Saimaalle tulee uusi risteilyalus

Aloittaja Tuomas Masalin, 19.01.2012, 21:25:39

« edellinen - seuraava »

Tuomas Masalin

Saimaalle tulee uusi 100 hengen risteilyalus kesällä 2013. Saimaa Lake Cruises Oy järjestää sillä 4—9 päivän risteilyjä, joilla on täysihoito ja oheisohjelmaa. Yhtiön tavoitteena on tehdä risteilyistä Saimaan alueen matkailun uusi kärkituote.

Yhtiö tilaa aluksen Hollannista, ja sen kotisatamaksi tulee Savonlinna. Aluksen omistaa kaksi hollantilaista yhtiötä, joista Adelle Cruises vastaa risteilyjen markkinoinnista ja myynnistä Keski-Euroopassa.

Saimaa Lake Cruises on uusi yhtiö. Se samoin kuin uusi alus risteilyineen esitellään tarkemmin Suomen vesitieyhdistyksen seminaarissa Lappeenrannassa 25. tammikuuta.

Seminaarin otsikko on Kanavan vuokrasopimus jatkuu — Saimaan vesiliikenne uudessa kehitysvaiheessa.


http://www.esaimaa.fi/Online/2012/01/19/Saimaalle+tulee+uusi+risteilyalus/2012112776541/4

Artikkelissa kuva.


Mikko-Oskari Koski

#2
Idea ei ole uusi, vaikka se ehkä tällaisena saattaa siltä vaikuttaakin. Oikeastaanhan samaa tuotetta on yritetty jo Saimaan höyry Leppäwirran viikon kestäneillä reissuilla joskus -70-80-luvuilla ja sitäkin aiemmin ns.Sinikolmio-reitillä ja sen poikkeamilla, jolloin Savonlinna-Mikkeli, Mikkeli-Lappeenranta ja Lappeenranta-Savonlinna-reittilaivojen kyydissä pääsi edestakaisin sinne tänne. Koli III:n ja (Kristina) Brahen kierrokset ovat saman ideologian jatkumoita.
Ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua sama, mihin edeltäjätkin ovat miltei aina kaatuneet -Suomen lyhyt kesä ja sitäkin lyhyempi turistisesonki. Vaikka muutamien isompien kesätapahtumien kuten Savonlinnan oopperajuhlien yhteydessä voidaan isojakin rahoja risteilyvierailta nyhtää, olisi laivan kyettävä tuottavaan työhön muulloinkin.

Mutta iloinenhan tuosta pitää silti olla, jos onnistuu. Toivottavasti siihen tulee myös kansipaikkoja eli mahdollisuus mennä lyhyempiä välejä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Samu Rautiainen

Onpas ruma alus jos siitä tuollainen tulee. Mutta sitten kun valmistuu niin pakkohan sitä on mennä kokeilemaan, varsinkin kun Savilinnassa asutaan. :D
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Timo Selkälä

Voit helposti laskea että lippujen hinta tulee olemaan varmaankin noin 300-400 euroa per hytti ja yö. Tuskin sesonkina myydän sen alle. Vastaavat viikon risteilyt Euroopassa sesonkina vaikuttavat olevan hintaluokkaa noin 3000/hlö ja viikko. Ehkä jostakin voi löytyä halvempaakin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 23.01.2012, 15:17:24
Ehkä jostakin voi löytyä halvempaakin.
Kyllä ainakin kaikkien Savonlinnan sisävesiristeilijöiden hinnat ovat hirveän kalliita. Esim. Lake Starin hytit maksavat 50 euroa, ja niihin mahtuu kaksi henkeä. Lisäksi ikkuna on hirvittävän pieni. Tuohon hintaan saisi Ruotsinlaivalta laadullisesti paljon paremman hytin. Toinen esimerkki on Koli III. Sen hinta Lappeenranta-Savonlinna oli vuonna 2006 139 euroa (yhteen suuntaan sisältäen lounaan).
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Timo Selkälä

Ja Lake Star tekee 4-9 vuorokauden täysihoitoristeilyjä?  ;D
Ei ainakaan viime kesällä... Vertaile noita Keski-Euroopan jokiristeilyjä, sillä ne ovat vastaava tuote ja vastaavaa tuottoa tuolla haetaan.

Alus itse tuskin on uudisrakennus vaan nimenomaan kuvissa näytetty ms Princess. Koska kilpailijoilla on uudisrakennuksia (jotka voivat olla jo 120 metrisiä) jotkut noista pienistä vanhoista ovat hätää kärsimässä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kimmo Rantanen

Niinpä.. Hiukan erilainen konsepti on nyt kyseessä, kuin mihin täällä on nyt vertailtu. Tässä on tarkoitus myydä täysihoitoristeilyjä, jollaisiin esim. Keski-Euroopassa on totuttu ja jollaisia Suomessa ei ole aikaisemmin järjestetty, lukuunottamatta ehkä Kristina Brahen/Brahen useamman päivän risteilyjä. Nyt puhutaan vaan hiukan tasokkaammista risteilyistä nykyaikaisella "jokialuksella", jonka hytit on varustettu kaikilla nykyajan mukavuuksilla. Tosin risteilyjen hinnatkin on sen mukaiset. Mikäli kyseessä oleva laiva on kuvassa näkyvä "Princess", niin se on uudistettu 2010 ja sopii myös liikuntarajoitteisille. Varmasti suurin osa matkustajista tulee muualta kuin Suomesta ja luulisin, että laivalle löytyy käyttöä etelämpää Suomen kesäsesongin ulkopuolella...

The "Princess" has been renovated in the year 2010 and combines comfort with cosines in a unique way. Whether you take a seat at the inviting bar, the cosy lounge or in the elegant restaurant with piano, it certainly won't take long to feel at home on board of this ship.
The ship has a maximum capacity of 102 passengers in 49 cabins. These cabins are located on two decks and provide 10,5 m2 space. The cabins are equipped with TV, telephone, mini safe, hair dryer, air conditioning, and of course private facilities. All decks, including the sundeck are accessible by stairs and with a chairlift.

MS Princess
Capacity: 102 passengers
Length: 80 m
Width: 9,5 m
Draught: 1,2 m
Crew: 21 crew members
Flag: Dutch

http://www.adelle.nl/en/ship-203/Rivier%20Cruise%20Schip%20Princess

Kristina Cruises markkinoi suomalaisille samankaltaisia risteilyjä Euroopan joilla (hinnat kahdesta tonnista ylöspäin/vk):

http://www.kristinacruises.com/arkisto/risteilyt/euroopan-jokiristeilyt/

Juha Pitkänen


Saimaan laivaliikenteeseen on tulossa lisää tarjontaa. Lappeenrannan matkustajasataman ja Rauhan välillä on tarkoitus aloittaa tulevana kesänä säännöllinen matkustajaliikenne. Hollantilaisvarustamo puolestaan suunnittelee kesälle 2013 risteilyjä Saimaalla.


Lappeenrannan kaupunki käy neuvotteluja ulkomaisen varustamon kanssa, jolla on varattu Saimaalle 50-paikkainen nopea katamaraani. Yhtiön tarkoitus on aloittaa kesällä liikennöinti Rauhan matkailukeskuksen ja Lappeenrannan matkustajasataman välillä. Matka-aika olisi hieman yli puoli tuntia.



Lisää:YLE/Etelä-Karjala

http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2012/01/saimaalle_uusia_matkustaja-aluksia_3204531.html

Jukka Mutanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 25.01.2012, 12:11:25
Niinpä.. Hiukan erilainen konsepti on nyt kyseessä, kuin mihin täällä on nyt vertailtu. Tässä on tarkoitus myydä täysihoitoristeilyjä, jollaisiin esim. Keski-Euroopassa on totuttu ja jollaisia Suomessa ei ole aikaisemmin järjestetty, lukuunottamatta ehkä Kristina Brahen/Brahen useamman päivän risteilyjä.

Kyllähän Koli III teki juuri tuollaisia risteilyjä v. 2003 alkaen muutaman kesän.

Juha Pitkänen

Hollantilaisen Adelle Cruises -varustamon ja Saimaa Hotelship and Cruising Oy:n toimitusjohtaja Cor Giljam tapasi keskiviikkona eri tahojen edustajia Savonlinnassa. Aiheena oli tammikuussa julkistettu projekti risteilyalus Saimaa Princessin saamisesta Savonlinnaan.

Tarkoitus oli saada ely-keskukselta ja erityisrahoitusyhtiö Finnveralta risteilijäprojektin rahoituksesta.

– Emme saaneet tätä varmistusta, mutta he antoivat luvan lähettää virallisen hakemuksen. Meille se on hyvin myönteinen tulos, ja kirjoitamme sen torstaina, Giljam kertoo.

Alkukesästä näytti siltä, että laivaa ei nähtäisi Savonlinnassa ennen vuotta 2014, mutta Giljam on muuttanut suunnitelmiaan. Jos rahoituspaketti järjestyy pian, toiminta voitaisiin aloittaa rajoitetusti jo ensi kesänä


ITÄ-SAVO
http://www.ita-savo.fi/Uutiset/12581113.html

Tommi Terävä

Ei ole kyllä mikään maailman kaunein alus tulossa, mutta ainahan se kelpaa, kun uutta alusta ollaan tuomassa Saimaalle ja vieläpä Savonlinnaan. Savonlinna kaipaakin jotain uutta. Mutta että yöristeilyitäkö tuolla?  :P

Juha Pitkänen

Tästä "projektista" ei ole kuulunut mitään.
Toteutuneeko ollenkaan?

Juha Pitkänen

Saimaan alueen matkailutarjonta kasvaa merkittävästi 2020-luvulla, mikäli savonlinnalaisen laivanvarustajan Janne Leinosen suunnitelmat toteutuvat. Suunnitelma uuden 80-metrisen luksusaluksen hankinnasta on jo pitkällä.

– Heti tämän risteilykauden päätyttyä käymme uuden hankkeen kimppuun täysipäiväisesti. Meillä on koossa niin vahva ryhmä liikemiehiä, rahoittajia ja asiantuntijoita, että uskon laivan seilaavan Saimaalla 4-5 vuoden kuluttua, Leinonen sanoo.


YLE/uutiset

https://yle.fi/uutiset/3-10900613

Mikko-Oskari Koski

Jos merivoimain korvettihanke etenee, voisi esim.nykyinen Hämeenmaa vapautua muutettavaksi matkustajalaivaksi. Siitä voisi sellaisen jopa tehdä, toisin kuin vaikka Karjalan kohdalla olisi ollut.
Uudisaluksen rakentaminen pelkästään Saimaan lyhytsesonkia varten on taloudellinen harakiri, vaikka tarjolla olisi maksukykyisiä asiakkaita muualtakin kaukoidästä kuin Japanista.

Tosin edelleen muutama vuosi sitten tässä keskustelussa esitetty fakta pätee: Saimaan sesonki on vain muutaman viikon mittainen eikä siitä kasva, ja aika vaikea on kuvitella taloudellisesti kannattavaa toimintaa tuon kokoluokan purkille (tai pienemmällekään) siinä vesistössä muina aikoina.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950