Eckerö ostamassa Birka Linea

Aloittaja 2709, 08.03.2007, 09:58:13

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Eckerö sai enemmistön Birka Linesta

Laivanvarustamoyhtiö Eckerö sai julkisella ostotarjouksella haltuunsa enemmistön Birka Linesta. Eckerön osuus Birkasta nousi yhdessä yhtiön aiemmin omistamien osakkeiden kanssa 57,9 prosenttiin.

Eckerö sai torstaina julkistettujen ennakkotietojen mukaan myös enemmistön eli 50,1 prosenttia Birkan äänivallasta. Toimitusjohtaja Björn Blomqvistin mukaan Eckerö ostaa tarjotut osakkeet ja luopuu 90 prosentin toteuttamisedellytyksestä.

Ostotarjouksen lopullinen tulos vahvistetaan maanantaina.


HS 24.5.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Pasi Leino

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id61205.html

Birka Linestä Eckerön tytäryhtiö
Julkaistu 28.05.2007, klo 18.04

Birka Line -varustamosta tulee Eckerön tytäryhtiö. Birka pysyy silti Helsingin pörssissä listattuna yhtiönä.



Ahvenanmaalainen Eckerö- varustamo toteuttaa Birka Linen ostotarjouksen, vaikka ei saanutkaan taakseen 90 % omistajista julkisessa ostotarjouksessa. Eckerö teki maaliskuussa ostotarjouksen kaikista Birka Linen osakkeista. Ennestään Eckerö omisti niistä 42 %.

Startel



Kalevi Lehto

Mitähän tuo Birkan omistajanvaihdos sitten pitemmän päälle tulee merkitsemään. Tulee mieleeni esimerkiksi Paradisen siirtymisen risteilemään Hki-Tal välille, voisi siinä yksi kunnon risteilylaivakin kannattaa, varsinkin, kun risteilytarjonta Tukholmasta on aika runsasta ja kilpailtua.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juha-Matti Harjumäki

#33
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.05.2007, 21:53:07
Mitähän tuo Birkan omistajanvaihdos sitten pitemmän päälle tulee merkitsemään. Tulee mieleeni esimerkiksi Paradisen siirtymisen risteilemään Hki-Tal välille, voisi siinä yksi kunnon risteilylaivakin kannattaa, varsinkin, kun risteilytarjonta Tukholmasta on aika runsasta ja kilpailtua.

Kyllä se siellä MHN-STO pysyy, ruotsalaisilla on enempi rahaa, laiva sopii tuolle linjalle tuohon tarkoitukseen, kun taas HEL-TAL tarvitsee autokannen. Eikä nähtävästi siellä ole liikaa tarjontaa kun kukaan ei ole tähän mennessä lopettanut.

HEL-TAL välillä ei tulla näkemään risteiliöitä ikinä, rahti on niin merkittävä siinä linjassa. Muistaa miten 15-vuoden aikana on ollut ja minkälaisia aluksia ja ketkä ovat lopettaneet.

Suomalaisille riittää 1990-luvun alun laivat, kun taas ruotsalaisille pitää olla hienoa ja uutta.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 30.05.2007, 23:23:16
Suomalaisille riittää 1990-luvun alun laivat, kun taas ruotsalaisille pitää olla hienoa ja uutta.
Paitsi että Hel-Tal välin ainoa risteilijä (Galaxy) on tällä hetkellä uudempi kuin Birka Paradise... joka puolestaan on ilmeisesti kovaa vauhtiä häviämässä Tukholman risteilyliikenteessä 15 vuotta vanhemmalle Viking Cinderellalle.

Jotta tähän viestiin saataisiin muutakin kuin OT-sisältöä... en usko että Birka Paradisen liikenteeseen on ainakaan lyhyellä tähtäimellä tulossa sen kummempia muutoksia. Sen sijaan en yllättyisi jos Birka Cargon aluksista joku päätyisi korvaamaan Translandian.

Teijo Niemelä

Kai tassa hankinnassa on tarkeinta synergioiden etsiminen ja ehkapa organisaatioiden yhdistaminen pitkalla aikavalilla. Brandit voivat pysya tietenkin erillisina, mutta niilla voi hyvinkin olla yhteinen organisaatio. Jossakin vaiheessa kuitenkin nakisin rahti- ja matkustajaliikenteen eriyttamisen toisistaan, ja ehka Birka Cargo voitaisiin jopa myyda jossakin vaiheessa. Silloin Eckero/Birka saisi pelimerkkeja nimenomaan reittiliikenteensa kehittamiseksi. Birka Paradisesta tulisi puolestaan kehittaa selva laatujohtaja Ruotsin markkinoilla, jonka paaasiallinen toiminta ei perustuisi verovapaaseen myyntiin...
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Pekka Laakso

#36
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 31.05.2007, 01:50:41 Sen sijaan en yllättyisi jos Birka Cargon aluksista joku päätyisi korvaamaan Translandian.
Riippuu täysin Express-kolmikon Finnlinesin sopimusten pituuksista. Tietysti eri asia on, jos joku niistä Translandian tilalle päätyisi, pitäisikö niihin rakentaa ylimääräinen hyttimoduuli kuskeille... Muuthan BC:n nykylaivaston aluksethan ovat aivan liian pieniä tuohon tarkoitukseen.

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 31.05.2007, 02:04:21
Jossakin vaiheessa kuitenkin nakisin rahti- ja matkustajaliikenteen eriyttamisen toisistaan, ja ehka Birka Cargo voitaisiin jopa myyda jossakin vaiheessa. Silloin Eckero/Birka saisi pelimerkkeja nimenomaan reittiliikenteensa kehittamiseksi.
Varmasti mahdollinen visio. Olihan jo nyt jokin tuntemattomana pidetty ostajaehdokas kiinni Birka Cargon laivoissa ja tehnyt niistä tarjouksen. Enkä epäile yhtään etteikö esim. ro-ro markkinoilla kunnostautunut Bore olisi kiinnostunut noista aluksista. Samallahan saisivat lisää sopivia aluksia muutettavaksi UECC:n autolaivoiksi, varsinkin kun pitkään tapetilla olleet suunnitelmat kapeamman ja kiikkerämmän Seagardin muuttamisesta autojenkuljetukseen sopivaksi ovat nyttemmin laitettu jäihin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 30.05.2007, 23:23:16
Kyllä se siellä MHN-STO pysyy, ruotsalaisilla on enempi rahaa, laiva sopii tuolle linjalle tuohon tarkoitukseen, kun taas HEL-TAL tarvitsee autokannen. Eikä nähtävästi siellä ole liikaa tarjontaa kun kukaan ei ole tähän mennessä lopettanut.

HEL-TAL välillä ei tulla näkemään risteiliöitä ikinä, rahti on niin merkittävä siinä linjassa. Muistaa miten 15-vuoden aikana on ollut ja minkälaisia aluksia ja ketkä ovat lopettaneet.

Suomalaisille riittää 1990-luvun alun laivat, kun taas ruotsalaisille pitää olla hienoa ja uutta.
Niin, tällä reitillähän(Hel-Tal) ei toistaiseksi ole nähty mitään varsinaisia risteilyaluksia, joissa todella olisi panostettu matkustamisen laatuun. Vaikka ehkä Tallinkin Galaxy onkin puitteiltaan komein alus reitillä, mikään risteilijä se ei ole ja lisäksi koostuu tuon aluksen(kuten Eckerön ja Vikinginkin)matkustajakunta enimmäkseen "tuulipukukansasta", joille oleellisin asia matkalla on, mistä löytyisi halvin kossumäyräkoira, sekä "bilettävistä"(sikailevista)nuorisoporukoista ja tämä yhdistettynä henkilökunnan ynseään virolaiseen palveluasenteeseen, niin sanomattakin selvää on se, ettei laatua arvostavaa(ja rahakasta) risteilymatkustajaa ei tällaisen konseptin omaavilla aluksilla tulla koskaan näkemään. Joten en pitäisi ihan täysin mahdottomana ajatuksena, että Birka Paradisen kaltaiselle aidolle ristelylaivalle löytyisi oikeanlaisella markkinoinnilla Suomesta ja ehkä lähialueiltakin(Venäjältä?)ihan uudenlaista asiakaskuntaa, joille matkan hinta ei ehkä olisi mikään kynnyskysymys.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

#38
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.06.2007, 10:14:06
Niin, tällä reitillähän(Hel-Tal) ei toistaiseksi ole nähty mitään varsinaisia risteilyaluksia, joissa todella olisi panostettu matkustamisen laatuun. Vaikka ehkä Tallinkin Galaxy onkin puitteiltaan komein alus reitillä, mikään risteilijä se ei ole ja lisäksi koostuu tuon aluksen(kuten Eckerön ja Vikinginkin)matkustajakunta enimmäkseen "tuulipukukansasta", joille oleellisin asia matkalla on, mistä löytyisi halvin kossumäyräkoira, sekä "bilettävistä"(sikailevista)nuorisoporukoista ja tämä yhdistettynä henkilökunnan ynseään virolaiseen palveluasenteeseen, niin sanomattakin selvää on se, ettei laatua arvostavaa(ja rahakasta) risteilymatkustajaa ei tällaisen konseptin omaavilla aluksilla tulla koskaan näkemään. Joten en pitäisi ihan täysin mahdottomana ajatuksena, että Birka Paradisen kaltaiselle aidolle ristelylaivalle löytyisi oikeanlaisella markkinoinnilla Suomesta ja ehkä lähialueiltakin(Venäjältä?)ihan uudenlaista asiakaskuntaa, joille matkan hinta ei ehkä olisi mikään kynnyskysymys.

Onko sinulla jotain tietoa siitä, millä tavalla ruotsalaiset keski-ikäiset ovat huimasti poikkeavaa kansaa Paradisen risteilyillä kuin suomalaiset Galaxyn asiakkaat? Onko kaikki "aidoilla" risteilylaivoilla asioivat jotenkin toisenlaisia ihmisiä muuten, kuin että he ovat valmiita maksamaan enemmän isommasta määrästä palveluja, ohjelmaa ja ravintolassa asioimista jo alun alkaen matkan hintaan? Tähämähän muuten perustuu pitkälti siihen että isoilla korporaatioilla kuten Carnival ja RCCL on paljon ynseää, matalapalkkaista hotellipuolen jengiä töissä. Siinä ei sinällään ole mitään pahaa, että on, mutta virolainen henkilökunta sellaisille risteilyille olisi aika luksusta, kun voisi hoitaa asiat melkein suomeksi jos ei englantia osaa, puhumattakaan muista eksoottisimmista kotimaisista kielistä.  ;)

Mikko-Oskari Koski

On huomioitava myös sellainen pikkujuttu, että Via Baltican ja Suomen välille riittää aina rahtia ja autoilijoita, sensijaan Tukholmasta Ahvenanmaalle liikennöiminen on tästä näkökulmasta "ei minnekään ja takaisin"-liikennettä. Risteilylinjana se sitävastoin on ilmeisen tuottava. Lisäksi saavat operoida parhaalta paikalta Tukholmassa, kun eivät tarvitse autokenttää...  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.06.2007, 12:44:52
Onko sinulla jotain tietoa siitä, millä tavalla ruotsalaiset keski-ikäiset ovat huimasti poikkeavaa kansaa Paradisen risteilyillä kuin suomalaiset Galaxyn asiakkaat?

Kalevi ei vastauksensa perusteella ole selvästikään koskaan matkustanut Birka Paradisella, ja hänen käsityksensä aluksesta aitona risteilyaluksena perustunee siten siihen, mitä on esitteistä tai internetistä luettu. Omalla matkallani en kyllä havainnut matkustajien käyttäytymisessä mitään sellaista, joka olisi poikennut normaalista biletysristeilystä 99%:sti päihtyneen matkustajakunnan kera.

Muutoinkin oletus siitä, että Paradise pelkän omistajavaihdoksen myötä siirrettäisiin Tallinnan linjalle on täysin epäuskottava. En näe mitään järkeä siinä, että jonkinlaisen aseman Tukholman markkinoilla saanut alus siirrettäisiin pienemmälle ja täysin uudelle markkina-alueelle, joka sekin on hyvin voimakkaasti kilpailtu. Aikoinaanhan Cinderellaa itkettiin moneen kertaan takaisin Suomeen, kun se siirtyi Tukholmaan, ja nyt sieltä pitäisi näköjään saada tänne vielä Paradisekin. On se vaan niin vaikea käsittää, että Tukholman alueella asuu kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Helsingin seudulla, ja kysyntäkin tällöin todennäköisesti kaksi kertaa suurempi kuin Helsingin seudulla... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

#41
Voi hyvät ystävät, ei mulla tässä ollut tarkoitukseni"itkeä" sinänsä Birka Paradisen siirtämisen perään, vaan lähinnä teoreettisesti "fundeerasin" ajatusta, josko Helsingistä voisi liikennöidä joku aito risteilijäkin näiden autolauttojen ohella. Tallinna tietysti voisi olla luonteva kohde, kuten Maarianhamina Tukholmasta. Tuo Birka Paradise kuitenkin on epäilemättä puitteiltaan tyylikkäin risteilyalus näillä vesillä, vaikkei sekään nyt ehkä mikään "maailmanluokan luksusristeilijä" ole. Tukholman-Maarianhaminan risteilijät saattavat toki olla melkein sataprosenttisesti "päihtyneitä bilettäjiä", mutta ne tuskin siirtyisivät laivan mukana.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.06.2007, 10:14:06
Vaikka ehkä Tallinkin Galaxy onkin puitteiltaan komein alus reitillä, mikään risteilijä se ei ole ja lisäksi koostuu tuon aluksen(kuten Eckerön ja Vikinginkin)matkustajakunta enimmäkseen "tuulipukukansasta", joille oleellisin asia matkalla on, mistä löytyisi halvin kossumäyräkoira, sekä "bilettävistä"(sikailevista)nuorisoporukoista ja tämä yhdistettynä henkilökunnan ynseään virolaiseen palveluasenteeseen, niin sanomattakin selvää on se, ettei laatua arvostavaa(ja rahakasta) risteilymatkustajaa ei tällaisen konseptin omaavilla aluksilla tulla koskaan näkemään. Joten en pitäisi ihan täysin mahdottomana ajatuksena, että Birka Paradisen kaltaiselle aidolle ristelylaivalle löytyisi oikeanlaisella markkinoinnilla Suomesta ja ehkä lähialueiltakin(Venäjältä?)ihan uudenlaista asiakaskuntaa, joille matkan hinta ei ehkä olisi mikään kynnyskysymys.

Mutta nämähän matkustajat sitä rahaa tuovat laivayhtiölle ainakin siltä osin kuin ostavat juomansa laivan baarista. Viinapaukuilla on kuitenkin hyvä kate. Tämän päälle vielä mäyräkoira kossua tuliaiseksi kotiin niin jääpä siitäkin vielä eurot laivayhtiölle. Jospa nämä sikailevat ihmiset käyvät vielä buffetissa syömässä niin eipä voi laivayhtiö paremmin saada rahaa kassaansa.

Korkeilla hinnoilla ei vaan saada laivaa täyteen ja tällöin siellä ei ole ketään tuhlailemassa. Mikäli nämä ovat vielä absolutisteja, niin ei eipä ole hyvä yhtälö. Lapsiperheetkin ovat huono yhtälö, joten hiukan heikkoa on löytää sopivat asiakkaat.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.06.2007, 09:42:13
josko Helsingistä voisi liikennöidä joku aito risteilijäkin näiden autolauttojen ohella. Tuo Birka Paradise kuitenkin on epäilemättä puitteiltaan tyylikkäin risteilyalus näillä vesillä, vaikkei sekään nyt ehkä mikään "maailmanluokan luksusristeilijä" ole.
Käsite "aito risteilijä" on mielestäni yliarvostettu. Moni autolautoistakaan ei monilta puitteiltaan häviä huonoimmille risteilijöille. Merkittävempi ero näiden alusten laatujen välille tulee palvelutasossa. Birka Paradise ei mielestäni häviä merkittävimmille Suomessa liikennöiville autolautoille, ja kun Birka on vielä tuotteistanut sen palvelut samalle tasolle kuin kilpailevan yhtiön pahainen autolautta, niin enpä puhuisi Paradisestä "aitona risteilijänä".

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.06.2007, 09:42:13
Tukholman-Maarianhaminan risteilijät saattavat toki olla melkein sataprosenttisesti "päihtyneitä bilettäjiä", mutta ne tuskin siirtyisivät laivan mukana.
Tuskin, mutta kysymys ei ollutkaan tästä, vaan Birkan alukselle räätälöimästä tuotteesta ja sitä koskevasta osaamisesta. Tuskinpa aluksen tuote suomalaisella matkustajakunnalla ainakaan parempaan suuntaan muuttuisi.

En ylipäätänsä käsitä miten ahvenanmaalaisen Eckerön tulo Birkan omistajaksi saa jonkun ajattelemaan, että he siirtäisivät Birkan ainoan matkustaja-aluksen pois Ahvenanmaan liikenteestä. Se mitä minä ahvenamaalaisten luonteenlaadusta tiedän he eivät kyllä siirrä mitään pois kotisaareltaan ellei ole aivan pakko, joten Birkan omistustaustan vahvemman ahvenalaistumisen luulisi vain edistävän Paradisen pysymistä siellä missä se jo on...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Janne Koskinen

Eckerö sai sitten omat miehet hallitukseen ja eilisen kaupan myötä (Husellin ja Wiljasen osakkeet) 69% osakkeista
ja liki 2/3 osaa äänistä. Husell ei löytänyt sopivaa liittolaista ja päätti myydä osakkeensa Eckerölle.
Lähde: radio Åland
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama