Höyrylaivojen kulutus

Aloittaja Santeri Lehti, 08.09.2008, 18:42:11

« edellinen - seuraava »

Santeri Lehti

Hei.  :)

Viimeksi tiedustelin, kuinka paljon nämä moottorilaivat kuluttavat, mutta nyt kiinnostaa, paljonko tälläinen vanha höyrylaiva (kuten S/S Leppävirta) kuluttaa puuta ajon aikana ja lämmitettäessä? Entä mitä tarkottaa motti ja onko se suurikin käsite?
Kiitän tiedoista jo valmiiksi.  :)

Terveisin,
Santeri Lehti

Jouni Hämäläinen

Höyrylaivojen halkojen kulutus vaihtelee n. 0,5-1,5 mottia tunnissa. (Sisävesilaivat)
Mikä on motti.
Metrin mittaisia halkoja metri x metri x metri = 1 pinomotti. Kiintomotteina n.0.7.

J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Santeri Lehti

Vielä haluaisin tiedustella, paljonko tälläinen motti sitten maksaa?  :)

Jouni Hämäläinen

Koivuhalkojen hinta vaihtelee 30-45 €/motti
Sekahalot jossa leppää, hapaa, mäntyä ja saattaapa olla jokunen koivukin. Hinta alk. 20 /€/motti.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Santeri Lehti

Onko tälläiset sekoituksetkin käytettäviä ja toimivia, vai onko pelkkä koivu paras?

Erkki Tirkkonen

Unohtaa ei sovi myös sitä höyrykattilan alkulämmitystä. Aikaa kuluu 6-8 tuntia ja motin verran puuta palaa ennenkuin päästään naruja irroittelemaan. Sitten alkaa nuo edellä mainitut motit kulumaan . Ja jos yötauko pidetään,silloinkin puuta palaa. Niin että tämmöistä kulutusta höyrylaivoissa.

Jouni Hämäläinen

Koivulla paras lämpöarvo, mutta muutkin menee..
Jos esim. paljon hapaa, ei lämpöarvo ole kovin hyvä.
Tuosta kulutuksesta, kulutukseen vaikuttaa myös puun koko, jos ohutta saa aina olla mättämässä.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Erkki Tirkkonen

#7
Kaikki puut kelpaavat. Yleisesti käytetään koivuhalkoa koska siinä on parempi lämpöarvo samassa tilavuudessa verrattuna kuuseen,haapaan leppään jne. Mutkaisella reitillä käytetään halkoja jotka ovat vääriä. On oltava tarkkana ettei heitä tulipesään väärään suuntaan väärää puuta verrattaessa väylän muotoon. Vastavirtaan ajettaessa käytetään kuusihalkoja koska ne antavat palaessaan pitemmän liekin tuliputkeen jolloin kattilan höyryntuotto on parempi,esim. Savonlinnan Kyrönsalmessa ja Heinäveden reitillä Vääränkosken kanavassa ylöspäin ajettaessa käytetään kuusihalkoja. Hyvä polttopuu on myös omenapuu ja pihlaja. Molemmat ovat tiheäsyisiä puita joiden lämpöarvo on hyvä. Kuitenkin sama kilomäärä puuta antaa likipitäen saman lämpötehon. Joten esim. leppää tai haapaa poltettaessa täytyy motit lähes tuplata koska niiden ominaispaino on pienempi kun esim. koivupuun. On Saimaalla höyryä tehty käytöstä poistetuilla kansakoulun pulpeteillakin. Niin että monenlaisia polttoaineita käytetään höyrylaivoissa tilanteen mukaan.

Erkki Tirkkonen

Vielä yhteen kysymykseen vastaus. Kysyttiin paljonko S/S Leppävirta kuluttaa halkoja tunnissa? Silloin "vanhaan hyvään aikaan" kulutus oli tuon 1.5 mottia tunnissa.
Kun seuraavan kerran "Leppävirrassa" höyryjä nostellaan se tapahtuu puupelleteillä. Aika näyttää montako mottia " eurohalkoja" kuluu tunnissa,kuitenkin kilot pitää silloinkin paikkansa,mitä mahtaa painaa motti  puupellettejä?

Erkki Tirkkonen

Löytyipä tietoa niistä puupelleteistä. 1m3 puupellettejä painaa 650 kg. Vastaa lämpöarvoltaan 2.5 m3 koivuhalkoja. Oho,ompa tuhtia tavaraa.

Jouni Hämäläinen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 12.09.2008, 22:17:42
Löytyipä tietoa niistä puupelleteistä. 1m3 puupellettejä painaa 650 kg. Vastaa lämpöarvoltaan 2.5 m3 koivuhalkoja. Oho,ompa tuhtia tavaraa.
Vastaa lämpöarvoltaan? 2,5 m3 pino vai kiintomottia. Jos kertoimena 0.7 kiintomottia, karkeasti 1,75 m3. 0,7 m3 kuivia koivu halkoja painaa n. 500 -550 kg. Jää vielä n. 150 -100 kg pelivaraa . Käytännössä fifti/siksti.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lehti - 08.09.2008, 18:42:11
Hei.  :)

Viimeksi tiedustelin, kuinka paljon nämä moottorilaivat kuluttavat, mutta nyt kiinnostaa, paljonko tälläinen vanha höyrylaiva (kuten S/S Leppävirta) kuluttaa puuta ajon aikana ja lämmitettäessä?


Heräsipä kysymys, tuosta S/S Leppävirran polttoaineen kulutuksesta.
Leppävirtahan on muutettu halkolämmityksen jälkeen öljylämmitteiseksi. Mikä mahtoi olla polttoöljyn kulutus tunnissa? Riittiköhän 50 l/h?

Ari Savolainen

Käsitteet pinomotti ja kiintomotti menee kovin teorian puolelle. Jos ostat motin halkoja, on se pinomotti ja näin ollen se käytännön
"oikea" motti, jota mielestäni tulisi käyttää asiasta keskusteltaessa. Paapuurin ja styyrpuurin mutkamotin todellinen tilavuus taas riippuu pinoajan tarkkuudesta. ;)
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Erkki Tirkkonen

#13
Näin on viisaat miehet kirjoitelleet "koulukirjoihin" vuonna 1972.
Koivuhalon tilavuuspaino on 445 kg/pinokuutio ja lämpöarvo 3230 kcal/ kg.
Näin ollen pinokuutiossa on "potkua" 1437350 kcal.
Polttoöljyssä on "potkua" n.10000 kcal/ kg. Polttoöljyn ominaispano on n.085 eli litrassa polttoöljyä on n.8500 kcal.
Oletetaan että niitä koivuhalkoja kului 1.5 pinokuutiota tunnissa, tarvittiin siis 667.5 kg x 3230 kcal=2156025 kcal/ tunti.
Jos sama lämpömäärä "otetaan" polttoöljystä tarvitaan n.253.6 litraa / tunti. ( 2156025:8500= 253.6.lit/tunti

Reijo Hokkanen

#14
Höyrylaivojen halkojen kulutus ilmoitetaan yleensä matkan aikana kulutettuna määränä esim. Mikkeli- Savonlinna.
Matkakallahan ajetaan erillaisilla nopeuksilla, käydään laitureissa, peruutetaan ym.
Kuivat, ylivuotiset koivuhalot ovat yleensä peruspolttoaine, jolla ilmoitetaan kulutus tunnissa.

Olen koonnut kaavan, jolla aika tarkasti voi laskea täydellä nopeudella kulkevan höyrylaivan kulutuksen.

50-150 ihv    0.006 x ihv = m3 koivuhalkoja

150-300 ihv  0,005 x ihv  = m3 koivuhalkoja

Vastavirtaan, mutta myötätuulessa.