Freewinds

Aloittaja Janne Koskinen, 11.06.2008, 10:40:39

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Tässä kraanakonversioita valvoessa kiinnittyy huomio vieressä olevaan kovasti autolauttahenkiseen cruiseriin. FoF:n mukaan rakennettu 1968 Turussa ja sisarlaivoina Finnhansa, Finnpartner ja Prins Hamlet. Edelleen saman lähteen mukaan tässä ei alunperinkään ollut autokantta toisin kuin muissa saman sarja aluksissa. Mikähän tässä oli ideana käyttää autolauttadesignia?

http://www.faktaomfartyg.se/boheme_1968.htm

Näyttää olevan molemmat ulkosivut hiekkapuhallettu ja ahterikannella jotain modifikaatioita meneillään.

Sisarlaivat onkin jo romutettu; alla kuvia Prins Hamletin romutuksesta:

http://www.faktaomfartyg.se/prins_hamlet_1966.htm
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.06.2008, 10:40:39
Edelleen saman lähteen mukaan tässä ei alunperinkään ollut autokantta toisin kuin muissa saman sarja aluksissa. Mikähän tässä oli ideana käyttää autolauttadesignia?

Ideoita oli oikeastaan kaksi:
Ensinnäkin se on käsittääkseni varattu/suunniteltu autolauttana, mutta heidän suunniteltu liikenteensä ei kehittynyt toivomalla tavalla - kun taas risteilyt myivät hyvin, joten autokannesta luovuttiin ja näin ollen laiva saatiin nopeasti. Lisäksi voidaan kai sanoa että he olivat muuten tyytyväisiä alustyyppiin. Siinä Klas Brogrenin ja Anders Bergenekin kirjassa on lisää aiheesta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Niin siis Bohéme oli alkujaan tarkoitettu Lion Ferriesin Saksan ja Britannian väliseen liikenteeseen Prins Hamletin pariksi, mutta reitti ei menestynyt oletetulla tavalla ja Lion Ferry peruutti tilauksen. Wallenius Lines osti puolivalmiin aluksen rungon, rakennutti sen valmiiksi risteilijänä ja vuokrasi Commodore Cruise Linesin liikenteeseen. Myöhemmin sekä Commodore Cruise Lines että Bohéme päätyivät Rederi Ab Sallyn omistukseen. 1986 alus myytiin Church of Scientologylle ja muutettiin "koulutuslaivaksi", joka on ainoa paikka jossa voi saavuttaa skientologian korkeimmat tasot (ja maksaa itsensä kipeäksi siitä ilosta). Tällä hetkellä alus on telakalla, koska siltä löytyi terveystarkastuksen yhteydessä vaarallisia määriä asbestia.

Kolmannella kotimaisella löytyy enemmän tietoa mm. täältä:

http://www.faktaomfartyg.se/boheme_1968_ex.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Freewinds

Janne Koskinen

Luulin, että SOLAS on pakollinen kirja kaikissa aluksissa, mutta Freewindsin porukka kävi lainaamassa ko. opusta.
Kysyin; is that a normal passenger vessel? Yes, yes sain vastaukseksi. Huhu täällä kertoo, että jotkut julkimot Madonna, Brad Pitt etc. olisivat ostaneet aluksen ja lähettäisivät sen sairaalalaivaksi Afrikkaan. Scientologian omat sivut eivät moista kerro.

http://www.scientology.org/religion/groups/pg011.html

DNV:n luokkamiehen mukaan (tekee yrittäjänä hommia muillekin luokituslaitoksille) asbesti kapseloidaan; miten en huomannut kysyä. Sairaalalaiva lienee uutisankka, mutta kerron sen koska monen moista huhua on kuitenkin käynyt toteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari O. Laine

Heinäkuun 2008 "Ships Monthly", sivulla 8, tietää kertoa, että laivan omistaja on ollut tietoinen asbestiongelmasta vuodesta 1986 asti. Samassa artikkelissa mainitaan myöskin, että huhtikuussa tänä vuonna siellä Curacao'lla asbestipölyä oli päässyt 'vahingossa' laivan ilmastointisysteemiin, mutta laivan päällikkö ei katsonut aiheeliseksi varoittaa miehistöä tuollaisesta pikku jutusta.
Freewinds on ollut pidätettynä Curacao'lla huhtikuun 28. päivästa asti.

Toivottavasti et Janne käynyt asbestipölyä hengittämässä.

Janne Koskinen

#5
Olin menossa karhuamaan SOLAS-opuksia takaisin, mutta olivatkin palauttaneet edellisillalla ko. opukset. Olisin uteliaisuudesta katsonut ko. laivaa, mutta onneksi ko. tekosyy ei toiminut. Asbestia sain varmasti keuhkoihin j/m Apussa oman annokseni.

Freewinds häipyi täältä kesäkuun lopulla, mutta pari "onnelliselta" näyttävää tyyppiä ajelee yhä trukilla järjestellen tavaroita kontista toiseen Freewinds paidat päällä. Lainasivat kyllä trukkia, kun tarvitsin.

Freewinds maalattiin church of scientology:n väreihin, joten toi sairaalalaiva juttu oli ankka kuten arvelin.

Kirjoitus vuodelta 2001:

http://www.lermanet.com/scientology/LawrenceWoodcraftAsbestos.htm

Aina vaan hullumpaa:

http://www.xenu.net/archive/so/
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari O. Laine

Hyvin kiinnostavia nuo jutut Janne. Mielenkiinnon vuoksi, minkä maalaisia olivat ne SOLAS-kirjan lainaajat ?
Sopisi hyvin yhteen noitten juttujen kanssa josko olivat edes minkäänlaisen pätevyyskirjan haltijoita.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kari O. Laine - 07.07.2008, 08:58:03
Hyvin kiinnostavia nuo jutut Janne. Mielenkiinnon vuoksi, minkä maalaisia olivat ne SOLAS-kirjan lainaajat ?
Sopisi hyvin yhteen noitten juttujen kanssa josko olivat edes minkäänlaisen pätevyyskirjan haltijoita.
Kirjoja lainasi chief officeriksi itseään tituleerannut miekkonen, murteesta päätellen USA; ei jenkki vaan Etelävaltioista mukanaan ilmeisesti filippino jota epäilin perämieheksi. Kirjat palautti italialainen nainen (tai ainakin sanoi olevansa Italiasta).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Timo Selkälä

Freewinds päässyt jälleen otsikoihin:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/naista-pidettiin-12-vuotta-vakisin-skientologiristeilylla/art-1288432188148.html?ref=tf-promo4
Ei maihinnousua ilman saattamista, kovaa työtä jopa 48 tuntia putkeen, pois vasta vuosien yrityksen jälkeen. Sveitsissä syntynyt ja Britanniassa kasvanut australialainen Valeska Paris kertoo ABC-kanavan haastattelussa joutuneensa skientologien risteilylaivalle Karibialle 12 vuodeksi, eikä kyseessä ollut todellakaan mikään huviristeily.

Sveitsissä skientologiperheeseen syntynyt Paris muutti kuusivuotiaana äitinsä kanssa Britanniaan. 14-vuotiaana hän liittyi skientologien eliittiin, merijoukkoihin. Värväyssopimuksen ehdot olivat ällistyvät. ABC:n mukaan hän sitoutui organisaatioon miljardiksi vuodeksi ja lupasi katkaista siteet perheeseensä. Syynä tähän oli se, että Parisin äiti oli yrittänyt saada tyttärensä pois skientologeista.

Paris lähetettiin 18-vuotiaana skientologien Freewinds-laivalle, joka risteilee Karibialla. Tytön passi otettiin pois, eikä hän saanut ensimmäisiin vuosiin nousta maihin ilman saattajaa. Paris kertoo, että hänen oli tehtävä laivalla kovaa työtä jopa 48 tunnin vuoroissa ilman lepoa ja ilman muita työtovereita.

Oltuaan 12 vuotta Karibialla, Paris sai lopulta vuosien vaatimusten jälkeen lähteä alukselta. Hänet lähetettiin toisiin tehtäviin Sydneyin "uudelleenkoulutettavaksi." Tämän jälkeen Paris lähti pois skientologipiireistä.

Skientologikirkon johto on kiistänyt pitäneensä Parisia väkisin laivalla. Nainen itse toivoo, että kirkon johto joutuisi oikeuteen.

Skientologia-uskonnon perusti yhdysvaltalainen L. Ron Hubbard 1950-luvulla.
Simo Holopainen
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Rami Kristian Wirrankoski

Joopa joo, 18 vuotias. Pakkoko oli mennä sinne?

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 01.12.2011, 19:22:25
Joopa joo, 18 vuotias. Pakkoko oli mennä sinne?

Muistutan että:
1. Scientologit ovat mitä ovat - ja vinkkinä - jos ei muuten uskonnot kiinnosta, niin tähän "kirkkoon" voitte tutustua muutenkin - se ei ole uskonto vaan uskontona myytäviä kursseja jonka tarkoitus on tienata rahaa. Siksi nuo ruokapalkat.
2. 18-v onkin valmis ihan mihin vaan - mm ymmärtämään että se uskonto johon hänen vanhempansa ovat liittyneet ja jonka tässä tapauksessa todella tiukoissa raameissa hänet on kasvatettu onkin petos jonka tarkoituksena on hyvänuskoisilta viedä rahaa? Hitto, sitäkin vanhemmat pelaavat lottoa.
3. Tämä on eka tapaus jonka olen kuullut kytkettävän juuri Freewindsiin. Sen sijaan vastaavia tapauksia on ollut varsinkin Australiassa useitakin. En tiedä miksi juuri sieltä on alkanut paljastua väärinkäytöksiä. Käsittääkseni on useita rikostutkimuksia käynnissä. Niitä on vain hankala vahvistaa ja saattaa syytteeseen asti, sillä kyseessä on aina yhden ainoan sana vastaan kokonainen valtava yhteisö.
4. Lisäksi nuo sopimukset jotka he noin 14 vuoden ikäisenä tekevät ovat muotoiltu sopivasti niin että niitä on helppo käyttää kiristykseen. Perheidenkin uhkaukset ovat tavallisia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Tästä tulee mieleeni Freewinds-alukseen liittymätön tapaus kesältä 1996 Viaporin Kuninkaanportilta. Vesibussi tuo siihen porukan, joka osoittautuu scientologeiksi ja heille ryhtyy eläväiseen tapaansa legendaa selittämään itse guru Ior Bock, joka sittemmin kohtasi väkivaltaisen loppunsa oman huuhaa-lahkonsa jäsenen kädestä.
Mutta tuolloin vaikutelmani oli, että jos scientologit keräävät rahaa hölmöiltä ja sitten maksavat niillä Iorin selittämään spermatemppelinkaivuu- ja muita legendojaan, niin rahaliikenteen suunta ainakin on parempaan päin... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Emppu Kauranen

Itse bongasin FFreewindsin Bonairen satamassa helmikuussa 2005.  Ihmettelin tuolloin, että mikähän lie paatti on, kun oli aika hiljaista siinä ympärillä, eikä tullut perinteistä risteilylaivan kansainvaellusta Kralendijkin kaduille. No pikku googlettaminen valaisi asiaa. Siistikuntoisen näköinen oli vanhaksi laivaksi.

Mikko-Oskari Koski

Risteily-Tompan avioeroprosessissakin Freewindsillä on ilmeinen osuutensa.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288481438521.html
Tämän jutun epäilyttäviin piirteisiin kuuluu myös sen sijoittaminen viihde-otsikon alle... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950