Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.05.2013, 23:30:40
Olenkin aina ihmetellyt, että miksi mukavuuslippu-, kehitysmaissa laivat ym. ovat aina niin ruosteisia ja hoitamattomia. Luulisi sieltä löytyvän halvalla porukkaa ruostetta skrapaamaan sekä maalaamaan.  Kun työn hinta suhteessa laivan arvoon on melkeinpä ilmaista, niin luulisi olevan järkevää tehdä huoltoa vai onko esteenä periaate, että centtiäkään ei satsata turhaan ylläpitoon.

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että tämä meidän Itämeremme on oikeastaan vain murtovesialue pikemmin kuin meri. Nuo maailman meret ovat sen verran enempi suolaisia, että niitä paatteja saisi olla koko ajan maalaamassa, jos kaikki ruosteet pitäisi aina piiloon maalata.

Juha Paulavuo

Noin kolmekymmentä autoa ja viisi moottoripyörää jäivät jumiin liki kolmeksi tunniksi Wasa Express -alukselle tiistaina, kun laivan autokannen ramppia ei saatu auki Vaasan satamassa. Laiva saapui Vaasaan kello 14 aikaan. Vian syynä olivat hydrauliikkaongelmat, varustamolta kerrottiin. 

iltalehti

Ari-Jukka Perkiomaki

Muuten matka kyllä meni mainiosti, itse olin matkustajana ilman autoa.  :) Kyseessä oli ramppi ylemmälle autokannelle, minne henkilöautot ja osa irtoperistä ajetaan.

Juha Matalamäki

Joko sinne M/S Wasa Expressiin pääsee matkustajaputkea pitkin Vaasassa ja Uumajassa? ::)

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Juha Matalamäki - 28.05.2013, 21:59:55
Joko sinne M/S Wasa Expressiin pääsee matkustajaputkea pitkin Vaasassa ja Uumajassa? ::)
Vaasassa pääsee, Uumajassa vielä rakennustyöt kesken. Näyttivät rakentavan kokonaan uutta putken palaa...

Ari-Jukka Perkiomaki

Päivän VK:n webissä taas vähän asiaan Merenkurkun liikenteestä. Viikolla 28 odotellaan Brysselistä vastausta uuden aluksen rahoituksen ensimmäiseen vaiheeseen, missä alus olisi vasta projekti vaiheessa. Jos rahaa ei Eu:lta tule, niin  koko uuden aluksen suunnittelu ja projekti loppuisi heti alkuunsa. Eli eipä mitään uutta...
Uusi alus olisi "kantava osa" Nordic Logistic Corridoria"...
Vaasan mainokset pyörii nyt muuten Ruotsin nelosen TV:ssä täällä Västerbottenissa, joten markkinointiin on panostettu oikein huolella. :)
Juttu VK:ssa
http://www.vk.se/929884/ingen-ny-farja-utan-eu-stod

Matti Holmström

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 08.07.2013, 00:32:09

Juttu VK:ssa
http://www.vk.se/929884/ingen-ny-farja-utan-eu-stod

Ihmetyttää joka lehtijutussa vanhojen kuvien käyttö vaikka laivasta olisi tuoretta kuvaa tarjolla.  Tämä sama ongelma lähes kaikilla lehtiyhtiöillä ja myös tv puolella.  Välillä käyttävät todella vanhaa kuvamatskuu ja tässä tapauksessa ei ainakaan varustamolle eduksi.

Mutta mahdollisesta uudesta aluksesta... eikö tuolle reitille sopisi mainiosti Viikkarin peruttu projekti ADCC jota nyt väkerretään taas. Tosin se ei taida ehtiä rahoitus aikatauluun, meinaan että päätöksen teko kestää kauemmin kuin ADCC valmistuu ja tietenkään mitään havaintoa että mille taholle se valmistunee, mutta alustyyppinä lienee kiinnostava Vaasa-Uumaja reitille..?

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Matti Holmström - 08.07.2013, 13:41:25
Mutta mahdollisesta uudesta aluksesta... eikö tuolle reitille sopisi mainiosti Viikkarin peruttu projekti ADCC jota nyt väkerretään taas. Tosin se ei taida ehtiä rahoitus aikatauluun, meinaan että päätöksen teko kestää kauemmin kuin ADCC valmistuu ja tietenkään mitään havaintoa että mille taholle se valmistunee, mutta alustyyppinä lienee kiinnostava Vaasa-Uumaja reitille..?

Tuskin - liian pieni autokansi. Tosin jos alemman matkustajakannen muuttaisi kokonaan autokanneksi, se voisi ehkä olla jotakin sinnepäin. Taitaa olla että siitäkin huolimatta että ADHDn runko on vaihtanut omistajaa ja se on hinattu telakalle viimeisteltäväksi, niin koska sille ei ole tilaajaa tämä ei ole mikään nopea prosessi. Päätöksenteko voi hyvinkin olla nopeampi kuin uskotaan -ainakin jos ADHDn valmistuminen on se vertailukohde... Jos huhut pitää paikkansa siitä tulee ADCCn tilaa ASSV eli Arctic Seismic Survey Vessel.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

#128
Eu on myöntänyt nyt 6 miljoonaa euroo Merenkurkun projektille. Asiasta kertoo Ylen Pohjanmaan uutiset! :thumb:
Rahat riittää\käytetään osaan Wasa Expressin huoltokustannuksista, sekä uuden aluksen suunnitteluun\piirustuksiin. Oliko yllätyksenä myös, että tästä 6 miljoonan potista voi ottaa rahaa myös Wasa Expressin korjauskustannuksiin? Itse luulin, että lähes kaikki menee uuden aluksen\infrastruktuurin suunnittelu projektiin.
Näin sanoo Wasalinen toimitusjohtaja (alla kopia lauseesta)
"Nu kan fas ett av projektet inledas. Sex miljoner euro ska enligt Wasa Lines vd Jan Teir räcka till en del reparationer av Wasa Express och till ritningar för en ny färja".
Lainaus käyttäjältä: Matti Holmström - 08.07.2013, 13:41:25
Ihmetyttää joka lehtijutussa vanhojen kuvien käyttö vaikka laivasta olisi tuoretta kuvaa tarjolla.  Tämä sama ongelma lähes kaikilla lehtiyhtiöillä ja myös tv puolella.  Välillä käyttävät todella vanhaa kuvamatskuu ja tässä tapauksessa ei ainakaan varustamolle eduksi.
Ylellä onkin uutisessa uudempi kuva Wasa Expressistä kuin VK:lla... ;D
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/07/08/sex-miljoner-planering-av-kvarkentrafiken
Juttua löytyy myös Suomen kielellä:
http://yle.fi/uutiset/merenkurkun_liikenteen_jatkohankeelle_eu-tukea/6723836


Timo Selkälä

Wasa Express on kuljettanut ensimmäisen puolen vuoden aikana 62 000 matkustajaa. Vertailun vuoksi 2012 reitillä kulki 75 000 matkustajaa koko vuonna. Tavoitteena 2013 on 120-130 000 matkustajaa, ja siihen ollaan ilmisesti pääsemässä. Uumajan suunnasta kävijöitä on kuulemma odotettua vähemmän.

Keskimääräisesti laskien linjalla on ollut 140 matkustajaa lähtöä kohden, eli matkustajapuolen käyttöasteeksi voidaan laskea noin 20-25 %.


http://svenska.yle.fi/artikel/2013/07/04/uppsving-kvarkentrafiken


Kvarkentrafiken hade ett uppsving under årets första halva. Wasalines vd Jan Teir ändå inte helt nöjd.

Färjan hade 62 000 passagerare det första halvåret, vilket är en stor ökning jämfört med 2012 då färjan hade 75 000 passagerare under hela året.

Rederiet har räknat med att få ihop 120 000-130 000 passagerare under hela 2013, så siffrorna för det första halvåret ligger i linje med kalkylen.

Men Wasalines vd Jan Teir är ändå inte helt nöjd. Han önskar mera passagerare från Umeå.

- Vi kör väldigt mycket folk västerut och betydligt färre från väst till öst. Det är något vi får bli bättre på, att få västerbottningarna att inse att också Österbotten har något att erbjuda, säger Teir till Sveriges Radio Västerbotten.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

#131
Torstaina 11.7 ei mahtunu kaikki kyytiin Vaasasta.Ois ollu yli 800 matkustajaa,mutta muutama joka ei ollut varannut ennakkoon ei mahtunut mukaan. Joutuivat odottamaan perjantain aamulähtöä.

Tauno Hermola

#132
Monelleko matkustajalle se nyt sitten on rekisteröity, jossain puhuttiin 500:sta 600:sta.
Joku voisi käydä kuvaamassa sen rekisteröintitodistuksen! ;)
Eikös se ole siellä laivalla jossain kehystettynä esillä.

Edit: 600 tosiaan on näkynyt julkisuudessa, muistin vain väärin tuon 500 ::)

Ari-Jukka Perkiomaki

#133
500 tai 600 matkustajaa normaalisti,kesäloma-aikana rekisteröity 800 matkustajalle.
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/3801

Mika Liinamaa

Olin itse viime perjantaina päiväristeilyllä. Jututin henkilökuntaa, ja oli puhetta myös, että on ollut välillä loppuunmyyty laiva. Hyvä niin.

Viime perjantaina Vaasasta Uumajaan oli n. 700 matkustajaa ja takaisin Vaasaan päin samana iltana 730 matkustajaa. Matkustaja kapasiteetti tällä hetkellä se 800 matkustajaa. Pelkästään fyysisesti laskettuna matkustajakapasiteettihan on melkein tuplamäärä, jos olisi tarvetta kasvattaa matkusjajamäärää. Vaasasta Uumajaan lähdöllä en ehtinyt vilkaista miten täynnä autokansi oli,  mutta paluumatkalla oli ylempi autokansi aivan viimeistäkin paikkaa myöten täynnä. Alemmalla autokannella olisi ollut vielä jonkin verran kapasiteettia jäljellä.

Uutena asiana huomasin, että laivan takaosaan 8-kannelle oli rakennettu uudet kokoustilat. Kertoivat, että olivat toukokuussa saaneet kokoustilat valmiiksi.