Silja Line brändi

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.05.2017, 19:43:01

« edellinen - seuraava »

Ville Taavitsainen

eli kuten jo sanoin hyvin pieni muutos, mutta oikein markkinoimalla sitä ja tekemällä siitä muutoksesta muutama kymmenen lehtijuttua, saadaan näkyvyyttä molemmille bändeille ja ihmiset oppimaan että on taas erikseen Tallink ja Silja. Vaikka juuri ihmiset saatiin oppimaan että on TallinkSilja. Jotenkin hankalaa, mutta edullinen muutos kun se näkyy pääasiassa markkinointimateriaaleissa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Marko Mäkelä

Kuten Ville alan harrastajana tiedät niin TallinkSilja tarkoittaa Silja Lineä ja Tallink Tallinkkia. Hyvähän nuo on erottaa toisistaan.

Mikko-Oskari Koski

Hupaisintahan tässä on se, että tuotteissa ei lpulta ole kuluttajan kannalta paljoakaan eroja. Hintataso on korkea, laatu vaihteleva -sillä ei ole asiakkaalle merkitystä, onko Tallinkin vai Siljan matkassa, jos näissä ei ole selkeää linjaa. Oikeastaan ainoa selkeä linja on, että Tallink ja Silja ovat pääsääntöisesti kallein vaihtoehto sille tuotteelle, mitä asiakas on hankkimassa, verrattuna kilpailijoihin.
Kahden erillisen brändin taktiikan ymmärtäisi, jos toinen olisi selkeästi halpis, mutta sellaiseksi ei kumpaakaan näistä voi muuttaa. Tallinkia ei siksi, että se operoi kovan rahan vuoroja suhteellisen kovin käyttökustannuksin, eikä voi ruveta pudottamaan lippujen lähtöhintoja. Silja taas mieltyi voimiensa päivinä Ruotsinliikenteen kalliimmaksi ja laadukkaammaksi operaattoriksi, eikä tästä imagosta ole eroon päästy pontevista yrityksistä huolimatta. Osasyynä kaiketi se, että Silja kulloisistakin taustavoimistaan huolimatta on aina pysynyt pääkilpailijaansa kalliimpana.

Niin, että hiukan työlästähän se tuotemerkkien erottaminen tulee olemaan. Mutta aina kannattaa yrittää, varsinkin jos näillä yrityksillä pääsee uutiskynnyksen yli.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kai Heino

Turku-Tukholma-linjalla Viking on luonut selvästi kalliimman, haluttavamman ja menestyvän Grace-brändin. 
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 06.06.2017, 18:06:17
Turku-Tukholma-linjalla Viking on luonut selvästi kalliimman, haluttavamman ja menestyvän Grace-brändin. 
Mää nyt en sanois noin tai ainakaan en ole samaamieltä vaikka kunnioitan mielipidettäsi. Minusta Baltic Princess on kaikintavoin mukavampi matkustaa kun Grace ja Baltic Princessillä on vähän kaikkea joka lähtöön. Gracessa taas vaan Ala Carte ja Buffa ja pari tunkkasta baaria teeppä sellasesta haluttu brändi. En toki halua aiheuttaa kuohuntaa mutta tämä on oma mielipiteeni asiasta.

Kai Heino

Niin. Itsekin olen useammin valinnut BP:n, mutta useimpien tuttavien ja työkaverien mielestä Grace edustaa jotain yläluokkaista ja BP vain siihen verrattuna "rahvaanomaista". Tunnen monia, joille virolainen Silja ei ole vaihtoehto ja vain Gracen kehtaa mainita, kun on risteilyllä käynyt.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Jarno Setälä

Taasen omasta mielestäni "Plastic" Princess ja Galaxy ovat sopivia aluksia esim. Helsinki-Tallinna -välille, jossa on nopeahko ylitys avomerellä. Saaristossa ajelevalla laivalla pitää olla ikkunapinta-alaa reilusti, joka on Gracessa aika hyvin toteutettu.

Ja onhan se Grace-brändäys jossakin onnistunut, jos suunnitelmissa on tilata sisarlaiva samalle reitille.. :thumb:

Marko Mäkelä

Se on Baltic Princess ei Plastic alkaa suoraansanoen ketuttaa tuo Plasticiksi haukkuminen. Bp ja Galaxy sopivat aivan mainiosti reitilleen. Ulkokannelle voi aina mennä jos haluaa kattella maisemia.

Peetu Kytöranta

Tuntuu, että usein ja monissa yhteyksissä palataan Europaan, kun Siljan Turun linjan laivoista puhutaan, mutta kyllä meikäläisen miälestä se oli reitilleen erittäin hyvä alus. Hyvät ulkokannet, mukava näköalapaikka ylhäällä kylpyosaston luana, monipualiset ravintolat ja useista paikoista näki mukavasti ulos. Ei tullu sellasta suljetun tilan tuntua oikein missään.
Nyt kun Balticia ja Galaxya vertaa siihen, niin kyllähän ne sellasilta ahtailta sumpuilta tuntuu. Siinä kun on seiska- ja kutoskannen käyny läpi, niin laiva alkaa olemaan jo siinä.
Ittehän katon asiaa pääosin reittimatkaajan silmin, mutta tulee Turusta kokolailla usein kuitenkin lährettyä. Ja risteilyyn valitten kyllä mialuummin Gracen tai Amorellan.

Kai Heino

Väärä topic mutta annan palaa. Grace on valitettavan ahdas ainakin suosituilla lähdöillä kuten perjantaisin tai lauantain piknikillä. Istumapaikkoja ei tahdo löytyä. Spassa en ole koskaan käynyt. BP ja Galaxy nielevät yli 2000 ihmistä niin ettei silti missään ole täyden tuntuista, päinvastoin tyhjän oloista ollut välillä täydessä laivassa. Gracella lähes kaikki ravintolat ovat liian pieniä. Yökerho Voguessa ei näe esiintyjiä kuin hyvin pieneltä alalta ja istumapaikkojen määrä kuten baaritiskimetritkin ovat liian pieniä. Retro-baarissa loppuu bingon aikana paikat. Frank's, Oscar ja Seamore ovat kyllä toimiva paketti, mutta niissä kuluu n. 4-7 tuntia 23 tunnin risteilystä. Amorellassa on monissa yleisissä miesten wc-tiloissa vielä rosterit nokan edessä. Kokoustiloissa ei ole suurta eroa. Silti Gracen markkinointi on ollut onnistunut ja laiva on ihan ok, muttei sen kummempi kuin BP. Molemmissa on omat suunnittelupuutteet.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 09.06.2017, 12:11:12
Se on Baltic Princess ei Plastic alkaa suoraansanoen ketuttaa tuo Plasticiksi haukkuminen. Bp ja Galaxy sopivat aivan mainiosti reitilleen. Ulkokannelle voi aina mennä jos haluaa kattella maisemia.

Siinäpähän ketuttaa  8) 'Muovinen' olo jää Baltic/Galaxy-parin kyydissä.. Miksi yleensäkään mihinkään rakennetaan ikkunoita, kun aina voi mennä ulos ::)

Marko Manninen

Mietityttää taas paljonko tämä "uudelleen" brändäys taas maksaa??
Täällä ollaan heitelty ajatuksia mikä on se oikea Siljan väri maailma. 70-luvun kokovalkoiken, 80-luvun tummat raidat, 90-luvun siniset raidat, Festival & Karneval sinisempi kylki vai 10-luvun taide maalaukset. Onko hylje kyljessä vai piipussa. Onko piipussa varustamon merkintä vai hylje. Sininen vai valkoinen piippu. Täällä keskustelevat tietävät melkoisen tarkkaan mitä milloinkin on ollut, mutta kadun tallaajalle tulee varmaan Hesan sisarrukset mieleen kun puhutaan Siljasta tai se väri maailma. Nämä laivat on kuitenkin edustanut tätä yhtiöö jo 27 vuotta. Tässä asiassa ei mielestäni kannata mennä merta pidemmälle kalaan ja hakea jotain muuta. Itse pidän Siljan laivoista Serenadesta ja Symphonysta. Eurooppa oli mielestäni tyylikkäämpi valkoisella piipulla ja perän lastausrampeilla. No se on makuasia. Tuskin taas kajotaan Silja linen fonttiin ja hylkeen hymyyn. Vanha hylje oli tyyllikkäämpi kun alareunassa meni vaakaviiva joka lähti hylkeestä oikealle ja vasemmalle.
Tässä kohtaa siirtäisin Baltic Queenin Galaxyn tilalle ja nimeäisin laivat Silja Princess ja Silja Queen ja näihin  Helsingin laivoja muistuttava väri. Laivan väritys jää aina ihmisten mieleen. Fonteilla ja hylkeen hymyllä ei ole siihen niin suurta merkitystä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jari Tuononen

Onko kukaan ajatellut sitä voisiko Silja Europa siirtyä yllättäen Siljan brändin alle? Tiedän, ja täälläkin on usein puhuttu, että yleensä Baltiasta Suomeen ja Ruotsiin liikennöivät laivat ovat olleet Tallinkeja ja Suomen ja Ruotsin väliset Siljoja. Mutta nythän Silja Europan ravintolat ja Tax Free Superstore on jo brändätty samalla tavalla kuin Siljan muillakin laivoilla. Tallink Shuttle jäisi Tallinkin alle omana brändinään. Tietysti Siljalla pitäisi olla suomalainen tai ruotsalainen miehistö mutta silti...


Mika Blomberg

Samaa mieltä siitä, että Siljan nykyinen väritys pitäisi olla kuten Serenadessa ja Symphonyssä on, sillä ne ihmiset mieltävät siljan väreiksi.
En kyllä usko että Tallink tekee yhtään mitään Turun laivoille, ei maalaa, ei nimeä uudelleen. Brändiä vahvistetaan mainostamalla erikseen Silja lineä ja Tallnkia, sekä laivan sisätiloissa Silja Line kylteillä ym.

Ja sitten vielä haluan sanoa että kyllä Viking Grace hakkaa Baltic Princess / Galaxyn mennen tullen. Onhan Grace huomattavasti isompi. Galaxy / Baltic Princess ainoastaan 48 000 brt, ja Grace lähes Seren / Sympan kokonen, 55 000 brt. Ja monta kerrosta korkeampi, ja leveämpi, sekä 6 metriä pidempi, modernimpi, kulkee kaasulla, ei tärise. Ikkunapinnat on itämeren laivojen suurimmat, hieno buffet isoilla ikkunoilla eteenpäin. Yökerho kahden kerroksen isoilla ikkunoilla, mahtavat kansitilat kansibaarein ( Ei tarvitse mennä discoon hakemaan kesäjuotavaa ). Saunaosasto kannella 11 merinäköaloin... Eli ei voi edes verrata 2006 tulleeseen Galaxyyn ym.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 12.06.2017, 09:03:32
Siinäpähän ketuttaa  8) 'Muovinen' olo jää Baltic/Galaxy-parin kyydissä.. Miksi yleensäkään mihinkään rakennetaan ikkunoita, kun aina voi mennä ulos ::)

Joo, näistä samoista syistä vältän Tallinkin Turun laivoja nykyisin kuin ruttoa. Vain kun on aivan pakko ne valita, käytän.