maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: S Liljeström - 12.02.2019, 20:44:17

Otsikko: Ns. 45' rampit RoRoissa.
Kirjoitti: S Liljeström - 12.02.2019, 20:44:17
Huomasin yllättäen, että miten näitten - mielestäni erikoisalusten - kanssa maailman merillä
lopulta kävi?
1970-luvulla huomattiin, että ns. peräporttipaikkoja pyörillä käsiteltäviin lastiyksikköihin ei
ollut tarpeeksi.
OK, Broström, FÅA, ja norjalaiset ja monet muut rakensivat useitakin aluksia, mutta kävikö
sitten kuitenkin niin, ettei niitä välttämättä tarvittu, koska porttipaikkoja alkoi satamissa olla
enenemässä määrin.
Miten tänään, vai rakennetaanko aluksia enää ns. räätälinomaisesti johonkin liikenteeseen?

Otsikko: Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
Kirjoitti: Tuomas Romu - 13.02.2019, 09:10:20
Syvänmeren ro-roissa taitaa olla edelleen aika yleinen, kuten myös autonkuljetusaluksissa.
Otsikko: Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
Kirjoitti: Tauno Hermola - 13.02.2019, 12:51:48
Laittakaas nyt joku (kuva)linkki, notta maakrapukin tietää, mistä puhutaan, kun noilla ei voi oikein googlellakaan mitään hakea ::)
Otsikko: Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
Kirjoitti: Tuomas Romu - 13.02.2019, 13:07:57
(http://www.sqmarine.com/media/upload_55a90b7ccd73e.jpg)

(https://c8.alamy.com/comp/AJMMA4/roro-car-carrying-ship-tampere-southampton-water-hampshire-england-AJMMA4.jpg)
Otsikko: Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
Kirjoitti: Kalle Id - 19.02.2019, 20:43:39
Näitähän tehtiin myös ainakin suomalaisilla telakoilla jonkun verran Neuvostoliittoon. Ja Japanissa on käsittääkseni melko uusiakin matkustaja-autolauttoja tämän tyyppisellä rampituksella.