maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 09.01.2006, 20:33:22

Otsikko: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 09.01.2006, 20:33:22
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 21.12.2005, 11:30:34
Freeport of Riga Authority buys "Baltic Kristina" for LVL 2.56 million

RIGA, Dec 21 (LETA) - The Freeport of Riga Authority has bought the "Baltic Kristina" ferry" for LVL 2.56 million through an auction today.

There was only one bidder for the "Baltic Kristina", sworn bailiff Ainars Susts said. Initially, ten or so foreign companies inquired about the auction of the ferry, but none of them participated in the auction today, he said.
As reported, earlier the ferry was assessed at LVL 2.53 million.

The "Baltic Kristina" was built in Finland in 1973. The ship is 116.51 meters long and 22 meters wide.
The money that the auction has brought in will be used to pay overdue salaries to the "Baltic Kristina" crew, covering the auction's expenses, taxes and duties. The remaining amount will be used to repay part of "Rigas juras linija's" (RJL) debt to "Parex Banka".

As reported, the Riga Regional Court ruled RJL insolvent on November 7.
The "Baltic Kristina" has been anchored in Riga Passenger Port since October 15. The Freeport of Riga Authority completed takeover of the "Baltic Kristina" last week. A maintenance crew of 19 is employed on the ferry.

The Riga City Council holds 35.48 percent interest in RJL, the company "Astramar" - 27.51 percent, Freeport of Riga Authority - 19.72 percent, "Ilmaco Limited" - 9.77 percent, Juris Sabasovs - 4.39 percent, Vjaceslavs Sprisevskis - 3.13 percent.
 
?anete H?ka LETA 
Copyright © LET


Vanha Bore I ei siis ainakaan vielä suunnannut kohti Kiinanmerta. Kun aluksen osti taho, jonka edustajalla ei ole ainakaan vielä sopimusta Tallinkin kanssa RJL:a seuraavan liikennekokeilun laiturijärjestelyistä, tulee mieleen, että latvialaisilla sittenkin kenties olisi vielä Ruotsinliikenteeseensä jotain omia suunnitelmia...
Toisaalta BK voisi sopia lyhyemmillekin reiteille, esim.Riianlahden ja Saarenmaan välille. Eikä kauhean kaukaa haetulta kuulostaisi sekään ajatus, että alus haluttaisiin rahdata jollekin varustamolle, jonka ensisijainen tarkoitus olisi kilpailla Tallinkin kanssa samalla reittialueella edullisemmin hinnoin...

BK:sta ei maksettu mitään hirvittävää summaa, joten yksi, oikeastaan kaikista todennäköisin, mahdollisuus sen tulevaisuutta visioidaksemme lienee joutuminen pian uudestaan myyntiin. Vaan kukapa sen nyt ainakaan parempaan hintaan enää vaivautuisi ostamaan..? ::)

Mielestäni tämä on uuden topicin paikka, Rigas Juras Lineasia koskevan ( http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=1771.180 ) voinee sulkea..?
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Joni Huopana - 10.01.2006, 13:39:59
Hienoahan se olisi, jos se jäisi näille vesille. Viron saarten satamien kohdallahan vain taisi olla koko-ongelmia... ::)

Museolaivaksi Baltic Kristina taitaa olla hieman liian nuori...?
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 11.03.2006, 21:19:24
Korean rahtaus on taas noussut esiin Baltic Kristinan tulevaisuuden näkymien kohdalla...

Freeport of Riga wants to charter ferry out to South Korea

SSG-TALLINN. According to the news agency BNS, Freeport of Riga wants to
charter out the "Baltic Kristina" before the court has confirmed the result
of the auction. The port's management wants to avoid the costs involved in
keeping the ship laid up and accordingly bareboat charter it to a South
Korean ferry shipping company.

Freeport of Riga bought the "Baltic Kristina" at an auction last December
after the shipping company Rigas Juras Linija had gone bankrupt. The court
has been unable to confirm the result of the auction as one of the
creditors, the bunker company Rinkis OV, has appealed. Norwegian and Italian
ferry shipping companies are also said to be interested in the "Baltic
Kristina" and have been in contact with the port management. (06.03.06)
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 11.05.2006, 23:14:53
Ja tässä taas hieman lisätarkennusta tuohon mahdolliseen Korean rahtaukseen...

Baltic Kristina to become casino on waves
Karlis Leiskalns, director of PR at Riga Freeport, says that the Baltic Kristina ferry will likely be rented out to Four Seasons, a South Korean company. Four Seasons is already discussing the terms of the contract with Riga Freeport. The ferry will be rented out for five years for EUR 3,000 a day. The Korean company plans to convert it into a floating casino and start cruising from South Korea to China, as gambling is illegal in South Korea.
Diena, 2006-04-22
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Joni Huopana - 28.06.2006, 12:17:11
Rahtausta ei ole saatu onnistumaan...

EUR 1 million must be spent to shift Baltic Kristina

The Freeport of Riga has not managed to rent out its ferry Baltic
Kristina. This is because the possible renter demands the reconstruction
of the ship first, which would cost about EUR 1 million. Karlis
Leiskalns, director of the Freeport of Riga Authority's PR department,
says that the ship was not used for a long period and this has
considerably lowered its value. The potential renter is now not the
South Korean company Four Seasons, as this company stopped the talks
when it became clear it would not get the ship by March. Leiskalns
admits that the prospects are bad, but says that the port is not yet
considering selling the ship for scrap metal.

Diena, 2006-06-26 www.standbynews.info
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 14.07.2006, 21:53:29
Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana... :thumb:

"Baltic Kristina" could become hotel or training vessel
SSG-TALLINN. The Port of Riga hasn't sold the ferry "Baltic Kristina"
and Leonid Loginovs, head of the port, says to the news agency BNS that
"Baltic Kristina" (built 1973) never will return to a liner service.
Although there were potential buyers, no sale deal came through. One
prospective buyer wanted the vessel for free, and another placed a bid
too low. To prepare "Baltic Kristina" for a new ferry service,
investments of EUR one million is needed, and this is considered to be
too much. According to the board of the port, the only options are to
either convert the ferry to a floating hotel or to hand over the vessel
to the Latvian Maritime Academy as a training vessel.
Published: 13.07.06
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 14.07.2006, 21:53:29
Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana...

Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.

Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.
Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Vesa Vepsäläinen - 19.07.2006, 01:02:14
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52

Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut

Ennemmin ehkä jonkinlaisena tilapäisenä majoituspaikkana tarpeen mukaan...miten keikkoja tippuukin. On vaikea uskoa, että laivasta tulisi jonkinlainen kiinteästi samassa satamassa makaava majoituslaitos. Kaikkihan on tietenkin mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.

Tiedetään. Kustannustehokkuus on laivoissakin päivän sana, joten riippuu millaiseksi koulualukseksi kyseistä laivaa mahdollisesti suunnitellaan. Jos laivalla on suuret operointikulut suhteessa saatavaan hyötyyn niin leikkuri voi osua kohdalle.

Jäädään odottelemaan.  :)

Quote korjattu
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Varmaan jokin tällainen malli saattaisi olla ho(s)tellilaiva-ajatuksen takana:
http://www.ms-georg-buechner.m-vp.de/
http://www.faktaomfartyg.se/georg_buchner_1951_b_2.htm

Toivottavasti toteutuu. Majatalolaivoissa on sellainenkin hyvä puoli, mitä kiinteissä rakenteissa ei: Jos ei yhdessä paikassa osoittaudukaan menestykseksi, voidaan siirtää muualle... 8)

Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 24.07.2006, 20:49:43
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Varmaan jokin tällainen malli saattaisi olla ho(s)tellilaiva-ajatuksen takana:
http://www.ms-georg-buechner.m-vp.de/
http://www.faktaomfartyg.com/georg_buchner_1951_b_2.htm

Toivottavasti toteutuu. Majatalolaivoissa on sellainenkin hyvä puoli, mitä kiinteissä rakenteissa ei: Jos ei yhdessä paikassa osoittaudukaan menestykseksi, voidaan siirtää muualle... 8)

Onhan suomessakin yksi menestyvä hotellilaiva, joka tosin on vähän eri tasoinen ja toimii kylpylä-hotellin yhteydessä, mutta kuitenkin...
http://www.naantalispa.fi/suomi/majoitus/majoitus_sunborn.html

Meri-Teijolla matkailijoita majoittaneen M/S Mathildan (http://www.laivahotelli.fi/) sijainti ei taasen ole ilmeisesti ollut paras mahdollinen, kun se on laitettu myyntiin. Suomessa olisi mielestäni hyvä olla joku tuon tapainen eri satamissa kiertävä laiva, jossa voitaisiin majoittaa esim. festareilla ja muilla kesätapahtumilla ihmisiä, kun pienemmissä kaupungeissa tuppaa nuo hotellit täyttymään aika helposti (esim. RMJ ja Kotkan meripäivät). Talvisin tuo voisi tehdä kauppansa esim. Helsingissä opiskelija-/retkeilymajana. Muutamilla meripäivillähän turisteja on majoittanut kotkalainen Kristina Brahe.

Läntisen naapurimaamme pääkaupungistahan noita pienempiä hotellilaivoja löytyy sitten vähän enemmänkin, kuten vaikkapa tämä (http://www.rygerfjord.se/english/index.html).

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?

http://www.aic.lv/HE_2002/HE_LV/Progr/STATE/lja.htm

Tiedä sitten onko noilla mitään koululaivaa?
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.07.2006, 22:53:57
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 24.07.2006, 20:49:43
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?
Tiedä sitten onko noilla mitään koululaivaa?
Eikös siellä ole koululaivana tai ainakin harjoitusaluksena entinen Raumalla 60-luvulla rakennettu midsippitankkeri Ardatov, josta oli juttua aikoinaan Laiva-lehdessäkin. Kyseinen paatti muuten olikin eilen Itämerellä liikkeellä...

Edit: Jep, Kapellahan se. Nyt kun ei ollut Laiva-lehtiä saatavilla...
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 24.07.2006, 23:09:36
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.07.2006, 22:53:57
Eikös siellä ole koululaivana tai ainakin harjoitusaluksena entinen Raumalla 60-luvulla rakennettu midsippitankkeri Ardatov, josta oli juttua aikoinaan Laiva-lehdessäkin. Kyseinen paatti muuten olikin eilen Itämerellä liikkeellä...

Tästä (http://www.maritime.lv/BMJE/dbases/ships/sh_gen1.sql?n=894) ja tästä (http://www.maritime.lv/BMJE/dbases/ships/sh_gen1.sql?n=12026) päätellen tuo Ardatov onkin nykyään nimeltään Kapella (trainig ::) ship). ???

Edit. Oikein arvelin: (...ja löytyihän se oikea linkki sieltä) ;)
http://www.marinetraining.lv/main.php?cmd=t_ship

Koulun sijainti ja koululaivan laituripaikka Riiassa on muuten vain kivenheiton päässä matkustajasatamasta, vähän ennen Vecricaa. Enpä nähnyt kummallakaan kerralla Riiassa Operalla käydessäni tuota Ardatovia siellä :'(.
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 27.07.2006, 02:47:55
Alukselle löytyi sittenkin ostaja norjalaisvarustamosta... 

Baltic Kristina saved by buyer in Norway

The Freeport of Riga has finally found a buyer for the forlorn ferry Baltic
Kristina. The Norwegian company Express Line Incorporation will rent it for
USD 2,000 a day for a year and purchase the ship for USD 3 million
afterwards. The company will also restore the ship, saving additional
expenses for the Freeport of Riga, which admitted it had wanted to receive
EUR 4.5 million for the ferry, but maintenance costs are too high to wait
for another buyer.

Dienas Bizness, 25.07.2006
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kalle Id - 27.07.2006, 12:48:32
Onko kellään tietoa millainen firma on kyseessä? Yritin etsiä Googlesta tietoa mutta vastaan ei tullut kuin artikkeleita Baltic Kristinan myynnistä ja Seoulin metrosta.
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 28.07.2006, 07:44:27
Ettei "Express Line" olisi tämän (http://www.scandlink.no/ferje/ufolder/engelsk_side/infoengelsk.html) ScandLink suunnitelman takana? ScandLinkin piti aloittaa liikenne Norjan Drammenista Puolan Swinoujscieen johtaja Harald S. Thorstensenin (http://www.havneavisen.no/default.asp?page=46&article=7067) mukaan jo viime keväänä (http://www.scandlink.no/ferje/ufolder/engelsk_side/index.html), mutta varustamo "ei ole löytänyt" sopivaa ro-pax-kalustoa reitille.
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 04.08.2006, 18:15:15
Baltic Kristina has been chartered for deployment between Bari and Durres.

The ferry has been chartered by Express Line, an Italian company with operations between Italy and Albania.
Otsikko: Re: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 23.08.2006, 20:06:46
Kaupat Express Linen kanssa ovat menneet kiville, joten ostajaa etsitään taas, tosin ensimmäistä kertaa uutisoinnissa mainitaan myös romutuksen mahdollisuus...

Fate of Baltic Kristina again in doubt

There may be a new auction for the ferry Baltic Kristina by the end of
2006. While there is no new owner of the ferry it will be maintained by
Riga Free Port. Earlier, a Norwegian company, Express Line
Incorporation, wanted to buy the ferry, but the officials at Riga Free
Port considered this company "doubtful", adding that there are also
other companies interested in it. Some insiders are unofficially saying
that the ferry may have to be turned into scrap metal.

Dienas Bizness, 22.08.2006
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 02.02.2007, 21:30:39
Riga Freeport sivut kertovat seuraavaa...

02.02.2007

The ferry "Baltic Kristina" was sold for 780,000 Lats

The company "EURO 7 Fernseh& Marketing GmbH", which is registered in
Hamburg, yesterday bought the ferry "Baltic Kristina" for 780,000 Lats. The
starting price was 500,000 Lats.

In today's extracurricular meeting the Board of Freeport of Riga approved
the results of the auction.

The ferry "Baltic Kristina" is built in 1973, in Finland. Its length over
all is 116.51 metres, width - 22 metres and height - 13.5 metres
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: juzzy - 02.02.2007, 22:03:34
Minkähänlaiseen liikenteeseen alus tulee,  ??? Mukava kuulla että ovat löytänyt kaunottarelle käyttöä, ettei tarvinnut ihan romuksi myydä. Kuinka kauan alus on seisonut Riiassa? Milloin aluksen on määrä lähteä Riiasta? Ja vielä lopuksi, minkälaisessa kunnossa alus tällä hetkellä on?
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 02.02.2007, 22:06:59
Lainaus käyttäjältä: Jussi Kopra - 02.02.2007, 22:03:34
Minkähänlaiseen liikenteeseen alus tulee,  ??? Mukava kuulla että ovat löytänyt kaunottarelle käyttöä, ettei tarvinnut ihan romuksi myydä.

Eihän tuo kauppa välttämättä tarkoita sitä, että alus tulisi liikenteeseen. Ennemmin tuollainen epämääräinen ostaja viittaa juuri romuksi myymiseen. Muihin kysymyksiisi löytynee vastaus jo tästä topicista/muualta foorumilta.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Timo Selkälä - 03.02.2007, 14:40:10
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 02.02.2007, 22:06:59
Eihän tuo kauppa välttämättä tarkoita sitä, että alus tulisi liikenteeseen. Ennemmin tuollainen epämääräinen ostaja viittaa juuri romuksi myymiseen. Muihin kysymyksiisi löytynee vastaus jo tästä topicista/muualta foorumilta.

Lisäksi - kun otamme huomioon  että kauppahinta on alle kolmannekseen siitä mitä he itse maksoivat siitä niin romuttaminen on jopa hyvin luultavaa.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 12.02.2007, 22:35:02
Optima Weekly (http://www.optimashipbrokers.com/optima/SiteResources/data/MediaArchive/files/downloads/2007/WEEK%2006%202007.pdf) kertoo seuraavaa...

'Baltic Kristina' 1,775tdw Blt 03/73 Wartsila,Fin M/E Sulzer 344 Cars/369
Pass

Sold To Undisclosed Turkish Buyers At 1.34mil USD



Tuntematon ostaja Turkista ei jätä aluksen kohtaloa arvailujen varaan... RIP
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Marko Stampehl - 13.02.2007, 12:39:00
Kauppahinta on suunnilleen sama mikä tuo saksalainen TV-firma maksoi. Se mitä ei käy ilmi tästä on, joko tuo TV-firma nyt myi aluksen eteenpäin, vai onko kyseessä sama kauppa jossa ostajan tieto päivitettiin  ???

Onhan muita, kuitenkin hieman nuorempia, aluksia myyty Turkkiin liikenteeseen, ei rantaan ajettavaksi. (esim. entinen KING OF
SCANDINAVIA, nykyinen CESME)
Marko
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kalle Id - 13.02.2007, 16:58:32
Turkish Marmara Linesin Cesme tuli minullekkin mieleen... tai oikeastaan se että TML:llä oli liikenteen alkuaikoina käytössään kaksi alusta, eikä olisi ihan mahdoton ajatus ewttä olisivat ostaneet Baltic Kristinan Cesmen pariksi. Mutta se että ostajan nimeä ei ole kerrottu viittaisi kyllä vahvasti siihen että BK lähtee pian matkalle romurantaa päin.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 13.02.2007, 17:16:20
En lähtisi kuitenkaan vielä toivottelemaan RIP:ejä, myynti-ilmoituksesta puuttui romukaupoille tyypillinen LDT-hinta, joka ilmoitetaan aina.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 14.02.2007, 14:50:10
Baltic Kristinan tapauksessa ratkaisevinta lienee se, missä kunnossa aluksen monessa kiertäneet myllyt ovat. Jos kovinkin hyvässä, voivat puheet liikenteeseen tulosta olla hyvinkin realistisia, jos huonossa, romuranta tuntuu todennäköisemmältä vaihtoehdolta.
Aluksen imago on väistämättä jos ei eilis- niin jopa toissapäiväisen oloinen, eikä sen hyttikapasiteetti ole riittävä pidemmille reiteille, saati risteilyille. Autokannen korkeus taitaisi tosin olla riittävä EU-liikenteeseenkin, mutta taloudellisempiakin aluksia on varmasti tarjolla... ::)
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 12.03.2007, 17:04:08
Baltic Kristinan uusi nimi on Atlas 1 ja alus on Panaman lipulla. Omistaja / Manager on Euro 7 Femseh & Marketing GmbH Saksasta.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Marko Stampehl - 13.03.2007, 15:05:12
Voin korjata sen Equasis:in tiedon että yhtiön nimi on "Euro 7 Fernseh & Marketing GmbH" (ei "Femseh") kotipaikkanaan Frankfurt am Main. "Fernseh" tarkoittaa televisio, eli kyseessä on tähänastisen tutkimukseni mukaan saksalainen yhtiö jonka taustalla ovat turkkilasia.
Mikä siis selittäisi "sold to undisclosed turkish buyers".
Marko
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Timo Toivonen - 23.04.2007, 12:04:17
Baltic Kristina eli nykyinen Atlas 1 on Istanbulissa ja lankun tietojen mukaan alukselle on vielä käyttöä kahdensuuntaisessa reittiliikenteessä.

Kuva
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=397531 (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=397531)

Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 02.06.2007, 11:58:34
Atlas 1 aloittaa 16 Kesäkuuta Brindisi - Cesme reitillä Atlas Linen liikenteessä.

Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 07.09.2007, 18:57:02
Atlas 1 on taas vaihtanut nimeä, se on nyt BADIS.

Tuore kuva Gibraltarista 7.9. matkalla Algecirasiin:

http://www.gibraltarport.com/gallery1024/Badis%20(2).JPG
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Risto Brzoza - 07.09.2007, 20:16:23
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 07.09.2007, 18:57:02
Atlas 1 on taas vaihtanut nimeä, se on nyt BADIS.

Tuore kuva Gibraltarista 7.9. matkalla Algecirasiin:

http://www.gibraltarport.com/gallery1024/Badis%20(2).JPG

She was BADIS already on 3 August. So it is not so "Tuore" photo.  ;D
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Kalle Id - 08.09.2007, 21:12:47
Lainaus käyttäjältä: Risto Brzoza - 07.09.2007, 20:16:23
She was BADIS already on 3 August. So it is not so "Tuore" photo.  ;D
Itseasiassa, ainakin jos Fakta om Fartygiin uskomme (ja miksi emme uskoisi?), alus on ollut Baris jo tämän vuoden kesäkuusta.

Sattuuko kukaan tietämään aluksen nykyistä omistajaa/operoijaa? FoF ilmoittaa vain Atlas Linen epäonnistumisesta ja että aluksen nykyinen reitti on Algeria-Espanja.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 08.09.2007, 21:37:39
 Lineas Maritimas Europeas on operaattori satamalistojen mukaan  ja liikennöi ainakin Almeria - Al Hoceima reitillä. Elokuun puolelta on ensimmäiset merkinnät nykyisellä nimellä liikennöinnistä, ainakin mitä onnistuin löytämään... Vaikea sanoa milloin on nimi maalattu  aluksen kylkeen, mutta sen enempää Lloydsin rekisteristä kuin Equaksikseltakaan ei vielä uutta nimeä  tai muutakaan päivitettyä tietoa löydy.
Otsikko: Vs: Baltic Kristinan tulevaisuudennäkymistä
Kirjoitti: Teemu Uusi-Esko - 09.09.2007, 01:50:41
Lupaava nimi tuo BADIS.  BAD IS.  Uh.


Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 19.10.2007, 20:35:14
Lankulta tuoretta tietoa ex Bore I:stä

Elikkä olisi myyty Ventour Ferriesille ja saisi nimen Rigel ja aloittaisi liikennöimään Italian ja Albanian välillä.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.02.2008, 15:57:38
Maalari maalasi laivaa, sinistä ja punaista...
Pensselit ovat ilmiselvästi heiluneet viime kuukausina tämän laivan kohdalla, mutta kyllä tuo sininen väri sittenkin jotenkin paremmin siihen istuu -kun siihen on jo ehtinyt tottua täällä pohjoisempana... 8)
http://www.faktaomfartyg.se/rigel_1973_b_3.htm
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 06.04.2010, 04:24:50
Vaikuttaisi siltä että Rigel (ex. mm. Bore I), olisi nyt myyty romuksi. Romuksi myyntinimi olisi Atlas 1 mikä sillä oli jo aiemmin. Varmistusta en asialle ole löytänyt, mutta Shipspottingin demolition listalla keikkuu... Vai olenko ehkä ymmärtänyt väärin?
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 06.04.2010, 09:01:33
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 06.04.2010, 04:24:50
Vaikuttaisi siltä että Rigel (ex. mm. Bore I), olisi nyt myyty romuksi. Romuksi myyntinimi olisi Atlas 1 mikä sillä oli jo aiemmin. Varmistusta en asialle ole löytänyt, mutta Shipspottingin demolition listalla keikkuu... Vai olenko ehkä ymmärtänyt väärin?

Itsekin luulin ensin näin, mutta kyseessä on IMO 7126138, http://uim.marine.free.fr/nav-comp/UIM/atlas.htm
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 06.04.2010, 16:36:07
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 06.04.2010, 09:01:33
Itsekin luulin ensin näin, mutta kyseessä on IMO 7126138, http://uim.marine.free.fr/nav-comp/UIM/atlas.htm

Joo, mutta tämä Atlas I ei ole Suomessa rakennettu, vaikka pitäisi. No hyvä jos näin olisi.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 06.04.2010, 21:25:25
Eipä muuten oikein välimerelliseltä näytä maisema tässä Ventouriksen oman nettisivun Rigel-kuvassa. Ettei muuten vain olisi tässä kuvattu Tallinkin tai RSL:n Baltic Kristinana Tukholman saaristossa ja "photoshopattu" Ventouriksen väreihin?
http://www.ventouris.gr/ventouris/SiteResources/data/MediaArchive/RIGEL/RIGEL.jpg
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 06.04.2010, 21:33:37
Tuosta löytyy alkuperäinen.

http://www.faktaomfartyg.se/baltic_kristina_1973_bild_7.htm

Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Kimmo Heinonen - 07.04.2010, 11:43:24
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 06.04.2010, 21:33:37
Tuosta löytyy alkuperäinen.

http://www.faktaomfartyg.se/baltic_kristina_1973_bild_7.htm



Hmm... mahtaakohan Paul olla tietoinen / antanu luvan kuvansa käyttöön...tulee aina näissä mieleen ---- nim. merkillä 'pari kuvaa' luvattani käytetty :-/
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Antti Hämäläinen - 10.04.2010, 03:23:27
Muutama yö sitten vietimme Adrianmerellä ex-Bore-juhlia. Kristina Regina matkalla Durres-Bari, Rigel (Bore I) ja Arberia (Bore Star) matkalla Bari-Durres.

Eli liikenteessä on edelleen.

/antti
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Eerik Laine - 18.06.2010, 16:21:25
Optima Shipbrokerssin tuoreimman viikkotiedotteen mukaan Rigel on myyty tuntemattomille omistajille. Ventouriksen aikataulu Rigelillä on ainakin vielä voimassa syyskuun loppuun Barin ja Durresin välillä. Jää nähtäväksi onko tämä joku varustamon sisäinen omistusjärjestely, vai onko alukselle jälleen odotettavissa uusia töitä.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 24.06.2010, 09:28:40
Sain viime viikolla Arberian ja Rigelin jonkinlaiseen yhteiskuvaan:

www.cruisebusiness.com
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 31.12.2016, 12:55:25
Ventouris on kuulemma ostanut Regina della Pacen eli ex-Turellan, Stena Nordican, Fantaasian ym., ja nimeämässä sitä Rigel kolmoseksi. Entinen Bore I sai Rigel-nimensä perään ykkösen vuonna 2013, kun Barin ja Durresin välille tuli myös entisestä Visbystä, Stena Felicitystä ja Scandinaviasta uudistunut Rigel II.
Vaikka Italian ja Albanian välillä tunnetusti on liikenteen kasvupaineita, on tässä kuviossa syytä varautua siihenkin, ettei entisellä Bore I:llä ole enää kovin pitkää operatiivista aikaa edessään. Aluksella on aiemminkin ollut makuutusjaksoja. Toisaalta noilla vesillä tunnetusti saattaa tapahtua dramaattisia toimenkuvan muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla.

Kiintoisa kysymys Rigel I:n kohdalla on myös se, mihin laivassa on tungettu kotisivuillaan ilmoitetut noin sata lisävuodepaikkaa Siljan aikoihin verrattuna. Tallinkilla ja Rigas Jurasilla laivassa taisivat olla hytteinä myynnissä ainoastaan autokannen yläpuoliset kämpät, enkä oikein usko snorkkelihyttien tehneen paluuta uusien solaksien aikana, mutta olisiko yläkansien henkilöstöhyttejä muutettu matkustajakämpiksi, jos henksan majoitustiloiksi katsotaan vedenalaistenkin loukkujen piisaavan?
http://ventourisferries.com/en/about/fleet.html
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 01.01.2017, 11:13:54
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 31.12.2016, 12:55:25
Kiintoisa kysymys Rigel I:n kohdalla on myös se, mihin laivassa on tungettu kotisivuillaan ilmoitetut noin sata lisävuodepaikkaa Siljan aikoihin verrattuna. Tallinkilla ja Rigas Jurasilla laivassa taisivat olla hytteinä myynnissä ainoastaan autokannen yläpuoliset kämpät, enkä oikein usko snorkkelihyttien tehneen paluuta uusien solaksien aikana, mutta olisiko yläkansien henkilöstöhyttejä muutettu matkustajakämpiksi, jos henksan majoitustiloiksi katsotaan vedenalaistenkin loukkujen piisaavan?

Tai sitten olemassa oleviin hytteihin on asennettu lisävuoteita. Siljan 70-luvun ja vielä 80-luvun alkupuolenkin lautoissa oli alle 2,5 vuodetta hyttiä kohden, vaikka merkittävä osa hyteistä oli riittävän tilavia neljääkin vuodepaikkaa varten. Finlandialla ja Silvia Reginalla kaikki hytit olisivat voineet olla neljälle hengelle, jos näin olisi haluttu. Siten tuon ajan Silja-laivoissa hyttikapasiteetin nosto vuodepaikoissa laskettuna onnistuu helposti.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 01.01.2017, 17:48:28
Vähän uudempien alusten kohdalla näin voisi ollakin, mutta tässä tapauksessa ei. B1:n kämpistä kun suurin osa oli kahden hengen ylä- ja alavuoteellisia, ja neljän hengen hyteiksi rakennetut olivat sellaisia jo Siljan aikana. Muistelisin, että snorkkeliosasto oli jonkintyyppisenä camping-majoitustilana jo Rigas Juras Lineasin aikana, mutta nykyisten standardien mukaan niihin sokkeloihin ei matkustajia kaiketi enää saisi edes päästää.
B1 ja Turella edustivat standardihyttiensä osalta samantyyppistä ajattelua, joten niiden sijoittaminen toistensa linjapareiksi voi kapasiteettieroista huolimattakin olla hyvinkin järkevää. Näin siitäkin huolimatta, että Turellan garage rakennettiin Tallinkin aikana astetta parempien kämppien osastoksi, nelosen keulan ja kuutosen keskilaivan ja ahterin alkuperäiset kahden hengen hytit ovat yhä olemassa.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 01.01.2017, 22:01:25
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.01.2017, 17:48:28
Vähän uudempien alusten kohdalla näin voisi ollakin, mutta tässä tapauksessa ei. B1:n kämpistä kun suurin osa oli kahden hengen ylä- ja alavuoteellisia, ja neljän hengen hyteiksi rakennetut olivat sellaisia jo Siljan aikana.

Olet oikeassa siinä, että hyttipaikkojen määrän todella tuntuva lisääminen onnistuisi helposti vasta Bore I:stä uudemmilla laivoilla mutta Bore I:n osaltakin on merkitty kansien 7-8 hytit alun perin 2 hengen hyteiksi, vaikka ovat selvästi standardihyttejä suurempia. Siten hyttipaikkojen määrän lisääminen joillain kymmenillä onnistunee silläkin pelkästään lisävuoteiden avulla.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.01.2017, 13:53:03
Mutta jos alkuperäisestä hyttipaikkamäärästä (hieman alle 450) on jo poistettu snorkkelit (puolentoistasataa), ei 550 pelkillä paikkalisäyksillä isoimpiin yläkansihytteihin selitä mitään. Eikä tässä paljoa apua tule edes siitä, jos 7.kannen henksakämpät on tosiaan muutettu matkustajahyteiksi. Sitten on toki eri asia, jos alhaalla tosiaan on yhä matkustajatilojakin.
Itse veikkaisin laivaan toteutetun jonkinlaisen camping-lepotilan, jonka vuodepaikkamäärä laskettuna yhteen hyttipaikkojen kanssa olisi tuo 550. Kiintoisampi kysymys sitten tietysti on, mihin se on sijoitettu, jos autokannen alapuoliset tilat eivät enää ole matkustajakäytössä.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 02.01.2017, 20:02:57
Rupesi oikein kiinnostamaan nuo Rigel 1:n "divers club"-luokan hytit, eli ovatko matkustajakäytössä vai ei. Pienen "salapoliisityön" jälkeen väittäisin, että ilmeisesti edelleenkin ovat. Rigelin kansikarttaa, tai edes kuvaa laivan infotaulusta en löytänyt, mutta RSL:n aikaisen laivaesitteen vuodelta 2004, jossa 1.ja 2. kannen C-luokan hytit ovat käytössä. Myös oheisessa matkustajapalautteessa "Holidays in Albania" 2014 vuodelta mainitaan hytti ilman kylpyhuonetta, eli täytyi siis olla C-luokkaa, koska muissa hyttiluokissa on suihku ja WC hytissä. C-hytit sijaitsevat puolestaan kaikki autokannen alapuolella kansilla 1.ja2. Eli, lienevät siis edelleenkin matkustajakäytössä, ainakin ajoittain.
www.hhvferry.com/balkris2004_obg.html
www.directferries.com/ventouris_ferries_rigel.htm
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.03.2020, 23:23:36
Monesti on tässäkin keskustelussa oltu toivottamassa viimeistä aitoa Boren Turku-Tukholma-linjalaista viimeiselle rannalle, mutta nyt taitaa olla tosi kyseessä: Kreikan Aigionissa viime syyskuusta asti levännyt lautta on saanut kovasti viimeisen matkan siirtonimeltä vaikuttavan nimen Bigeli, ja tiettävästi lähitulevaisuudessa suuntaamassa... :'(

6.7.2020:
...olikin suuntaamassa Ventouris Ferriesin liikenteeseen Adrianmerelle, ja aluksen nimikin on jälleen Rigel I!  8)
Hetkeksi voimme me B1:n siis jälleen huoahtaa, mutta erittäin todennäköistä on, että jo lähitulevaisuuden ison luudan viedessä tukun parasta ennen-päiväyksensä ohittanutta tonnistoa viimeiselle rannalle, tämä menee siinä rytinässä mukana. Toki on sekin mahdollisuus, että koko romuttajalle myynti oli uutisankka.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 20.08.2021, 13:20:23
Viesti Kreikasta (Marinetrafficin välityksellä) kertoo Rigel I:n vaihtaneen nimensä Rogeriksi ja lippunsa Komoreille.
Vaikka viimeistä sanaa ei olekaan vielä sanottu, tuntuu tämä jo lopun alulta. Koska kuluvana vuonna Ventouris ei laivaa ole käyttänyt enää lisävuoroillakaan, vaikuttaa uhkaavasti siltä, että sen työt on nyt tehty.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Sven Liljeström - 20.08.2021, 19:56:30
Onko kellään tiedossa, vai onko asiasta kenties aikaisemmin jo keskusteltu, miksi Bore
aikanaan teki laivastaan omanlaisensa?
Näin jälkiviisaana voisi hyvin ajatella, että Bore 1 Ranskassa rakennettuna kolmantena
siskona edellisille olisi ollut halvempi.
Tässä edellä oli puhe hyteistä. Kenties laivaa oli ajateltu vain Turun linjalle?

Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Kalle Id - 20.08.2021, 22:40:11
Osasyy oli se, että Bore I oli tilattu ennen ranskattaria (elokuussa 1969, kun ranskattaret tammikuussa 1970). Ja se oli tosiaan nimenomaan suunniteltu Turun-linjaa varten, jonne haluttuun viimein Fennialle jotakuinkin yhteismitallinen linjapari (kun aiemmin sen parina olivat olleet selvästi pienemmät Skandia-luokan laivat).
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 23.08.2021, 10:14:04
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 20.08.2021, 19:56:30
Näin jälkiviisaana voisi hyvin ajatella, että Bore 1 Ranskassa rakennettuna kolmantena
siskona edellisille olisi ollut halvempi.

Toisaalta Bore I:tä voitanee pitää varsin hyvin sopivana Turku-Tukholma-reitin tarpeisiin 70-luvun olosuhteissa tai oikeastaan ko. reitin parhaana laivana 70- ja 80-lukujen vaihteen uudisrakennusten saapumiseen asti. Sen sijaan Aallotar ja Svea Regina olivat alusta asti liian pieniä Helsinki-Tukholma-reitille, eivätkä olleet kovin hyviä Lounais-Suomen liikenteeseenkään, koska hytti- ja autokapasiteetin suhde oli siihen käyttöön väärä. Tässä mielessä kolmen Bore I:n kaltaisen laivan hankkiminen olisi voinut olla parempi ratkaisu. Ne olisivat toimineet Turun liikenteessä hyvin sen jälkeen, kun Helsingin linjalle saatiin 1975 suuremmat alukset.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Sven Liljeström - 23.08.2021, 14:34:45
Erikoista, että varustamojen suunnitteluosastot toimivat näin erillään, eikä kuten sitten myöhemmin.
Muistaako joku, oliko Bore 1 kuten myöhemmät ranskattaret rakannettu autokannen ympäri?


Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 23.08.2021, 21:21:42
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 23.08.2021, 14:34:45
Erikoista, että varustamojen suunnitteluosastot toimivat näin erillään, eikä kuten sitten myöhemmin.
Muistaako joku, oliko Bore 1 kuten myöhemmät ranskattaret rakannettu autokannen ympäri?

Bore I:llä ei ollut autokansilla hyttejä vaan autokansi oli koko laivan levyinen, jos sitä tarkoitat. Bore I:n autokapasiteetti olikin paljon suurempi kuin Aallottarella ja Svea Reginalla.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Juhani Mehto - 01.10.2021, 08:43:18
Rigel I lähti syyskuun alussa Kreikasta kohti Alangin romurantaa Roger-nimisenä ja Komoreiden lipulla.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Mika Honkonen - 03.10.2021, 17:49:27
Näyttää matkalla ais kadonneen. Viimeisin tieto 24.9. Omanin eteläpuolelta.

Alangin edustalla on myös toinen suomalaisille tuttu alus. Liekö menossa rannalle? Nimittäin BLUEFORT
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Sven Liljeström - 17.01.2022, 10:36:48
Kommenttina vain, että aika kauanhan alus kuitenkin palveli omistajiaan.
Saman aikakauden Aallotar koki saman kohtalon lähes 20 sitten.
Voisikohan tästä alukset aikanaan rakentaneista telakoista tehdä mitään
johtopäätöksiä?!
Turussa rakennettu alus lienee ainakin luovutushetkellä ollut kalliimpi.
Ehkä joku tietää.
Otsikko: Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 17.01.2022, 12:18:37
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 17.01.2022, 10:36:48
Voisikohan tästä alukset aikanaan rakentaneista telakoista tehdä mitään
johtopäätöksiä?!

Telakkaa enemmän asiaan vaikuttanee, että Bore I oli monikäyttöisempi, kun siinä oli paljon tilavampi autokansi ja myös enemmän matkustajapaikkoja. Ainoastaan hyttitilojen osalta Aallotar ja Svea Regina olivat kilpailukykyisiä. Syy varmaan oli siinä, että Aallotar ja Svea Regina räätälöitiin Helsingin linjan tarpeisiin ja olivatkin siinä epäilemättä edistysaskel verrattuna Ilmattareen ja varsinkin Olympialaivoihin. Mutta käytännössä Aallotar ja Svea Regina jäivät Helsingin linjalla heti liian pieniksi. Suurempien ja korkeatasoisempien aluksien tullessa 1975 ei Aallottarelle ja Svea Reginalle tahtonut löytyä Siljan liikenteestä enää tarkoituksenmukaista käyttöä eikä ilmeisesti oikein hyvin muualtakaan maailmasta.