Myöhästymiskorvaukset käyttöön myös laivamatkustajille EUssa

Aloittaja Lassi Liikanen, 06.07.2010, 19:49:02

« edellinen - seuraava »

Lassi Liikanen

"Euroopan parlamentti laajensi tänään äänestyksellään laivamatkustajien oikeuksia. Tähän asti kattavimmat oikeudet ovat olleet lentokoneilla matkustavilla, mutta EU ehdotti oikeuksien laajentamista pari vuotta sitten myös laiva- ja linja-autoliikenteeseen. Busseista ei ole päästy vielä sovintoon.

Hyväksyttyjen säännösten tullessa voimaan vuonna 2012 laivamatkustajat voivat esimerkiksi vaatia rahallista korvausta tai mahdollisuutta uuteen matkareittiin, jos lähtö myöhästyy yli 90 minuuttia. Laivayhtiö joutuu maksumieheksi, jollei se pysty osoittamaan myöhästymisen johtuvan sääolosuhteista tai muista poikkeuksellisista syistä.

Lisäksi lähtösatamaan yöksi juuttuneet matkustajat voivat vaatia korvauksia hotellimaksuista. Maksimisumma on 80 euroa ja se maksetaan korkeintaan kolmelta yöltä. Yhtiön on myös tarjottava matkustajille evästä lähdön viivästyessä kohtuuttomasti.

Uusien säännösten mukaan laivayhtiö ei voi kieltäytyä kuljettamasta matkustajaa vamman tai liikuntaesteen perusteella ja asianosaisille yhtiön tulee tarjota maksutonta apua satamissa. Matkustajan täytyy vain muistuttaa tarpeesta kaksi vuorokautta etukäteen.

Jokaiseen venetsialaiseen gondoliin säännöt eivät päde. Matkustajia täytyy olla yli 12 kuuluakseen korvausvastuun piiriin.

Lentoliikenteessä matkustajien oikeuksista sovittiin jo viisi vuotta sitten. Lentoyhtiöillä on huolenpitovelvollisuus matkustajistaan eli niiden täytyy esimerkiksi maksaa hotelliyöt ja tarjota ruokailun. Junillakin matkustaessa lipun ostanut voi vaatia korvausta summastaan, jos juna viivästyy tunnin tai enemmän."


http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/07/06/laivatkin-korvausvastuuseen-myohastymisista/20109405/139

Kuulostaa ihan hyvältä, erityisesti niiden linjojen suhteen joilla esiintyy myös tarvematkailua. Huvimatkailun kannalta tämä ei ehkä ole kovin merkittävä uudistus.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoinen uutinen, mutta en usko käytännön vaikutusten olevan kovinkaan dramaattisia. RoPaX-tyyppisessä liikenteessähän aikataulut ovat nykyäänkin viitteellisiä ja matkustajat tietoisia siitä, että liikkeelle lähdetään lastauksen valmistuttua ja perille saavuttaessa saattaa maihinpääsyä joutua odottamaan. Vikingin, Tallinkin ja Eckerön linjat taas ovat sillä tavoin aikataulutettuja, että ison viiveen syntyminen muusta kuin force majeure-syystä on melkein mahdotonta. Ja jos jollain saaristolaivalla on aikataulu sekaisin, se yleensä johtuu säästä.
Sikäli Itämeren piiristä on aika vaikea keksiä linjaa, jossa matkustajan voisi oikeasti kuvitella pääsevän noista korvauksista osalliseksi jollain tähänastisissa ongelmatilanteissa nähtyä rankemmalla tavalla -varustamothan ovat tietääkseni korvanneet varsin asiallisesti niin karilleajoista, jäihin juuttumisista kuin muistakin häikistä johtuneita viivytyksiä ja peruutuksia.
Sääntö on kuitenkin ehdottomasti hyvä olla olemassa.  :thumb:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950