TUI:n risteilijätilaukset Turusta (oli: STX neuvottelee...)

Aloittaja Olli Tuominen, 16.09.2011, 19:57:52

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Toinen kilpailutekijä joka tässä on todella tärkeä on se että suomalaisiin telakkoihin ei ole oikeasti juuri investoitu mitään sitten 1990-luvun puolivälin. Joten ne alkavat olla polkupyöräverstaita siinä missä Eurooppalaistelakat ovat tehtaita.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jani Vanha-aho

Viitaten Timo Selkälän ja muiden kommentteihin suomalaisten telakoiden kilpailukyvystä. Kävin keväällä (toukokuu) Meyer Werftin telakalla Papenburgissa turisti-kierroksella. Telakan toiminta näytti varsin vakuuttavalta.

Oppaan mukaan ainoa keino pysyä kilpailussa Fincartieria ja STX Europea vastaan on nopeuttaa oman projektin läpimenoaikaa. Heillä oli selkeä toiminta-protokolla, että isossa hallissa oli yksi projekti viimeistelyn alla ( Celebrity Reflection ) ja sivulla kasattiin jo lohkoja seuraavaan alukseen (?). Pienemmässä hallissa oli tekeillä Aidan seuraava alus (AidaStella). Muistaakseni tavoitteena oli saada alus kuin alus valmiiksi noin vuodessa.

Sattumalta AidaMar-aluksen kastetilaisuus oli saman päivänä Hampurissa yhdistettynä vuotuiseen Hafengeburtsdag-tapahtumaan. Satamaan oli ajettu 4 kpl Aidan aluksia joiden takaa ammuttiin taivalle mahtava ilotulitus.

Ihmettelen tätä käsitystä suomalaisen palkkatason korkeudesta. Se ei voi todellakaan olla sen korkeampi kuin Saksassa. Työn tuottavuudessa on todennäköisesti ongelma sekä työnjohdollisessa, että yrityksellisessä ilmapiirissä. Useat suomalaiset teollisuusyritykset ovat ajautuneet ulkomaiseen omistukseen ja kvartaalitalouden pariin. Aika usein unohdetaan olennainen, eli maksava asiakas! Pörssiyhtiöissä on vaarana keskittyä raportointiin ja kustannusten minimointiin. Tällöin investoinnit tulevaisuuden toiminnan kilpailukyvyn turvaamiseksi jäävät tekemättä. Meyer Werft on jo kuudennen sukupolven perheyhtiö jonka koko toiminta perustuu pitkäjänteiseen yrittämiseen.

Telakkakierros oli varsin antoisa, kylläkin vain saksaksi! Etukäteisvaraus kierrokselle kannattaa tehdä koska esim. toukokuussa kaikki ko. päivän kierrokset olivat "Ausgebucht" eli loppuunmyytyjä! Kierro kesti oletettua kauemmin joten laadukas vuokra-auto osoittautui ehdottomaksi valinnaksi ajellessa yöksi Hampuriin

Mika Peltonen

TS: Turun telakan kaksi muutakin laivatilausta vaarassa
Kuva: Lehtikuva
29.12.2012 09:46 STX Finland joutuu neuvottelemaan uusiksi kahden Turun telakalle sovitun risteilijätilauksen rahoituksen, sillä se oli sidottu eilen ranskalaistelakalle menneeseen Oasis-tilaukseen, Turun Sanomat kertoo.


Turun telakan omistava STX Finland joutuu neuvottelemaan uusiksi kahden saksalaisen TUI Cruises -yhtiön telakalta tilaaman risteilijän rahoituksen, Turun Sanomat kertoo.

TUI:lle rakennettavista laivoista on jo sovittu, mutta niiden rahoitus oli sidottu Oasis-laivan rakennushankkeeseen, sillä kaikkien kolmen aluksen rakennusaikaiselle rahoitukselle oli tarkoitus saada valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran takaus.

Royal Caribbean Cruises -yhtiön Oasis-tilauksen mentyä Turun sijaan STX:n Ranskan Saint Nazairessa sijaitsevalle telakalle myös TUI-risteilijöiden rahoitus joudutaan miettimään uudestaan.

– TUI:n alusten rakennusaikainen rahoitus on vielä epävarma. Rahoituspaketti pitää repiä auki, koska emme saaneetkaan kolmannen Oasiksen tilausta, Turun telakan johtaja Jari Anttila sanoo TS:lle.

Telakkayhtiö aikoo etsiä rahoitusta TUI-laivojen rakentamiseen yksityisiltä sijoittajilta. Turun Sanomien mukaan TUI-laivojenkin rakennusurakka voi "pahimmillaan" päätyä ranskalaistelakalle.

Juha Peräsaari

mutta pitää kuitenki muistaa että TUI,n risteilijän terästuotanto on täydes käynnis.uskoisin että ei ainakaa sitä ekaa jätetä kesken

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juha Peräsaari - 30.12.2012, 13:35:30
mutta pitää kuitenki muistaa että TUI,n risteilijän terästuotanto on täydes käynnis.uskoisin että ei ainakaa sitä ekaa jätetä kesken

Jos rahoitusta ei järjesty ja kassa ammottaa tyhjyyttään, ensimmäinen alus yksikertaisesti jää kesken. Loppujen lopuksi tähän asti tehdyissä suunnittelu-, teräs- ja muissa töissä on kiinni vain murto-osa tilauksen arvosta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tuomas Romu

#36
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288531474086.html

LainaaLehti kertoo työ- ja elinkeinoministeriön tulkintoihin perustuen, että Finnvera ei antanut takuita STX:n tilaukselle, koska STX on julistettu kriisiyhtiöksi.

http://www.hs.fi/talous/Turun+telakka+vararikon+partaalla++kaksi+alustilausta+vaakalaudalla/a1357891641983

LainaaTelakkayhtiö STX Finland on suuressa vaarassa menettää kaksi TUI Cruises -varustamon alustilausta.

Yhtiö on julistettu kriisiyhtiöksi, jolle ei työ- ja elinkeinoministeriön ja valtion erityisrahoitusyhtiön Finnveran mielestä voi EU:n valtiotukisäännösten mukaan antaa rahoitusta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Raiskinmäki

Tämän päivän Hesarikin kirjoittaa siihen malliin, että kohta Suomen STX  on konkassa. Ja vielä hetki sitten oltiin lähellä alkaa rakentaa Allurelle sisarta..  Ei ole kivaa.

Hesari kirjoittaa myös Gracen luovutustilaisuudesta.  Suosittelen lukemaan näköislehden tai paperisen lehden.




Marko Manninen

Voipa olla, että Vapaavuorelle saa ruveta etsimään poliittista virkaa jostain muualta, niin sanottua "suojatyöpaikkaa", jos menee munaa vielä kerran. Politiikan puolella on tainnut mennä maine. Eipä taida omakkaan äänestäjät olla kovin innoissaan hänestä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ari Leskinen

Suomalaiset on muutenkin tunnettuja siitä, että kaikkia lakeja ja asetuksia noudatetaan pilkulleen. Ottaisivat päättäjät opiksi linnassa, tai sinne menossa olavilta, neuvoa miten asioita käytännössä hoidetaan.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Rami Kristian Wirrankoski

No Suomihan on politiikan ja virkamieskunnan puolesta EU:n malliesimerkkimaa. Kaikkea noudatetaan pilkulleen. Tuon perinnön me on saatu entisestä suuresta emämaastamme...
Toisaalta Suomessa suurin piirtein tietää, miten asiat kulkevat ja miten ne käsitellään, toisin kuin eteläisissä osissa EU:ta, jossa setelitukoilla on kova vaikutus asioiden kulkuun...

Teemu Malinen

Vai olisko paras päästää konkkaan, ja aloittaa Suomalaisella omistajapohjalla uudestaan sen sijaan, että pumppaa rahaa Koreaan?

Monia kipeitä uudistuksia voi olla hankala saada aikaiseksi telakan sisällä pelkästään neuvottelemalla.

Kim Helle

Teemulla pointtinsa; kaiken kaikkiaan arka aihe vaikka tuntuu että jokaisen isomman tilauksen kohdalla ollut sama tilanne, eli jos valtio ei tule apuun niin samantien koko teollisuus on katoamssa ja kuolemassa. Ei sinänsä, en sitä itsekään toivo mutta asioilla on tapansa järjestyä. Korealaisilla ei ole antaa rahaa kun konkurssi koputtelee jo ovella, merkkinä jo sen verran huolestuttava että vapailta markkinoilta rahan saanti on vaikeaa omistajan tilan takia. Siljahan aikanaan (pääsi) maksumieheksi konkurrssin vuoksi, seuraukset tiedetään. Viikkari teki tilauksen gracesta kunhan saatiin takuut valtiolta että tukea tulee, taisi olla innovaatiotuen tms. nimellä (korjatkaa jos olen väärässä). Luin jostain lehdestä ( kauppalehti tms.) että vielä ei olisi edellisiäkään maksettu; ymmärtäisin Oasis ja Allure. Mutta mutta, pidän peukkuja että TUI tilausten rahoitus saadaan kuntoon, mieluiten uusilta rahoittajilta. Uudet omistajat olisivat todellakin se mitä nyt tarvitaan, STX tie on loppuukaluttu. Lassi tuossa aikaisemmin nosti kanssa hyviä näkökulmia esiin.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 12.01.2013, 20:25:01
Viikkari teki tilauksen gracesta kunhan saatiin takuut valtiolta että tukea tulee, taisi olla innovaatiotuen tms. nimellä (korjatkaa jos olen väärässä). Luin jostain lehdestä ( kauppalehti tms.) että vielä ei olisi edellisiäkään maksettu; ymmärtäisin Oasis ja Allure. Mutta mutta, pidän peukkuja että TUI tilausten rahoitus saadaan kuntoon, mieluiten uusilta rahoittajilta.

Finnveralta tuli ainakin 12 vuoden toimituksen jälkeinen luotto: Finnvera rahoitti Viking Gracen kaupan. Myös rakennusaikaisia luottoja Finnvera takasi, niiden summista ei tuossa puhuta.

TUI:n alusten rahoituskuviot marraskuussa: Turun laivatilaus saa Finnveralta lähes 350 miljoonan euron takauksen. Vastaavia luottoja on varmaan myönnetty myös Oasikselle ja Allurelle.

Kim Helle

Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023