Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista

Aloittaja Marko Stampehl, 30.05.2012, 15:01:05

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Stena näyttää sitten viime näkemän kaupanneen loppuunajetun Trelleborgin johonkin kehitysmaahan. Eli luultavasti loppuunajettu lautta pääsee viimeiselle rannalle, mutta tekee sen jonkin bulvaanin kautta.
Baltian linjoilla on tapahtunut vuorojen lisäystä siten, että Stena Flavia ajaa kahdesti viikossa Ventspilsistä Nynäsiin ja kerran Traveen, lisäksi Nynäsistä heitetään kerran viikossa keikka Liepajaan. Liepajan ja Travemünden välillä Urd sekä Kattegatista palannut Stena Gothica suhaavat rauhallisemman aikataulunsa mukaan kaksi edestakaista matkaa viikossa kumpikin ja Ventspilsin ja Nynäsin välillä Scottish Viking vanhaan tapaan viisi viikottaista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

#46
Koska SOL:n Scandlinesilta hankkimalla Hanko-Rostock rahtireitillä ei ole omaa ketjuansa, mainitaan täällä liikenteen päättymisestä nyt vuodenvaihteessa. Suuremmat operaattorit käytännössä savustavat sen ulos markkinoilta. SOL kuitenkin näkyy menestyvän muilla reiteillään (kuten Oulu-Kemi-Saksa/Belgia-Iso-Britannia sekä Göteborg-Zeebrügge)

https://www.sollines.se/en/nyheter/customer-information-hanko-rostock
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Stena Flavia näyttää vuodenvaihteessa siirtyneen täysiaikaisesti Ventspilsin ja Nynäshamnin välille Scottish Vikingin pariksi. Viikottaisia lähtöjä linjalla on nyt siis jo alun toistakymmentä, päivävuorojakin varsin usein.
Asetelma on sikäli kiintoisa, että samoihin aikoihin Tallinkin lisäsi volyymejään Riian ja Tukholman välillä. Stenaan verrattuna Tallinkilla ei kuitenkaan ole paljoakaan jakoa rahdin suhteen ja matkustajillekin -poislukien tietenkin ruotsalaiset risteilymatkalaiset- Stenan hinta-laatu-suhde on parempi; siitäkin huolimatta, että linjan matkustajapalvelut on yhä sidottu vicentiniläisten melko niukkoihin tarjoomuksiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Faergenin katoaminen Bornholmin linjalta sai aikaan ketjureaktion, jossa Stena hankki vapautuneen Hammerodden Göteborgin ja Frederikshavnin välin kolmanneksi, ropax-tyyppiseksi kulkijaksi, ja nimesi sen Stena Vingaksi. Tämä vapautti Stena Gothican takaisin Itämerelle eli Liepajan ja Travemünden välille, jossa Urdin kaverina on viimeksi ajanut Stena Nordica.
Gothica ja Urd ovat kaikin tavoin Nordicaa köykäisempiä aluksia, niin rahdin kuin matkustajien kuskaajina, ja jäävät ne tästä jälkeen nopeudessakin, joten on ihan kiintoisaa nähdä, millä aluksilla Itämeren linjoja jatkossa operoidaan, ja millaisin aikatauluin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Latvian ja Saksan välillä tulee ensi vuonna vuorokohtainen kapasiteetti nousemaan 40%, ja viikottaisten lähtöjen määrä kuuteen/suunta. Aluksiksi tullee kaksi visentiniläistä, eli varmaan Stena Flavia ja joku muu -kenties äskettäin omistajalleen (Stenalle) rahtauksesta Brittanylta palautunut Kerry.
https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-fortsatter-expansionen-i-ostersjon--okar-fraktkapaciteten-med-40---pa-linjen-mellan-trave,c3229650

Uudelleenrakennetut Mersey ja Lagan ottavat Nynäshamnin linjan haltuunsa, kuten toisaalla on mainittukin, ja Scottish Viking palautettaneen omistajalleen Italiaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Toisaalla puhutun perusteella Kerryssä olisi pienempi rahtikapasiteetti kuin uudemmissa visentineissä, joten se ei ilmeisesti olisi vaihtoehto. Mutta Stenallahan Visentinejä nykyään riittää...

Mikko-Oskari Koski

Siinä on toisaan (FoFin mukaan) parisataa metriä vähemmän rahtikantta, mutta Urdiin ja Gothicaan verrattuna sekin olisi parannus. Ja nopeushan on myös tässä aika olennainen tekijä, uusi kuuden viikottaisen molempiin suuntiin toimiva aikataulu voidaan ottaa käyttöön vasta, kun Urdista ja Gothicasta on molemmista päästy eroon.
Hupaisaa sinällään, että kun tätä ketjua kävin läpi, havaitsin Latvian ja Saksan välisen linjan kehittämistä pohditun nyt toteutuvaan tapaan jo kahdeksan vuotta sitten. No, parempi myöhään...

Olisikohan keskustelulangan nimi paikallaan päivittää muotoon "Stenan Itämeren liikenne"? Scandlinesin osto oli toki aikanaan iso sysäys, että varustamo Itämeren puolelle ylipäätään tuli (poislukien Puolan linja), mutta tämä kuitenkin lienee niitä juttuja, joista göteborgilaisjätti ei ole luopumassa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.11.2020, 17:27:09
Uudelleenrakennetut Mersey ja Lagan ottavat Nynäshamnin linjan haltuunsa, kuten toisaalla on mainittukin, ja Scottish Viking palautettaneen omistajalleen Italiaan.
Stenan Ruotsin-facebooksivuilla pääsee ehdottamaan uusia nimiä Merseylle ja Laganille: https://www.facebook.com/stenalinesverige/posts/10160396370825550

Mikko-Oskari Koski

Uudistettavien alusten nimet ovat nyt julkista tietoa, mutta päivämäärä, jolloin liikenne alkaa, ei vielä ole.
Pirmasis laivas, Stena Scandica (buvęs Stena Lagan), šiuo metu iš esmės pertvarkomas Sedef laivų statykloje Tuzloje, Turkijoje. Planuojama, kad jis įsijungs į Stena Line laivyną ir pradės kursuoti Nynashamno – Ventspilio maršrutu pirmąjį 2021 metų ketvirtį.
Liettuantaitoni riittää päättelemään Laganin muuttuvan Stena Scandicaksi Sedefin telakalla Turkissa, ja tulevan liikenteeseen vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Antrasis laivas, Stena Mersey, vis dar plaukioja Airijos jūroje ir bus modernizuotas bei pailgintas pavasarį toje pačioje laivų statykloje. Planuojama, kad iki vasaros jis prisijungs prie laivyno ir pradės plaukioti Baltijos jūroje. Jis paveldės klasikinį Stena Line laivo pavadinimą Stena Baltica.
Mersey ilmeisimmin jatkaa vielä hetken Irlanninmerellä ennen uudistusta. Stena Baltica mainitaan Stenan laivojen klassiseksi perintönimeksi tms.

Olen sikäli yllättynyt, että odotin molemmille ensikertalaisnimeä, ja mielessä kävi myös, että visentiniläisiä ruvettaisiin E-flexerien tavoin  nimeämään jollain tietyllä kirjaimella alkavilla nimillä. Toki liikennöintialueeseen sidotuissa nimissä on vahvuutensa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Aiheesta löytyy tiedote englanniksi täältä: https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-reveals-the-names-of-the-new-baltic-sea-vessels,c3256282

Nimivalinnat olivat tosiaan ehkä vähän yllättävät. Baltica on perinnenimenä ymmärrettävä, mutta Scandica menee mielestäni ihan liian helposti sekaisin olemassaolevan Scandinavican kanssa. Olisin ehkä itse laittanut toisen laivan nimeksi kuitenkin Suecia (tai Suecica, jos nimen on pakko loppua -ca), joka viittaisi yhtälailla liikennealueeseen (Suecia = Ruotsin latinankielinen nimi) mutta sekaannusvaara olisi pienempi.

Stena Mersey, tuleva Stena Baltica, tosiaan jatkaa Irlanninmerellä siihen asti kun uusi Stena Embla tulee liikenteeseen ensi kuussa (Embla luovutettiin tämän kuun alussa ja on parhaillaan matkalla Eurooppaan). Emblan saavuttua on sitten Merseyn vuoro matkata Turkkiin.

Sven Liljeström

Hyvinhän Mikko-Oskari Liettuaa osaa!
Kun itse yritin buukata hotellihuonetta ranskaksi, Receptiuunissa naurettiin minulle.

Kai Heino

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 17.12.2020, 19:13:56
Hyvinhän Mikko-Oskari Liettuaa osaa!
Kun itse yritin buukata hotellihuonetta ranskaksi, Receptiuunissa naurettiin minulle.

Olitko silloin Liettuassa? :) :P
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.12.2020, 13:46:27
Aiheesta löytyy tiedote englanniksi täältä: https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-reveals-the-names-of-the-new-baltic-sea-vessels,c3256282

Nimivalinnat olivat tosiaan ehkä vähän yllättävät. Baltica on perinnenimenä ymmärrettävä, mutta Scandica menee mielestäni ihan liian helposti sekaisin olemassaolevan Scandinavican kanssa. Olisin ehkä itse laittanut toisen laivan nimeksi kuitenkin Suecia (tai Suecica, jos nimen on pakko loppua -ca), joka viittaisi yhtälailla liikennealueeseen (Suecia = Ruotsin latinankielinen nimi) mutta sekaannusvaara olisi pienempi.

Stena Mersey, tuleva Stena Baltica, tosiaan jatkaa Irlanninmerellä siihen asti kun uusi Stena Embla tulee liikenteeseen ensi kuussa (Embla luovutettiin tämän kuun alussa ja on parhaillaan matkalla Eurooppaan). Emblan saavuttua on sitten Merseyn vuoro matkata Turkkiin.

Tälläinen "palkinto" tuli tuosta nimikilpailusta. Olisi voinut olla tulemattakin  ::) ;D





Mikko-Oskari Koski

Stena Livia eli viimeksi Brittany Ferriesille Etretast-nimisenä rahdattu visentiniläinen (alun perin Norman Voyager) on parhaillaan matkalla Cherbourgista Ventspilsiin, korvaamaan poistuvaa Scottish Vikingiä (joka puolestaan on ainakin FoFin mukaan suuntaamassa GNV:lle ilmeisesti Välimerelle). Livian ja Flavian tuleva reitti kuitenkin on Liepaja-Travemünde, kunhan Turkissa pidennettävät purkit töilleen saapuvat.
Latvian ja Saksan välillä on toistaiseksi lisätty vuorotiheyttä Stena Vingalla eli entisellä Hammeroddella, joka ajaa reitillä kolmantena Urdin ja Gothican rinnalla. Käsittääkseni Flavialle ja Livialle on tuohon suunnitteilla uusi aikataulu, koska alukset ovat tämänhetkisiä nopeampia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Matka-aika Liepajan ja Travemünde välillä lyhenee radikaalistikin, nykyinen on 27 tuntia ja tuleva 20.