Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Ari Leskinen

Suomalainen jäänmurtaja Fennica on lähdössä avustamaan Shellin koeporauksia arktisille merialueille.

Shell aikoo aloittaa öljynporauskartoitukset arktisella merialueella. Suomalaisen valtionyhtiön jäänmurtajat lähtevät mukaan avustamaan koeporauksissa. Ympäristöjärjestöjen mukaan öljynporaus arktisilla alueilla on erittäin arveluttavaa, eikä Suomen pitäisi olla mukana toiminnassa.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/suomi_mukaan_arktiseen_oljynporaukseen_3307530.html
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tuomas Romu

Alaskaan on lähdössä myös Edison Chouestin tuliterä jäätämurtava AHTS-alus Aiviq:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1504143
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sami Saarinen

Liikenneministeri ja Arctia ovat eri linjoilla uudesta jäänmurtajasta. Itse liputan Kyllösen näkemyksen puolesta, mutta saa nähdä kuinka toukokuussa oikein käy.

http://www.yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2012/04/ministeri_ja_varustamo_eri_linjoilla_uudesta_jaanmurtajasta_3377894.html

Janne Koskinen

S.S olemme samaa mielipuolta.

"Valtio aikoo käyttää uuteen murtajaan noin 100 miljoonaa euroa. Hankintapäätöstä odotetaan toukokuussa."

Arctianhan piti hankkia uudet murtajat tulovirrallaaan. Ja voitollista mtm toimintaa, 5-15 milj. euroa pakkasella joka vuosi huolimatta ilmaisesta kalustosta.  :D

Ja miksi Arctia hoitaisi uutta alusta, jonka valtio maksaa? Hoito tulee kilpailuttaa!
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 02.04.2012, 15:57:47
Liikenneministeri ja Arctia ovat eri linjoilla uudesta jäänmurtajasta. Itse liputan Kyllösen näkemyksen puolesta, mutta saa nähdä kuinka toukokuussa oikein käy.

http://www.yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2012/04/ministeri_ja_varustamo_eri_linjoilla_uudesta_jaanmurtajasta_3377894.html

Ei taida käydä toukokuussa millään lailla. Jotakin iltakoulussa 16.05.2012 supistiin, mutta en tiedä mitä.

Arctian omistajaohjauksesta vastaavan HH:n kalenterissa lukee: "Maanantai 28.5. •Lähtö Tansaniaan"

Talvimerenkulusta vastaavan ministerin kalenteri näyttää tyhjää:

http://www.runoratsu.fi/kalenteri.html?m=5&y=2012

Hmm. "Alustavien tietojen mukaan hallitus keskustelee Suomen arktisten alueiden tulevaisuudesta iltakoulussa keskiviikkona 16.5.2012."

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolloin on linjattu tai jätetty linjaamatta.

Kello käy eikä "Hakulista" näy.... :(
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.09.2011, 17:01:11
"Selvitämme parhaillaan Jamalin niemimaan rannikolla kaasua pumppaavalle Novatek-yhtiölle, olisiko nesteytetyn kaasun kuljetus suurilla DAS-aluksilla taloudellisesti järkevää..."

Venäläiset ovat erityisesti Meksikon lahden viimevuotisen öljyonnettomuuden jälkeen halunneet näyttää, että he toimivat määrätietoisesti ja nykyaikaisesti kehittäessään Itämeren satamien ympäristöturvallisuutta.Uskomme, että tarjous johtaa tilauksiin vielä ennen vuodenvaihdetta"

Toivossa on hyvä elää.

Aihetta sivuten TS uutisoi pari viikkoa takaperin, että STX:n eri telakat kisaavat samasta miljarditilauksesta:

LainaaNovatek aikoo tilata kymmenen kaasunkuljetusalusta, joilla kuljetetaan nesteytettyä maakaasua arktisilta kaasukentiltä.

...

Ne ovat paitsi kuljetusaluksia, myös arktisia aluksia, joiden pitää pystyä ajamaan jäistä Koillisväylää pitkin lastinaan nesteytettyä maakaasua.

Kyseessä on luonnollisesti ns. double acting -alus (Novatekin strategia, kalvo 50):

LainaaBased on operational experience from ice class tankers at Lukoil's Varandey project (Barents Sea) and Norilsk Nickel's arctic operations.

Main concept - Double Acting Ship (DAS):
- Bow – forward movement in open water and thin ice
- Astern – reverse movement through thick ice and ice ridges
- Three shaft propulsion system (two AZIPOD's and one center shaft)

Ice model tests have validated the Arc 7 170,000 m3 LNG Carrier basic design
- Ice going capabilities: 2.3-2.4 meters (even ice)
- Confirmed speed: 19.5 knots in open water and 5.5 knots in even ice of 1.5 meters
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Masalin

Tallinnan satama suunnittelee ostavansa 50 miljoonalla eurolla käytetyn jäänmurtajan.

http://news.err.ee/economy/60f6f1be-6e16-46f8-9390-7e72e312537c

Janne Koskinen

#219
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Masalin - 03.07.2012, 16:59:31
Tallinnan satama suunnittelee ostavansa 50 miljoonalla eurolla käytetyn jäänmurtajan.

http://news.err.ee/economy/60f6f1be-6e16-46f8-9390-7e72e312537c

Villi huhu kertoo Italiassa olevan Arctian B:n saavan uuden kodin Virosta.

Samalla selvisi syy miksi Suomenlahden varamurtajasta ei ollut tarjouskilpailua.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Mielenkiintoinen tarjouskilpailu ilman kilpailua:

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2012-050569/

No Kemingradissa kaikki lienee mahdollista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mika Peltonen

#221
Milläs aluksilla tämä Arctia Karhu Oy operoi???


YTJ:stä löytyy yrityksestä seuraavaa tietoa:


Viimeisin tieto                     Alkupvm               Tietolähde
Toiminimi
Arctia Karhu Oy                        02.02.2012             Patentti- ja rekisterihallitus
Aputoiminimi    
Arctia Karhu Hinaus
Arctia Hinaus                            02.02.2012          Patentti- ja rekisterihallitus
Yritysmuoto    
Osakeyhtiö                             02.02.2012           Patentti- ja rekisterihallitus
Kotipaikka    
KEMI                                     02.02.2012           Patentti- ja rekisterihallitus
Yrityksen kieli    
Suomi                                      15.02.2012           Verohallinto
Päätoimiala    
Muu vesiliikennettä palveleva toiminta (52229)    12.12.2011    Verohallinto
Postiosoite    
Keilaranta 10
02150 ESPOO                              29.12.2011                Yhteinen
Puhelin    0306207000                29.12.2011             Yhteinen
Faksi    0306207030                29.12.2011              Yhteinen
Sähköposti                           29.12.2011       Yhteinen
www    www.arctia.fi

Janne Koskinen

Jos ne ostaa Kar(h)u:n takaisin naapureilta ja rahoittaa kaupan Botnican myynnillä??  ???

(Jm Voima Oy:n perusteella arvailtua.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tero Lahdenranta

En muista nähneeni tätä uutista vielä täällä. Hienoa että aluksia uudistetaan, Urho (ja Sisu) kuulunevat kuitenkin jäänmurron tulevaisuuteen vielä pitkään.

"Kuuluisa jäänmurtaja Urho saa historiansa suurimman remontin, kun aluksen automaatio- ja sähköjärjestelmät uusitaan.

Jyväskyläläläisen Protaconin tekemiin modernisointitöihin kuuluvat mm. uusi koneistonvalvontajärjestelmä, apukoneautomaatio ja suojaukset, propulsion käytöt ja säätöjärjestelmät, palovaroitinjärjestelmän modernisointi, aluksen tankkien pinnan ja tilavuuden mittausjärjestelmä sekä moottoreiden ja generaattoreiden huollot. "

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/legendaarinen+jaanmurtaja+urho+saa+historiansa+laajimman+paivityksen/a818936

Mikael Fors

Lainaus käyttäjältä: Mika Peltonen - 11.07.2012, 07:42:31
Milläs aluksilla tämä Arctia Karhu Oy operoi???

YTJ:stä löytyy yrityksestä seuraavaa tietoa:

Viimeisin tieto                     Alkupvm               Tietolähde
Toiminimi
Arctia Karhu Oy                        02.02.2012             Patentti- ja rekisterihallitus
Aputoiminimi    
Arctia Karhu Hinaus
Arctia Hinaus                            02.02.2012          Patentti- ja rekisterihallitus
Yritysmuoto    
Osakeyhtiö                             02.02.2012           Patentti- ja rekisterihallitus
Kotipaikka    
KEMI                                     02.02.2012           Patentti- ja rekisterihallitus
Yrityksen kieli    
Suomi                                      15.02.2012           Verohallinto
Päätoimiala    
Muu vesiliikennettä palveleva toiminta (52229)    12.12.2011    Verohallinto
Postiosoite    
Keilaranta 10
02150 ESPOO                              29.12.2011                Yhteinen
Puhelin    0306207000                29.12.2011             Yhteinen
Faksi    0306207030                29.12.2011              Yhteinen
Sähköposti                           29.12.2011       Yhteinen
www    www.arctia.fi

Mielenkiintoinen kuvio tämä ARCTIA KARHU OY sillähän Arctia Shippingin yhteystiedot mutta kotipaikkana mainitaan Kemi. Millä aluksilla ne Kemin Satamassa murtaa jäätä, on vähän kookasta tuo kalusto satamajäänmurtoon?