Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan

Aloittaja Kimmo Rantanen, 07.10.2008, 16:34:39

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Scandlines aikoo muuttaa Helsingborg-Helsingör -linjan lautat akkukäyttöisiksi niin, että ensimmäinen alus olisi muutettuna jo vuoden kuluessa. Varustamolla on jo ennestään hyviä kokemuksia hybridikäyttöisistä lautoista Rödby-Puttgarden -linjalta.


Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Reku

Viimeinen tukihaku on nyt päättynyt ja tuet myönnetty. Tällä kerralla tällä tavalla. Saa nähdä, joko nyt toteutetaan matkustajalaivoihin jotain vai onko jälleen luvassa tukirahojen palautus kaikessa hiljaisuudessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö, tiedote 24.7. kello 13.36

LVM myönsi alusten ympäristötukea 4,5 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 4,5 miljoonan euron tuen laivojen rikkipesureihin ja polttoainejärjestelmien muutostöihin. Tukea saavat Finnlines Oyj, Viking Line Abp sekä NLC Ferry Ab Oy (Wasaline).

Kolmannella hakukierroksella hakemuksia tuli neljältä varustamolta kymmentä alusta varten. Haettu tukimäärä oli yhteensä noin 14,5 miljoonaa euroa.

Tukea voitiin myöntää noin 4,5 milj. euroa, sillä tukea oli haettu myös sellaisille kustannuksille, jotka eivät ole hyväksyttäviä tukikelpoisia kustannuksia.

Juhani Mehto

DeltaLanghin pesurit ovat saaneet DNV GL:n sertifioinnin ja Langh aikoo asentaa omaa innovaatiotaan edustavat pesurit kaikkiin aluksiinsa. Prototyyppi asennettiin Lauraan ja Linda on parhaillaan Luonnonmaalla pesurin asennuksessa. Ailaan asennetaan pesuri Luonnonmaalla ja Marjattaan sekä Hjördikseen Teijossa.

Sjöfartstidningen

Lisäksi mainittakoon, että Finnlines on tehnyt sopimuksen pesureiden asentamisesta kaikkiin Itämerellä liikennöiviin Star-luokan aluksiin. Pesureiden toimittajaa ei kerrota, mutta asennukset tapahtuvat 2014 lopussa ja 2015 alussa. Aiemmat pesurit on tilattu Wärtsilältä ja Alfa Lavalilta.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Boren Bore Song saa ensi tammikuussa Deltamarinin DeltaLangh-pohjaisen hybridipesurin. Lisäksi alus jatkas P&O North Sea Ferriesin rahtauksessa Englannin kanaaliliikenteessä.

Boren tiedote:
http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Stena on nyt paljastanut, että Stena Germanica on alus, jolla kokeillaan ensin metanolikäyttöä. Alus menee Puolaan kuuden viikon telakointiin tammikuussa ja remontin arvioidaan maksavan 22 MEUR.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juha Hietikko

Stena Germanica aloittaa ensimmäisenä aluksena maailmassa käyttään polttoaineena etanolia.
Alus on ensi tammikuussa kuusi viikkoa telakalla Puolassa.
http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Juha Hietikko - 23.11.2014, 13:57:38
Stena Germanica aloittaa ensimmäisenä aluksena maailmassa käyttään polttoaineena etanolia.
Alus on ensi tammikuussa kuusi viikkoa telakalla Puolassa.
http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/

Lähdeviite, ja Juhanin edeltävä viesti, puhuvat metanolista; etanolia löytyy ilmeisesti vain laivan ravintoloista ja tax-free:stä ;D

Juha Hietikko

Joo, Pikkuinen lukihäiriö vaivannut jo jonkin aikaa... Laiva käyttää metanolia, ja matkustajat etanolia. ;)
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Kalle Id

Ymmärtääkseni metanolia on testattu Stena Scanrailissa jo pidempään, mutta Stena Germanica on ensimmäinen metanolikäyttöinen matkustaja-autolautta. Aiemmin metanoliprojektin toteutumisesta oli epäselvyyttä, koska polttoainetta ei ollut saatavilla tarpeeksi useamman laivan käyttöön.

Pekka Laakso

Myös Stena RoRo Ab kunnostautuu rikkidirektiivin tiimoilta. Se on tilannut CR Ocean Engineering L.L.C. -nimiseltä valmistajalta kaksi pienikokoista open loop -tyypin rikkipesuria Stena Forerunner -alukseensa asennettavaksi vuoden alkupuoliskon aikana.

Stena Forerunner näyttää jatkavan Transfennican liikenteessä Hangon ja Lyypekin välillä toisin kuin sisarensa. Täten rikkipesurien asennus vaikuttaa täysin perustellulta.

http://www.prnewswire.com/news-releases/another-scrubber-contract-for-cr-ocean-engineering-llc-croe-300017082.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#70
Sjöfartstidningen on saanut kasaan kattavahkon uutispaketin Stena Forerunnerin rikkipesurihankkeesta:

http://www.sjofartstidningen.se/stena-forerunner-far-anpassad-skrubberlosning/

Alus jatkaa tuon mukaan Transfennicalla, ja juuri siitä syystä on päätettykin asentaa pesurit juuri tähän alukseen.

Kaksi asennettavaa pesuria ovat siis open loop -tyyppiä, mutta voidaan tarvittaessa muuttaa hybridimuotoon.

Aluksessa on neljä pääkonetta, mutta vain kahteen asennetaan pesurit. Kolmea tai enempää pääkonetta ei tarvi yleensä ottaa ajossa käyttöön, joten ei ole tarvetta asentaa jokaiseen koneeseen pesureita.

Asennus tehdään todennäköisesti kesäkuussa, mutta Stena RoRo ei ole päättänyt korjaustelakkaa vielä tässä vaiheessa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Kalle Id

Tätä on nyt vaikea pitää uskottavana. Jos tilastot kertovat onnettomuuksien lisääntyneen viimeisten 12 kk aikana ja vähärikkinen polttoaine ei ole ollut pakollista vielä edes yhtä kuukautta, ei tuo tilasto kerro yhtään mitään (yksikään varustamo ei varmasti ole käyttänyt vähärikkistä polttoainetta ennenkuin oli pakko). Lisäksi Suomen valtiohan jakoi varustamoille tukia juuri sitä varten, että polttoainejärjestelmät voidaan mukauttaa vähärikkisen polttoaineen käyttöön.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

RCCL asennuttaa Alfa Lavalin pesurit koko Freedom-luokkaan sekä Voyager-luokan Adventure of the Seasiin.
Sjöfartstidningen

Lisäksi Wagenborg asennuttaa Wärtsilän pesurit roro-alus Balticborgiin ja Bothniaborgiin.
Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.