Kotkaan risteilyaluksia

Aloittaja Timo Kauppinen, 04.05.2016, 10:55:38

« edellinen - seuraava »

Timo Kauppinen

Kotka on palaamassa takaisin risteilysektorille. 2017 Viking Ocean Cruises, Phoenix Reisen sekä Costa Cruises vierailevat kaupungissa.

Sami Saarinen

Mielenkiintoinen uutinen ja ilmeisesti tavoitteena on saada alukset rantautumaan kantasatamaan. Onko mitään tietoa minkä kokoluokan aluksista on ollut puhetta (loa / beam)?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 06.05.2016, 23:56:42
Mielenkiintoinen uutinen ja ilmeisesti tavoitteena on saada alukset rantautumaan kantasatamaan. Onko mitään tietoa minkä kokoluokan aluksista on ollut puhetta (loa / beam)?
Ainakin Amadean pitäisi käydä Kotkassa 16.9.2017 (193 / 25 m).

Toisen uutisen mukaan neljä käyntiä olisi buukattuna vuodelle 2017.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sami Saarinen

Kiitoksia tiedosta. Pituudesta voisi päätellä sen verran, että alukset ilmeisesti pyritään ottamaan Kantasataman I1-I2 paikkaan. I3 on pituuden puolesta hieman nafti ja veikkaan ettei risteilylaivan päällikkö kovasti innostu ajatuksesta.

S Liljeström

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 08.05.2016, 20:48:43
Kiitoksia tiedosta. Pituudesta voisi päätellä sen verran, että alukset ilmeisesti pyritään ottamaan Kantasataman I1-I2 paikkaan. I3 on pituuden puolesta hieman nafti ja veikkaan ettei risteilylaivan päällikkö kovasti innostu ajatuksesta.

Mietin tässä vain, että mitä matkailijoille muutamassa tunnissa Kotkassa voisi näyttää.
Merimuseo tietenkin ja Langinkoski, mutta entä sitten?

SL

Timo Kauppinen

Suomessa rakennettu Costa Mediterranea (1057 hyttiä) vierailee Kotkassa 10.7.2017 klo 8-18h. Maaretkien organisaatio ja oppaiden saanti tulee olemaan kieltämättä haasteellinen mm. espanjan ja italian osalta.
Costa Mediterranea vierailee Helsingissä risteilykauden 2017 aikana, seilaten samaa reittiä kuin Costa Luminosa tänä vuonna eli luvassa on hiukan supistusta matkustajakapasiteetissä Tukholma-Tukholma reitin osalta.

Pekka Laakso

#6
Lainaus käyttäjältä: Timo Kauppinen - 13.05.2016, 01:53:21
Suomessa rakennettu Costa Mediterranea (1057 hyttiä) vierailee Kotkassa 10.7.2017 klo 8-18h. Maaretkien organisaatio ja oppaiden saanti tulee olemaan kieltämättä haasteellinen mm. espanjan ja italian osalta.
Costa Mediterranea on pituudeltaan 293 m, joten aika suuri alus Itälaituriin. Pitäisikö se kuitenkin sijoittaa konttien keskelle Mussaloon, josta bussikuljetukset kaupunkiin?

Mikä on muuten Itälaiturin I1 ja I2 paikkojen tarkka pituus? Satamayhtiöltä löytyy vain oheinen kartta:
http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg

http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Costa-Mediterranea-9237345.html

Edit: Itse asiassahan se olisi pisin alus Kotkassa sitten 2007 käyneen Maersk Buffalon (nyk. SeaGo Istanbul):
http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Seago-Istanbul-9313943.html

Mutta mistä Timo Kauppinen saa nämä tietonsa? Ilman mitään lähteiden mainintaa kirjoittaminen on varsin arveluttavaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Kauppinen

Ai mistä saan tietoni? Olen työskennellyt kansainvälisen risteilysektorin kanssa jo vuodesta 1992. Mitä tulee Costan tietoon, se löytyy mm. varustamon omalta nettisivustolta.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.05.2016, 05:43:49
Mikä on muuten Itälaiturin I1 ja I2 paikkojen tarkka pituus? Satamayhtiöltä löytyy vain oheinen kartta:
http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg

I1-I2 270 metriä, 9,0 syväys
I3 172 metriä, 10,0 syväys

Vaihtoehtona olisi laittaa laiva Hietaseen, mutta kääntöpaikka on siellä vain 300 metriä. Tietenkin jos Sunilan puolta pystytään käyttämään hyväksi, niin tilaa saadaan muutama kymmenen metriä lisää, mutta silloin haraussyvyys putoaa myös 8,5 metriin.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 17.05.2016, 23:32:22
I1-I2 270 metriä, 9,0 syväys
I3 172 metriä, 10,0 syväys

Vaihtoehtona olisi laittaa laiva Hietaseen, mutta kääntöpaikka on siellä vain 300 metriä. Tietenkin jos Sunilan puolta pystytään käyttämään hyväksi, niin tilaa saadaan muutama kymmenen metriä lisää, mutta silloin haraussyvyys putoaa myös 8,5 metriin.
Mainittu käyntipäivämäärä on maanantai. Varustamoiden aikataulut voivat toki tässä välissä vielä muuttua radikaalistikin, mutta nykyaikatauluilla tuonpituisen risteilijän saisi mahdutettua Hietaseen siinä tapauksessa, että maanantaina olisi vain yksi Finnlines ja yksi Transfennica laiturissa. Toisinaan maanantaisin on kaksikin Finnlinesia satamassa.

Tosin, näilläkin faktoilla Mussalo vaikuttaisi sopivimmalta paikalta tuonkokoiselle kävijälle...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Teijo Niemelä

Viking Ocean Cruises julkisti juuri 10 uutta risteilyreittia vuosille 2017-2018, mutta missaan noista ei loydy hataisella vilkaisulla kayntia Kotkassa:

http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/6242-viking-announces-ten-new-ocean-cruise-itineraries-and-a-maiden-call-to-cuba
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Timo Kauppinen

Viking Ocean Cruisesin osalta tietolähde on Kotkan Sataman edustaja.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 09.05.2016, 14:55:24
Mietin tässä vain, että mitä matkailijoille muutamassa tunnissa Kotkassa voisi näyttää.
Merimuseo tietenkin ja Langinkoski, mutta entä sitten?

SL

Puistoistaan Kotka tunnetaan, linnoitukset, saaristo. Aikaisemmin käyneille on näytetty ainakin ortodoksinen kirkko, Sapokan vesipuisto ja keisarillinen kalastusmaja. Haminan kansainvälisestikin harvinainen ympyräkaupunki linnoituksineen on parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä. Repovesi on reilun tunnin automatkan päässä, samoin muut Saimaan alueen kohteet. Luontokohteet Suomessa varmaan on monen mielessä ensimmäisenä. Yhtä hyvin voisikin kysyä mitähän näkemistä risteilyvieraille on Porissa, Vaasassa, kemissä jne. Kun risteilyalus rantautuu Kemiin kuljetetaan bussilasteittain porukkaa käymään Rovaniemellä, eikä se ole matka eikä mikään. Helsinkiin Kotkasta autolla tunti ja vartti. Ennen kaikkea Kotka on vaihtoehto Helsingille ja Tallinnalle matkalla Pietariin joka yleensä on se risteilyalusten pääkohde Suomenlahdella. Aikaisemmat Kotkassa käyneet risteilyalukset on vaan olleet huomattavasti pienempää kaliiberia (Athena, Alexander von Humboldt, Amadea). Saattaa olla halvempaa pysähtyä joskus Kotkassa kuin Helsingissä? Väylä-, luotsaus-, satamamaksut, proviantin ja muun huollon kustannukset Kotkassa verrattuna Helsinkiin?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 17.06.2016, 22:51:24 Saattaa olla halvempaa pysähtyä joskus Kotkassa kuin Helsingissä? Väylä-, luotsaus-, satamamaksut, proviantin ja muun huollon kustannukset Kotkassa verrattuna Helsinkiin?
Helsinki on käsittääkseni Itämeren kalleimpia satamia risteilyaluksille, joten hinnalla Kotka voi epäilemättä kilpailla. Ja koska - kuten sanoit - Pietari on täällä se pääkohde, on valtaosalle matkustajista ihan sama, käydäänkö Helsingissä vai Kotkassa Pietariin mentäessä tai sieltä tultaessa (toki mahdollista on käydä toiseen suuntaan toisessa ja toiseen toisessa, jättäen Tallinna pois, mutta keskiaikainen vanha kaupunki on hankalampi pois jätettävä kuin Helsinki).

Timo Kauppinen

Costa Crociere on vaihtanut Helsingin Kotkaksi jo toisen kerran vuodelle 2017; 10.7. lisäksi Costa Mediterranea seilaa Kotkaan myös 17.7.2017. Mielenkiintoisia vaiheita on siis luvassa.