14:59:45
Aurajoen varren saunalautta sai häädön

SALLA TUOMOLA

Turun Aurajoen varteen viime lauantaina ilmestynyt, betoniponttonien varassa kelluva puutalo on saanut välittömän häätömääräyksen.

Sataman liikenneosasto on jättänyt häädöstä tällä viikolla kirjallisen ilmoituksen sekä saunalautan yksityiselle omistajalle että laiturin vuokraajalle. Alus on toimitettava pois tämän viikon aikana.

- Häädölle on juridiset perusteet. Satamajärjestyksessä todettiin saunalautan olevan käyttötarkoitukseltaan asuinlaivaan verrattavissa oleva alus, joka vaatii erityisluvan, sanoo Turun sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen.

Saunalautta tuotiin Manillan edustalle Förin läheisyyteen hinaamalla. Omistajan velvollisuus on huolehtia ponttoni myös pois. Omistajan mukaan lautan sijoittaminen oli ainoastaan väliaikainen ratkaisu ja alus oli tarkoitus siirtää muualle muutaman viikon säilytyksen jälkeen.

Satamalautakunta reagoi asiaan kuitenkin heti, sillä vastaavat ponttonit jäävät Koskisen mukaan paikoilleen yleensä koko talveksi.

Turun Sanomien saamien tietojen mukaan saunalautta on myytävänä 40 000 euron hintaan.

Kooltaan noin kymmenen metriä kertaa neljä metriä suuruisen puutalon toisessa päässä on iso sauna, toisessa oleskelutila.

Koskisen mukaan asuinkäyttöön tarkoitetuille aluksille ei Turussa ole lupia myönnetty lukuun ottamatta Martinsillan puolella olevia ravintolalaivoja.

- Ne ovat verrattavissa asumukseen esimerkiksi jätevesiasioissa, joten myös nämä alukset tarvitsevat erityisluvan pysyvää säilytystä varten, Koskinen toteaa.

Turun Hirvensalossa ranta-aluetta ollaan kaavoittamassa asuinaluskäyttöä varten. Kaavassa otetaan huomioon erityispiirteitä, joita Aurajoessa ei ole otettu huomioon.

Julkaistu 3.11.2007 1:31:46
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Pekka Hömppi - 03.11.2007, 17:27:43
Kyseessä lienee tämä nettiveneessä myynnissä oleva saunalautta, hintapyyntö 55000 euroa.

=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=6@sortCol=@ord=@sid_boat_type=@sid_make=@sid_sub_type=@status=F@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=10@lto=@pwfrom=@pwto=@id_body_material=@posted_by=@new=@update=]http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=280990&page=6&sortCol=&ord=&sid_boat_type=&sid_make=&sid_sub_type=&status=F&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=10&lto=&pwfrom=&pwto=&id_body_material=&posted_by=&new=&update=&PN%5B0%5D=simp_search&PL%5B0%5D=simpleSearch.php%3Fpage%3D5%40sortCol%3D%40ord%3D%40sid_boat_type%3D%40sid_make%3D%40sid_sub_type%3D%40status%3DF%40pfrom%3D%40pto%3D%40yfrom%3D%40yto%3D%40lfrom%3D10%40lto%3D%40pwfrom%3D%40pwto%3D%40id_body_material%3D%40posted_by%3D%40new%3D%40update%3D&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=6@sortCol=@ord=@sid_boat_type=@sid_make=@sid_sub_type=@status=F@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=10@lto=@pwfrom=@pwto=@id_body_material=@posted_by=@new=@update= (http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=280990&page=6&sortCol=&ord=&sid_boat_type=&sid_make=&sid_sub_type=&status=F&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=10&lto=&pwfrom=&pwto=&id_body_material=&posted_by=&new=&update=&PN%5B0%5D=simp_search&PL%5B0%5D=simpleSearch.php%3Fpage%3D5%40sortCol%3D%40ord%3D%40sid_boat_type%3D%40sid_make%3D%40sid_sub_type%3D%40status%3DF%40pfrom%3D%40pto%3D%40yfrom%3D%40yto%3D%40lfrom%3D10%40lto%3D%40pwfrom%3D%40pwto%3D%40id_body_material%3D%40posted_by%3D%40new%3D%40update%3D&PN%5B0)

(kauhean pitkä linkki...)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.11.2007, 21:31:29
Lainaus käyttäjältä: Jari Rantanen - 02.11.2007, 20:45:37
Ei kenelläkään olisi kuvaa ja muuta tietoa tästä Dianasta? Mittoja tms.?
Vapalahden viimeisimmässä laivaluettelossa on kaikki olennainen fakta. Paitsi se, miksi alus alunperin rakennettiin. Dianahan oli varsin omituinen sijoitus suunnittelijaltaan ja ensimmäiseltä kippariltaan Taisto Jokilalta, jonka meriura oli jo kokenut huippuhetkensä Jaanan päällikkönä vuodesta 1984 alkaen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.07.2007, 14:50:28
Turun Diana oli jo rakenteilla ollessaan melkoinen kummajainen. Ex-työnantajani Taisto Jokilahan sääti puolivalmista runkoa Latokarin pihassa ainakin parin-kolmen vuoden ajan ennen käyttöönottoa. Aluksen virallinen valmistumisvuosi 1999 taitaa olla käyttöönottovuosi. Dianan runko oli vastaavan mallinen, kuin Jaanassakin, mutta etupainoa taisi tulla liikaa, tai ainakin sitä betonia pohjalle lisättiin vielä koeajojen jälkeenkin. Takapainoa tuoneella traktorinmoottorilla saatiin aikaan vauhtia, mutta muuten alus oli ilmeinen pettymys.
Taisto oli sikäli pudonnut kehityksen kelkasta, että hän ei alunperin suunnitellut Dianaan esim.septitankkia eikä edes mitään kovinkaan huomattavia äänenvaimentimia moottorin ja luvalla sanoen varsin askeettisen matkustamon väliin. Hänen mielestään Jaanan suurin ongelma oli se, ettei siihen päässyt näppärästi sisään pyörätuolilla -mikä kyllä oikeasti olikin iso ongelma, joka varmaan vuosien mittaan aiheutti useitakin ryhmäperuutuksia. Dianan exitit oli suunniteltu hiukan "österlundilaiseen" malliin (vrt.lähinnä Meritähti tai Monica remontin jälkeen), mutta siihen ne parannukset sitten ilmeisesti jäivätkin. Airiston normaaliaallokossakin Jaanan meno oli tasaisempaa.
Oikeastaan Jaana oli omassa mallissaan niin onnistunut aluskonsepti, että on täysin käsittämätöntä, miksi laivasuunnittelun amatööri ylipäätään edes yritti tehdä parempaa "kakkosvedosta". Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)
Taistohan ei ollut varsinainen ammattilainen, mitä tulee merenkulkuun, mutta venetaksi Kaislin ja kuttaperkasta kyhäillyn minivesibussi Annen kanssa aloittamansa toiminta kasvoi lopulta Jaanan jopa koko Saaristomeren alueen kampanjaluontoisina ja tilausristeilyinä kattaneeksi varustamoksi.
Tapasin Taiston muuten viimeksi samana vuonna, jolloin Jaana oli ensimmäistä kesää Huuskolla. Dianan kyytiin en koskaan ehtinyt. Ja voi olla, ettei siinä isoa vahinkoa tapahtunut, ainakaan merenkulullisessa mielessä. Aluksessa olen toki käynyt, eikä sen sisätiloissa ollut mitään sellaista, minkä menettämistä kannattaisi erikseen surra. Pienet ikkunat, kova meteli ja bussimainen penkitys. ::)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.11.2007, 21:58:36
Ikaalista kotipaikkanaan pitävä Lempi (http://www.saunalahti.fi/%7Emslempi/) on tuotu Aurajokeen, vierasvenesatamaan. Onko jollakin tietoa sen tulevasta toimenkuvasta?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.12.2007, 16:55:17
Tällainen alus on nähty Aurajoessa Tiilentekijänkadun päässä. Ja kun myynti on tapahtunut, niin kertoisikohan joku tarkemmin asiasta tietävä, liittyykö tämä Wäiski vastaisuudessa Turun vesibussien jaloon joukkoon vai onko se matkalla muualle?
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/wainamoinen/index.s.php?sold=true
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Juhani Mehto - 30.12.2007, 17:18:48
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.12.2007, 16:55:17
Tällainen alus on nähty Aurajoessa Tiilentekijänkadun päässä. Ja kun myynti on tapahtunut, niin kertoisikohan joku tarkemmin asiasta tietävä, liittyykö tämä Wäiski vastaisuudessa Turun vesibussien jaloon joukkoon vai onko se matkalla muualle?
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/wainamoinen/index.s.php?sold=true

Huhujen mukaan ei ole jäämässä, vaan jatkaisi matkaansa. Mutta koska kyseessä on vain huhu, odotellaan vielä vahvistusta.


Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.11.2007, 21:58:36
Ikaalista kotipaikkanaan pitävä Lempi (http://www.saunalahti.fi/%7Emslempi/) on tuotu Aurajokeen, vierasvenesatamaan. Onko jollakin tietoa sen tulevasta toimenkuvasta?

Päivitetään tätä vielä sen verran, että Lempi lähti Liettuaan...
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Eero Huusko - 30.12.2007, 20:45:31
Wäinämöinen ei jää Turkuun, eikä edes Suomeen. Kävin katsomassa alusta ja melkoisen kalliin sisustusrempan tuo vaatisi, jos sen haluaisi laittaa tilausajoliikenteesen. Teknisesti alus on huippukunnossa, ikävuosistaan huolimatta, tosin tutkaa ja radiolaitteita paatissa ei ole.

Ulkomittoihin nähden Wäinämöisen sisä- ja ulkotilat ovat uskomattoman pienet.

Tällaisista pienistä matkustaja-aluksista maksetaan tällä hetkellä niin kovia hintoja, ettei niitä ainakaan Aurajokeen kannata ostaa, ennen kuin Turku Touring on lopettettu.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.11.2008, 15:30:15
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/janina/index.s.php
Pakkohan tässä on kysyä, että missä mennään..?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.01.2010, 21:26:21
Jaanan visiitti keskisellä Pohjanmaalla ei sitten tainnutkaan olla mikään menestystarina:
http://yle.fi/alueet/keski-pohjanmaa/2009/09/jaana_myyntiin_kokkolassa_1018871.html
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/584518.asp

Toivottavasti asialliseksi kunnostettu kippo löytää uuden omistajan, vaikka vähän etelämpääkin... 8)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Teemu Knuutila - 11.01.2010, 22:48:12
138000 euroa, tolla hinnalla pysynee edelleenkin laiturissa, ja kauan...
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 02.05.2010, 23:12:13
Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 13.08.2007, 22:17:34
Tuttu entinen turkulainen Latviaan myyty vesibussi Merikotka löytyi toukokuussa Riikasta,
Väinäjoen länsirannalta Raņķa dambis -kadun varrelta.

Ex. Merikotka löytyy edelleen samasta paikasta, mutta on sittemmin vaihtanut väriä:

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Itmerenkierros20-26410269.jpg (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Itmerenkierros20-26410269.jpg)
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.01.2013, 11:29:00
Lainaus käyttäjältä: Eero Huusko - 31.10.2007, 08:43:13
Niin ja tämä Taiston viimeisin alus Diana on todella säälittävässä kunnossa. Se makaa rantapusikkoon kiinnitettynä Rymättylässä ja on todella karmeassa kunnossa. Kone ja kytkin halki, sisusta homeessa, muutama kuutio vettä sisällä ja maalipinta karmeassa kunnossa.

Eihän Diana mikään nätti alus ollut, eikä kulkenutkaan nätisti, mutta kyllä sen kohtalo on säälittävä.

Diana pitäisi nostaa ylös, purkaa kaikki mikä irti lähtee, hiekkapuhaltaa ja maalata kokonaan. Sitten siitä saisi vielä ihan käyttökelpoisen pelin lyhyemmille risteilyille. Ei vaan taida työmäärään ja kuluihin nähden kannattaa, vaikka saisi raadon ilmaiseksi.
Ovat tainneet uuskaupunkilaiset kuitenkin tuon työmäärän tehdä. Dianalla on tulossa jo kolmas suvi lähinnä Isonkarin ja Putsaaren yhteyksien hoitajana.
http://www.procruise.net/
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Ari Leskinen - 19.01.2013, 15:59:48
Merimies-Masalle tästä kiitos :thumb: Terveisiä myös muille hinaajakippareille.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 21.06.2014, 00:58:25
Salo on niin lähellä Turkua ;), että sallittaneen Salon vesibussia koskeva kysymys tässä:

Salosta liikennöi joskus ilmeisesti Summassa rakennettu vesibussi, luultavasti entinen helsinkiläinen VBx. Yritys saattoi olla Halikonlahden Meriliikenne Ky, josta löytyy rekisterimerkintöjä vieläkin, toiminnasta en tiedä. Osaisikohan joku yksilöidä tarkemmin ko. vesibussin tai tietäisi, missä alus nykyään on?
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 22.03.2017, 23:40:44
Turussa on odotettavissa kiintoisa päänavaus, Föli-lippujärjestelmään kuuluva kokeiluluontoinen vesibussilinja Aurajoesta Ruissalon Kansanpuistoon:
http://yle.fi/uutiset/3-9521312

Tämä voisi olla alku johonkin paljon laajempaankin. Föli-lippusysteemillä kun voisi Ruissalon lisäksi kattaa myös muuta saaristoa, jopa osan siitä paljon puhutusta yhteysalusliikenteestä ja varmuudella ainakin Turun virkistysalueiden linjapalvelut.
Turkulaisten kannattaisi tässä asiassa ottaa mallia ystävyyskaupungistaan Göteborgista, jossa vesijoukkoliikenne palvelee niin Göta-joella kuin saaristossakin. Jos johonkin Auransillan tuntumaan saataisiin lähtöpysäkki, voisi Föli-vesilinja palvella laajemminkin kuin Ruissalon kulkijoita turistikaudella. Pitkänsalmen suunnassa Majakkaranta, Moikoinen, Uittamo, Papinsaari, Satava ja Haarla, Pukinsalmessa Pikisaari, Kansanpuisto, Jänessaari, molemmat Pukit ja kylpylän ranta, kenties osa vuoroista Hirvensalo kiertäen.
Koska myös Naantalin kunta on Föli-aluetta, voisi joku linja ajaa Airiston yli Rymättylään tai jopa Velkualle asti. Saaristomeri voisi oikein reititettynä olla suomalaisen vesijoukkoliikenteen uranuurtaja -ja samalla osaltaan toteutuisi myös Anne Bernerin unelma liikenteen maksuista... 8)

Alussuunnittelussa turkulaiset voisivat vilkaista myös, mitä Köpiksessä on tarjolla. Ruissalon linjan avaukseen on mainittu tulevan 75-paikkainen vesibussi. Rositan Marina ja (nykyään käsittääkseni´Janne Lehdon?) Ruissalo-lautta taitavat molemmat oikein katsastettuina täyttää tuon ehdon, mutta kumpikaan niistä ei ehkä sittenkään vaikuta ihan optimaaliselta ratkaisulta linjalle.
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Kalle Id - 24.03.2017, 14:56:39
Ei varmaan olisi ollut ihan hirveästi vaivaa kopsata linkin lisäksi myös joku lyhyt kuvaus artikkelin sisällöstä, esim. "Turku kokeilee säännöllistä vesibussiliikennettä Ruissaloon."
Otsikko: Vs: Turun vesibusseista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2018, 16:45:00
Föli-vesibussi Ruissalon linjalla on osoittautunut menestykseksi, ja linjaa täydentämään Ruissalo-lautan rinnalle hankittu Jaarlikin on löytänyt asiakkaansa. Hyvä niin, saamme nähdä, laajeneeko linjasto tästä.
Kaarinalainen Reijo Sillanpää on hankkinut Turun itäpuoliseen ajoon Tuula II-vesibussin Pieliseltä. Liikenteen aloitus on ilmeisesti vähän takkuillut, mutta onnea matkaan on silti syytä toivoa -onhan tässä ensimmäinen yritys rakentaa Pitkänsalmen ja Kuusiston suuntaan edes jonkinlaista risteilytoimintaa sitten Jokilan Taisto-vainaan, joka kehitti Linnanraunioristeilyn jo Annelle ja jatkoi sitä Jaanalla -80-90-lukujen vaihteen aikoihin.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3978391/Uusi+vesibussi+aloitti+Kaarinassa++ensimmainen+reitti+nonstoppina+Kuusiston+saaren+ympari