Destination Gotland tilaa uuden LNG- käyttöisen laivan

Aloittaja Johannes Selänpää, 14.11.2014, 17:20:15

« edellinen - seuraava »

Johannes Selänpää

Destination Gotland tilaa uuden LNG- käyttöisen laivan Kiinasta.
Alus maksaa 1.5 miljardia kruunua ja korvaa Gotlandian ja Gotlandia II:n. Toimitus on v. 2017
http://www.sjofartstidningen.se/miljardbygge-bestallt-av-gotlandsbolaget/

Kalle Id

Laivan rakentajatelakka on näköjään sama, kuin Visbyn ja Gotlandin rakentaja. Ilmeisesti ovat siis tehneet hyvää työtä.

Toivottavasti uusi laiva saa paremman nimen kuin Gotlandia/Gotlandia II. Varustamon historiasta ammentavat nimet kuten Visborg, Thjelvar ja Drotten olisivat esimerkiksi kaikki vapaana.

Mikko-Oskari Koski

Varustamon historiasta tuolle ammennettaneen nimi Visby, kuten kaikille varustamon hierarkiassa ykkösaluksina ajaneille on lauttakaudella tehty. Typerä perinne, mutta eipä sitä lopettamaankaan pystyttäne.
Nykyiselle Visbylle voisi toki perinteestä poiketen antaa uudisrakennuksen valmistuttua nimen Gotland II, jolloin aikatauluihin voitaisiin merkitä se, onko lähtövuorossa Visby- vai Gotland-luokan alus. Kuvan perusteella erot tosin vaikuttavat vähäisiltä, vaikka kyseessä onkin jonkin verran isompi lautta. Matkustusmukavuuden kohottaminenkin on termi, josta ei Gotlanninlinjalla kannata liikoja odottaa, saattaa tarkoittaa kahta eri ravintolaa, joista toisessa on pöytiin tarjoilu...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Rederi AB Gotland on nyt tilannut myös sisaraluksen Kiinasta, sen luovutus tulee olemaan vuoden 2018 aikana.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Kallen toive oli ilmeisesti kuultu. Ensimmäinen uudisalus kun kantaa nimeä VISBORG!
Tietysti on olemassa mahdollisuus, että alus ajetaan tämännimisenä kotivesilleen ja muutetaan liikenteen aloituspäivän aamuna Visbyksi, jolloin nykyisestä Visbystä voidaan sitten tehdä vaikka Drotten. Eikä sekään mahdollisuus liene poissuljettu ole, että uudisaluksen tullessa linjalle, Visbytä sudittaisiin jo uuden omistajan väreihin ties minkä nimisenä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Vesillelaskuvaiheessa marraskuun puolivälissä Visborg oli vielä vain työnimenä, kertoo Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Nykyinen Viaby tuskin on ensimmäisenä myynnissä, kun kerran Gotlandia ja Gotlandia II ovat uuden laivan myötä poistolistalla.

Mikko-Oskari Koski

Gotlanninliikenteeseen ei normaalioloissa tarvita neljää isoa lauttaa; kesällä tilanne toki voi olla toinenkin. Eihän Gotlandioita ole nytkään tarvittu hiljaisina aikoina mihinkään, ja se, ettei kumpaakaan niistä ole myyty tai rahdattu ulos, taitaa johtua alustyypin hankalasta käytettävyydestä. Mutta uusin ja isoin on aina hierarkiassa ykkönen, eli nimilogiikan mukaan Visby.
Lisäksi tuleviin liikennekuvioihin vaikuttaa paljon se, miten Ruotsin valtio psa:n mukaisella sopimuksella vuoroja hankkii ja minkä verran varustamo voi ruuhkassa siihen omalla kustannuksellaan lisälähtöjä ajaa. Oma veikkaukseni on realiteeteista jotain tuntien, että molempien lng-kiinalaisten tultua linjalle jää vara- ja ruuhkalautaksi vain jompikumpi nykyisistä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Taavitsainen

eEikös noille Gotlandioille ole löytymässä puuhaa kesäksi Västervikin linjalla nyt kun gotlandsbåten ei ens kesänä liikennöi. ainakin niin olin lukevinani jostain
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Mikko-Oskari Koski

Voi olla, mutta se on varustamon omalla riskillä ajamaa liikennettä, kuten ovat olleet joinakin keskinä kokeillut Grankullavikin vuorotkin. Jos sattuu sateinen kesä, voi laiva tuottaa paremmin ulosvuokrattuna... ::)

Sijoitetaan tonnisto muuten miten tahansa, Nynäshamnin linja tullee kuitenkin olemaan molempien lng-lauttojen yhdessä ajama vakilinja, koska tankkaus siellä onnistuu kätevimmin viereisestä alan terminaalista käsin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Kalle on selvänäkijä! Visborgin sisaresta tulee THJELVAR!
http://news.takungpao.com/society/topnews/2017-07/3476234.html

Se on sitten tietysti eri asia, säädetäänkö alusten nimikantaa kotivesillä uusiksi... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Varmaankin säädetään; Destination Gotland kertoi lehdistötiedotteessaan, että laivaa ei ole vielä kastettu ja Thjelvar on väliaikainen nimi.

Lisäksi mulle kantautuneiden tietojen mukaan Visborg tulee liikenteeseen vasta ensi keväänä, ei tänä vuonna kuten alkujaan ilmoitettiin.

Jännittävää nähdä, mitä uusien alusten lopulta valmistuessa nykyiselle tonnistolle käy. Olen ymmärtänyt, että Gotlannin-liikenteen uusi sopimus vaatii vain kolmen aluksen käyttöä aiemman neljän sijaan. Voi siis olla, että uusien myötä myyntiin tulee kolme laivaa DG:n nykyisestä laivastosta (oma veikkaukseni olisi Gotlandia, Gotlandia II ja toinen Visby/Gotland-parista).

Mikko-Oskari Koski

Uudet Gotlanninkiinalaiset odotuttavat yhä itseään, vaikka ainakin Gotlandsbolagetin huhtikuisen päivityksen mukaan silloin on Visborgia koeajettu täyttä häkää. Landgångenilla on esitetty luovutuspäiväksi marraskuun 21:a, mutta tälle infolle ei mistään löydy vahvistusta. Tosin en ihmettelisi, vaikka se toteutuisikin.
http://gotlandsbolaget.se/m-s-visborg/
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 12:26:19
Uudet Gotlanninkiinalaiset odotuttavat yhä itseään, vaikka ainakin Gotlandsbolagetin huhtikuisen päivityksen mukaan silloin on Visborgia koeajettu täyttä häkää. Landgångenilla on esitetty luovutuspäiväksi marraskuun 21:a, mutta tälle infolle ei mistään löydy vahvistusta. Tosin en ihmettelisi, vaikka se toteutuisikin.
http://gotlandsbolaget.se/m-s-visborg/

Marinetrafficin mukaan alus on ollut viimeksi online toukokuussa, mikä viittaisi siihen, ettei ole edes lähellä valmistumista.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Hyvin tuo näyttää kulkevan. Tosin tuskin kukaan mitään muuta odottikaan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nya-gotlandsfarjan-har-gjort-sista-provturen

Seuraava jännityksen kohde on sitten tietenkin se, ehtiikö laiva kotivesilleen vielä tämän vuoden aikana, ja saako se tosiaan pitää nimensä, kuten SVT:n jutussa vihjataan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950