Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Mika Liinamaa

Tulihan se hyvä uutinen sieltä. Paljon on ehtinyt tapahtua taxfreen poistumisen jälkeen. On ollut konkursseja ja muutenkin vaikeita aikoja, mutta löytyihän se sopiva konsepti. Sitä piti vain etsiä ja kokeilla kymmenkunta vuotta ennen kuin lähti nousuun.

Nykyinen Wasa Expressin kapasiteetti taitaa olla rekisteröity 915 matkustajaan. Fyysinen kapasiteettihan olisi enemmänkin. Uusi laiva on ulkoisilta mitoiltaan kutakuinkin samaa kokoa kuin nykyinenkin. Kaistametreissä tosiaan aika merkittävä ero. Muihin reitteihin verrattuna ulkomitat saattavat tuntua kovin pieneltä, mutta onhan se kohtalaisen kookas, jos verrataan millaisia paatteja täällä aiemmin on kulkenut. Esimerkiksi viimeiseksi jäänyt (suurten matkustaja määrien aikakaudenlla) taxfree lautta Fenniahan oli selkeästi pienempi kuin nykyinen laiva. Ja moni muukin tässä kulkenut laiva on paljon pienempi kuin nykyinen. Ehkä muistoissa ne laivat tuntuivat suuremmilta kuin nykyinen ja tuleva laiva.

Tuo tulevan laivan 800 matkustajan kapasiteetti riittää kyllä vallan mainiosti... Tai jos tuleva laiva jäisi heti kättelyssä liian pieneksi niin silloin kyllä tämä reitti suorastaan nousisi uuteen isoon kukoistukseen ja silloin täällä kohdattaisiin positiivinen "ongelma". Nykytilanteessa Wasa Expressin 915 matkustajan kapasiteetti on riittänyt lähes aina. Joitakin lähtöjä on ollut loppuun myyty, mutta ne ajoittuu kyllä sesonkiaikoihin. Ruuhkaisina aikoina on myös noin lyhyellä välillä valmius ajaa tuplalähdöt tarvittaessa saman vuorokauden aikana... Kesäsesongin aikaan noita tuplalähtöjä on ollutkin tiettyinä päivinä viikossa ja myös tulevana kesänäkin tulee olemaan tietyt viikonpäivät tuplalähtöinä.

Hyvä uutinen saatiin vihdoin ja samaan aikaan myös julkistettiin toinenkin hyvä uutinen. Vuonna 2018 matkustajamäärät ja rahti kasvoivat taas edellisvuoteen verrattuna. Hyvältä näyttää Merenkurkun liikenteen tulevaisuus.

Mika Liinamaa

Laivatilauksen lisäksi jotain muutakin "pientä" tuli nikkaroitua valmiiksi joululomien aikana mittakaavassa 1:100.  :D


Kai Heino

Käsittämättömän hienolta näyttää. Aina on ilo nähdä osaavan ihmisen työn tuloksia. :)
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ari-Jukka Perkiomaki

#243
Wasa Express ei ole ilmeisesti vaikea myytävä, kun nyt jo on ollut kyselyitä. 8)
Onhan sitä rempattu ostohinnan verran jo vuoden 2013 jälkeen ja on hyvässä kunnossa. Montussakin koneet sai jatkoajan pitkälle, kun ne konvertoitiin toimimaan pakosta matalarikkisellä polttoaineella direktiivin mukaiseksi.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/259704ttps://www.vk.se/plus/2639765/gamla-farjan-vacker-intresse
https://www.vk.se/plus/2639765/gamla-farjan-vacker-intresse
Maksumuurin takana linkit :(


Jani Nousiainen

Komia on pienoismalli.   Halpa  tuplakantinen  ropax on varmasti kysytty laite markkinoilla.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 11.01.2019, 15:07:50
No tottahan tuo on. Esim Viking Gracessa on tarpeetonta hukkatilaa.
Missä Viking Gracella on hukkatila? Ei ainakaan rahtipuolella.
Puhetta ollut uudislaivan pienuudesta. Olisko mahfollista, että laiva suunnitellaan heti alkuunsa jatkettavaksi versioksi. Elikä todella helposti pystytään laittamaan muutamia metrejä lisää väliin. No lisävuorojen ajaminen sesonki aikaan on kuitenkin mahdollista niin onhan reitillä varaa kasvaa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Mäkelä

Viking Gracessa on yleisissä tiloissa hukkatilaa eli hyödyttömiä käytäviä. Viking voisi kyl joskus tsempata ja tilata kunnollisen laivan jossa on enemmän kun pari kämästä baaria ja a la carte ja buffet. Valintani siis on Silja ainakin Turusta matkatessa.On se kummallista kun täällä ei saa olla kriittinen.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 16.01.2019, 08:05:33
Puhetta ollut uudislaivan pienuudesta. Olisko mahfollista, että laiva suunnitellaan heti alkuunsa jatkettavaksi versioksi. Elikä todella helposti pystytään laittamaan muutamia metrejä lisää väliin. No lisävuorojen ajaminen sesonki aikaan on kuitenkin mahdollista niin onhan reitillä varaa kasvaa.

Tuskin on tarpeen/järkevää ruveta uutta laivaa pidentämään, mutta jos matkustajakapasiteetti osoittautuisi liian pieneksi, ei kai tuon kokoisessa päivälaivassa ole mahdotonta lisätä sitä johonkin 1200..1500 matkustajaan? Rahtitilaahan tuossa on reilusti enemmän kuin Wasa Expressissä. Kuten Kai Heino jo aikaisemmin kirjoitti, runko taitaa tosiaan olla aika pitkälle Hammershusin runko. 

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.01.2019, 12:09:34
Kuten Kai Heino jo aikaisemmin kirjoitti, runko taitaa tosiaan olla aika pitkälle Hammershusin runko.
Ei taida Hammershusissa kuitenkaan olla 1A Super jääluokan mukaan suunniteltu runko, joten muutoksia täytyy olla vähintäänkin jonkinverran? Potkureista en tiedä, kuinka eroaa ei jäissä kulkemiseen suunnitelluista?
Tähän ehkä Tuomas Romu täällä Forumilla voisi tietää hyvän vastauksen?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.01.2019, 12:09:34
Tuskin on tarpeen/järkevää ruveta uutta laivaa pidentämään, mutta jos matkustajakapasiteetti osoittautuisi liian pieneksi, ei kai tuon kokoisessa päivälaivassa ole mahdotonta lisätä sitä johonkin 1200..1500 matkustajaan?
Nimenomaan uutta laivaahan on järkevää lähteä pidentämään, koska silloin pidennykselle jää enemmän aikaa maksaa itsensä takaisin.

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 16.01.2019, 14:08:51
Ei taida Hammershusissa kuitenkaan olla 1A Super jääluokan mukaan suunniteltu runko, joten muutoksia täytyy olla vähintäänkin jonkinverran? Potkureista en tiedä, kuinka eroaa ei jäissä kulkemiseen suunnitelluista?
Lisäksi Hammershusissa oli perinteiset kiinteät peräsimet ja potkurit, kun taas tähän on tulossa podit. Näinollen runkoa on pakkokin suunnitella uusiksi ainakin perästä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.01.2019, 14:45:23
Nimenomaan uutta laivaahan on järkevää lähteä pidentämään, koska silloin pidennykselle jää enemmän aikaa maksaa itsensä takaisin.
Lisäksi Hammershusissa oli perinteiset kiinteät peräsimet ja potkurit, kun taas tähän on tulossa podit. Näinollen runkoa on pakkokin suunnitella uusiksi ainakin perästä.

Mutta miksi pitäisi pidentää, kun kaiken järjen mukaan tuohon saisi helposti paljon enemmänkin matkustajakapasiteettia? ::)

Paljonko siihen mahtaa tulla hyttipaikkoja? Päivävuoroja, toki, mutta jonkinlaiseen risteilybisnekseen varmaan mahdollisuus.

Jani Nousiainen

Ei matkustajakapasiteetin lisäyksen takia tarvitse pidentää. Ainoastaan jos rahtimetrejä halutaan lisää.  Varmasti jonkin verran tulee hyttejä ainakin  autonkuljettajille. Toivottavasti myös muille matkustajille
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tuomas Romu

#252
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 16.01.2019, 14:08:51
Tähän ehkä Tuomas Romu täällä Forumilla voisi tietää hyvän vastauksen?

Lisää terästä sinne sun tänne. Suunnitteluvaiheessa suomalais-ruotsalaisen jääluokan korottaminen on melko triviaalia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 16.01.2019, 09:26:51
Viking Gracessa on yleisissä tiloissa hukkatilaa eli hyödyttömiä käytäviä. Viking voisi kyl joskus tsempata ja tilata kunnollisen laivan jossa on enemmän kun pari kämästä baaria ja a la carte ja buffet. Valintani siis on Silja ainakin Turusta matkatessa.On se kummallista kun täällä ei saa olla kriittinen.

Tottakai saa olla kriittinen, mutta silti ihmettelen näitä käytäviä monikossa. Ainoa tylsä käytävä laivassa on 11 kannella Span vieressä oleva käytävä. Hieman tylsä, mutta sitäkin on hieman muutettu alkuperäisestä lookista.
Päinvastoin koen puutteeliseksi, että ei ole käytäviä. Baarin läpi menevä käytävä on huono. No on sekin saanut levennystä alkuperäisestä. En tiedä onko tälläinen käytävä baari paras mahdollinen.

Mutta aiheeseen. Olen Kallen kanssa samaa mieltä siitä, että viisi vuotta vanhaa laivaa kannattaa pidentää ennemmin ku 15 vuotta vanhaa. Finnlines teki suuren pidennys investoinnin uusimmille laivoille. Mut varmasti tämän pidennykseen pystyy varautumaan jo laivaa suunniteltaessa. Mut kyllä tää laivatilaus on parasta vuosikymmeniin Vaasan ja Ruotsin välille.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Pekka Laakso

#254
Ja nyt sen on tilattu ihan oikeasti eli rakentamissopimus on allekirjoitettu:

https://ls24.fi/uutiset/nimet-kirjoitettiin-sopimuksen-alle-merenkurkun-lautan-rakentaminen-kayntiin-raumalla
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.