Räjähdelastissa ollut rahtilaiva pysäytettiin Kotkassa

Aloittaja Juha Paulavuo, 19.12.2011, 18:32:07

« edellinen - seuraava »

Matti Holmström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.12.2011, 01:53:55
Muistan seurailleeni aluksen kulkua Marinetrafficista, että olisi tullut jostain kauempaa suoraan Papenburgiin.

Näyttää olleen marraskuun alussa pidempään Brasilian Vitoriassa ja lähtenyt 11.11 liikkeelle Las Palmasiin 24.11 ja sieltä saksaan...

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.12.2011, 21:47:19
Aluksen saapumisessa oli outoja piirteitä siinä, että tullessaan se tuli ensin Utöstä sisään ja vietti pari päivää Aspön edustalla ankkurissa ennen jatkamistaan Kotkaan. Silloin oli kova myrsky, mahtoiko olla jotain ongelmia?
Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 22.12.2011, 07:54:47
Kotkaan pysäytetty Thor Liberty -alus joutui myrskyssä vaikeuksiin Saaristomerellä vajaat kaksi viikkoa sitten. Thor Liberty pyysi Utön saaresta luotsin, joka ohjasi aluksen suojaan parin päivän ajaksi odottamaan myrskyn laantumista.Alus oli matkalla Kotkaan, mutta ei myrskyn takia voinut pitää kurssiaan, vaan oli pakotettu suuntaamaan matkansa kohti Utön saarta.

Luotsina laivalla toimineen Kaj Wikbergin mielestä kyseessä oli ilmiselvä vaaratilanne. Ilman luotsia onnettomuus olisi ollut kovassa merenkäynnissä hyvin todennäköinen, sillä aluksella ei ollut alueen merikortteja ja seudun väylät ovat vaikeita.

yle

Tuossahan tuo syy Aspön edustalle tulemiselle selvisikin sitten...

Aiheesta myös Helsingin Sanomat, joka kertoo laatikoiden levinneen ruumassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#17
Nyt on selvinnyt, että ohjukset ovat laillisesti Saksan hallituksen myymiä Etelä-Koreaan. Saksan puolustusministeriön mukaan Saksan tullissa lasti oli läpäissyt maan lainsäädännön vaatimukset. Olisiko jo aiemmin epäilemäni kauttakulkulupa vain jätetty anomatta? Ja olisiko tosiaan kannattanut tuoda alus ensin Suomeen hakemaan muun lastin...

Joka tapauksessa nyt on myös käynyt ilmi, että ohjukset on lastattu Emdenissä, jonne alus oli siirtynyt läheisestä Papenburgista. Siellä taas olisi lastattu nuo räjähdysaineet.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/12/22/Saksa+myynyt+Patriot-ohjukset+Etel%C3%A4-Koreaan/2011312623419/4 sekä muutama saksalainen uutinen aiheesta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Joonas Liukko

Kannattas varmaan stuuvata dynamentit ja ohjukset vähän paremmin jos jo itämeren kelit stoppaa matkan teon. Pojilla on piiitkä matka; Biskajat ym joulu- tammikuussa...

Simo Peräkorpi

Norjalainen VG uutisoi nettisivuillaan, attä aluksessa olisi yli kolmekymmentä Ukrainalaista miehistön jäsentä, jotenkin tuntuu isolta porukalta noin pieneen alukseen?

Juha Pitkänen


Paljon huomiota saaneen, ohjuksilla lastatun M/S Thor Liberty -laivan matka Utössä tallentui 9.12 kuvaaja Ville Rädyn kameraan.


Videossa näkyy, että laivan kulku on vaappuvaa voimakkaassa merenkäynnissä.



YLE/uutiset

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/ohjusalus_joutui_kovan_merenkaynnin_vangiksi_-_katso_video_3125642.html?autoplay=true

Janne Malmberg

Kyllä se lasti voi lähteä liikkeelle itämerenkin myrkyissä jos tuulta on yli 30 m/s ja aallokko 9 metristä. Utön edustalla aallokko on lisäksi lyhyttä ja terävää, toisin kuin Biskajalla ja Intian Valtamerellä pitkää ja loivaa. Vielä kun mennään sivuaallokossa 30-40 asteen heilahduksissa niin kyllä niitä lasteja on lähtenyt liikkeelle paremmissakin keleissä joten ei tämä tapaus välttämättä kerro huonosta merimiestaidosta. Stuuvarithan sen lastauksen yleensä hoitavat eikä miehistöllä ole enää tuossa kelissä mitään mahdollisuuksia mennä ruumaan stemplaamaan taikka lisäämään surrinkeja ilman että tulisi ruumiita. Tuota aluksen uutisissa mainittua 30 hengen miehistöä kylläkin epäilen vahvasti, olisikohan 13 henkeä lähempänä totuutta taikka sitten on aluksella vielä käytössä vanha neuvostoliittolainen miehitys(1politrukki+2kipparia+3 siiffiä+4 kipinää+muut työn sankarit ).

Pekka Laakso

PKL kalusto hoitanut näköjään Thor Libertyn shiftauksen avustuksen.

Laitan vielä tähän aiheeseen, vaikka sopisi muuallekin, että aika mukavasti keikkaa pukannut PKL:llä tällä viikolla. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

S Liljeström

Kukaan ei ole ottanut esille kenen velvollisuus olisi ollut hankkia nyt puuttuva kauttakulkulupa,
myyjän vai ostajan?
Onko esim. myyjän oltava tietoinen siitä, että alus jonka ostaja on kuljetusta varten hankkinut, ei purjehdikaan suoraan määräsatamaan E.Koreaan?
Saksalaiset tuntevat INCOTERMS:ejä huonosti, toisaalta vakiintuneiden toimituslausekkeiden käyttö ei mitenkään ole pakollista, mutta helpottaa kyllä ns. "syyllisen" hakemista.

Kim Helle

Veikkaisin että huolitsija tai varustamo olisivat oikeat instanssit. Varustamo voi tietty olla myös huolitsijankin roolissa. Ostajalla tai myyjällä harvemmin on tietoa missä satamissa laiva matkallaan poikkeaa. Papereiden ja lupien vääntö on useimmiten ulkoistettu alan toimijoille joita voi yhden lastin kuljetukseen osallistua tavalla tai toisella monia. Mutta kaipa tähänkin vielä joku selvyys tulee.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Juha Paulavuo

Viranomaiset ovat takavarikoineet yläkannelta yhdeksän kappaletta räjähdelaatikoita, joissa kussakin on 25 kiloa louhintaräjähteeseen verrattavaa räjähdeainetta. Poliisin hallussa oleva räjähdemäärä on 225 kiloa. Se on suuri määrä, sillä esimerkiksi työmaavarastossa on kerrallaan noin 50 kiloa räjähteitä louhintaa varten. Puolustusvoimat hoitaa räjähteiden hävittämisen ja hävitettävää on tulossa lisää, kunhan työt etenevät taas joulupäivänä.

- Alakannella laatikot ovat vielä enemmän hujan hajan, joten takavarikoitavaa ja hävitettävää tulee vielä ehkä saman verran lisää, arvioi Tolonen.

Tällaista materiaalia ei pakata uudelleen tai lähetetä merelle.

yle

Juhani Mehto

Ilta-Sanomien nettiuutisessa on kuva kaatuneista räjähdelaatikkotrukkilavoista aluksen ruumasta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juha Paulavuo

Lehtitietojen mukaan räjähteitä on 159 tonnia !!! Olisi saattanut yksi kappale laivaa kadota kokonaan, jos olisi oikein huonosti käynyt  >:(

Hannu Haikkala

saattaa täällä kotkan saarella ikkunat vähän helistä jos pamahtaa!!

Kimmo Rantanen

Trafi antoi Thor Liberty -laivalle periaateluvan lähteä

26.12.2011 13:35 STT / Helsingin Sanomat

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on purkanut Thor Liberty -laivan pysäyttämispäätöksen. Trafi pysäytti aluksen joulukuun puolivälissä Kotkan satamaan, kun laivan räjähdelasti todettiin puutteellisesti pakatuksi.

Valtaosa räjähteistä on purettu satamassa oleviin kontteihin tähän aamuun mennessä. Pelastuslaitoksen mukaan laivan lähdön estävät kuitenkin aluksella vielä olevat kaksi räjähdekonttia. Lähdön estää niin ikään se, että Tulli on määrännyt laivan kapteenin ja ensimmäisen perämiehen matkustuskieltoon.

Thor Liberty nousi otsikoihin, kun alukselta löytyi räjähdysaineiden lisäksi 69 Patriot-ohjusta. Takavarikoidut ohjukset kuljetettiin pois laivasta perjantain vastaisena yönä. Puolustusvoimat varastoi ohjukset säilytyspaikkaan, jonka sijaintia ei ole kerrottu.


http://www.hs.fi/kotimaa/Trafi+antoi+Thor+Liberty+-laivalle+periaateluvan+l%C3%A4hte%C3%A4/a1305552106399?ref=lk_is_ko_2