Kirjoittaja Aihe: Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta  (Luettu 168207 kertaa)

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 393
Mielestäni Megastar oikein upean ja linjakkaan näköinen laiva, alkuperäisissä piirroskuvissa ei osannut hahmottaa niin hyvin kaikkia kulmia ja sopimista elementtiinsä. Ja mikä parasta, ilmeisen tehokas ja myös sisältä hieno.

Etuviistosta ja sivusta on hieno kyllä, mutta perä on ruma.  ::)

Ilpo Kuivanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 339
Vieläkin hämmästyttää Megastarin kovat nopeudet. Star pysyy aikataulussa alle 25 solmulla, kun taas Megastaria ajetaan jatkuvasti yli 28 solmun vauhdilla. Onko lastaus kuitenkin hitaampaa vai otetaanko nyt laivasta paljon irti, jotta saadaan testattua toimivuus ja luotettavuus selville ennen kesäsesonkia ja toimittajan piikkiin.

Viime maanantaina toki ajelivat käytännössä koko päivän myöhässä, joten silloin on ihan tarpeellista ajella lujaa, vaikkei tuolla välillä taida kovin pitkää myöhästymistä pystyä kuromaan kiinni.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2360
    • kships.blogspot.com
Tässä kun on tullu seurattua tuota Megastar hypetystä niin ensinnäkin kuvien perusteella laiva vaikuttaa sisältä todella upealta ja tarkoituksenmukaiselta.Samalla olen tässä pohtu että jos Tallinkilla nyt oikein viisaita oltaisiin niin Tallink Tilaisi Turun reitille Silja Line brändin alle kaksi sisarusta jossa olisi parhaat puolet Megastarista,Galaxy sarjasta ja Serenadesta ja Symphonystä.
Tai jos halvalla halutaan päästä niin sisaralukset Megastarille, joilla on 6:n ja 7:n kannen autopaikkojen tilalle tehty hyttejä. Näin jäljelle jäisi vielä kunnollinen rahtikansi (3-4) ja erillinen henkilöautokansi (5, josta osa voitaisiin tarvittaessa ottaa myös hyteille). Yläkansilla voitaisiin sitten tehdä pieniä säätöjä tilojen sijoittelun suhteen niin, että saataisiin kaksikerroksinen yökerho perään ja kunnon kokoustilat jonnekin.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 151
Tai jos halvalla halutaan päästä niin sisaralukset Megastarille, joilla on 6:n ja 7:n kannen autopaikkojen tilalle tehty hyttejä. Näin jäljelle jäisi vielä kunnollinen rahtikansi (3-4) ja erillinen henkilöautokansi (5, josta osa voitaisiin tarvittaessa ottaa myös hyteille). Yläkansilla voitaisiin sitten tehdä pieniä säätöjä tilojen sijoittelun suhteen niin, että saataisiin kaksikerroksinen yökerho perään ja kunnon kokoustilat jonnekin.
Mää ajattelisin Turkuun simmosta mallia missä kannella 2 olisi ylimääräinen henkilöautokansi ja kansi 3 rekoille ja busseille ja kannelle 4 autohyllyt. Ja vois olla myös Promenade mutta ei niin korkeaa kun Serellä. Paljon toki a la carte ravintoloita ja buffan sijainti perään ja iso kahvila. Ja toki tilava noin 100 hengen sitseria simmosille keillä ei ole hyttiä kun tekee esim piknikin ja ei halua istua juottoloissa kokoaikaa. Laitas Kalle mielipitees tästä ideasta.

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Markon idea kuulostaa liiankin hyvältä ja toteutettavalla. Minkä laivan TallinkSilja pistäisi pois? Joku asioista hyvin perillä oleva voisi kertoa, paljonko tilaa kakkoseen jää hyötykäyttöön, kun kaasutankit vienevät laitteineen ja turvaetäisyyksineen jonkin verran tilaa. Joka tapauksessa ne vievät selvästi enemmän kuin dieseltankit ja niiden sijoittelukin on varmaan erilainen? Onko viime vuosina rakennettu johonkin laivaan kakkoselle autokantta? Muistan tällaisen ratkaisun nähneeni.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2360
    • kships.blogspot.com
Kakkosessa on käsittääkseni nykylaivoissa paljon keittiö- ja muita vastaavia tiloja, joten noin vain autojen laittaminen sinne ei onnistu. Alempi autokansi on myös suhtis hidas purkaa, ei välttämättä onnistu Turun-linjalla jossa satama-ajat pidetään minimissä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 151
Kakkosessa on käsittääkseni nykylaivoissa paljon keittiö- ja muita vastaavia tiloja, joten noin vain autojen laittaminen sinne ei onnistu. Alempi autokansi on myös suhtis hidas purkaa, ei välttämättä onnistu Turun-linjalla jossa satama-ajat pidetään minimissä.
No jaa taidat olla oikeessa,mut sit kansi 5 voisi olla kokonaan henkilöautokansi. Ja laivassa voisi olla 14 kantta.

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 973
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
No niin, nyt Megastarilta palanneena pari huomiota.

Onko kenelläkään tietoa, että onko tarkoituksena ottaa käyttöön eri sisääntuloportit uuden Länsiterminaalin valmistuttua, vai onko 7. kannen perällä Supermarketin edessä oleva sisäänkäynti jatkossakin se mitä käytetään? Sama oli kylläkin myös Tallinnan päässä käytössä ja kyllä itse ihmettelin miten epäkäytännöllinen ja ahdas uloskäynti laivasta on peräportaikon kautta 7. kannelle, tai epämukava garagen kautta autojen välistä kävellessä.

Muutoin kyllä laivalle plussaa, vaikka selvästi suomalaisille pitäisi olla vieläkin isompia baareja, koska Seaport Pub oli aivan täyteen ammuttuna, kun viereisessä "fiinimmässä" Victoryssä oli matkan aikana enemmän väljää.

Timo Kaskinen

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 46
Mää ajattelisin Turkuun simmosta mallia missä kannella 2 olisi ylimääräinen henkilöautokansi ja kansi 3 rekoille ja busseille ja kannelle 4 autohyllyt. Ja vois olla myös Promenade mutta ei niin korkeaa kun Serellä. Paljon toki a la carte ravintoloita ja buffan sijainti perään ja iso kahvila. Ja toki tilava noin 100 hengen sitseria simmosille keillä ei ole hyttiä kun tekee esim piknikin ja ei halua istua juottoloissa kokoaikaa. Laitas Kalle mielipitees tästä ideasta.

Muistan hämärästi lukeneeni 2-3 vuotta sitten lehtiartikkelin laivoista ja siinä mainittiin muun muassa, ettei Silja Symphonyn ja Serenaden kaltaista Promenadea voida enää rakentaa turvallisuus syistä. Olisikohan ollut vesitiiviiden osastojen määräysten takia. Oiskohan ollut jokin EU määräys. Toivottavasti muista oikein.

Johan Snellman

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 56
Kyllähän promenadeja vielä voi rakentaa, mutta vähän toisilla palo eristys periaatteilla kuin Seressä. Color Fantasyssa/Magicissa on promenade samoin 5+3 risteilijässä jotka rakennettu Turussa. Promenadella ei ole mitään tekemistä v3esitiiveyden kanssa, se on hoidettu alempana rungossa. Sen sijaan palojen suhteen on Seren jälkeen vähän kiristetty määräyksiä. Promenaden haittana on että laivan brutto nousee ja sillä rahalla ei saa kuin elämyksiä.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2360
    • kships.blogspot.com
Onko kenelläkään tietoa, että onko tarkoituksena ottaa käyttöön eri sisääntuloportit uuden Länsiterminaalin valmistuttua, vai onko 7. kannen perällä Supermarketin edessä oleva sisäänkäynti jatkossakin se mitä käytetään? Sama oli kylläkin myös Tallinnan päässä käytössä ja kyllä itse ihmettelin miten epäkäytännöllinen ja ahdas uloskäynti laivasta on peräportaikon kautta 7. kannelle, tai epämukava garagen kautta autojen välistä kävellessä.
On tarkoitus vaihtaa, pääsisäänkäynti tulee olemaan kasi kannen keulaportaikon kohdalla jos oikein ymmärsin.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 973
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
On tarkoitus vaihtaa, pääsisäänkäynti tulee olemaan kasi kannen keulaportaikon kohdalla jos oikein ymmärsin.

No hyvä. Olisin ihmetellytkin jos tuollainen ratkaisu olisi "mokattu".

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Eli onko pelastusvenetarve korvattu pelastuslautoilla tilan säästämiseksi?

Miksi ei tehdä hyteistä merikelpoisia? Oveen vähän paremmat tiivisteet ja peräsin vessaan, kulkuvalot katolle. Ulkoseinät voi maalata oranssiksi.

Hätätilanteessa kun on tarpeeksi porukkaa kyydissä, koko hytti ammutaan irroituspanoksilla mereen. :)

Edit: käyttämissäni A-luokan hyteissä voisi olla vielä moottori joka nostaisi koko kuution plaaniin ja mahdollistaisi itsenäisen loppumatkan.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2017, 10:37:37 kirjoittanut Juha Tuomala »

Jussi Laine

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 171
Paljonko menee LNG:tä yhdellä matkalla Tallinnaan? Yritin etsiä tietoa mutta löytyi vain, että säiliöt ovat 600 kuutioo.

Megastar tankataan ilmeisesti Helsingissä ja LNG tulee rekalla eli kuinka usein auto on vastassa laiturilla. Megastarin säiliöt ovat koteloidummin rakenteen sisällä kuin Gracen vastaavat.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2360
    • kships.blogspot.com
Tankataan ainakin pressitilaisuudessa kerrotun mukaan Tallinnassa aina yötauon aikana, kaasun toimittaa Eesti Gaas.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."