Meriaura suunnittelee kahden aluksen tilaamista

Aloittaja Juhani Mehto, 30.08.2014, 12:52:45

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Torstain Turun Sanomien mukaan Meriaura suunnittelee kahden 5000 tonnin kuivarahtialuksen tilaamista. Konsernijohtaja Jussi Mälkiän mukaan neuvottelut olisivat jo loppusuoralla ja alusten pitäisi olla liikenteessä jo ensi vuonna. Alusten mitat olisivat 103 x 13 metriä ja ne käyttäisivät polttoaineenaan bioöljyä, tosin tilaa jätettäisiin myös polttokennotekniikalle. Rakennustelakan pyritään olevan EU:n alueella, ja neuvotteluissa on mukana myös suomalaistelakka.

Alukset olisivat Meriauran, Foreshipin ja Aker Arcticin yhdessä suunnittelemaa EcoCoaster-konseptia.

EcoCoaster
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Eilinen Turun Sanomat tiesi kertoa, että kahden aluksen tilaussopimus ollaan kirjoittamassa todennäköisesti ensi kuussa ja alukset tilattaneen Hollannista. Tilauksen arvo olisi noin 20 MEUR.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 24.12.2014, 01:29:23
Eilinen Turun Sanomat tiesi kertoa, että kahden aluksen tilaussopimus ollaan kirjoittamassa todennäköisesti ensi kuussa ja alukset tilattaneen Hollannista. Tilauksen arvo olisi noin 20 MEUR.

Minkä tyyppisiä polttojennoja tullaan asentamaan,  mitä kokoluokkaa, mihin niistä tuotettavaa energiaa käytetään ja onko toimittaja Wärtsilästä irtaantunut yritys vai joku muu?


Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 24.12.2014, 16:39:19
Minkä tyyppisiä polttokennoja tullaan asentamaan,  mitä kokoluokkaa, mihin niistä tuotettavaa energiaa käytetään ja onko toimittaja Wärtsilästä irtaantunut yritys vai joku muu?
Missään ei ole sanottu, että aluksiin tulisi polttokennot jo tilattaessa. Eikä näin ollen myöskään niistä ole tietoa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Alukset tilattiin siis tammikuussa ja nyt Meriauran sivuilla on parempi havainnekuva, minkä näköisiä aluksista tulee.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Tiettävästi ensimmäisen aluksen kölinlasku oli kesäkuun ensimmäisenä päivänä Puolan Stettinissä (Szczecin), missä rungot rakennetaan. Runkojen vesillelaskun arvioidaan olevan tammikuussa.


Meriauran uutinen aiheesta
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#6
Ensimmäinen alus on saanut joulukuun puolivälissä jo maalia pintaan.

KLIK

Joulukuun alussa oli vielä karumman näköistä: KLIK

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#7
Bodewes on julkaissut sivuillaan enemmän kuvia Puolasta: ensimmäisen aluksen nimeksi näyttää tulevan Eeva VG. Viimeisessä kuvassa näkee toisenkin aluksen perässä jotain nimen tapaista, mutta itse en saanut siitä selvää.

Bodewes (kuvat saa suurennettua)

Eeva VG on IMO 9769104 ja toinen alus IMO 9769116.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Bodewes on julkaissut lisää kuvia Eeva VG:stä. Alus on siirretty laiturilta ponttonin päälle ja viedään nyt uivaan telakkaan vesillelaskettavaksi. Kuvista näkyy hyvin, että aluksen kotipaikaksi tulee Turku.

Siirto ponttonin päälle (Bodewes)
Hinaus telakalle vesillelaskua varten (Bodewes)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#9
Eeva VG laskettiin vesille 5. helmikuuta, kertoo Bodewesin uutiset.

Meriauran sivuilla on myös vesillelaskusta ja mainitaan, että alus rakennettaisiin loppuun ja varusteltaisiin Papenburgissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Tekniikka & Talous kirjoittaa Meriauran laivoista:

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/jatteista-tehdylla-oljylla-kulkeva-bioalus-tulee-suomesta-6306507

Mielenkiintoinen ratkaisu päästöjen alentamiseen:

LainaaAlukset on suunniteltu kuormittamaan ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin perinteiset kuivarahtialukset. Koneisto ja runko on optimoitu 10,5 solmun nopeuteen avovesiolosuhteisiin siten, että 1A -jääluokan vaatima reserviteho tuotetaan dieselsähköisesti boosterikoneikolla eli eräänlaisella hybridijärjestelmällä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

Onko kenellekään tullut vastaan tietoa siitä, mikä telakka laivat rakensi/rakentaa ja millä rakennusnumeroilla? Nyt en tarkoita Bodewesia vaan Puolaa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 24.02.2016, 21:12:14
Onko kenellekään tullut vastaan tietoa siitä, mikä telakka laivat rakensi/rakentaa ja millä rakennusnumeroilla? Nyt en tarkoita Bodewesia vaan Puolaa.

Olisiko tämä:

http://www.royalbodewes.com/poland.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

Thänks! Tuolla pääsi jo eteenpäin  :)

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 24.02.2016, 21:12:14
Onko kenellekään tullut vastaan tietoa siitä, mikä telakka laivat rakensi/rakentaa ja millä rakennusnumeroilla? Nyt en tarkoita Bodewesia vaan Puolaa.
Laivoilla on Bodewesin rakennusnumerot 742 ja 743, tuskin muita numeroita onkaan jos kerta Puolassakin on oma telakka eikä alihankkija.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.