Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki tänään kello 18:34:36 »
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.

Athenan vesillelaskun aikaan sen sanottiin tulevan väliaikaisesti Turun linjalle sisaraluksen valmistumiseen asti.
2
Merenkurkun liikenne on julkisin varoin tuettua liikennettä, joten sen operointi kuuluu kilpailuttaa. Mutta kuten sanoin, ei Tallink ole mitenkään todennäköinen edes tuohon kisaan osallistuja, puhumattakaan, että se tosiaan voittaisi operoinnin. Tästä samasta asiastahan on aiemmin keskusteltu Eckerön kohdalla, enkä ainakaan minä usko senkään olevan Wasa Linesta kiinnostunut.

Tallinkin laajentumishalua Itämerellä hillitsee varmasti eniten se, ettei varustamon tonnisto ole kovinkaan passelia muille linjoille kuin niille, joilla se nyt on. Eteläisellä Itämerellä voisi toki olla saumaa vaikka jollekin Kuurinmaan ja Saksan väliselle linjalle, mutta siinä painaa päälle tämän sektorin osaajana ylivoimainen kilpailija Stena, miksei myös DFDS.
3
Tuo Forsea onkin sitten kiintoisampi paketti (vaikken ihan heti usko Tallinkin sitä lähtevän ostamaan). Varsinkin ulkonäkönsä suhteen -näyttää nimittäin ihan siltä kuin lautan kyljessä lukisi tyylitellysti FORSSA. Ja tietysti myös ruotsinkielisellä, varmaan kulkemiseen vähemmän lupaavasti viittaavalla nimiassosiaatiolla (får se)... 8)
https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/
Kuten forumisti Selkälä toisaalla huomautti, Forsea vääntyy helposti myös muotoon Försenad...
4
Miksi Tallink lähtisi Vaasaan kun siellä on nykyään ihan hyvin pärjäävä Wasa Line? Tai jos edes koittaisi niin kyllä se pitäisi tehdä silloin Silja Line tuotenimen alla koska se on pohjalaisille tuttu nimi.
Uskon että jatkossakin Vaasanliikenne suoritetaan Wasa Line nimen alla ja jos joitakin uusia laivoja Vaasaan tulisi niin varmasti uudisrakennus josta on puhuttu tai sitten Star tai Amorella ainakin jos Tax Free olisi Vaasassa vielä niin silloin varmasti siellä oltaisiin Amorellasta kiinnostuneita.
5
Tallink voisi kai teoriassa olla mahdollinen operaattori Vaasan linjalla sitten, kun uuden aluksen liikennöinti kilpailutetaan. Tosin en hetkeäkään usko varustamon olevan tästä edes kiinnostunut, mutta siinä siis taitaisi olla käytännössä ainoa sauma tehdä jokin Suomea sivuava laajennus. Keski-Euroopan ja Suomenlahden välisen linjan kaikinpuolisesta tyrimisestä varustamolla on tuoreehko näyttö, ja vaikuttaisi epätodennäköiseltä, että siihen uudelleen lähtisivät.

Tuo Forsea onkin sitten kiintoisampi paketti (vaikken ihan heti usko Tallinkin sitä lähtevän ostamaan). Varsinkin ulkonäkönsä suhteen -näyttää nimittäin ihan siltä kuin lautan kyljessä lukisi tyylitellysti FORSSA. Ja tietysti myös ruotsinkielisellä, varmaan kulkemiseen vähemmän lupaavasti viittaavalla nimiassosiaatiolla (får se)... 8)
https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/
6
Hieman ehkä yllättäen Europa tekee ensi kesänä Hel-Tal-Mhn risteily 8-10.7, juuri ennen Visby risteilyitä.
Saa nähdä tuleeko tuolle jatkoa myöhemmin...
7
Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

 :o
8
Varsinaisesti Vaasan-liikenne ei tainnut olla vaasalaisten omissa käsissä kuin 40–50-luvuilla; 1958 suurimmaksi omistajaksi tuli Enso-Gutzeit, joka sitten osti koko roskan 70-luvulla, ja myi sitten varustamon Sallylle 1982. Ja Sallyn mukana Vaasanlaivat sitten päätyi Silja-leiriin.

Silja Europa ei varmaan tule takaisin Turku-Kapellskär -reitille, koska se söisi Siljan omien Turku-Tukholma -laivojen matkustajia. Linjalle, jolla ei – ainakaan minulle kantautuneiden tietojen mukaan – mene kovin hyvin, ei varmasti haluta lisää kilpailua oman firman sisältä. Kuten olen varmaan ennenkin sanonut, Europa on Tallinkin ja Siljan reiteistä tällä hetkellä sillä, joka sille parhaiten sopii ja jos se korvataan uudisrakenteella niin seurauksena on Europan myynti (jos siis joku sen haluaa ostaa).

Oma Stetson–Harrison-metodilla tehty veikkaukseni on, että Megalomanian valmistumisen jälkeen Tallinkin seuraavat uudisrakenteet ovat joko kapasiteetiltaan Galaxy-sarjaa vastaava alus Tallinna–Tukholma-linjalle Baltic Queenin pariksi (mikä vapauttaisi Victoria I:n Romantikan pariksi Riian-linjalle, ja Isabelle voitaisiin myydä – näin sekä Tallinna–Tukholma että Riika–Tukholma -linjoille saataisiin kapasiteetiltaan samanlaiset alukset), tai sitten kaksi rahtipainotteista ropaxia, jotka korvaisivat Sea Windin ja Regal Starin.
10
Niin mää kanssa luulen että Vaasassa parhaiten pärjätään omin voimin eli Wasa Linen voimin ja tossa pohdeinkin jokupäivä että Vaasanliikenne on silloin parhaiten menestynyt kun se on ollut Vaasalaisten omissa käsissä,tällä tarkoitan aikaa ennen Siljan tuloa kuvioihin 80-90 lukujen taitteessa ja nyt nykyistä Tilaa. Siljankin aikana Vaasanliikenne menestyi mutta Siljalla on monasti ollu tapana laittaa nopeasti pillit pussiin kun on tullut takaiskuja eli just vaikka se kun Tax Free loppui merenkurkussa.
Mulla pyöri päässä hyvä joskin epärealistinen ajatus että Tallink voisi tilata cruiserin Helsinki-Tallinna välille mikä olisi paranneltu versio Galaxysarjalaisista ja siirtää Silja Europa takaisin Turkuun Silja Line brändille ja Turku-Ahvenanmaa-Kapellskär reitille vanhalla aikataulullaan mutta tuskinpa sekään toteutuu. Turku-Kapellskär voisi kesällä ja sesonkiaikoina olla kannattava ja fiilistelijät toki tykkäisi.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10