Finnferriesin teknologinen vallankumous

Aloittaja Janne Malmberg, 22.07.2019, 15:59:30

« edellinen - seuraava »

Janne Malmberg

Mitähän mahtaa kuulua Finferriesin, lehdistössäkin hehkutetulle maailman ensimmäiselle täysautonomiselle lautta-alukselle? Kovin on ollut hiljaista, lieneekö sitten syynä että yhtiö yrittää myydä tuota merenkulun mullistavaa teknologiaansa ympäri maailman.
Samoin yhtiö toinen huipputeknologian innovaatio ja ilmaston lämpenemisen pysäyttäjä, Högsarin sähkökelalossi, on ollut täydellisessä uutispimennossa viime aikoina. Ymmärrän toki että vieraan valtion agentit sekä kilpailijavarustamojen edustajat ovat äärettömän kiinnostuneita noista tekniikoista maailmanlaajuisesti mutta joitakin tiedonjyväsiä voisi julkaista suurelle yleisölle kyseisten laitteiden käyttökokemuksista ja toimivuudesta.

Kai Heino

Högsarin lossista en ole kuullut mitään moitteita. Pari tuttua siellä kulkee säännöllisesti.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kaj Carlsson

Voiko edes sähkö-lossia pitää niin suurena teknologisena innovaationa? Ruotsissa esimerkiksi jo Hamnfärjan 2 rakennettu 1948 oli sähkökäyttöinen, eli ei niin uusi keksintö.
Mutta käsittääkseni Högsar on toiminut hyvin ja siihen ollaan yleisestikin pääosin tyytyväisiä.  :)

Janne Malmberg

Ahaa, elikkä Finnferries onkin käynyt heti sotien jälkeen vakoilemassa Ruotsissa sähkölossia. Ilmankos sillä on vieläkin liikenteessä tuon aikakauden lauttakalustoa, Nagu2, Replot2 ja Odil. Uudempaa kalustoa taitaa olla museoituna Forum Marinumissa?

Kaj Carlsson

Niin....myös l/a Meritie myytiin 90 luvulla romuksi, se joutui kuitenkin välikäsien kautta Ruotsiin ja liikennöi siellä noin 15 vuotta jonka jälkeen se ostettiin takaisin 2000 luvun puolivälissä ja on edelleenkin Finnferriesin liikenteessä nimellä l/a Antonia, tämäkin on innovatiivista.

Joonas Vähämäki

LainaaSuomen valtion omistama, lauttaliikenteestä vastaava Finferries on tilannut Ahvenanmaalle Föglön reitille sähkökäyttöisen hybridilautan.

Lautta tulee toimimaan maasähköllä ladattavilla akuilla ja dieselgeneraattoreilla.

Föglön reitin on kilpailuttanut Ahvenanmaan maakuntahallitus ja lautan iikennöinnistä ja ylläpidosta vastaa Finferries-yhtiön ahvenanmaalainen osakkuusyhtiö Ansgar Ab.

Ympäristöystävällinen hybridilautta tulee Finferriesin mukaan olemaan 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus.

Liikennöinti Föglön reilillä aloitetaan keväällä 2022.

Lautan rakentaa puolalainen Crist-telakka. Sama telakka rakensi Suomen ensimmäisen hybridilautan Elektran, joka kulkee Turun saaristossa Nauvon ja Paraisten välillä. Siemes toimittaa taas uuden aluksen hybridijärjestelmän.

Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta.

https://yle.fi/uutiset/3-11064061