Päivälehdistö laiva-asiantuntijana?

Aloittaja Wirrankosken Rami, 08.01.2006, 14:39:54

« edellinen - seuraava »

Janne Rantasaari

Lainaus käyttäjältä: Sami Korppi - 09.01.2006, 16:37:19
Virheitä sattuu ja pahimmat pitää korjata, se on selvää. Mutta itse en ainakaan uskalla väittää tekeväni kovinkaan usein täysin virheetöntä jälkeä töissäni (kun aikataulutkin painaa päälle).  Pitää muistaa, että "yleistoimittajien" työnä on usein kirjoittaa juttu asiasta x hyvinkin nopeasti ja vähäisillä, ehkä väärilläkin tiedoilla. Esim. useimpia lehtien lukijoita ei kiinnosta pätkääkään, minkä niminen laiva on kuvituksena jossain uudishankinnasta kertovassa jutussa. Monet virheet voivat myös tulla suoraan kansainvälisten uutistoimistojen teksteistä. Jos toimittaja alkaa tarkistelemaan kaikkia pieniä yksityiskohtia niin uutisjuttu tulee ulos kahden päivän päästä jolloin se ei kiinnosta enää ketään, mitä nyt foorumeilla vinoillaan että "kylläpä oli taas hidas toimittaja" ;)

Eli vähän kannattaa pistää rajaa siihen pilkunnu**imiseen ;)

En minäkään virheetöntä työtä väitä tekeväni, tuskinpa kukaan sellaiseen pystyy. Sille joka pystyy: :beer:
Enkä minä toimittajan työtä tai sen vaativuutta vähättele, enkä edes nussi pilkkua niin innokkaasti, mutta kun kerran tällainen topic avattiin ja kysyttiin onko "mokia" tiedossa, niin ajattelin tähän nuo mokat pistää. Eihän esimerkiksi tuo laivan nimeäminen väärin ole suuri virhe, mutta virhe jokatapauksessa.. :deal:

Pekka Laakso

#16
Laiva-asiantuntemus on taas kerran Ilta-Sanomien toimittajilla ollut aika lailla hakusessa, kun lueskelee Operan poistumisesta kertovaa uutista. Muutama unohdus ja kämmi sekä yksi sähläys vuosiluvun kanssa. Sitä se on kun halutaan nopeasti rahvaaseen vetoava uutinen aikaan... ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Bister

#17
10.6.2006 ilmestyneessä Avussa on aika mielenkiintoinen pääkirjoitus:
Autolautta Estonia upposi Suomenlahdella aamuyön tunteina 28.syyskuuta vuonna 2004. Kansaivälisen tutkimuskomission raportti ja muut...

Juha Heinonen

Tekiniikam maailmassa palautetta lähettänyt lukija mainitsi "T/s Finnjet" :o Hän valitti toimittajan asia virhettä Galaxyn artikkelissa :thumb:

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juha Heinonen - 28.09.2006, 17:24:34
"T/s Finnjet" :o
Ovat sitten menneet vaihtamaan Jetin moottorit höyryturbiineihin. ::) Tiedä sitten vaikka tulisivat oikeasti kaasuturbiineja halvemmiksi. Kannataisia SeaCo:n harkita että saisivat laivan kaupaksi. ;D

Joni Huopana


Pekka Laakso

Eikä Turun Sanomatkaan jää pahasti jälkeen uutisoidessaan (linkki löytyy Star-alusta koskevasta ketjusta) seuraavaa: "...Peter Roosen mukaan Tallinkin suunnitelmiin kuuluu myös mahdollinen uusi laivareitti sekä toinen laiva Liettuan reitille."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Rantasaari

Ja täälläkin linkitettynä ollut Turun Sanomien juttu ruotsalaisten sota-alusten kuljetuksesta Ruotsiin sisältää mielenkiintoisen luokittelun koskien Roslagenia..

"Kymmenen kuljetetaan rahtilaivalla, viisi rekoilla"
...
"Aluksista kymmenen kuljetetaan kotiin Eckerö Linjenin M/S Roslagen -aluksella. Viisi alusta kuljetetaan rekoilla Vaasan ja Uumajan kautta Tukholmaan."

Ilari Hatakka

Ymmärrän, että meripelastusorganisaatio Suomen vesialueilla on todellinen kompastuskivi lehdistölle; tässä taas esimerkki:
Iltalehti Online
Mies katosi Maarianhaminan edustalla
13.12.2006 8:25
"Pienellä avoveneellä merelle lähtenyt mies on kadoksissa Ahvenanmaalla... ...Tuttava teki Maarianhaminan merivartioasemalle ilmoituksen, kun mies ei tullut myöhemmin tiistaina sovittuun tapaamiseen eikä vastannut puhelimeen. Meripelastuslaitos etsi miestä tiistai-iltana puoleen yöhön asti, minkä jälkeen etsinnät keskeytettiin tuloksettomina."

Merivartioston, pelastuslaitoksen, meripelastusseuran ynnä muiden merellä/sisävesillä toimivien viranomaisten roolien ja nimikkeiden oikein kirjoitus on hatunnoston arvoinen asia. Jo pelkästään meripelastusseuran ja sen jäsenyhdistysten, eli paikallisten meripelastusyhdistysten (siis ei Suomen meripelastusyhdistys, eikä Helsingin meripelastusseura, eikä Joensuun Järvipelastusseura, eikä järvikalastajat, eikä edes Suomen vesivahinkoseura) kirjoittaminen on vaikeaa. Jatkamme siis edelleen asiallista ja entistäkin ymmärrettävämpää tiedottamista.


Saimaa navigare necesse est!

Aleksi Lindström

Heh joo eli Iltalehden logiikka on että kun maalla toimii Pelastuslaitos, niin merellä tietysti Meripelastuslaitos!  ;D

als

Tämä ei liity lehdistöön mitenkään, mutta eikös tämä tänne lueta...
Meiän opon tunnilla näytettiin kalvokuva, suomalaisista yrityksistä. Siiinä oli kaikkea Abloysta ja Raystä, mutta sitten tuli Adventure Of The Seasin kuva! Mitä, eihän Adventure ole rakennettu "suomalaisen" yrityksen telakalla! (Tietääkseni) Vaan eikös Masa Yards ole norjalainen? Telakkahan tietysti sijaitsee Turussa. Piti tietysti pistää opelle jauhot suuhun! ;D

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 13.12.2006, 14:53:15
Tämä ei liity lehdistöön mitenkään, mutta eikös tämä tänne lueta...
Meiän opon tunnilla näytettiin kalvokuva, suomalaisista yrityksistä. Siiinä oli kaikkea Abloysta ja Raystä, mutta sitten tuli Adventure Of The Seasin kuva! Mitä, eihän Adventure ole rakennettu "suomalaisen" yrityksen telakalla! (Tietääkseni) Vaan eikös Masa Yards ole norjalainen? Telakkahan tietysti sijaitsee Turussa. Piti tietysti pistää opelle jauhot suuhun! ;D

Periaatteesa oikein, periaatteessa väärin. Masa - Yards perustettiin vuorineuvos Martin Saarikankaan toimesta 7.11.1989 Wärtsilä meriteollisuuden (joka siis oli täysin suomalainen telakka) raunoille. Masa - Yards kylläkin fuusioitui norjalaisen Kvaernerin kanssa. Wärtsilän konkurssi oli aikansa suurin Suomessa. Eli Masa - Yardsin telakoita on ainakin omasta mielestä aina pidetty suomalaisina, niin kuin nimen loppuosa (Masa-Yards) antaa myös ymmärtää.

Tero Ilus

Kauppalehden päivän talousnero-kilpailussa kysyttiin: "Mikä on maailman suurin risteilyvarustamo?" ja vaihtoehdot: a)Royal Carribbean b)Norwegian Cruise Line c)MSC Cruise d)Costa Cruises...

Juha-Matti Harjumäki

Melodia, Vanha Tallinn. Justiinsa, jos aikoivat suomentaa Vana Tallinn nimen niin miksi ei sitten kokonaan.  ;)

Aamulehti on onnistunut nyt väsäämään kaikkien laivojen nimet väärin mitkä mainitaan jutussa, aikamoinen ennätys.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9