Kautta aikojen suurimmat Suomessa käyneet konttilaivat

Aloittaja Juho Simonen, 16.11.2003, 19:12:08

« edellinen - seuraava »

Juho Simonen

Oli juttua tiedotusvälineissä, että tuo MSC Hina on "valtameriluokan" alus. Hesarissa oli juttua, että luotsit kertoivat, että se on ehkä jopa suurimpia, jotka ovat Hesassa käyneet.

Mitkä kokoluokkaa tällainen "valtameriluokan" konttialus on?

(OT)  :D

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Juho Simonen - 16.11.2003, 19:12:08
Oli juttua tiedotusvälineissä, että tuo MSC Hina on "valtameriluokan" alus. Hesarissa oli juttua, että luotsit kertoivat, että se on ehkä jopa suurimpia, jotka ovat Hesassa käyneet.

Mitkä kokoluokkaa tällainen "valtameriluokan" konttialus on?

(OT)  :D
Tässäpä jotain tietoa: http://people.zeelandnet.nl/phjvanluik/Containerships/MSC%20Hina.htm

Miran Hamidulla

MSC Hina
DWT:   21,370
GT: 21,586
NT: 7,160
Pituus: 173.82       
Leveys: 25.46

Valtameriluokan koko ehkä "hiukan" liioiteltua, mutta suurin Helsingissä käynyt konttilaiva alus saattaa olla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Väyrysen Antti

#3
Lainaus käyttäjältä: Juho Simonen - 16.11.2003, 19:12:08
Oli juttua tiedotusvälineissä, että tuo MSC Hina on "valtameriluokan" alus. Hesarissa oli juttua, että luotsit kertoivat, että se on ehkä jopa suurimpia, jotka ovat Hesassa käyneet.

Mitkä kokoluokkaa tällainen "valtameriluokan" konttialus on?
(OT)  :D

MSC Hina lienee jopa suurin konttialus, joka koskaan on käynyt Suomessa.

203,06 x 25,46 x 9,821 m, 1254 TEU.

Alus jatkoi eilen iltapäivällä Helsingistä kohti Gdyniaa. Lähdössä avustamassa olivat hinaajat Viikari, Ahti ja Poseidon.
Hinan käynti jäänee Helsingissä viimeiseksi.

EDIT: Kas, Mirankin ehti.

Lainaa173,82
173 m? Minkä lähteen mukaan? O_o[/i]


Mikäköhän muuten on ns.virallinen kokoraja, jonka jälkeen voidaan puhua valtameriluokan konttialuskesta? ;P
Liekö jokin pituus, GRT, DWT vai kenties konttimäärä?

200 metriä kyllä kuulostaisi aika loogiselta rajalta. 1000 TEU:ta ei ehkä riitä rajaksi, vai...?


-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Miran Hamidulla

#4
Lainaus käyttäjältä: Antti Väyrynen - 16.11.2003, 19:18:54
MSC Hina lienee jopa suurin konttialus, joka koskaan on käynyt Suomessa.

203,06 x 25,46 x 9,821 m, 1254 TEU.

Alus jatkoi eilen iltapäivällä Helsingistä kohti Gdyniaa. Lähdössä avustamassa olivat hinaajat Viikari, Ahti ja Poseidon.
Kuvattua tuli...=)

EDIT: Kas, Mirankin ehti.
Hmm, Tietolähteemme antavat eri pituudet. ::) Maritimedata erehtyi siis jälleen. Ihmettelin itsekin, että vainko ainoastaan 173 metriä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Väyrysen Antti

#5
Lauantain Ilta-Sanomien kaavakuva oli muuten todellinen "helmi":

MSC Hinasta oli hahmoteltu kaavakuva, joka kokonaisuudessaan ampui pahasti ohi aluksen todellisesta muodosta. Sen sijaan aluksen kannella oleva konttilasti oli hahmoteltu prikulleen oikein!
Mahtoiko käydä Ilta-Sanomien äijä Hernesaaren kärjessä piirtelemässä kaavioita aluksesta... ^_~

Kuvassa oli myös toinen hauska yksityiskohta. MSC Hinaa hinaava hinaaja oli Poseidon, jonka kaavio oli toteutettu sangen aidon näköiseksi, mutta myös Hinan perässä ollut Pegasos-hinaaja kuvattiin täysin samanlaiseksi kuin edessä ajanut Poseidon. u_u;
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Pekka Laakso

#6
Valtameriluokan konttialukseksi lasketaan tuon tämän hetken feederluokan raja eli noin 1300 TEU, nämä suurimmat Itämerellä ravaavat eli MSC Hina tai Amalthea ovat hieman tuota rajaa pienempiä, mutta ihan siinä paikkeilla. 8) ::)

Antin tiedot ovat oikeat, kenties Lloyd´sista. MaritimeDataan ei voi koskaan luottaa, muistakaa tämä esimerkki: Kun Lembitu ensin osui Smaragdeniin ja pian sen jälkeen hajotti potkurinsa tai peräsimensä, MaritimeDatassa käsitettiin, että alus myytiin romuttamolle ja edelleen sen status siellä on "Demolished". ???

Syy tuohon pituuseroon löytyy pelkästä ammattitaidottomuudesta. Alustyypin, johon Tikhon Kiselyev nyk. MSC Hina kuuluu pituus oli tuo päälle 170m, mutta vuonna 1989 osa sarjan aluksista, joihin tuo Tikhon lukeutui, pidennettiin Singaporessa saaden pituudeksi 203,06m ja kapasiteetikseen 1254 TEU.

Suurin konttikapasiteetin mukaan Kotkassa ja juuri kuulemani mukaan myös Helsingissä käynyt alus on ruotsalainen ro-rokonttilaiva Kolsnaren, kooltaan 1546 TEU, (nykyään italialainen Jolly Zaffiro). Sisaralus Elgaren on myös käynyt Kotkassa.

Suurin konttikapasiteetin mukaan Suomessa käynyt alus olisikin multipurpose-alus Star Isoldana, joka kävi jossakin suomalaisessa satamassa valmistumisvuonnaan 2000 näemmä bulkaikeissa. Sen koko on 1876 TEU omistajan nettisivujen mukaan. Hieman pienempi vastaavantyyppinen, mutta rumempi Star Isfjord on käynyt Uudessakaupungissa, kooltaan 1754 TEU, jos tuohon yllämainittuun ei löydy suurempia takeita.

Ruotsalainen ro-rokonttilaiva Rosa Blanca, jonka näin Jätkäsaaressa jossakin vuonna 1991, on kaiketi suurin Helsingissä konttiaikeissa käynyt, kooltaan 1446 TEU.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juho Simonen

Tästähän kunnon keskustelu alkoi.  :) Meikäläisen tietopankki kasvoi samantien kaksinkertaiseksi..  ;D

Pekka Laakso

MSC Hina on tämän hetken suurin konttialus, joka Itämerellä liikennöi, mutta ei suurin Helsingissä käynyt, eikä siis Suomessakaan.

Pegasoksen uppoamista käsitelleessä threadissa ilmi tuomani Star Isoldanan (1876 TEU) tai Star Isfjordin (1754 TEU) tyyppiset alukset eivät varsinaisesti kuulu suurimpien Suomessa käyneiden konttilaivojen luetteloon, sillä eivät ne konttien takia Suomessa käyneet.
Konttikapasiteetin mukaan suurimmat Suomessa kontteja lastanneet/&purkaneet alukset ovat tietääkseni, en muista aivan tarkkaan, käsiteltiinkö kontteja kaikissa näissä aluksissa Suomen käynnillään:

Anatoliy Vasilyev & Smolensk  1499 TEU (Kotka)
Rosa Blanca & Rosa Tucano    1446 TEU (Helsinki)
Magnitogorsk & Komsomolsk  1346 TEU (Kotka)
Intrepido                                1341 TEU (Kotka)
MSC Hina                                1254 TEU (Helsinki)
Amalthea                              ~1216 TEU (Helsinki, Hamina, Kotka)

Kolsnaren & Elgaren -alusten suhteen ei ole tällä haavaa lainkaan tietoa lastasivatko ne Suomessa kontteja lainkaan.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Kotkassa ja Helsingissä on käynyt viime päivinä (alus on vielä Hesassa) ilmeisesti (joku korjannee, jos olen väärässä) suurin Suomessa koskaan käynyt konttilaiva, MSC Adriana. Kontteja tämän paatin kyytiin mahtuu 1388 TEU, pituutta on 216 metriä ja tonneja 25.219 bt ja 14.310 dwt.

Alus valmistui Norasian ajoon vuonna 1998 ja on mielestäni erittäin tyylikkään näköinen rahtilaiva. Sisaralus MSC Caitlin on käynyt jo aiemmin tänä vuonna satunnaisesti Pietarissa.

Kuva MSC Caitlinista: http://www.shipinform.org/main_photo_gallery/photo_gallery_germany/Day%20011%20-%20G/msc%20caitlin.htm
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Väyrysen Antti

[[ Rosa Blanca & Rosa Tucano    1446 TEU (Helsinki)           by: Pekka Laakso ]]

Minä vuonna Rosa Blanca & Rosa Tucano kävivät Hesassa? Ja olivatko vain kertavisiitillä vai heittivätkö usemmankin keikan? :o
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 29.09.2005, 16:21:55
Minä vuonna Rosa Blanca & Rosa Tucano kävivät Hesassa? Ja olivatko vain kertavisiitillä vai heittivätkö usemmankin keikan? :o
http://www.faktaomfartyg.com/rosa_blanca_1985.htm
Näin itse tuon Rosa Blancan Helsingissä vuonna 1991, mutta kuulemma kyseiset alukset olisivat ajaneet linjaa valmistumisestaan lähtien eli 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun, jolloin kyseinen linja lakkautettiin ja minkä jälkeen laivat päätyivät vuonna 1993 eri omistajille jne. (ks. Fof)

Ehkä täältäkin löytyy joku, joka muistaa nuo alukset paremmin Helsingin kävijöinä...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Itse siis tarkoitin MSC Adrianaa suurimmaksi Suomessa vierailleeksi puhdasveriseksi konttilaivaksi tuossa aiemmin, mutta onhan oikein mielenkiintoista kuulla Suomessa käyneistä con-roistakin. Kävihän mm. viime vuoden lopulla kyseistä tyyppiä edustava Roxane Delmas Raumalla. Joku noista isoista neukuista kävi lastitarkoituksessa jopa Turussakin joskus muinoin (olen nähnyt kuvallista todistetta), mutta en sitten tiedä, käsittelikö kontteja vai ei (jos se on sitten kriteerinä, oliko se käymässä "konttilaivana" vai ei)...
Rosa Blancasta ja Tucanosta oli faktaa viime vuonna Laiva-lehdessä AL:sta kertovassa juttusarjassa. Nehän olivat joko suoraan tai mutkan kautta aikarahdattu AL:lle. Sen myötä ne kulkivat ihan säännöllisesti Hesaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Risto Repo

RoSA Linen aikana pieni yksityiskohta 80-luvun lopulta: Aluksilla oli omat vetomestarit mukanaan, koska muutoin ei Etelä-Amerikan päässä olisi voitu aina pitää satamakäyntejä aikataulun mukaisesti lyhyinä. Helsingissä laivan vetomestarit ajettiin kaijalle, mutta purkauksen ja lastauksen tekivät Finnsteven miehet Finnsteven koneilla...

Pekka Laakso

#14
Taitaa mennä kärkipaikka lopultakin uusiksi... Maersk on nimittäin tuomassa Pietari-Kotka reitilleen toisen Huskyn eli Maersk Rijekan tilalle huomattavasti suurempaa jääluokallista alusta, nimittäin 1683 TEU:n Maersk Vancouveria. Alus on suurimpia JJ. Sietasin telakan rakentama konttialus ja ensimmäinen tyyppiään (Typ 170), jota ja sen suurennettua b-versiota sittemmin on rakennettu jo ihan kelpo määrä. Tässä vielä kuva.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.