Tallink myy lautan

Aloittaja Timo Selkälä, 03.08.2012, 13:42:11

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Tallink on sopinut ms Kapellan myymisestä.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=516535&messageId=634593

Tallink Grupp
Company Announcement

Sale of M/S Kapella
Tallinn, 2012-08-03 11:39 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Sale of M/S Kapella

AS Tallink Grupp has come to an agreement with Reklon Holding Ltd to sell the motor vessel Kapella. For the sake of ease the sale is concluded by selling the shares of Kapella Shipping Ltd. of Bahamas, a subsidiary of AS Tallink Grupp that owns M/S Kapella.

The transaction is planned to be concluded in August 2012.

Kapella Shipping Limited’s only activity has been the holding of MS Kapella. It is an insignificant subsidiary in the Group and the sale will not have any material effect on AS Tallink Grupp’s consolidated financial results nor its operations.


       
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Samu Rautiainen

#1
Hyvä vaa... Ei tee laivalle hyvää seistä toimettomana kesät, talvet. Myisivät ReBankin ja Regal Starinkin samalla.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 12.08.2012, 19:37:49
Hyvä vaa... Ei tee laivalle hyvää seistä toimettomana kesät, talvet. Myisivät ReBankin ja Regal Starinkin samalla.
Toimettomana? Kapella on kulkenut viime aikoina päivittäin Helsingin ja Tallinnan välillä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 12.08.2012, 19:37:49
Myisivät ReBankin ja Regal Starinkin samalla.

Kyse taitaa olla ennemminkin siitä, ettei niistä olla oltu kiinnostuneita - tai tarjottu tarpeeksi. Olen varma, että Tallink myy ne heti kun sopiva ostaja löytyy.

Yllättävää muuten, että juuri Kapella on jäljellä olevista ensimmäinen, joka menee kaupaksi. Se ei taida olla ihan huippukunnossa, eikä tarjoa nykymittapuilla kovin kaksista kapasiteettiakaan. Hyvä tietysti, että saivat myytyä.

Juhani Mehto

Kapella näyttäisi olevan nyt Koplissa telakalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kari Rantamäki

Nyt selvisi mihin

http://pr.pohjarannik.ee/sillamae-ja-ust-luuga-vahel-hakkab-kaima-parvlaev/

Kapella siirtyy St. PeterLinelle hoitamaan Sillamäen ja Ust-Lugan välistä liikennettä. Reitti perustuu rekkajonoihin jotka ovat tällä hetkellä 23 tuntia.

Jani Nousiainen

Vaihtanut myös nimeä , uusi on ULS Ferry 1 ja Panaman lipun saanut ahteriin.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Matti Holmström

Meinaavat tehdä mielenkiintoisen virityksen... jos hinnoittelu pidetään maltillisena mutta kannattavana (joka on aika hankala yhdistelmä tänäpäivänä) niin silti epäilen mitä tuosta tulee kun tiedetään Venäjän tulli show, niin rekkojen odotus siirtyy tienviereltä destari satamaan venttaus alueelle.
Mutta tietty tuossa lehtijutussa sanotaan että satamassa homma menisi nopeammin... Varmaankin hieman mutta jotku takeet pitäisi saada ennen kuin tilaa lauttapaikan ja lähtee neljäntunnin ylitykselle.. ja kun ei tiedä mikä seikkailu oikeasti on edessä. Rekka operaattorit tulisi oikeasti saada aikatakuu miten pääsee tullin läpi tässä tapauksessa jonka voisi tuo lauttaoperaattori ja satama ja etenkin tulli yhdessä "tuotteistaa halvalla".
Jos jollain viimeisintä tietoa esim miten nopeasti homma oikeasti hoituu tänäpäivänä Pietarin satamassa kun rekka menee Helsingistä Prinsessan kyydillä sinne.  Jotenkin ei jaksa uskoa kovin nopeaan ja edukkaaseen ratkaisuun Ust-Luugan tapauksessa.  Jotenkin epäilen että siellä mätkäistään tullaukseen pikakäsittely lisämaksu kun tulevat laivan kyydillä eikä kärvistellä Narvassa normijonossa.

ja että oikein St. Peter Line.    Kaikenlaista ne keksii...  kovin paljon onnea. Siis rekkaoperaattori firmoille että tästä olisi taloudellista hyötyä heille.

Samu Rautiainen

Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia


Kari Rantamäki

http://pr.pohjarannik.ee/sillamae-ust-luuga-laevaliini-avamine-lukkub-edasi/

Eli linjan startti ei onnistunut suunniteltuna päivänä sillä laivaa piti remontoida. Operaattori onkin loppujen lopuksi nimestäkin tuttu ULS-Global Group.

Tommi Terävä

Jo on aikoihin eletty! Tallink on siis myymässä alustaan. Tosin rahtilaivahan tuo on.
Nykyisin yhtiöt ostaa tai myy aluksia harvemmin. Pelataan ns. "vakiopeliä" eli seilataan samoilla laivoilla se kymmenisen vuotta ja vatkataan niitä eri reiteillä.
Sitten todetaan, että eihän tämä ollutkaan hyvä reitti tälle alukselle (mm. M/S Silja Europan tapaus Turun reitillä) ja järjestellään alukset uudestaan.
Parempi vain myydä noita vanhimpia pois.

Mikko-Oskari Koski

Pakko myöntää, ettei tämän sinällään asiallisen keskustelulangan otsikointi ehkä ollut ihan osuvin mahdollinen. Tallinkhan on nykyisen varustamorakenteensa aikana tehnyt jonkin verran laivakauppoja, eli Kapella ei tässä mielessä tee mitään uraauurtavaa. Venäjän rahtiliikenteeseen siirtymällä se sitävastoin sitä tekee. Sikäli laivakauppoja käsittelevien lankojen otsikoissa olisi aina mainittava myytävän aluksen nimi ja tähänkin olisi sopinut paremmin vaikka "Kapella myyty" tai "Tallink myy Kapellan". Mutta tämä on pilkunviilausta.

Tallinkin aiemmin myymiä aluksia ovat olleet ainakin:
Vana Tallinn
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15279.msg121395#msg121395
Meloodia
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12224.msg109287#msg109287
Fantaasia
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12955.msg98947#msg98947
Tokka AutoExpressejä
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7590.msg62126#msg62126
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=10547.msg79479#msg79479
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=10436.msg77418#msg77418

Tallink saattaa joutua pian taas tekemään aluskauppoja ja tällä kertaa kaupan kohteeksi joutunee jokin yhtiön 2000-luvulla rakennetuista aluksista. On mahdollista, että Stena on ostomielessä kiinnostunut fastereista, mutta vielä todennäköisempää, että vakituista päänavausta Pietariin ei tehdä ja Riian reitin yskiminen johtaa siihen, että joku Galaxy-luokkalaisista pannaan myyntilistalle. Tekniseltä iältään uudehkona ja hyväkuntoisena tuollainen alus voisi hyvin (tai siis ainakin Silja Europaa paremmin) kaupaksi mennäkin, vaikka mielenkiintoinen kysymys onkin, missä maailmankolkassa sellaiselle olisi käyttöä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Linnainen

ULS Ferry 1 eli entinen Kapella on aloittanut liikenteen Sillamäeltä Ust-Lugaan. Ajoaika kolme tuntia ja mukaan otetaan rahtiliikenteen ohella myös henkilöautoja (100, mp 150). Hintaan sisältyy yhden kuljettajan majoitus ja noutopöytä. Venäjänkielinen mainossivu, bannerissa myös viroa: http://www.uls-global.ru/services/paromnoe-soobshenie/

Sillamäen satamasta kerrottiin aamulla, että liikenne on jatkunut jo kolme viikkoa. Liikennettä hoitavan ULS Global Groupin taustalta löytyy niin kumipyörä- kuin lentoliikennettä: http://www.uls-global.aero/
Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.09.2012, 22:22:58
Tallink saattaa joutua pian taas tekemään aluskauppoja ja tällä kertaa kaupan kohteeksi joutunee jokin yhtiön 2000-luvulla rakennetuista aluksista. On mahdollista, että Stena on ostomielessä kiinnostunut fastereista, mutta vielä todennäköisempää, että vakituista päänavausta Pietariin ei tehdä ja Riian reitin yskiminen johtaa siihen, että joku Galaxy-luokkalaisista pannaan myyntilistalle. Tekniseltä iältään uudehkona ja hyväkuntoisena tuollainen alus voisi hyvin (tai siis ainakin Silja Europaa paremmin) kaupaksi mennäkin, vaikka mielenkiintoinen kysymys onkin, missä maailmankolkassa sellaiselle olisi käyttöä.

Olen samoilla linjoilla M-O:n kanssa uudempien laivojen myymisestä SF VII ja SF VIII on Stena Linella 3+1 vuoden vuokra sopimuksella ja osto-oikeus päälle vielä. Laivat on muutettu Helsinki-Rostock välille sopimattomaksi. Laivat on muutettu 1200 matkustajalle ja 8 kansi on muutettu hytti tiloista yleisiksi tiloiksi. TallinkSiljalla ei mielestäni ole reittiä jolle näitä asettaisi ilman remonttia uudelleen. Myyntiin. SF IX on Kanadassa 5 vuoden vuokra sopimuksella ja en usko laivan palaavan TallinkSiljan reittikartalle enää myöskään. En pitäisi yhtään mahdottomana ajatusta, että Stena Line olisi kiinnostunut laivasta ja myöskin ex SF X. Niistä saisi hyvän parivaljakon esim. itämerelle Ventspils-Nynäshamn tai Ventspils-Travemünde. Laivoista löytyy nopeutta, kaistametrejä, matkustaja kapasiteettia ja hyttejä kummallekkin linjalle riittävästi ja laivat ovat kuitenkin Saksalaista laatutyötä. SF VII ja SF VIII olivat Suomesta lähtiessään paremmassa kunnossa kuin Finnlinesin Star-luokan laivat, vaikka ovatkin vanhempia  ;D Näiden kolmen laivan myymisestä saa kuiteskin melko hyvän summan velkojen maksamiseen tai tulevien investointien maksamiseen.

Mitä Galaxy luokan myymisiin tulee niin se on täysin käypä idea. Tukholma-Riika väliltä siirrettäisiin Romantika takaisin Tukholma-Tallinna välille ja Baltic Princess ja Baltic Queen Tukholma-Turku välille ja Silja Europa Helsinki-Tallinna välille. Tässä tilanteessa Voitaisiin siirtää SeaWind Tukholma-Riika välille. Väli olisi saman tyylinen kuin Polferriesin Nynäshamn-Gdansk. Scandinavia on matkustaja painotteinen ja Baltivia rahti painotteinen. Samanlaine pari voisi olla Silja Festival ja SeaWind, Näin ollen reitin kustannukset pienenisi huomattavasti ja tuotto kasvaisi tai tehtäisiin vähemmän tappiota.  ;)
Elikä Galaxy olisi ehdotukseni myyntiin laittamisesta. Syynä kaiketi että kuninkaallisia pidän enemmän sisarina kuin kuninkaallista ja Galaxya. Ostajakin voisi löytyä Suomen lahdelta, jos Tallink sen heille myisi, St. Peter Line. Laiva voisi hyvinkin sopia neljän kaupungin kierto ajeluun.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace