Hietalahden telakka jättää risteilijöiden rakentamisen

Aloittaja Wirrankosken Rami, 28.04.2005, 17:04:31

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Tänään ilmestyneessä "Tekniikka & Talous"-lehdessä haastateltiin mm. Aker Finnyardsin toimitusjohtajaa Yrjö Julinia, joka vahvisti epäilyn siitä, että Hietalahti ei enää jatkossa tule rakentamaan isoja risteilijöitä.
"Olemme muuttaneet strategiaamme...Telakka keskittyy jatkossa  jäänmurtajiin, erikoisaluksiin ja matkustaja-autolauttoihin. Risteilijätelakkana Helsinki on jäänyt liian pieneksi", sanoo Julin.

Ville Taavitsainen

Aika erikoista kun Rauman telakka on tähän asti keskittynyt autolauttoihin? Ruvetaanko siellä sit tekemään pienempiä risteilijöitä, kun tuskin kuitenkaan kahdelle telakalle riittää autolauttatilauksia. Varsinkaan nykyään kun niitä on alettu rakentaan tuolla vinku-intiassa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Miran Hamidulla

Rauman altaallahan taitaa olla kokoa jo nyt enemmän kuin Helsingin hallilla? Ja ainakin laajennustilaa sille löytyy eri tavalla kuin Hietalahdesta keskeltä kaupunkia, joten olisi varmasti ainakin järkevää vaihtaa Rauman ja Helsingin rooleja keskenään. Risteilijöiden rakentamisessa Raumalla olisi varmasti etunsa senkin varalta, jos matalien saaristoväylien takana sijaitseva Turun telakka ei enää pystykään vastaamaan aluskoon jatkuvaan kasvamiseen tulevaisuudessa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 28.04.2005, 18:13:16
Risteilijöiden rakentamisessa Raumalla olisi varmasti etunsa senkin varalta, jos matalien saaristoväylien takana sijaitseva Turun telakka ei enää pystykään vastaamaan aluskoon jatkuvaan kasvamiseen tulevaisuudessa.
Ei pakosta ellei Raumalle johtavia väyliä paranneta nykyisestä. Toisinaan Rauman syväväylänkin syväys ja melko kapeat portit heti ennen satamaa voivat olla ongelmakohtia ajatellen mikäli risteilijöiden koko kasvaa entisestään.

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 28.04.2005, 18:05:13
Aika erikoista kun Rauman telakka on tähän asti keskittynyt autolauttoihin? Ruvetaanko siellä sit tekemään pienempiä risteilijöitä, kun tuskin kuitenkaan kahdelle telakalle riittää autolauttatilauksia. Varsinkaan nykyään kun niitä on alettu rakentaan tuolla vinku-intiassa.
Jäähän Raumalle varaa vielä muiden alustyyppienkin rakentamista varten, poislukien nämä jo käsitellyt alustyypit. Saihan Aker sinne viimeksi sen SECU-aluskolmikonkin tilauksen.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Anssi Krooks

Varsin looginen ja odotettukin päätös, näin saadaan Helsingin telakalle ostettua lisäaikaa. Erikoistuminen ja varsinkin Akerin tapauksessa pohjoisten olojen laivanrakentajaksi profiloituminen on varsin fiksua, sillä kokemus talvimerenkulkuun suunnitelluista aluksista ja laatumielikuva painaa vastakupissa varmasti samalla tavalla kuin halvempi hinta. Vaikka suhdanteet parantuvat ja pienoinen laivanrakennusbuumi on menossa, on silti kolme telakkaa saman firman alla liikaa, ja kun karsinta aloitetaan, on Helsinki varmasti ensimmäinen - jo yleishyödyllisistä syistä, telakan lähdettyä alueelle saisi kaavoitettua korkeatasoista asutusta. Jos Aker olisi telakan tontista jotain saanut, olisi toiminta jo varmasti lakkautettu.