Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.

Aloittaja Kalevi Lehto, 29.11.2018, 18:45:42

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Kaskinen

Wasa Linen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoi Ylelle, että kaatunut rekka oli kiinnitetty autokanteen 6 liinalla, jotka olivat tarpeeksi kestäviä. Sen jälkeen hän sanoi kaikkien 6 liinan katkenneen joka aiheutti rekan kaatumisen. Siis Mitä??

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 30.11.2018, 14:34:29
Wasa Linen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoi Ylelle, että kaatunut rekka oli kiinnitetty autokanteen 6 liinalla, jotka olivat tarpeeksi kestäviä. Sen jälkeen hän sanoi kaikkien 6 liinan katkenneen joka aiheutti rekan kaatumisen. Siis Mitä??
Niin, ainakin eilen YLE:n uutisissa kerrottiin kaatuneen rekan olleen kiinnitetty ketjuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10531743
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

Mielenkiintoista tietää oliko rekan ja kuorma-auton ilmajousitus laskettu alas ennen sidontaa, jotta matkan aikana ei pääse tulemaan löysiä sidontaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 01.12.2018, 00:47:55
Mielenkiintoista tietää oliko rekan ja kuorma-auton ilmajousitus laskettu alas ennen sidontaa, jotta matkan aikana ei pääse tulemaan löysiä sidontaan.
Varmasti ovat tämän osanneet huomioda, kun laivalla tehty satoja matkoja ja kuljetettu tuhansia rekkoja myrskyssä.
Oheisessa linkissä kuva ja se oli säiliörekka RL-Trans. Tekstissä sanotaan rekan painopisteen olleen korkealla eli säiliömuodosta johtuen painopiste sijoittunee korkeammalle kuin tavallisella lavalla.

Tekstissä sanotaan rekan olleen sidotun liinoilla ja kuvassa kaatunut rekka on liinoilla sidottu. Katkenneita ketjuja ei näy missään. Varsinainen kysymys asiantuntijoille onkin, että käytettänkö liinoja vai ketjuja? Liinathan ovat nopeampia ja helpompia kiristää eivätkä naarmuta auton runkoa tms.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/30/wasa-express-gick-ut-pa-torsdag-trots-stormvarning-det-ar-inte-forsta-gangen-det


Ari-Jukka Perkiomaki

Kettingeillä kiinnitetään aina. Kettingeillä tietty vetolujuus sekä autokannen "silmukoilla" mihin kettingit kiinnitetään.  Luokituslaitos tarkistaa tietääkseni "silmukat".Vetolujuus ei riittänyt ilmeisesti kun on alkanut laiva rullaamaan.
Liinat laitettu sen jälkeen kun yhdistelmä on jo kaatunut. Tällöin ei enää ole saatu kettinkejä tod.näk. oikein paikoilleen, kun yhdistelmä makaa kaatuneena.
Casino Expressillä sattui muuten vastaava onnettomuus talvella 2002 tunti ennen Holmsundia. Muistaakseni tällöin myös säilyöyhdistelmä kaatui autokannella.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 01.12.2018, 12:11:53
Casino Expressillä sattui muuten vastaava onnettomuus talvella 2002 tunti ennen Holmsundia. Muistaakseni tällöin myös säilyöyhdistelmä kaatui autokannella.
Joo, muistaakseni silloin taisi jäädä yksi henkilöautokin alle. (en nyt valitetettavasti löytänyt mistään kuvaa tapauksesta)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

OT, mutta turha avata kai uutta topicia; Regal Starissa ainakin kaksi rekkaa kaatunut (sosiaalisessa mediassa kuviakin tarjolla).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 01.12.2018, 08:35:11
Varmasti ovat tämän osanneet huomioda, kun laivalla tehty satoja matkoja ja kuljetettu tuhansia rekkoja myrskyssä.
Oheisessa linkissä kuva ja se oli säiliörekka RL-Trans. Tekstissä sanotaan rekan painopisteen olleen korkealla eli säiliömuodosta johtuen painopiste sijoittunee korkeammalle kuin tavallisella lavalla.

Tekstissä sanotaan rekan olleen sidotun liinoilla ja kuvassa kaatunut rekka on liinoilla sidottu. Katkenneita ketjuja ei näy missään. Varsinainen kysymys asiantuntijoille onkin, että käytettänkö liinoja vai ketjuja? Liinathan ovat nopeampia ja helpompia kiristää eivätkä naarmuta auton runkoa tms.

Useasti vaan ilmapussien laskeminen on kuljettajan tehtävä. Tämäkin kuljetusyritys on alkanut liputtamaan uusien kuskien kansslsisuutta Viroa etelämmäksi.
Helposti oli kuitenkin kaatunut, kyseinen säiliö oli kuitenkin jauhemaista eikä nestemäistä joka hölskyy entistä enemmän myrskyssä. Harmillinen tapahtuma joka tapauksessa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Hannu Sarell

Onkohan tuo pussien tyhjennysmahdollisuus nykyään vakiona? Ennen ei ainakaan linja-autoissa ollut, eli alkuun kireälle laitetut kettingit olivat perillä löysät, ellei henkilökunta niitä välillä kiristänyt.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 02.12.2018, 16:22:48
Onkohan tuo pussien tyhjennysmahdollisuus nykyään vakiona? Ennen ei ainakaan linja-autoissa ollut, eli alkuun kireälle laitetut kettingit olivat perillä löysät, ellei henkilökunta niitä välillä kiristänyt.
On vakiona ollut pitkään, koska kuormaus tilanteissa niitä käytetään jatkuvasti tai irtoperän ottamisessa kuorma-auton perään. Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen kun "säästettiin" perävaunun hinnassa tason säätöventtiilin verran ja jousitusta ei pystynyt säästämään.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Eri lähteistä yhdistelemällä nyt tiedossa on, että:
- Oli ketjuilla kiinni ensin tuo yhdistelmä
- Kaatui kun todettiin, että pitää kääntyä yli 7 metrisen sivuaallokon takia takaisin Vaasaan, sillä Holmsundiin ei olisi ollut asiaa ja lasti alkoi liikkua. Kaatui siis käännöksen takia.
- Alle jäi henkilöauto, mutta laivalle ei tullut vaurioita
- Laitettiin liinoilla kiinni paluumatkan ajaksi lisäliikehdinnän estämiseksi.

Seurauksena vakuutusyhtiön kanssa kirjeenvaihtoa ja koulutusta henkilökunnalle sekä lastimanuaaliin muutoksia kovan kelin varalle.