Väärä hälytys säikäytti Amorellalla

Aloittaja 2709, 24.11.2007, 14:27:10

« edellinen - seuraava »

2709


24.11. - 13:19 (Luotu: 13:19) Aamulehti

Amorellan matkustajat herätettiin aamuneljältä.

Virheellinen palohälytys herätti Viking Linen m/s Amorellan matkustajat lauantaina aamuneljän maissa.

- Laiva oli juuri lähtenyt Långnäsistä Turkua kohti, kun automaattihälytys meni virheellisesti päälle, kertoo Viking Linen tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnström.

Osa matkustajista ehti siirtyä laivan kannelle. Boijer-Svanhströmin mukaan matkustajille kuulutettiin asiasta, mutta on mahdollista, että kaikki eivät kuulleet tiedotusta.

- Pahoittelemme matkustajille aiheutunutta säikähdystä. Tällaista ei saisi tapahtua.

Laivayhtiö on jo ottanut yhteyttä hälytysjärjestelmän toimittajaan.



x25

Kylläpäs nyt Amolla on ongelmii. :o Eka autopalo ja sit tää. Varmaan seutaavaks räjähtää pommi...

Esa-Pekka Helanne

Lainaus käyttäjältä: Eki Majankallio - 25.11.2007, 08:21:59
Kylläpäs nyt Amolla on ongelmii. :o Eka autopalo ja sit tää. Varmaan seutaavaks räjähtää pommi...

Toivoa sopii... Siis ettei räjähdä ;).

Todellakin on ollut kyllä jännä sattuma, että parin päivän sisällä on ollut kaksi tuollaista tapausta.
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Jussi Littunen

#3
Joo johan on järjestelmät, kun ensin Ålandsfärjänin järjestelmä lukkiutuu ja nyt amorellalla virheellinen hälytys....  Toivottavasti saavat kuntoon.

Kimmo Heinonen

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 25.11.2007, 18:48:53
Joo johan on järjestelmät, kun ensin Ålandsfärjänin järjestelmä lukkiutuu ja nyt amorellalla virheellinen hälytys.... Ja taas autopalon yhteydessä ei hälyttänyt. Toivottavasti saavat kuntoon.

äläs nyt... jospa se Amon pilli vihelsi vaan hiukka jälkijunassa, pienellä viiveellä -- taikka ko. Volvo oli jääny peräkannelle kytemään... ;)

Jussi Littunen

Niin. En vain itse haluaisi kauhean mielelläni herätä neljän aikaan aamuyöstä korvia vihlovaan ujellukseen ja lopulta, kun on seisty kannella liivit päällä, todetaan tilanteen olevan virhe.  :( Olen itse joutunut samanlaiseen tilanteeseen hotellissa Ruotsin Kalmarissa, jossa syyksi paljastui tupakointi huoneessa  :deal: Tosi kiva juttu!

Onko  muuten poissuljettu amorellalla, että joku matkustaja olisi painanut nappia?

x25

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 26.11.2007, 16:29:24
Onko  muuten poissuljettu amorellalla, että joku matkustaja olisi painanut nappia?
No kyllä kai sekin on vielä mahdollista. Varmaan joku känniläinen vähä painanu, luullu kutsunapiks...

Ville Järvinen

Nuo järjestelmät toimivat siten, että se paikka mistä palohälytys on saanut alkunsa on aina tiedossa, joten jos se olisi laukaistu napista niin se tiedettäisiin. Jopa se että mistä napista on painettu tiedetään.

Luultavimmin joihinkin paloilmaisimen tunnistimista on tullut häiriö, ja tästä on syntynyt väärä hälytys. En tiedä laivoissa käytettävistä paloilmaisimista, mutta itse maalla olevassa rakennuksessa olevaa automaattiasta paloilmoitinlaitetta hoitavana olen huomannut, etteivät väärät hälytykset suinkaan ole kovin epätavallisia. On tuota meidänkin laitetta pariinkin kertaan palokunnan toimesta yöllä käyty tutkailemassa, kun on antanut väärän palohälytyksen.

Heikki Peltonen


Kyllä nuo palohälysysteemit ovat sellaisia, ettei tupakasta häiriinny, usein ovat lämpöilmaisimia. Eiköhän tuossakin vain ole laitehäiriö kyseessä.

Juha Heinonen

#9
Kun paloilmoitus tulee komentosillalle vahtiperämies näkee heti palpilmoitinkeskuksesta missä kohtaa laivaa ilmaisin on lauennut. Hän lähettää porukkaa tarkistamaan tilannetta. Tilanteesta riippuen aluksen palopäälikkölle usein, konepäälikkö ilmoitetaan. Sitten alkaa vilkas radioliikenne... mistä ilmoitus tuli, onko kukaan ehtinyt paikalle, onko savua havaittavissa, hajua? Sitten kun on varmistettu, että on olemassa tulipalo tai se on erittäin todennäköinen vahtiperämies voi päättää laittaa henkilökunnalle yleisen kaiutinjärjestelmän kautta viestin (jota matkustajat eivät tunnista), että evakuointiin on varauduttava. Tarjoilijat vaihtavat korkokengät, kaikki radiopuhelimet laitetaan päälle, (aluksesta riippuen) evakuointiryhmän johtaja hakevat eavkuointilaukut/reput (sisältö: taskulamppuja, turvaliivejä...) ja yleisavaimia. Päälikkö päättää jos alusta aletaan evakuoida, tämä tapahtuu erillistä evakuointi painiketta painamalla.  Mahdollinnen käsky voi olla myös: "Kaikki matkustajat kannelle, pelastusliivit päälle.

En tiedä kyseisten laitteiden rakenteistä, että voiko paloilmoitus johtaa laitevika tilanteessa suoraan evakuointi-ilmoitukseen?

Eli periaattessa suoraan paloilmoitus ei aiheuta evakuointi-ilmoitusta. Useastihan, hyteissä vesihöyryistä tulee paloilmoitus, mutta ei koko alusta lähetä evakuoimaan.  :)

Jonne Reitti

Lainaus käyttäjältä: Juha Heinonen - 27.11.2007, 14:21:23

En tiedä kyseisten laitteiden rakenteistä, että voiko paloilmoitus johtaa laitevika tilanteessa suoraan evakuointi-ilmoitukseen?

Eli periaattessa suoraan paloilmoitus ei aiheuta evakuointi-ilmoitusta. Useastihan, hyteissä vesihöyryistä tulee paloilmoitus, mutta ei koko alusta lähetä evakuoimaan.  :)

Evakuointi ilmoitusta ei ole olemassa. Yleishälyttimellä voidaan antaa "valmistautukaa laivan jättöön"- merkki, joka näin ulkomuistista on 4 pitkää äänimerkkiä, mutta itse laivanjättökomento on aina suullisesti annettava.

Jaakko Keränen

Lainaus käyttäjältä: Jonne Reitti - 27.11.2007, 14:51:18
Evakuointi ilmoitusta ei ole olemassa. Yleishälyttimellä voidaan antaa "valmistautukaa laivan jättöön"- merkki, joka näin ulkomuistista on 4 pitkää äänimerkkiä, mutta itse laivanjättökomento on aina suullisesti annettava.

älä nyt tuollaista mene väittämään ainakaan amorellaa koskevan otsikon alla.

Jussi Littunen

#12
Lainaus käyttäjältä: Heikki Peltonen - 27.11.2007, 02:16:01
Kyllä nuo palohälysysteemit ovat sellaisia, ettei tupakasta häiriinny, usein ovat lämpöilmaisimia. Eiköhän tuossakin vain ole laitehäiriö kyseessä.

Oletko asiasta varma? Esim. Siljalla ei saa edes suihkuttaa ovi auki palohälytysvaaran vuoksi.  Joten luulisin tupakankin aiheuttavan tilanteen.

Lainaus käyttäjältä: Jonne Reitti - 27.11.2007, 14:51:18
Mutta itse laivanjättökomento on aina suullisesti annettava.

Laivan jättömerkki on muistaakseni: (Lähde: TT-Lines, Safety on board)
------   -   ------   -   -------   -    ------     - jne.

Muuten ilmoitukset eivät varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen, mutta merkin, joka Amorellalla käynnistyi, kerrottiin olevan palohälytys, todennäköisesti 7 lyhyttä 1 yksi-merkki.  Luulisin sen tulleen oletuksena.

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 27.11.2007, 15:43:12
Muuten ilmoitukset eivät varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen, mutta merkin, joka Amorellalla käynnistyi, kerrottiin olevan palohälytys, todennäköisesti 7 pitkää 1 lyhyt-merkki.  
Eikös se yleensä ole toisin päin että 7 lyhyttä ja 1 pitkä. Ainakin Silja Europalla, Silja Symphonylla, Silja Operalla ja Galaxyllä on/oli näin ja eiköhän se ole muillakin.

Ja tämä autopalo ei ollut Amorellan vika vaan sen auton itse. Autojahan voi palaa missä vaan mutta nyt se paloi Amorellalla. Siellä on vaan ollut nyt tapahtumaa lyhyen ajan sisään.

Jonne Reitti

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 27.11.2007, 15:43:12
Oletko asiasta varma? Esim. Siljalla ei saa edes suihkuttaa ovi auki palohälytysvaaran vuoksi.  Joten luulisin tupakankin aiheuttavan tilanteen.

Laivan jättömerkki on muistaakseni: (Lähde: TT-Lines, Safety on board)
------   -   ------   -   -------   -    ------     - jne.

Muuten ilmoitukset eivät varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen, mutta merkin, joka Amorellalla käynnistyi, kerrottiin olevan palohälytys, todennäköisesti 7 pitkää 1 lyhyt-merkki.  Luulisin sen tulleen oletuksena.

Varoitus aluksen jättämisestä on vähintään neljä pitkää äänimerkkiä. 7 lyhyttä ja 1 pitkä äänimerkki on yleishälytys. Palohälytys on 1 pitkä ja 1 lyhyt äänimerkki vähintään kolme kertaa toistettuna, tosin matkustajalaivoilla palohälytys taidetaan yleensä antaa koodattuna. Nuo merkit on katottu "Turvallisuus merellä"-nivaskasta (STCW-95 Table A-VI/1-4)