Tallinnan satama antoi Tallinkille miljoona-alennukset ja kiskoi suomalaisilta t

Aloittaja Janne Koskinen, 10.12.2022, 10:36:36

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9e117c35-b4f1-45b3-9f61-cc344a2176fb

"Tallinnan satama antoi Tallinkille miljoona-alennukset ja kiskoi suomalaisilta täyttä hintaa"

Protektionismia parhaimmillaan.

Tästähän on pitkät perinteet; aikoinaan virolaiset saivat linjaluotsinkirjan Suomeen paperista luetulla huonolla suomella (aikaan ennenkuin VTS kieli muuttui englanniksi). Sen sijaan Virossa vaadittiin aikoinaan suomalaisilta viron kielen koe, jota 95% virolaisista ei olisi läpäissyt (historiaa toki tämäkin).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mika Honkonen

Onkohan tämä sama juttu josta oli uutisissa jo jokunen vuosi sitten. Silloin sanottiin että tallink oli valmis rakentamaan oman sataman ja siinä yhteydessä entisöimään linnahallin. Sitten uutisoitiin että tallinnan satama ja laivayhtiöt ovat päässeet sopimukseen. Silloin oli että ns. kiinteitä maksuja alennettiin. Myöhemmin covidin aikaan tallink haasoi sataman oikeuteen koska koki satamamaksut kohtuuttomaksi.

Silloin kerrottiin näin:

Tallink Grupp ja Tallinnan Satama pääsivät riita-asiassa kompromissiin
Tallink Grupp ja Tallinna Sadam tekivät 11.2.2022 kompromissin, jonka seurauksena maaliskuussa 2021 alkanut osapuolten välinen oikeudenkäynti Vanhassa satamassa matkustaja-aluksille tarjottujen satamapalvelujen maksuista tuomioistuimen hyväksynnän jälkeen. , lopetetaan. Kompromissin myötä Tallink Grupp luopuu kaikista oikeudenkäynnissä esitetyistä vaatimuksista Tallinnan Satamaa vastaan ​​ja Tallinnan Satama muuttaa jatkossa Vanhassa satamassa säännöllisillä linjoilla liikennöivien matkustaja-alusten satamamaksuja, jotka koskevat kaikki aikataulun mukaiset risteilyoperaattorit.

Kompromissin mukaan Tallinnan satama alentaa Vanhassa satamassa säännöllisillä reiteillä liikennöivien matkustaja-alusten vetoisuus- ja matkustajamaksua 10 % ja nostaa ympäristölaivaindeksiin (ESI) perustuvaa diskonttokorkoa (14 %:iin ) . matkustaja-alukset, joiden ESI-arvo on 80 tai enemmän, ja 8 % matkustaja-aluksille, joiden ESI-arvo on 65–79,9). Kiinnitys-, jäte- ja pyöräkaluston rahtihinnat eivät muutu.

Vuodesta 2025 alkaen Tallinnan satamalla on oikeus korottaa sopimuksen kattamia maksuja kuluttajahintaindeksin (CPI) muutoksen sattuessa seuraavasti: Kuluttajahintaindeksin noustessa enintään 6 %. , kuluttajahintaindeksin muutoksen mukaan, mutta enintään 2 % vuodessa; 2 %, jos kuluttajahintaindeksi nousee yli 6 %, ja lisäksi ne prosenttiyksiköt, joissa kuluttajahintaindeksin nousu on yli 6 % vuodessa. Kuluttajahintaindeksin laskun sattuessa Tallinnan satama ei ole velvollinen alentamaan kompromissin kattamia satamamaksuja, ellei kuluttajahintaindeksi laske edellisenä kalenterivuonna yli 6 %, jolloin Tallinna alentaa kompromissin kattamia satamamaksuja vähintään 2 % vuodessa ja lisäksi prosenttiyksiköillä, joiden kuluttajahintaindeksin lasku on yli 6 %.

Poiketen edellä mainitusta Tallinnan Satamalla on oikeus muuttaa kiinnitys- ja jätemaksuja, jos palveluun liittyvä kustannus Tallinnan satamasta riippumattomista syistä muuttuu, suhteellisesti ottaen huomioon alkuperäisen kustannusten ja huoltomaksun välisen eron. muuttunut hinta.

Tarkistettuja maksuprosentteja sovelletaan kompromissin voimaantuloa seuraavasta kuukaudesta alkaen ja sopimus on voimassa 10 vuotta kompromissin vahvistavan oikeuden määräyksen voimaantulosta.

"Tallinna Sadam vastuullisena ja strategisena merenkulun yrityksenä edistää kansainvälisen matkustajaliikenteen ja laajemmin matkailualan toipumista COVID-19-pandemian aiheuttamasta syvästä taantumasta varmistaakseen merenkulun kestävyyden ja säilymisen. tulevaisuudessa ja mahdollistaa matkustajien ja tavaroiden vapaan liikkuvuuden Viron ja muiden Itämeren maiden välillä. Meille on myös tärkeää, että olemme päässeet sopimukseen suuren asiakkaamme kanssa pitkään jatkuneessa kiistassa ja katsomme nyt rohkeammin yhdessä tulevaisuuteen", AS Tallinna Sadam:n hallituksen puheenjohtaja Valdo Kalm kommentoi saavutusta. kompromissi . _

"Olemme iloisia, että olemme päässeet molemmille osapuolille sopivaan kompromissiin pitkäaikaisen ja hyvän yhteistyökumppanimme kanssa erittäin pitkään vireillä olleesta satamamaksuasiasta, joka muuttaa Vanasadaman satamakäyntien hinnoittelua täällä liikennöivät matkustaja-alukset. Kiitän Tallinnan Satamaa rakentavasta neuvotteluprosessista ja johdonmukaisesta molemmille osapuolille sopivan ratkaisun etsimisestä viime kuukausina", sanoo Tallink Groupin hallituksen puheenjohtaja Paavo Nõgene .

Saavutetun kompromissin tarkkaa kokonaistaloudellista vaikutusta on vaikea arvioida viruspandemian jatkumisen vuoksi.

Tällä hetkellä kompromissi ei ole vielä tullut voimaan, ja tuomioistuin päättää sen hyväksymisestä tuomiolla. Hyväksyessään kompromissin tuomioistuin päättää myös menettelyn.

Riidan sisältö on kuvattu tarkemmin Tallink-konsernin pörssi-ilmoituksessa 1.3.2021 ja Tallinna Sadaman pörssi-ilmoituksissa 1.3.2021 ,  15.4.2021 ja 23.12.2021 .
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mikko-Oskari Koski

Kyllä tässä samasta jatkumosta on kyse. Tosin omiensa suosimista on vaikea missään maassa pitää mitenkään erityisen omituisena piirteenä.
Mitä IL:n juttuun tulee, se on Sami Lotilan kirjoittama, mikä taas aina tarkoittaa sitä, että valveutuneen lukijan (ja miksei muidenkin) pitää varustautua siihen erityisellä suodattimella. Kyseinen skribentti kun lähtökohtaisesti asennoituu kaikkeen Viroa koskevaan aina tarkoituksellisen negatiivisesti. Tämäkään artikkeli ei tee tästä säännöstä poikkeusta. Ikävintä Lotilan tapauksessa on, että häneen pitää suhtautua varauksellisesti silloinkin, kun jutuissa mahdollisesti olisi jotain asiaa...
Virossa vakituisesti asuvat suomalaiset kulttuurivaikuttajat julkaisivat taannoin vastalauseensa Lotilan tekemisistä, ja saivat tästä hyvästä VisitEstonian jakaman Viron Vuoden matkailuteko 2019-palkinnon.


"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950