Tuntematon laiva

Aloittaja Wirrankosken Rami, 10.08.2006, 22:03:42

« edellinen - seuraava »

Antti Aho

Lappeenrannan laiva sopii mainiosti noihin Oulu-muistiinpanoihin vuodelta 1988. Tämä on juuri se alus, jota kaavailtiin purjelaivaksi ja joka oli sitä ennen lojunut hylkynä karikolla. Nyt kun saadaan vahvistus siitä, että Voimasta tuli kettinkiproomu, joka unohtui karikolle, niin tämä on selvä tapaus!

Wirrankosken Rami

#16
Nostetaanpa tämä nyt takaisin ylös...
Tässä nyt sitten kuvatuksia tämän aluksen varhaista vaiheista...Ensimmäisen setin copyright on Pentti Utriaisella..



Tässä seuraavassa kuvassa alus on R 4 -nimisenä proomuna Oulussa. Skannasin negan vahingossa nurin päin. Kuvan copyright allekirjoittaneella...

Juha Karhu

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 27.09.2006, 15:32:32
Tässä seuraavassa kuvassa alus on R 4 -nimisenä proomuna Oulussa. Skannasin negan vahingossa nurin päin. Kuvan copyright allekirjoittaneella...

Kuva R 4 proomuna auttaa varmaankin selvittämään aluksen taustoja. Kyseinen alus on ollut pari viime viikkoa reissuillaan jossain päin Saimaata, kunhan se sieltä kotiutuu käyn kuvaamassa paatin jonka jälkeen pääsee vertailemaan laidoituslevyjen ja niittirivien yhteläisyyksiä. Ainakin näin ulkomuistista keulan vetolenkki vaikuttaa tutulta.

Wirrankosken Rami

Ainakin aluksen nykyinen omistaja vahvistaa, että kyseessä on sama runko (viittaus eiliseen puhelinkeskusteluun). Jotenkas homma hoidettiin jälleen kerran kotiin ;)
Kiitoksia kaikille tutkimukseen osallistuneille!

Juha Karhu

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 28.09.2006, 15:32:27
Ainakin aluksen nykyinen omistaja vahvistaa, että kyseessä on sama runko (viittaus eiliseen puhelinkeskusteluun). Jotenkas homma hoidettiin jälleen kerran kotiin ;)
Kiitoksia kaikille tutkimukseen osallistuneille!

Liitän kuvan kuitenkin vaikka asia onkin jo näköjään varmistunut
http://personal.inet.fi/koti/juha.karhu/LAIVAKUVIA/IMG_0069.JPG

Wirrankosken Rami

Erittäin valaiseva kuva Juha! Kun tämän kuvan ja minun punaisesta rungosta ottamani kuvan laittaa vierekkäin (on siis myös SB-sivulta, vaikka kuvassa onkin nurinpäin), ovat useimmat saumat ja niitit täysin identtisiä! 100% varmuus!

Antti Aho

Se on nyt sitten selvä! Olisiko jollakulla heittää seuraavaa vastaavaa arvoitusta?

Jarkko Joensuu

Tämä ei nyt ole varsinainen arvoitus mutta kun tuota tietoa tuntuis olevan liikkeellä niin ajattelin heittää avunpyynnön!   Rakentelemme tuolla Olkkolan telakalla niinikään Voima nimistä rautalaivaa, jonka alkupään historia ei minullekkaan ole täysin selvä. Aluksen historia on kyllä esitelty Isoisän laivat kirjassa, mutta jättää sekin pienen arvoituksen alkuperäisestä nimestä jne... Entinen omistajakin tohti väittää että kirjan tiedot esim. valmistusvuodesta ei pidä paikkaansa, mutta ei osannut kuitenkaan varmempaa tietoa antaa.  Että pääsisi laivaan kiinni niin kirjan tiedot ovat seuraavat   MS Voima 16.64 x 4.10 x 1.70    rak 1917  Mahdollisesti ex Wilkas 1917 Varkaus. Toiminut Nils Hacklinin hinaajana Reposaaressa...   Onko asia näin? Muutenkin kaikki kuvat ja tiedot vuosien varrelta kiinnostaa kovasti! Saas nähdä miten käy!!

Wirrankosken Rami

#23
Hei vaan Jarkko,

olet oikeassa siinä, ettei sitä viimeistä naulaa ole vielä tämän aluksen historiaan naulattu. Silloin kun kokosimme mainitsemaasi kirjaa, oli siinä käsiteltävänä niin suuri joukko aluksia, ettei niiden kaikkien perusteelliseen historiaan ollut mahdollista ajallisesti paneutua kunnolla. Siispä: kokeillaan jälleen uusin voimin, joskos Voimankin stooriin saataisiin lisävalaisua!

EDIT: itse asiassa olen saanut sen verran lisämateriaalia vuosien varrella, että pikaisesti tarkasteltuna löysinkin alukselle lisää sen historiaa...palaan asiaan myöhemmin kun on paremmin aikaa.

Wirrankosken Rami

No niin Jarkko (ja muut). Istutko nyt tukevasti ja pidät pöydän reunasta kiinni? Nyt mennään!

Vuonna 1910 Kotkan konepaja, virallisemmin Kotka Järn Aktiebolag, Kotkan Rauta Osakeyhtiö, rakensi omaan laskuunsa pienen 15-metrisen höyryhinaajan, joka sai nimekseen VOIMA. Aluksen koneteho oli 115 ihv:tä. Neljä vuotta myöhemmin valmistui hieman isompi VOIMA II ja vielä vuonna 1917 VOIMA III.
Vähän ennen Voima II:n valmistumista, myi konepaja vuonna 1912 "nolla" VOIMAn Vuojoki Gods Aktiebolag -nimiselle yritykselle Raumalle.
Vuojoki Gods yhtiö liittyi 1916 perustettuun Oy Rauma-Wood Ltd -yhtiöön, joka taasen vuonna 1942 perustettuun Rauma-Raahe Oy:n ja edelleen vuonna 1952 Rauma-Repola Oy:n. Vuonna 1923 alukseen asennettiin uusi W:m Crichton & Co:n valmistama kattila.
Tarkkaa vuotta, milloin Nils Hacklin Ky hankki Voiman, ei minulla ole tiedossani, mutta uskoisin sen tapahtuneen 1960/70-lukujen taitteessa. Aluksen loppustoori onkin kuten kirjassa Isoisän laivat kerrotaan.
Mainittakoon vielä, että Voima II:sta tuli 1920 FÅA:n Secundus, joka purettiin 1960 Katajanokalla ja Voima III, joka vuodesta 1926 tunnettiin pelkkänä Voimana, luovutettiin toukokuussa 1945 sotakorvauksena Neuvostoliitolle.

Tämän pituinen tämä tarina.

Wirrankosken Rami

#25
Nyt on pakko heittää tänne (tunnetuille ja hyville tuntijoille) uusi kysymys. Salossa jokisatamassa kelluu Atlanta-niminen puinen, arviolta 20-25-metrinen alus, jonka runko vaikuttaa aika vanhalta. Kaljaasin tms. runko se ei liene, koska siinä ei ole tarpeeksi ketkaa. Tunteeko kukaan tapausta? No ainakin salolaiset! Mutta kertokaa se meillekin :D

Timo Sylvänne

#26

Olisiko sama paatti, mikä tämän ketjun aloitti? Kuvattu melontamatkalla Iisalmen Koljonvirran rautatiesillan kupeessa 19. kesäkuuta 2005, 21:09:15.

Redari sattui silloin olemaan puurissa ja kertoili, että 1800-luvulla laiva kuljetti Laatokalla matkustajia Valamon luostariin. Olisiko tässä vastuu ollut kuulijalla, kuten aina Savossa. Omistaja tiesi myös, että laiva oli tullut Iisalmeen Oulusta. Laiva oli myynnissä ja "kiinnostuneita ostajia oli paljon", kuten aina

Tätä ja muutamia muita kuvia sähköpostittelin Raimolle viime kesänä, useampaankin kertaan, kun eivät meinanneet löytää perille. Saattoi silloin jäädä matkalle se viimeisinkin yritys.

Isompana katsottavissa: http://www.aanimeri.fi/kuvat/K7963_3.jpg http://www.aanimeri.fi/kuvat/K7963_4.jpg
Kuvien nimessä silloinen rekisterinumero

Wirrankosken Rami

Samapa sama! :D
Se toinen silloin kuvaamasi laiva on myös vielä selvittämättä. Jos sitä vaikka tätä kautta kannattaisi kysellä?

Jarkko Joensuu

 :D    Johan siinä meinasi jakkara kadota alta!!   Olin tuossa reissulla niin en vielä kerinny kommentoimaan... Juu kiitoksia Ramille tästä tyhjentävästä tarinasta!  Siinä oli suurinpiirtein juuri se mitä olin kaipaillut!  Vuosimalli tosin vanheni 7 vuotta, mutta tulipahan 100 vuotis juhlat mukavasti lähemmäksi =)

Erkki Tirkkonen

 Tervehdys. Tuntematon laiva? Kurkista Googlen-haulla,hakusana S/S Nikolaj. Oliskohan jotain yhteyttä piirustuksissa ja kuvan laivassa. Toisaalta olikohan ko.laiva Lappeenrannassa kesällä 2006 Höyrylaiva Regatan aikaan 7-9.7. EIT M/S Nerkoo