Aker Finnyardsille tilaus kolmesta SECU-rorosta

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.10.2004, 14:47:13

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Aker Finnyardsille miljoonatilaus Ruotsista
Julkaistu 20.10.2004 14:38



Aker Finnyards rakentaa Rauman telakalla kolme suurta kontinkuljetusalusta. Tilauksen arvo on noin 150 miljoonaa euroa.

Aker Finnyards ja ruotsalainen B & N Nordsjöfrakt ovat tehneet aiesopimuksen kolmen aluksen valmistamisesta. Kontinkuljetusalusten arvo on yhteensä noin 150 miljoonaa euroa.

Laivat rakentaa Aker Finnyardsin Rauman telakka. Tilaus piristää telakkaa, jonka tuhannesta henkilöstä on nyt lomautettu 450. Suunnittelu on alkanut jo, ja rakentaminen alkaa ensi maaliskuussa, Aker Finnyardsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoo. Heinimaa laskee rakentamiseen kuluvan tuhat henkilötyövuotta.

- Kyseessä on merkittävä tilaus Rauman telakalle, varsinkin kun meillä on Birka Paradise -alus valmistumassa. Tämän jälkeen olisi jäänyt ainoastaan ohjusvene rakennettavaksi, eli kyllä tämä on erittäin tärkeä kauppa, vahvisti Aker Finnyardsin toimitusjohtaja Kauppalehdelle.

Alukset otetaan käyttöön vuonna 2006 ja ne päätyvät Stora Enson käyttöön, joka aikoo solmia 15-vuotisen sopimuksen B&N Nordsjöfraktin kanssa kolmen aluksen rahtaamisesta. 188-metriset kontinkuljetusalukset on tarkoitettu StoraEnson linjalle Kemi-Oulu-Göteborg. Kuhunkin laivaan mahtuu 155 erikoissuurta StoraEnson konttia.

Aker Finnyards on osa norjalaista Aker Yards-konsernia.

(MTV3-STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Taavitsainen

kolme kontinkuljetusalusta = 150 miljoonaa euroa

salaperäisen tilauksen arvo oli 183 miljoonaa euroa?

Onkohan noissa laskelmissa kolmen aluksen arvosta jätetty pois suunnittelun hinta? Vai onko kyseessä eri tilaus? ei siinä kyllä iso heitto ole, mutta silti.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Pekka Laakso

#2
Hieno homma, että tämänkaltaisten alusten tilaus ollaan saamassa omalle telakallamme. Mutta uutisissa liikkuu puutteellisuutta. Tilaajan nimi on kyllä vielä B&N Nordsjöfrakt, mutta aluksethan valmistuvat Rederi AB Transatlanticille, sillä B&N varustamoahan ei ole enää olemassa kuin hetken.  ;D

Ainut huono puoli tässä aietilauksessa on se, että alun perin huhuttiin, että jotkin ahvenanmaalaiset varustamot olisivat hankkimassa aluksia tuohon Stora Enson uuteen liikenteeseen. Näin ei sitten käynyt. :-\

Edit: www.bn.se mukaan alukset tulevat käymään lisäksi myös Lyypekissä ja ovat ns. SECU-ro-roja. Uutisoitu termi kontinkuljetusaluksesta on vain lehdistön taitamattomuutta. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Matti Kauppinen

Hieno homma suomalaiselle telakkateollisuudelle. Ja hyvä että muitakin laivatyyppejä saavat rakentaa kuin pelkkiä risteilijöitä.

Miran Hamidulla

SST:llä on hiukan lisätietoa näiden SECU-rorojen kapasiteetistä. Aluksissa tulee olemaan kolme lastikantta, joilta löytyy kaistametrejä yhteensä 2500. Perärampin lisäksi aluksia tullaan lastaamaan myös yhdellä sääkannelle vievällä rampilla, joten Kemin ja Oulun satamilla lienee edessä investoiminen laitureihin joilla tällainen kaksikerroslastaaminen onnistuu. Alukset tullaan varustamaan myös katalysaattoreilla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Taavitsainen

aiesopimus on sitten vahvistettu tilaukseksi  :)

Aker Finnyardsin konttilaivatilaus varmistui
05.01.2005 10:49
Ruotsalainen B & N Nordsjöfrakt on tilannut Aker Finnyardsilta kolme kontinkuljetusalusta. Tilauksella vahvistettiin lokakuussa tehty aiesopimus.

Yhteensä noin 150 miljoonaa euroa maksavat alukset valmistuvat vuonna 2006 Akerin Rauman telakalta. Rakentamiseen arvellaan kuluvan tuhat henkilötyövuotta.

190-metriset kontinkuljetusalukset on tarkoitettu StoraEnson linjalle Kemi-Oulu-Göteborg. Kuhunkin laivaan mahtuu 155 StoraEnson erikoissuurta konttia.

(STT)


Jippii.fi Talous 05.01.2005 10:49
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Miran Hamidulla

#6
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.10.2004, 15:08:49
www.bn.se mukaan alukset ovat ns. SECU-ro-roja. Uutisoitu termi kontinkuljetusaluksesta on vain lehdistön taitamattomuutta. ;)
Pikemminkin telakkayhtiön taitamattomuutta, joka yhä puhuu kolmen kontinkuljetusaluksen tilauksesta omassa virallisessa tiedotteessaan, josta johtuen tieto leviää jälleen virheellisenä myös lehtiin. Ilmeisesti telakkayhtiö haluaa korostaa näiden alusten kykyä kuljettaa StoraEnson kontteja, kun se jatkuvasti käyttää niistä tuota "virheellistä" alustyyppiä roro-alus nimityksen sijasta.

Tässä vielä Aker Finnyardsin sivuilta löytynyt kuva näistä aluksista:
http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=117&s=m

Eipä näytä miltään kauneudella pilatuilta nuo alukset! :-\
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Kuten Miran jo muulla taholla viestitti, näyttävät alukset sangen kovasti nykyisiltä Stora enson SECU-aluksilta eli Wagenborgin S-aluksilta. Itsekään en ymmärrä miksi niitä halutaan uutisoida kontinkuljetusaluksina, sillä tietääkseni SECU ei edes ole kontti vaan muunlainen yksikkö ??? ja alukset ovat puhtaita ro-ro aluksia.  :D

Tästä voisi miettiä samalla onko kyseessä B&N-varustamon kosto Wagenborgille siitä, että hollantilaiset ostivat pari vuotta sitten muutaman alunperin B&N:lle menevän uudisrakenteen rungon.  ;D ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.01.2005, 16:56:07
Tästä voisi miettiä samalla onko kyseessä B&N-varustamon kosto Wagenborgille siitä, että hollantilaiset ostivat pari vuotta sitten muutaman alunperin B&N:lle menevän uudisrakenteen rungon.  ;D ::)
Luultavemmin StoraEnso on vaan kilpailuttanut itselleen parhaiten sopivan varustamon, jonka velvollisuudeksi on koitunut tilata itselleen StoraEnson haluamat alukset, ja tällä kertaa voittajaksi on päätynyt B&N Nordsjöfrakt/Rederi AB Transatlantic. Yhdennäköisyys Wagenborgin S-alusten ja näiden nyt tilattujen alusten kanssa on niin suuri, että lienee selvää, että kumpienkin alusten suunnittelusta ovat pitkälti vastanneet StoraEnson leivissä olleet suunnittelijat/suunnittelutoimisto, ja varustamon osaksi on jäänyt vain tilauksen suorittaminen sekä aluksen omistaminen ja operoiminen, josta vastapalveluksena on tietenkin tiedossa pitkä rahtaus StoraEnson leivissä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Kovasti olen ihmetellyt ja pähkäillyt tuota piirrosta. Tuleeko aluksiin diesel-sähköinen propulsiojärjestelmä? Jos ei, niin täysin uskomaton konstruktio jossa konehuone (vrt. korsteeni) keulassa, jolloin potkuriakselin pituus ylittää kaikki rajat. Ei tule toimimaan...?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 06.01.2005, 10:23:40
Ei tule toimimaan...?
Onhan maailmassa jo useamman vuoden ajan ollut liikenteessä kolme käytännössä samanlaista alusta, joten miksei tuokin toimisi? Enemmänkin kiinnostaisi tietää syy tähän ratkaisuun. Jokin selkeä syyhän tuolle konehuoneen erikoiselle sijoittelulle täytyy olla?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Alappa Rami tutkia sitä propulsioasiaa Wagenborgin tahoilta, luulisi siitä löytyvän sitä kautta selvennystä. Itsekin voisin sitä alkaa tutkia.

Hyvin todennäköisesti tuo outo design on Stora Enson suunnittelemaa ja tällä kertaa kohta katoava B&N varustamo on näemmä ollut se eniten kiinnostunut varustamo tuollaisten alusten tilaajaksi ja sitten on solmittu sopimus. Pisti vaan miettimään tämä mielenkiintoinen B&N-Wagenborg suhde, joka on ollut viime vuosina. Mistäpä sitä tietää, jos vaikka nämä alukset myytäisiin Hollantiin muutaman vuoden päästä kesken rahtausta... ::)  ;) Luulisin myös, ettei WGB ollut kiinnostunut näistä aluksista myöskään rahatilanteensa vuoksi, varustamo on nimittäin tehnyt äskettäin läjän tilauksia hollantilaisille ja eräälle kiinalaiselle telakoille.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Selkälä

#12
S-alukset ovat dieselsähköisiä. Eli mitään outoa niissä aluksissa ei siten ole.

12.1.2004:

Jep - ja taas osoitus siitä miten hyvä muisti onkaan. Alla on oikea tieto, muistikuvani oli väärä. Itse asiassa, niin onkohan edes kukaan muu kuin TT-Line edes käyttänyt dieselsähköistä koneistoa, ennen uusimpia Shin Nihonkai-aluksia? Robin Hood 1995 oli kaiketi ensimmäinen dieselsähköinen ropax (jos Superflexejä ei lasketa), mutta en muista näin äkkiä olisiko tehty "puhdasta" roroa dieselsähköisenä. Koska muistini oli sitä mieltä että se olisi ollut S-alukset, olen toivon mukaan erehtynyt tässä näin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Ruponen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 11.01.2005, 16:41:48
S-alukset ovat dieselsähköisiä. Eli mitään outoa niissä aluksissa ei siten ole.

Designs 00 -kirjan mukaan CP-potkuri on suoraan kytketty hidaskäyntiseen pääkoneeseen erittäin pitkän akselilinjan kautta. Eli dieselmekaaninen koneisto.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.01.2005, 15:34:27
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 06.01.2005, 10:23:40
Ei tule toimimaan...?
Onhan maailmassa jo useamman vuoden ajan ollut liikenteessä kolme käytännössä samanlaista alusta, joten miksei tuokin toimisi? Enemmänkin kiinnostaisi tietää syy tähän ratkaisuun. Jokin selkeä syyhän tuolle konehuoneen erikoiselle sijoittelulle täytyy olla?

Siirtämällä konehuone keulaan, on alaruuman lastaus saatu helpommaksi ja tehokkaammaksi, koska ruuma on leveä myös takaa. Alaruumaan johtaa ainakin S-luokassa kaksi ramppia, eli lastaus onnistuu "täydellä leveydellä". SECU-yksiköiden lastauksessa tällä on varmasti varsin suuri merkitys.

Dieselsähköisellä koneistolla ongelmaksi tulisi sähkömoottorin sijoitus, joka haittaisi lastausta (ainakin kaventaisi alaruumaan johtavia ramppeja).

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia värähtelyjä ylipitkä akselilinja aiheuttaa. Ilmeisesti suurempia ongelmia ei kuitenkaan ole esiintynyt.

Syy miksi AF kutsuu näitä konttialuksiksi on varmasti se, että ne todella kuljettavat kontteihin verrattavissa olevia lastiyksiköitä. Tästä syystä AF saa niihin telkkatukea, jota voidaan myöntää konttialuksille, mutta ei ro-roille.
Pekka Ruponen

Juhani Mehto

Seurauksena Transatlanticin ja Stora Enson liisääntyneestä yhteistyöstä on nyt perustettu Transatlanticille tytäryhtiö TransLumi Line, joka "vuokraa" tilaa laivoista ulkopuolisten lasteille. Uuden yhtiön nimessä voi havaita viitteitä suomalaiseen Lumi Shipping-varustamoon, jonka nimi komeli viimeksi Mega-Motti-yhdistelmän kyljessä, kun ne olivat vielä Suomen lipulla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.