Paul Wahlin perintö

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 18.01.2005, 15:41:27

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Kaikkihan me tiedämme Warkaudessa risteilevän matkustajahöyrylaiva Paul Wahlin. Mutta kuka oli tuon nimen taakse kätkeytynyt herra? Ajatus heräsi mieleen, kun viime viikolla HS:n kuukausiliitteessä oli poikkeuksellisen kattava ja lennokas tarina OKO-säätiön nykyään omistamasta stradivarius-viulusta. Sen omistaja kun oli 1920-40-luvuilla ollut kauppaneuvos Harry Wahl, Paulin pojanpoika. Kauppaneuvoksella oli ollut intressejä sijoittaa isoisänsä Suomen metsäteollisuudella hankkimaa pääomaa pitemmälle jalostettuihin puutuotteisiin, jotka olivatkin lamavuosina fiksuja sijoituskohteita, stradivariusten arvo kun ei laske samaan tahtiin osakkeiden kanssa...

Teollisuusneuvos Paul Wahlin (1797-1872) isä oli ollut Viipuriin 1700-luvun lopulla siirtynyt saksalainen rovasti. Poika valitsi kuitenkin teollisuuselinkeinon ja loi omana aikanaan varsin kattavan imperiumin. Olisikohan Saimaan kanavaakaan koskaan rakennettu ilman Wahlin yrityksiä..? Nimi Paul Wahl&co. näkyy vielä sata vuotta sitten toimineissa nimikkeissä, esimerkiksi Lehtoniemen konepajalla, jonka tuotantoa yhä seilaa järvimaisemissamme. Sensijaan Paul Wahlin nimikkoalus on uudempaa tuotantoa, vuonna 1919 Warkaudessa valmistuneen aluksen rakennuslaatassa ei Wahlin nimeä enää näy, telakka oli jo myyty A.Ahlströmille.
Mutta vanha sanonta: Isä rakentaa, poika hoitaa, pojanpoika hävittää piti paikkansa Wahlienkin suvun kohdalla. Harry Wahl onnistui saamaan osansa katkerassa perintöriidassa isänsä kuoltua, mutta talvisodassa Viipuri menetettiin -ja sen myötä suurin osa kiinteistöihin sijoitetusta pääomasta. Viulumestari, sittemmin professori Onni Suhonen pelasti sodan jaloista runsaat 30 viulua ja selloa, joiden myynnillä Wahlin perilliset, mm.tyttären mies, Suomen Joutsenen ex-försti ja päällikkö Unto Voionmaa, pääsivät sodan jälkeen uuden elämän alkuun.
HS/KKL:n jutun "päähenkilö" oli maailmaa kiertänyt arvoviulu, jonka uudeksi haltijaksi tulee lähiaikoina viulisti Réka Szilvay.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Reijo Valta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 18.01.2005, 15:41:27
Paul Wahlin nimikkoalus on uudempaa tuotantoa, vuonna 1919 Warkaudessa valmistuneen aluksen rakennuslaatassa ei Wahlin nimeä enää näy, telakka oli jo myyty A.Ahlströmille.

Oli tämä alus alkujaan nimeltään s/s Maaninka. Kulki säännöllisessä reittiliikenteessä Kuopion ja Tuovilanlahden välillä 1919-39. Sittemmin nimi ja reitti vaihtui tiuhaan.