Kotkaan risteilyaluksia

Aloittaja Timo Kauppinen, 04.05.2016, 10:55:38

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Kantasatama on selvästi parempi. Olin itse viime kesänä paikalla kun tuo "pieni kriisi" tapahtui ja... no, olisin yllättynyt jos sen jälkeen kyseiset varustamot haluaisivat palata Kotkaan aluksilla, jotka joutuvat käyttämään Mussaloa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.01.2018, 12:32:54
no, olisin yllättynyt jos sen jälkeen kyseiset varustamot haluaisivat palata Kotkaan aluksilla, jotka joutuvat käyttämään Mussaloa.
Haminahan on myös vaihtoehto isommille aluksille; no aika näyttää tuleeko niitä enää, vai mennäänkö vain ns. kanavakoon aluksilla jatkossakin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.01.2018, 16:28:41
Haminahan on myös vaihtoehto isommille aluksille; no aika näyttää tuleeko niitä enää, vai mennäänkö vain ns. kanavakoon aluksilla jatkossakin...
Täältä löytyy kolme käyntiä vuodelle 2018, ja alukset ovat Saga Sapphire (2 kertaa) ja Saga Pearl II.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#33
Virallinen tiedote, josta poimittua:

"Kantasatamassa:

Saga Holidays/Saga Pearl II 30.5.

Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Saga Holidays / Saga Sapphire 14.6.

Noble Caledonia/Serenissima 13.8.

Saga Holidays / Saga Sapphire 6.9.
"


"Viidennen risteilijän tuloa joudutaan vielä jännittämään, sillä Fred.Olsen Cruise Linesin Braemar-aluksen matkustajilla on valta äänestää kussakin kohdemaassa kahden vaihtoehtoisen sataman välillä. Suomessa Kotkan vaihtoehtona on Helsinki."

"Kaikki risteilijät kiinnittyvät tulevana kesänä Kantasataman laituriin. Risteilyjen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Petra Cranston sanoo, että alusten tuleminen lähelle kaupungin keskustaa helpottaa järjestelyjä melkoisesti. Vieraat pääsevät helposti laivoista kaupungille, eikä viime vuoden kaltaista bussirumbaa tarvita."

"Tieto Kotkan viime kesän onnistumisesta on kiirinyt varustamomaailmassa. Petra Cranstonin mukaan monet yhtiöt ovatkin harmissaan, etteivät reitittäneet Kotkaa tulevaksi kesäksi. Mutta seuraavaksi kesäksi ovat. Vuodelle 2019 Kotkaan on tehty jo kymmenen varausta, joista viisi on vahvistettu lopullisesti. Aikaikkuna on vielä avoinna muutaman kuukauden."

Koko tiedote:
http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/kotka-vahvistuu-risteilysatamana

Kuin myös Kymen Sanomissa:
Linkki
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Kymen Sanomat tänään:

Tulevana kesänä Kotkaan saapuu ainakin neljä risteilijää - https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/6c762d3f-f9f0-43d7-bc5e-b3cfdbe47c86

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.02.2018, 13:21:42
Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Sori tämä OT, mutta onko tietoa, mistä tuon yhtiön halu käyttää Braemaria laivastossaan juontaa? Viking Songhan oli aikanaan ko. yhtiön nimissä saman niminen.

Kalle Id

Olseneillä on tapana kierättää laivojensa nimiä aktiivisesti muutenkin; nykylaivoista Black Watch ja Braemar ovat molemmat kolmansia firman laivastossa. Ja koska Olsenien risteilyiden päämarkkina on Britannia, britteihin viittaavat nimet on luontaisia valintoja.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.05.2018, 22:07:20
Olseneillä on tapana kierättää laivojensa nimiä aktiivisesti muutenkin; nykylaivoista Black Watch ja Braemar ovat molemmat kolmansia firman laivastossa. Ja koska Olsenien risteilyiden päämarkkina on Britannia, britteihin viittaavat nimet on luontaisia valintoja.

Eli ei mitään muuta erityistä syytä nimetä laivaa Braemariksi, kuin että niin on ennenkin nimetty? :)

Kalle Id

Käytännössä näin. Osatekijänä toki vielä tuo mainitsemani brittiyhteys (Braemarhan on paikkakunta Skotlannissa), mistä johtuen nykyisen laivan nimeksi kierätettiin juuri Braemar eikä vaikka Bali tai Brabant.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

#40
Vanha Hurtigruten-reitin laiva Harald Jarl eli nykyinen risteilyalus Serenissima (IMO n:o 5142657) on merkitty saapuvaksi Kotkaan huomenna maanantaiaamuna 13.8.2018.
Laiva lähti eilen sunnuntaina illan suussa Pietarista ja seilasi kuitenkin ohi Kotkan suoraan Helsinkiin, jonne se saapui tänä aamuna Makasiiniterminaaliin. Vai tulleeko sieltä vielä takaisin Kotkaan huomisaamuksi?

87-metrinen Serenissima niiailee Andrea-nimisenä (2002-13) videolla Azoreilla vuonna 2008: https://www.youtube.com/watch?v=TTVcPW7uNa0

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 12.08.2018, 14:31:59 Vai tulleeko sieltä vielä takaisin Kotkaan huomisaamuksi?
Kyllä sen pitäisi olla tulossa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Marko Kosamo

#42
Ensi vuoden heinäkuun 25 päivä MSC Meraviglia tulossa yhdellä Itämeren risteilyllään Kotkaan.

https://www.msccruises.com/en-gl/Plan-Book/Cruise-Detail.aspx?cruiseid=MR20190720KELKEL

Seppo Honkanen

#43
Että nuo vanhat pienet 80-87-metriset Hurtigrutenit osaavatkin olla ainakin minun silmissäni yhä "oikeita" matkustajal a i v o j a.
Niiden risteilymatkustajat ostavat pilettinsä pitkälti samasta syystä, väitän.
Tänä aamuna 13.8.2018 Kotkan Kantasatamaan saapunut  - juuri niinkuin pitikin - Serenissima (valm. 1960) teki viimeisen "hurtiginsa" vuonna 2001 kastenimellään Harald Jarl.
Vanhempi Nordstjernen (1956, IMO 5255777), teki viimeisen hurtig-reittimatkansa 20.3.2013, mutta laiva ei silti jäänyt historiaan, vaan se on risteillyt mm. Huippuvuorilla.
Samoin yhä risteilevä Lofoten (IMO 5424562) (1964) on parhaillaan liikkeellä Norjan rannikolla.
Ovatkohan nämä lajinsa viimeiset kolme eli yhä risteilevät vanhat hurtigit vai olisiko muitakin liikkeellä jossakin?
---
Tuo ensi suvena Kotkaan merkitty MSC Meraviglia (IMO 9760512) on https://edition.cnn.com/travel/article/worlds-biggest-cruise-ships/index.html sivun mukaan maailman viidenneksi suurin risteilyalus, (toukokuussa 2018). 171598 GT, 315,8 metriä, 4500 matkustajaa.

Pekka Laakso

#44
Satamayhtiön virallinen tiedote risteilykesän päättymisestä:

http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/risteilyilla-satumainen-alku-ja-paatos

Lainaus ensi kesästä:
"Vuodelle 2019 on Kotkaan tehty viisi risteilyvarausta, joista neljä on Saga Sapphiren kokoluokkaa ja yksi todella suuri risteilijä, joka ohjataan muualle kuin Kantasatamaan. Jättiristeilijän vuoksi matkustajamääräksi arvioidaan ensi vuonna noin 13 000."

Edit: Linkki päivitetty.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.