Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Yhden yksikön myyminen voi ymmärtääkseni kyllä tarkoittaa jotain muutakin kuin Staria tai
Superstaria. Superfastien rahtaus umpeutuu vielä tänä vuonna ja Stenalla on osto-optio.
Sea Wind alkaa myös olla tiensä päässä ja miten Europa?
Kun työ Australiassa valmistuu, palaako laiva Eurooppaan?



Kalevi Lehto

#121
Voi tietenkin olla ihan niin tai näin, mutta uuden kaasukäyttöisen pika-aluksen valmistuttua Tallinkilla tuskin Helsinki-Tallinna-liikenteessä on tarvetta enää sekä Starille, että Superstarille ja kun taitavat toimia aika huonosti millään muulla Tallinkin reitillä voisi kuvitella, että jommastakummasta luovuttaisiin. Tai periaatteessa esimerkiksi Maarianhamina-Kapellskär välille sopisi pika-alus kyllä hyvin, mutta käsittääkseni ei taida tuo liikenne Vikingillekään kovin kannattavaa olla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 18.07.2015, 09:04:45
Superfastien rahtaus umpeutuu vielä tänä vuonna ja Stenalla on osto-optio.
Rahtausta jatkettiin viime talvena vuoteen 2019 asti. Atlantic Visionin rahtaus sen sijaan umpeutuu tänä syksynä - sitä on jo pari vuotta jatkettu aina yhdellä vuodella eteenpäin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 18.07.2015, 10:05:36
Voi tietenkin olla ihan niin tai näin, mutta uuden kaasukäyttöisen pika-aluksen valmistuttua Tallinkilla tuskin Helsinki-Tallinna-liikenteessä on tarvetta enää sekä Starille, että Superstarille ja kun taitavat toimia aika huonosti millään muulla Tallinkin reitillä voisi kuvitella, että jommastakummasta luovuttaisiin. Tai periaatteessa esimerkiksi Maarianhamina-Kapellskär välille sopisi pika-alus kyllä hyvin, mutta käsittääkseni ei taida tuo liikenne Vikingillekään kovin kannattavaa olla.
Star ja Superstar lienevät myös Tallinkin nykylaivastosta helpoimmin myytävät; melko uusia aluksia, joilla on suuri rahtikapasiteetti. Superfastit ovat sitten toki toinen joukko, jotka voivat olla helppoja myydä. Niiden rahtaukset vaan tuottavat Tallinkille koko ajan rahaa (ainakin oman käsitykseni mukaan), joten niitä tuskin on järkevää myydä.

Sen sijaan olen edelleen sitä mieltä, että Superstar voisi toimia Tallinkin nykyreiteistä myös Turun linjalla. Laivan suuresta nopeudesta ei olisi siellä hyötyä, mutta Galaxy-sarjalaisia huomattavasti suurempi rahtikapasiteetti, pienempi matkustajakapasiteetti ja hyvät päivälaivatilat olisivat minun ymmärtääkseni juurikin se, mitä reitillä tarvitaan.

Kun myytävän laivan sanotaan olevan "to be sold soon" en usko, että kyse on minkään laivan väistymisestä uudisrakenteen tieltä vielä. Veikkaisin itseasiassa myytävän laivan olevan Europa - jos oikein muistan, oli sen rahtausaika alkujaan 14 kk osto-optiolla, eli se päättyisi tänä syksynä. Jos myytävä laiva ei ole Europa niin veikkaisin sen olevan Isabelle ja suunnitelmana olevan Riian-linjan sulkeminen. Mutta tämä on puhdasta teoretisointia, pitäisin Europaa ehdottomasti todennäköisimpänä.

S Liljeström

En minäkään usko, että Maarianhamina - Kapellskär linjalle mahtuisi toista toimijaa.
Tosin välin voisi ehkä paahtaa 90 minuuttiin, mutta mikä olisi lisäarvo?
Sitten pitää aina muistaa, että raha aika usein ratkaisee.
Jos joku ulkopuolinen on valmis maksamaan uudehkoista laivoista selvää "ylihintaa"
saadakseen omaan liikenteeseensä juuri ominaisuuksiltaan sopivan yksikön, kaupat
yleensä syntyvät. Superstarin sisariahan on useita, mutta Starhan on vähän sisarpuoli
XPRS:lle.
Jäissäkulkuominaisuuksia ei juuri muualla tarvita, mutta hyvä jääluokka tietää rungolle
pitkää ikää.


Johan Snellman

Tallinkin smukaan Superstarilla on nyky86 hyttiä - alunperinhän niitä oli enemmän. Jos keskimäärin pn 12 henkeä per hytti niin on kyllä kohtuullisen surkea yölaiva. Päivälauttana tietysti hyvä mutta lastausjärjestelmä on hidas. Todennäköisesti potkurisiivet pitäisi vaihtaa niin kuin Finlandiassa on tehty. Veikkaan että ensin menee Superstar ja sitten option myötä Star - tai kumpi sitten löytää nopeammin uuden omistajan.

Arto Papunen

Mietin että olisiko Superstarilla annettavaa Riika-Tukholma yhteyteen..
Ja että voisiko linjaa lyhentämällä Ventspilsistä Ruotsiin ehtiä Superstarin moottoreilla, että se ehtisi lähteä aamulla aikaisin toisesta päästä olla saman päivän yöllä perillä takaisin, jolloin hyttikapasiteelilla ei olisi väliä..

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 18.07.2015, 19:04:09
Tallinkin smukaan Superstarilla on nyky86 hyttiä - alunperinhän niitä oli enemmän. Jos keskimäärin pn 12 henkeä per hytti niin on kyllä kohtuullisen surkea yölaiva. Päivälauttana tietysti hyvä mutta lastausjärjestelmä on hidas. Todennäköisesti potkurisiivet pitäisi vaihtaa niin kuin Finlandiassa on tehty. Veikkaan että ensin menee Superstar ja sitten option myötä Star - tai kumpi sitten löytää nopeammin uuden omistajan.
Olin siinä käsityksessä, että hyttejä on huomattavasti enemmän. Jos olen väärässä niin eipä tuo tosiaan toimi Turusta. Tai no riippuu tietysti vähän siitä, miten vähän niitä Turun yömatkustajia on...

Patrik Johansson

Ainakaan jos yhtään nyt oikein menee niin niitä matkustajahyttejä on superilla 186, ei 86, ja hyttipaikkoja sen päälle viitisensataa (tarkistamatta sanoisin 520 (yksi päivä näitä juttuja lueskelin)) En tosiaankaan ole kovinkaan tietoinen noista Turkkusen linjan matkustajamääristä, olisiko tuo riittävä määrä, vai onko kovinkin yleistä (viikonloput, lomat) että olisi se täysi poka eli 2080 matkustajaa.

Johannes Selänpää

Lainaus käyttäjältä: Patrik Johansson - 19.07.2015, 11:48:31
Ainakaan jos yhtään nyt oikein menee niin niitä matkustajahyttejä on superilla 186, ei 86, ja hyttipaikkoja sen päälle viitisensataa (tarkistamatta sanoisin 520 (yksi päivä näitä juttuja lueskelin)) En tosiaankaan ole kovinkaan tietoinen noista Turkkusen linjan matkustajamääristä, olisiko tuo riittävä määrä, vai onko kovinkin yleistä (viikonloput, lomat) että olisi se täysi poka eli 2080 matkustajaa.
Tallinkin sivuilla kerrotaan juurikin näin Superstarin hyteistä ja hyttipaikoista.
Starilla on hyttipaikkoja saman verran kuin Superilla, mutta hyttejä on vain 131

Kalle Id

Olen itse ollut siinä käsityksessä, että Superstarilla on oikeasti enemmän hyttipaikkoja, mutta myynnissä on vain sama määrä kuion Starilla, koska laivat vaihtavat parhaimmillaan päivittäin vuoroja keskenään. Voi toki olla, että olen täysin väärässä.

Patrik Johansson

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.07.2015, 13:46:42
Olen itse ollut siinä käsityksessä, että Superstarilla on oikeasti enemmän hyttipaikkoja, mutta myynnissä on vain sama määrä kuion Starilla, koska laivat vaihtavat parhaimmillaan päivittäin vuoroja keskenään. Voi toki olla, että olen täysin väärässä.

Niin tosiaan asian laita voi olla noinkin että hyttimatkustajia ei oteta juurikin tuon vuoronvaihdon takia enempää...  Fakta om fartyg nimittäin kertoilee taasen hyttipaikkoja olevan superstarilla 1256, jos asia on tosiaankin noin, niin ei superstarilla mitään valtavia ongelmia luulisi turun linjalla olevan sen puolesta (vaikka en niistä matkustajamääristä tiedä, mutta ainakin Galaxyn lauantailähtö Tukholmasta ei ainakaan viime keväänä kovin täysi ollut). Toisaalta voihan se olla, että hyttipaikkoja olisi jossain vaiheessa vähennetty. Sitähän ei tiedä onko niitä vähennetty todellisuudessa vain paperilla helpottamaan tuota starin ja superstarin välistä eroa  :deal:

Jani Nousiainen

Superstarilla oli 185 hyttiä ja 740 vuodepaikkaa. Muutamia hyttejä se menetti  uusien kokoushuoneiden tieltä mutta kyllä siellä silti on niistä suurin osa jäljellä
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Johan Snellman

Noilla Moby sarjan laivoilla on n 1200 hyttipaikkaa, mutta muistettakoon että niissä on hyttejä sekä 7 että 8 kannella. Superstarhan on klooni näistä, mutta 7 kansi muutettiin suurimmaksi osaksi julkisiksi tiloiksi jo myyntivaiheessa. Hyttien tilalle tuli mm kaupat ja business lounge ja nyt sitten viimeksi BB puolen hytit muutettiin kokoustiloiksi. Sinänsä ei ole loogista että hyttikansi on kahden yleisen kannen välissä. Tulee paljon ylimääräistä ravaamista kansien välillä.Finlandiassa vain pieni osa 7-kannen keulan hyteistä muutettiin yleisksi tiloiksi rempassa Landskronassa. Ja kauppahan tehtiin keulabaarin alimpaan kerrokseen.

Patrik Johansson

Eli voikohan siis todellakin olla, että kaikkien muutosten jälkeen todellinen hyttipaikkojen määrä olisikin lähellä tuota Tallinkin itse ilmoittamaa reilua 500... Jos se näin on, niin Turun reitille siirtymisen mahdollisuus on varmaankin melko pieni... heitän nyt kehiin (voi olla aika huonon) ajatuksen, että Isabelle lähtisi rahtaukseen/myytäisiin ja Superstar siirtyisi Riian reitille. Toisaalta kun en hirveästi ole tutustunut matkustaja/rahtimääriin eri linjoille niin en ole tietoinen, kuinka paljon tuolla linjalla kulkee matkustajia rahtiin nähden, eli olisiko enemmän lastimetrejä tarpeen hyttipaikkojen sijaan. Joku viisaampi voinee selventää  ;D

Johan Snellman

Täältä löytyy kesäkuun luvut:https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=667343&messageId=831119


Kun lähtöjä on n 30/kk niin matkustajia n 1500, autoja n 200 ja rekkoja 20 per lähtö. Eli Superstarin yksi kansi hyllyineen riittäisi hyvin.