Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista

Aloittaja Marko Stampehl, 30.05.2012, 15:01:05

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

#15
Saamani kohtalaisen varma tieto jotakin varman tiedon ja hyvin uskottavan huhun väliltä niin voin todeta että olin vakavasti väärässä Stena Baltican suhteen. M-O on ilmeisesti oikeassa sen tulosta Scottish Vikingin tilalle. Tosin lähteellä ei ole tietoa mitä se tarkoittaa Skottiviikingille, siitä osiosta vaiotaan.

Tuolla vahvistetaan aluksen lähtevän, mutta ei minne.

http://www.lysekilsposten.se/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=4416&cntnt01returnid=52
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Laakso

Ylläpito voi harkita löytyykö muualta parempi ketju tälle, laitan nyt tähän, kun aihetta hieman käsiteltiin täällä aiemmin.

Nimittäin SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen. Aika näyttää kai piakkoin tuleeko Merchantista sitten Vegaland vai jääkö ennalleen. Ennen Scandlinesia Merchant nimittäin oli hetken SOL:n kaluston omistajayhtiön Imperial Shippingin omistuksessa. Saksan suunnalla on lisäksi huhuttu, että kolmas sisar Vasaland siirtyisi myös Hangon reitille, ja Helsingborg-Trave välille etsittäisiin jotain muuta lauttaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jan Holm

Yllättäin huomasin et hanurissa luki LONDON!!

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.09.2012, 19:46:07
--- SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen.

VIKINGLAND saapuu Hankoon:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643318
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643314

Marko Manninen

Ainakin SOL:lla on palvelu huonontunut edellisen omistajan ajoista. Työkaverini kulki edellisellä viikolla Hanko-Rostock välin. Päiväruokailulla ei riittänyt perunoita kaikille ja aamupalaa ei saanut valmistettua kun kokki tuli ilmoittaa, että kanamunat on loppu. Kaupassa ei ollut mitään ostettavaa ja aasialainen miehistö tuli matkustajilta pummaamaan tupakkaa kun heilläkään ei ollut jostain kumman syystä. Vanhan omistajan aikaan kulkeneena en heti pystynyt ymmärtämään, kun silloin ruokaa oli ja se oli hyvää ja kauppa notku tavaraa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Tälläinen löytyi Stenan rahti vivujen puolelta, ei tiemmä täällä olla keskusteltu Trelleborg-Rostock ja Trelleborg-Sassnitz reittien tulosta Stena Linen alaisuuteen.

http://www.stenalinefreight.com/ferry/baltic-sea/~/media/Images/Website%20news%20small/Website%20news%20-%20small.ashx

Trelleborg-Rostock:
M/S Skåne
M/S Mecklenburg-Vorpommern

Trelleborg-Sassnitz
M/S Trelleborg
M/S Sassnitz

M/S Skåne ja M/S Trelleborg ovat jo Stenan laivoja, miten mahtaa käydä parin muun. Jatkavat kaiketi liikennettä vanhaan malliin.

Scandlinesin politiikka näyttäisi olevan keskittyminen ainoastaan lyhyille reiteille: Helsingborg-Helsingör, Puttgarden-Rødby ja Rostock - Gedser
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Olli Tuominen

SST tietää kertoa, että Scandlinesin omistajat (pääomasijoittajat 3i ja Allianz Capital Partners) olisivat laittaneet yhtiön myyntiin. Virallisesti omistajat eivät ole myyntiaikeitaan vahvistaneet. Mikäli huhu pitää paikkaansa, reittiverkoston karsiminen ja keskittyminen lyhyille reiteille lienee osa Scandlinesin myyntikuntoon laittamista.

Alkuperäisen uutisen voi lukea jonkin aikaa täällä.

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoinen kysymys on tietysti sekin, kuka ja millaisella konseptilla haluaa lähteä kisaamaan asiakkaista kiinteän yhteyden kanssa. Rekoille se tietysti on kiva tauko ja ainahan on niitä, joille lauttamatka on lähellä sijaitsevaa kiinteää yhteyttä suorempikin, mutta silti tässä bisneksessä on huomattavat riskit.

Mutta takaisin Itämerelle...
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.08.2012, 12:24:50
Jos välttämättä haluaa linjan tappiolliseksi?  ;)Ei, vakavasti otttan: Tietenkin aluksen tiloja voi sulkea, mutta verrattuna Askiin niin Baltican muutamat lisäkaistametrit eivät oikein motivoisi polttoainekulujen suhteellista tuplaamista. Vaihto Askin ja Visentinin välillä toisi polttoainekulujen tuplaamisen, ja noin 40-50 % kapasiteettilisäyksen, mutta Visentinin vaihto Balticaan vähentää kapasiteettia noin 20 % (auto- ja rahtimetrit), samalla lisäten henkilöstökuluja rutkasti.
Olisi mielenkiintoista saada jostain faktalukuja Scandlinesin Nynäsin linjan matkustajalukemista. Väitteeni, että linjaa on mielekkäämpi operoida kunnollisella matkustajakapasiteetillä kuin priimoilla rahtimetreillä ja vajaakokoisin matkustajatiloin, perustuu siihen faktaan, että Klaipeda-Karlshamn- ja Paldiski-Kapellskär-linjojen väliltä puuttuu tarvermatkustusta palveleva yhteys. Baltian suunnasta on kuitenkin paljon esim.reppufirmojen keikkatyöläisiä menossa autoineen Ruotsiinkin ja heille lentokone ei tule matkustusvälineenä kyseeseen ja Tallinkin risteilijämäinen yhteys on liian kallis. Viimemainittu argumentti pätee muuten suurimpaan osaan muistakin Baltian suunnasta tulevia asiakkaita.
Oma veikkaukseni on, että Stena tulee tätä linjaa vahvistamalla ajamaan Tallinkin RIX-STO-linjan nurin, ellei Tallink ajoissa ymmärrä ainakin nykyisestä vuorotiheydestä vetäytyä. Visenteneillä Stena kykenee muuttamaan myös Saksan ja Latvian välisen linjansa täysin tai lähes päivittäiseksi tai ainakin DFDS:n Kielin ja Klaipedan välisen reitin vuorotiheydelliseksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/23/det-kan-bli-fler-avgangar-fran-hango-till-rostock

Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock
Publicerad för ungefär 18 timmar sedan. Uppdaterad för ungefär 14 timmar sedan.

Copyright YLE/Christoffer Westerlund
Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock Ti 23.10.2012 kl. 15.45
Svenska Orient Liniens vd Ragnar Johansson.

Shippingföretaget Svenska Orient Linien(SOL) planerar att ta i bruk ett nytt fartyg som ska trafikera linjen Hangö - Rostock. Just nu avgår två fartyg från Hangö till Rostock fyra gånger i veckan. Men nu vill bolaget Svenska Orient Linien öka antalet avgångar till sex.
Någon tidtabell för när det nya fartyget tas i bruk finns inte ännu säger vd Ragnar Johansson.
- Någon tidtabell har vi inte ännu, men vi har möjlighet att ta ett nytt fartyg i bruk på ganska kort varsel. Vi vill avvakta och ser hur marknaden utvecklar sig de närmaste månaderna.

Svenska Orient Linien som satsar på trailer- och containertrafik köpte fartygslinjen Hangö - Rostock under sensommaren av rederiet Scandlines.

Johansson poängterar att en viktig orsak till att SOL köpte linjen Hangö - Rostock var de nya svavelreglerna.
- Sträckan mellan Hangö och Rostock är den kortaste sträckan mellan Finland och Tyskland. När de nya svavelreglerna träder i kraft 2015 får bränslet inte innehålla mer än 0,1 procent svavel. Kostnaderna för bränslet ökar sannolikt upp till 60 procent. Då är det avgörande att köra en så kort sträcka som möjligt.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jan Holm

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 24.10.2012, 09:27:45
Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.



Toivottavasti Hankoon saataisiin RoPax alus.
Myös matkustajien olisi helpompaa kulkea.
Hangon satamassa on helppoa liikkua.
Toista on Vuosaaressa, rekkakuskit, laivamiehistöt ja lähes kaikki jotka ovat
siellä käyneet ovat todenneet liikkumisjärjestelyt olevan syvälltä!

Marko Manninen

Mahtaisko tulla nykyisten laivojen sisar Travemünde-Helsingborg linjalta hangon reitille, silloin juu saataisiin kuusi tasavahvaa lähtöä viikkoa kohden. En usko että tulee muita, kuin 12 matkustajan laivoja kyseiselle varustamolle. Ei ainakaan ole ollut ennen matkustajat heidän ydinosaamisaluetta. Mutta aina parempia tämäkin Viikon aikana maksimissaan 48 suoranana ylittävää autoa lisää saksan väille. Eivät ole Finnlinesin järkyttävien hintojen uhreina. Tämä reitti on kuitenkin muutaman satasen halvempi. Rostockista on 1h 15min pitempi matka Hampuriin kuin Travesta, niin silti kannattaa kulkea tällä, jos aikataulut antavat myöden.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jan Holm

Hangon hinnat on 500-700€/ suunta edullisempia verrattuna Vuosaaren hintoihin!
Rekka + kuski ja tietysti onko kuormassa IMO tavaraa.
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 25.10.2012, 21:53:06
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.

myöhemmän saapumisen takana on sunnuntaisin voimassa oleva ajokielto rekoille kaikilla teillä Saksassa
Ich fotografiere, also bin ich!

Juhani Mehto

Vasaland saapuu tänään Hankoon, olisiko siinä siis reitille odotetusti povattu kolmas alus?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

Eikö Vasaland ole Sol Lines omistuksessa? ex Oihonna? On ollut Travessa joka viikko.
Sol on eri firma kuin Scandlines.