Viron saarten lauttaliikenne

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.03.2001, 17:26:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 08.06.2010, 23:49:24
St Olan perusteellisemmat remontit voidaan tehdä kesäkuun lopussa sen jälkeen kun Kuivastu-Virtsu linjalle on saapunut uusi laiva Saaremaa, joka mahdollistaa Ofelian saapumisen St Olan korvaajaksi.
Näin tosiaan tehdään -St.Ola on Rohukülassa ja jotain korjausmiehiä siinä ramppasi...
Eri asia on, tarvitaanko St.Olaa enää sitten, kun koko uudisrakennusohjelma on saatettu loppuun. Onhan uhkailtu, että kaikki vanhat alukset myydään pois -eri asia sitten tietysti on, miten ne menevät kaupaksi. No, Scania meni jo ja epäilemättä jos hinta osuu kohdilleen, voisi Ofeliallekin ottaja löytyä. Vajaan viikon takainen matkustuskokemukseni Rohukülasta Heltermaalle ko.aluksella oli varsin miellyttävä. Paluumatkan Möhömahasta ei voi sanoa samaa, se oli minun makuuni aivan liian steriili, vaikkakin varmasti laiva paikallaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Kihnun ja Vormsin uusien alusten tilaus on edennyt tarjouskilpailuun:

"Merenkulkulaitos tilaa alukset Kihnun ja Vormsi radalla
18.04.2011 18.04.2011

Veeteede Amet kuulutas täna, 18. Merenkulkulaitos ilmoitti tänään, 18. aprillil 2011. huhtikuuta 2011. a välja riigihanke kahe reisiparvlaeva ostmiseks Kihnu ja Vormsi liinile. a julkisissa kahden aluksen hankintaan Kihnun ja Vormsi radalla.
Riigihanke põhitellimuseks on kahe jääklassiga metallkorpusega reisiparvlaeva ostmine ning lisavõimalus tellida samadel tingimustel ka kolmas laev, mis hakkaks teenindama Sõru-Triigi liini. Julkisia hankintoja põhitellimuseks on kahden aluksen jääluokista metallirunkoinen ostaminen ja kenties tilata samoin edellytyksin myös kolmas alus, joka alkaisi palvelemaan Sõru-Triigin linjan.
Laevu kasutatakse Kihnu ja Vormsi saare teenindamiseks. Aluksia käytetään Kihnun ja Vormsin saaren palvelemiseen. Vastavalt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumilt saadud lähteülesandele peab laevadel olema kohti maksimaalselt 200 reisijale, autotekk peab mahutama 22 sõiduautot või 2 suurt veoautot. Kuten talous-ja Kommunikatsiooniministeeriumilt saatu lähtökohtana voidaan pitää aluksilla on oltava paikkoja enintään 200 matkustajaa, autokansi on mahduttava 22 henkilöautoa tai 2 isoa kuorma-autoa. Kavandatav laev on 43–45 m pikkune ja 11–13 m laiune, maksimaalne süvis 2,7 meetrit ja kiirust peab arendama vähemalt 12 sõlme. Ehdotettu alus on 43-45 metriä pitkä ja 11-13 metriä leveä, syväys 2,7 metriä ja nopeutta on kehitettävä vähintään 12 solmua. Samuti peab laev omama jääklassi ja olema võimeline liikuma 0,45-meetrises jääs. Lisäksi aluksen on oltava jääluokituksen ja pystyttävä liikkumaan 0,45-metrisen jäässä. Lisatellimusena kolmanda laeva ostmise otsuse peab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium tegema 24 kalendrikuu jooksul pärast hankelepingu sõlmimist. Lisatellimusena kolmannen aluksen hankinnasta päätöksen on talous-ja viestintäministeriö tehtävä 24 kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä.
Projekti rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondist; laeva ehitusmaksumus selgub pärast lepingu sõlmimist. Hanke rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahastosta; aluksen rakentaminen ilmenee sopimuksen tekemisen jälkeen. Laevad tellitakse projekti ,,Väikesaartega ühenduse pidamiseks laevade soetamine" raames. Alukset tilataan hankkeen "pieniä saaria varten yhteisön alusten hankinta" puitteissa. Pakkumuste esitamise tähtaeg on 9. Tarjousten jättämisen määräaika on 9. juuni 2011. kesäkuuta 2011. "

Luonnollisesti EU maksaa alukset 100%.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

http://uudised.err.ee/index.php?06228074

Eli Saaremaa Laevakompanii kolmas uusi laiva Hiumaa aloitti tänä aamuna 10:30 matkan Norjasta BLRT Fiskerstrand Verftin telakalta Rohukülan satamaan

Kari Rantamäki

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/riik-votab-saarte-praamiliikluse-leedolt-ara.d?id=45448411

Eli valtio suunnittelee ottavansa haltuun saarten laivaliikenteen:

Käännöksen kaltainen:

Saaremaan laevakompaniin omistajan Vjatšeslav Leedon lauttabusiness ei tule kestämään pitkään, sillä valtio harkitsee itse rakennuttavansa lautat saarien ja mantereen välille, ja alkaa itse järjestämään liikennettä. Saarenmaalle luvataan kiinteää yhteyttä.

Talous ja liikenneministeriö tahtoo hankkia Euroopan Unionin apurahoilla Hiiumaan linjalle sopivat lautat, joiden rakentaminen on tarkoitus aloittaa Euroopan Unionin uuden budjettikauden aikana joka alkaa vuonna 2014, tiedotti Talous ja liikenneministeriö Delfille.

"Ensin on suunniteltu tehdä tutkimus Hiiumaan lauttayhteyden analysoimiseksi. Tutkimustulosten pohjalta on mahdollista tehdä seuraavat päätökset" tiedotti Talous ja liikenneministeriön viestintäjohtaja Kalev Vapper.

Koska hallituksen toimintasuunnitelmassa on Saarenmaan kiinteän yhteyden rakentamisen eteneminen, valtio suunnittelee koko liiketoiminnan viemistä Leedolta.

Saaremaa Laevakompanii ei halua kommentoida valtion suunnitelmia. "Olemme valtion partneri, ja meidän ei ole soveliasta kommentoida valtion suunnitelmia", sanoi Laevakompaniin tytäryhtiön OÜ Väinameren Liinid palvelupäällikkö Anu Hiiuväin.

Lisäksi valtiolla on suunnitelmissa rakennuttaa laivat yhteyksien ylläpitämiseksi Kihnulle, Ruhnulle, Abrukalle, Vormsille, ja Pranglille. Ruhnun laivan rakentamiseksi on jo sopimus solmittu. Kihnun ja Vormsin saarten yhteyksien laivan rakentamiseksi on käynnissä hanke.

Uusien laivojen saapuessa käynnistetään hanke jossa etsitään laivojen operoijaa, mutta laivat jäävät valtion omaisuudeksi.

Talous ja liikenneministeriö rakennuttaa laivoja Vapperin mukaan sen takia, että pysyvästi asutettujen piensaarten lain mukaan on piensaarten asukkailla oikeus liikenneyhteyteen ja laivojen omistaminen mahdollistaa sen sujuvan tarjoamisen.

"Tällä hetkellä on piensaarten liikenneyhteydet tilanteessa, jossa linjoja palvelevat verrattain vanhat laivat. Uudet laivat varmistavat sen, että myöskin tulevaisuudessa pienten saarien laivayhteys toimii" Lisää Vapper

Laivojen rakentaminen toimii hänen mukaan perustuen saarien liikkumistarpeisiin. Pitkässä perspektiivissä säästää laivoihin investoiminen valtion rahaa.

Mikko-Oskari Koski

Ruhnun uudisaluksen nimiskaban suosituimmat ehdokkaat olivat sitten lopulta Meribell, Runö ja Ruhnu karu. Toivottavasti valitsevat ykkösvaihtoehdon (kun eivät Fantaasiaa finaalilistalle päästäneet). Vaikka ihan passeli nimihän se Ruhnun karhukin tietysti olisi. Vaikkei olekaan tiedossa, onko saarella joskus karhuja ollut...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Stampehl

OFELIA on myyty SLK:n tiedotteen mukaan, mutta kenelle? Lieneekö sama ostaja kuin SCANIA:n tapauksessa - eli Medmar?

http://www.tuulelaevad.ee/index.php?option=com_tuulelaevad&Itemid=30&id=97&lang=en
Ich fotografiere, also bin ich!

Mikko-Oskari Koski

Uusi Runö on jo tovin ollut työn touhussa Ruhnun linjoilla. Satamapaikkoina Pärnu ja Roomassaare, joiden välisen matkan tekeminen edellyttää Ruhnulla yöpymistä (tosin olisikin kyllä vaikeahkoa ymmärtää, miksi joku ajelisi tuon välin käymättä noin eksoottisessa paikassa).
Tässä aluksen kastetilaisuus. Kummi ainakin tiesi, mihin lyömällä puteli hajoaa laakista... 8)
http://www.youtube.com/watch?v=GpogkZN2pTM
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 24.06.2012, 23:45:40
OFELIA on myyty SLK:n tiedotteen mukaan, mutta kenelle? Lieneekö sama ostaja kuin SCANIA:n tapauksessa - eli Medmar?

http://www.tuulelaevad.ee/index.php?option=com_tuulelaevad&Itemid=30&id=97&lang=en
Ofelia on nyt MT:n mukaan Koplissa Tuizidi-nimisenä ja Saint Kitts & Nevisin lipulla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jani Nousiainen

"SLK, BLRT and Swedbank signed a preliminary agreement for the construction of the fourth ferry
27.05.2012 17:02

Saturday concluded the Saaremaa Shipping Company, BLRT and Swedbank preliminary agreement on the design and construction of the fourth high-Strait ferry voyage routes.

It also agreed on the possibility of a similar type to order two more, but advanced jäämurdjavõimekusega ferry. Joint letter of intent was signed in Saaremaa Saaremaa Shipping Company to Mändjala Chairman Vjatseslav Leedo, BLRT Group CEO Fyodor Berman Director of Swedbank in Estonia Priit Perens. "

http://www.tuulelaevad.ee/index.php?option=com_tuulelaevad&Itemid=30&id=87&lang=et
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tuomas Masalin

Uusi autolautta tilattu.

New Ferry Ordered for Island Routes

The Maritime Administration today signed a contract with Baltic Workboats for the purchase of a ferry boat to service the routes to Kihnu or Vormsi.
The boat will cost 9.4 million euros and will be ready by May 1, 2015, the administration announced.
According to the contract with the Saaremaa based shipyard, the Maritime Administration has the option to buy a second and third ferry boat.
The boat or boats will run on the Kihnu-mainland. Vormsi-mainland or Sõru-Triigi lines.
The new ferry boat will carry up to 200 passengers, 22 cars and two trucks.
The European Regional Development Fund will pick up the tab in full for the project.

http://news.err.ee/economy/49b2b297-fd15-4429-bf19-2746443c7a20 (havainnekuva)

Mikko-Oskari Koski

Virossa tämä sektori on ymmärretty Suomea paremmin. Uudet alukset tilataan yhteiskunnan omistukseen ja operointi kilpailutetaan -näinhän se menee?
Mutta ei mitään syytä ole huoleen Kihnu Veeteedin nykytonnistollakaan. Varmasti Amelielle, Reetille ja Liisillekin löytyy töitä Turun saaristosta, siellä on vielä mm.Nauvon-Norrskatan ja Velkuan reittialueilla kilpailutuksia odotettavissa ja epäilemättä SLK:n Kõrgelaidkin on paljonkin parempi alusratkaisu Houtskärin tai Hailuodon linjalle kuin joku vartavasten ko.linjaa varten rakennettu FinFerriesin lautta.. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.03.2013, 15:28:24
Virossa tämä sektori on ymmärretty Suomea paremmin. Uudet alukset tilataan yhteiskunnan omistukseen ja operointi kilpailutetaan -näinhän se menee?

Käsittääkseni noin on vähän pakko toimia, kun kyseessä on EU:n rahastojen kautta tulevat de facto ilmaiset alukset. Kyllä suomessakin varmaan tehtäisiin nykyään noin, jos oltaisiin saamapuolella, eikä maksamassa muiden maiden perusinfraa  >:(

Oiva Kettu

Ja kyllä liikennekomissaari on osannut valtiota ohjeistaa noissa.  Niin paljon pienille käyttömäärille rakennetaan isoja teitä ja paljon virossa

Mikko-Oskari Koski

Varmaan näinkin, mutta tosiasia on, että suomalaiset ovat tyrineet omat asiansa jättämällä myös kaluston kilpailutustapauksissa operaattorin määriteltäväksi. Virossa uusia aluksia rakennetaan kalustoyhtiölle ja operointi kilpailutetaan. En tiedä, onko kilpailutukseen koskaan osallistunut muita kuin SLK ja Kihnu Veeteed, mutta eihän Suomeen sinällään mielenkiintoista "senioriankkainvaasiotaan" parin viime kuukauden aikana tehnyttä Nordic Jet Lineakaan mikään laki estäisi osallistumasta. Eikä sen puoleen Arctiaakaan.

Wirrankosken ehdotus, että uudesta aluksesta tulisi Munalaid, saattaisi liikennealue huomioiden olla mahdollinenkin, mutta luottaisin silti Kihnu- ja Vormsi-nimien vahvuuteen. Tai Kunö ja Vormsö, jos otetaan tämä Ruhnun rantaruotsalaisnimien palautuslinja...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Uusi matkustaja-autolautta Abro asetetaan kohta liikenteeseen
Lisätietoa ja kuvia:
http://www.balticworkboats.ee/news/2013/launch-of-the-15m-ro-pax-ferry-abro

The vessel was recently launched by Baltic Workboats in Estonia and successfully completed sea trials. ABRO will be operated in the Gulf of Riga, Estonia, between the islands of Abruka and Saaremaa .

The small passenger ferry can carry at least 24 passengers. The ferry has a length of 15 m, width 4,6 m, and maximum draft 1.3 m, and a speed of 13 knots.

In addition to passengers, ABRO features a small aft cargo deck. She can carry one pick-up vehicle (up to 5m) or deck cargo that can be loaded onto the vessel over the hydraulically-operated stern visor.

Side passenger gates forward of the aft deck lead passengers directly to the cabin, which features 12 seats. Passenger toilet is located on a central corridor.

In front of the wheelhouse there is separated navigation bridge.

ABRO is powered by a SISU main engine, producing 302kw.

Strengthened structure and special hull design allow vessel to operate in 5 cm Ice.

Decision of to build a vessel based on the proven, ice capable, aluminium pilot boat hull was taken to extend vessel navigation period for at least two months.



Length Overall – 14,8 m

Length Waterline – 13,9 m

Beam – 4,56 m

Draft – 1,3 m

Construction – Marine grade aluminium

Crew – 2

Passengers – 24

Commercial vehicles – 1

Fuel - 600 liters

Fresh Water – 240l

Sullage 340 l

Engine - Sisu 84 CTIM

Power - 302 kW @ 2100 rpm

Propulsion -Propeller

Bow thruster - Side Power SH240 (20kW)

Generator – Kohler 9EFKOZD.

Speed (Service) –10 knots

Speed (Max) –13 knots

Flag - Estonia
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.