Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 14.08.2014, 16:52:30
Atlantic Visionin eli ex SF IX:n charter-sopimusta on pidennetty marraskuuhun 2015 asti
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=620471&messageId=769530

Tänään julkistettu jatkosoppari ulottuu jo marraskuuhun 2017 asti.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=642966&messageId=798853

Jokohan alus on sitten 9 vuodessa melkein tienannut hintansa vuokratuloina...
"Tere tulemast Titanicule!"

S Liljeström

Mikähän päivävuokra nykyisellään mahtaa olla?

SL

Mikko-Oskari Koski

Vasta nyt tämän keskustelulangan otsikko alkaa todella lunastaa itseään, vaikka käytännössä Tallink toki on fastereista luopunut jo aikaa sitten...
Lainaus käyttäjältä: Harri Muhonen - 12.07.2017, 21:16:31
Kyllä näin. Tallink on tänään tehnyt myyntisopimuksen näistä kahdesta aluksesta Stenan kanssa hintaan 133,5 miljoonaa euroa.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869
En ole oikeastaan mitenkään hämmästynyt, sillä Stena on tehnyt lauttoihin niin huomattavia muutoksia, että kun oli sauma ostaa purkit, niin kannatti tehdä. Ja Tallinkilla oli motiivi myydä, koska todellisuudessa varustamolla ei ole intressejä kehittää tämäntyyppisille aluksille töitä omassa verkossaan.
Kiinassa rakennettavien alusten sijoittelua on ehkä ruvettu pääkonttorissakin laskemaan uudelleen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Herää kysymys haluaako Stena ysinkin laivastoonsa. Stena sekä Tallink on rahdannut laivoja Kanadaan. Olisko Stenalla tarjota joku korvaava Kanadaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Niin, mitähän Stena sillä ysillä tekisi? Käsittääkseni uudet kiinalaislautat ovat tulossa Irlanninmeren ja Kattegatin linjoille, joten tuskin nykytoimessa kympillekään kovin pitkää keikkaa on tiedossa. Ensimmäiseksi mieleen tuleva linja, jossa tämäntyyppiselle laivalle voisi olla töitä tarjolla, olisi Trelleborg-Sassnitz, jossa nopeudesta voitaisiin hieman hyötyä verrattuna muihin Ruotsin ja Saksan välisiin suoriin reitteihin, ja jossa nykyäänkin liikennetarpeen tyydyttäjäksi riittää yksi, jopa näitä pienempi, alus.
Pitää myös muistaa, että kymppi ja ysi eivät enää ole tilaratkaisuiltaan seiskan ja kasin sisaria, eivätkä keskenäänkään identtisiä.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.08.2017, 20:38:50
Huhut toisaalta väittävät, että Marine Atlantic olisi hankkimassa korvaajan Atlantic Visionille 2020. Kirettä tosin pitää jos havittelevat uudisrakennetta. Toisaalta se, että rahtaussopimusta jatkettiin vain vuodella viittaisi siihen, että hanke ei ole varma (koska muuten olisi varmaankin jatkettu suoraan 2020 asti).
Pari seuraavaa vuotta Atlantic Vision siis jatkaa nykytoimessaan.

Toki suurin fastereiden tulevaisuudennäkymiin Stenalla vaikuttava tekijä on brexit. Dublinin sekä eteläisen Irlanninmeren linjojen muuttuminen jälleen verovapaiksi saattaa muuttaa sikäläisiä volyymejä paljonkin -tai sitten ei. Ja voihan käydä vielä niinkin, että myös Belfastin linjasta tulee ulkorajalinja, jos irlantilaiset molemmin puolin rajaa toteuttavat uhkauksensa, ja järjestävät kansanäänestyksen sekä sen jälkeen Irlannin valitollisen yhdentymisen EU-maana.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 15.11.2017, 09:19:47
Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
Välipysähdyksen järkevyys riippuu siitä, miten vahva raja Britannian ja EU:n välille tulee. Jopa viisumien paluuta on vilauteltu, jolloin siitä aiheutuva vaiva tuskin lisäisi matkustuksen määrää, vaikka veropaus olisikin. Lisäksi pitää muistaa, että verovapaa myynti ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu; esim. Ruotsista ja Norjasta Britanniaan kulkevat matkustajalinjat lopetettiin vaikka niillä oli verovapaus, mutta sen sijaan ilman verovapaata myyntiä toiminut Tanskan ja Britannian välinen liikenne kesti useita vuosia kauemmin.

Mikko-Oskari Koski

Irlannin ja Ranskan väliselle suoralle EU:n sisäliikennelinjalle voi tulla paljonkin lisäkysyntää, jos kaiken rahdin kauttakulku Englannin läpi tehdään tarpeeksi vaikeaksi, mutta en näkisi Atlantic Visionia siihenkään parhaaksi mahdolliseksi alukseksi. Irish Ferriesin uudisalushan siihen käsittääkseni onkin tulossa, ja epäilemättä joku Stenakin reitille mahtuu, jos tarve sitä vaatii.
Verottomuudella tuskin lienee ainakaan Kanaalissa ja Pohjanmerellä samanlaista kaikua kuin Itämerellä, sillä menijöitä on isomman perusvolyymin myötä joka tapauksessa, eikä alkoholin verotus tunnetusti noissa maissa ole niin korkea kuin Suomessa tai Ruotsissa (paitsi tietysti Irlannin EU-mittapuulla korkeahko olutvero). Mutta brexit on niin arvaamaton prosessi, että sen myötä jotain isoja muutoksia voi tässäkin asiassa tapahtua...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Taavitsainen

jos niistä stenalle ongelma tulee et mihin Superfastit tunkee, niin varmaan Viikkaari ihan varmaan mielellään kesälaivaksi vuokrais yhtä tallinnan reitille.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Stena ei ole vielä käsittääkseni lopullisesti vahvistanut, mitkä laivat uudisrakenteet korvaavat. Itse en usko että vasta Tallinkilta ostetut Superfast VII ja VIII olisivat korvattavien listalla - miksi miksi Stena olisi ne tänä vuonna ostanut jos ne jäävät jo kahden vuoden päästä turhiksi? Tai jos kaksikko korvataankin Irlanninmerellä, Stenalla on varmasti reitti katsottuna muualta valmiiksi niitä varten. Superfast X on asia erikseen, koska se on linjaparinsa Stena Adventurerin kanssa vähän outo kaksikko, mutta sekin saattaa hyvinkin työllistyä Stenan muilla reiteillä. Minua paremmin Irlanninmeren liikenteen tuntevat ovat veikkailleet uudisrakenteiden korvaavan Stena Laganin ja Stena Merseyn (joista ei kummastakaan ole Tallinnan-lautaksi) sekä juurikin Stena Superfast X:n (neljäs uudisrakennehan ilmoitettiin aiemmin tänä vuonna rahdattavan uutena Brittany Ferriesille). Yhteensähän Stenalla on Irlanninmerellä neljä eri linjaa, joilla liikennöi seitsemän eri alusta.

Mikko-Oskari Koski

Fastereiden korvaajaksi kiinalaiset olisivat omituinen veto, koska ne lienevät kapasiteettiarvoiltaan niiden kanssa aika lailla yhteismitallisia. Laganista ja Merseystä voisi sen sijaan tulla Stenan Baltian linjojen kulkijoita, mutta yllättävämpi on väite, että niiden nykyään täysin rahtivetoisille linjoille oltaisiin sijoittamassa tuhannen matkustajan kiinalaislauttoja. Tosin Liverpool/Birkenhead saattaisi hyvin olla kehittämiskelpoinen Irlanninliikenteen satama, josta kolmella aluksella voisi hyvin operoida sekä Belfastiin että Dubliniin, jolloin Holyheadin ja Dublinin välille sitten riittäisikin yksi alus (nykyistä nopeammin ajava Faster kymppi tai kapasiteetiltään sitä isompi mutta hitaampi Adventurer?). Ei tosin kuulosta ihan todennäköisimmältä vaihtoehdolta.
Seiskaa ja kasia tuskin vie Belfastin pohjoiselta linjalta muu kuin sellainen tilanteen (eli oletusarvoinen ja pysyvä liikennemääriä pienentävä) muutos, jossa reitin operointiin riittäisikin vain yksi tämän kokoluokan alus. Toisaalta matka on sen verran lyhyt, että operointiin voisi pystyä melkein samalla aikataululla myös jollain hitaammalla aluksella, jos fasterien nopeutta haluttaisiin hyödyntää jossain muualla. Stenallahan tunnetusti lyhyitäkin reittejä riittää. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950